Hop til indhold

Råd til nybegynder angående valg af hund


Desting
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen. Jeg håber det er det rigtige forum jeg skriver :)

 

Som titlen fortæller, så kunne jeg rigtig godt tænke mig at anskaffe en hund, men jeg har aldrig selv haft min egen hund før. Jeg vil nedenunder skrive nogle forhåbentlig brugbare informationer om mig selv, som I kan bruge til at hjælpe mig med at finde ud af HVILKEN HUNDERACE der kunne egne sig godt til mig :) Jeg prøver at gøre det kort.

 

Jeg har som sagt aldrig haft hund. Hunden skal kunne bo i lejlighed på omkring 65 kvm. Jeg kan give hunden gåture hver dag, gerne flere gange dagligt. Vil gerne have en lidt større hund, ikke kæmpestor men heller ikke lille; hunden skal være intelligent, sympatisk, ikke have et for vildt temperament men heller ikke "kedelig" rolig, og skal kunne lide at få opmærksomhed af ejer samt give opmærksomhed til ejer.

 

Det er de informationer/kriterier jeg lige kan komme i tanke om. Hvis I har brug for at vide mere, må I meget gerne spørge ind :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 190
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hej og velkommen til :-D

 

Har du planer om at træne noget bestemt med hunden? Og hvad med pelspleje? :-)

 

Tja, det kunne da være hyggeligt at lære hunden det, som jeg går ud fra er det basale, som fx at sidde, hente osv.. Jeg har ikke et behov for at hunden skal trænes til fx jagt eller trænes til at kunne mere end det, som jeg betragter som det basale :) Jeg håber det besvarer den første del af dit spørgsmål? Angående pelspleje kunne det være rart, hvis det ikke var noget jeg skulle tage hensyn til alt for meget. Det er okay engang imellem, men har ikke lyst til at stå hver dag med en børste. Det samme gælder fældning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, det kunne da være hyggeligt at lære hunden det, som jeg går ud fra er det basale, som fx at sidde, hente osv.. Jeg har ikke et behov for at hunden skal trænes til fx jagt eller trænes til at kunne mere end det, som jeg betragter som det basale :) Jeg håber det besvarer den første del af dit spørgsmål? Angående pelspleje kunne det være rart, hvis det ikke var noget jeg skulle tage hensyn til alt for meget. Det er okay engang imellem, men har ikke lyst til at stå hver dag med en børste. Det samme gælder fældning.

 

Så blir det lidt svært tror jeg - de fleste hunde fælder, og dem der ikke gør, de kræver pelspleje :-D Måske du så skal gå efter en korthåret race...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, det kunne da være hyggeligt at lære hunden det, som jeg går ud fra er det basale, som fx at sidde, hente osv.. Jeg har ikke et behov for at hunden skal trænes til fx jagt eller trænes til at kunne mere end det, som jeg betragter som det basale :) Jeg håber det besvarer den første del af dit spørgsmål? Angående pelspleje kunne det være rart, hvis det ikke var noget jeg skulle tage hensyn til alt for meget. Det er okay engang imellem, men har ikke lyst til at stå hver dag med en børste. Det samme gælder fældning.

 

Ja, det gør det :-D Har du tænkt over, hvor meget tid du kan sætte af i hverdagen til hunden ift. aktivering og gåture?

 

Jeg tænker umiddelbart, at labrador kunne være et godt bud. Det er en venlig hund, som elsker alle og virkelig gerne vil gøre dig glad. Men den kræver jo lidt aktivering. Ikke nødvendigvis i form af jagt - det bruger jeg f.eks. ikke min til - men den har brug for at bruge næsen og hovedet for at være glad. Så udover gåture, vil jeg mene, at der skal sættes noget tid af til mental aktivering. Det kan f.eks. være at få sin morgenmad som et fodersøg på en græsplæne, apport eller et aktiveringsspil. Og det er nok noget, du kommer til at gøre næsten uanset hvilken race du vælger, tror jeg. Det er i hvert fald noget de fleste hunde nyder, så det er værd at tænke ind i hverdagen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at du først og fremmest skal sætte dig ind i de helt basale ting.

 

Hvis du køber en hvalp af en race, så er prisen 8-16000 eller derover. Som skal betales før man får hvalpen udleveret.

 

En hvalp er ikke renlig. Den kan ikke være alene, for den er jo en baby, der kommer direkte hjemme fra sin mor og sine søskende, hvor den aldrig var alene. Den kan slet ikke gå tur. Heller ikke gå op og ned af trapper..

Den er rimeligt dum. Den forstår meget lidt. Og den forstår slet ikke hvad du siger.

 

Og den hundehvalp er det altså DIG, der skal lære alle de ting, du ønsker af den.

Ud over det praktiske med renlighed og være alene og gå tur, så ønsker du også en intelligent hund. Og der er hunde kke så meget anderledes end mennesker. Hvis den lærer at bruge sit hovede, så bliver den klog. Nogle racer har lettere ved at lære end andre, men jo flere evner hvalpen er født med, jo flere krav vil den også stille til dig.

 

...så jeg vil gerne starte med nogle helt basale spørgsmål:

har du råd til at købe en racehund?

Har du råd til at bruge 1000 kr pr. måned i 10-15 år på en større hunds behov?

 

Og så er der den anden del: har du tid? En hvalp er rigtig meget tidskrævende.

Du kan vælge at få en voksen hund, men der er udbuddet mindre. For der er ingen, opdrætter voksne færdigopdragede hunde til salg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her kan du søge på racer efter aktivietsniveau og størrelse.

 

http://koebhund.dk/kb/hvalpeliste/list

 

og samtig læse noget mere om de racer, der bliver foreslået i testen.

Du kan også se, hvor mange hvalpe, der er til salg af racen lige nu i hele Danmark. Indenfor Dansk Kennlklub.

det kan give et fingerpeg om hvor svært/let det er at finde en hvalp af de forskellige racer..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar.

 

Jeg har tænkt lidt over det med fældning og plejning af pels. Efter nærmere omtanke har jeg det bedre med en hund som fælder, end en hund hvor pelsen skal klippes. Jeg har bare ikke lyst til at stå i den situation, at lejligheden bliver fyldt med hundehår, fordi hunden fælder så meget, men det kan være jeg sætter den på spidsen her.

 

Mht. aktivering kan jeg godt gå ture med den hver dag (det skrev jeg vist også i min første post). Jeg vil gerne gå ture med hunden til dagligt, gerne flere gange, og hvis hunden har brug for at komme til træning, vil jeg også tage den med til det. Mht. mental aktivering, fx ved fodring om morgenen, så kan det vel blive lidt problematisk, når man bor i lejlighed. Jeg kan ikke lukke hunden ud i en have og aktivere den der, men skal finde en græsplæne i området... Kan man gøre det indenfor måske?

@Alfen Jeg er ikke stor fan af puddelhunden. De hunde jeg selv har kigget på forinden jeg skrev herinde har været bl.a. labrador, golden retriever og schæfer.

@Birgitta Jeg har både råd til køb af hvalp og til de månedlige omkostninger. Og jeg vil være mere end glad for at kunne tilbringe tid sammen med min hund, så det vil ikke være noget problem mht. at en hvalp godt kan være tidskrævende at have

Link til indlæg
Del på andre sites

En lab ville jeg aldrig anbefale til en person der nævner at fældning er "uønsket" er der en race der virkelig fælder så er det da en lab. ;)

Og jeg ville ikke anbefale en pudel til en, som ikke har lyst til ret meget pelspleje ;-) Sådan er der så meget... Jeg foreslår en race, som jeg synes passer godt på mange af kriterierne og så må TS jo selv undersøge racen nærmere efterfølgende.

 

Desuden synes jeg faktisk ikke det er så slemt. Ja, man skal da have støvsugeren frem minimum et par gange om ugen, men pelspleje og børstning er der ikke meget af, synes jeg. Jeg børster måske Bobo en gang om ugen, når han fælder allermest. Men det er jo som man tager det om man synes det er meget :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar.

 

Jeg har tænkt lidt over det med fældning og plejning af pels. Efter nærmere omtanke har jeg det bedre med en hund som fælder, end en hund hvor pelsen skal klippes. Jeg har bare ikke lyst til at stå i den situation, at lejligheden bliver fyldt med hundehår, fordi hunden fælder så meget, men det kan være jeg sætter den på spidsen her.

 

Mht. aktivering kan jeg godt gå ture med den hver dag (det skrev jeg vist også i min første post). Jeg vil gerne gå ture med hunden til dagligt, gerne flere gange, og hvis hunden har brug for at komme til træning, vil jeg også tage den med til det. Mht. mental aktivering, fx ved fodring om morgenen, så kan det vel blive lidt problematisk, når man bor i lejlighed. Jeg kan ikke lukke hunden ud i en have og aktivere den der, men skal finde en græsplæne i området... Kan man gøre det indenfor måske?

@Alfen Jeg er ikke stor fan af puddelhunden. De hunde jeg selv har kigget på forinden jeg skrev herinde har været bl.a. labrador, golden retriever og schæfer.

@Birgitta Jeg har både råd til køb af hvalp og til de månedlige omkostninger. Og jeg vil være mere end glad for at kunne tilbringe tid sammen med min hund, så det vil ikke være noget problem mht. at en hvalp godt kan være tidskrævende at have

 

Labrador, Golden og schæfer er ikke smart hvis du vil have minimum fældning og pelspleje. Endvidere er schæferen ikke, at anbefale som første hund. Du skal nok se efter en korthårs race, med et et behageligt temperament. Men selv korthårede hunde fælder, det er dog nemmere, at holde huset pelsfrit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Ja en lab fælder, jeg har pt to der fælder ekstrem meget - et par gange om året fælder de vildt meget - og de andre dage bare sådan normalt ;-)

Vi støvsuger hver dag hjemme hos os.

 

En lab er er en dejlig hund, men jeg synes også du skal prøve at finde ud af om der er noget du vil lave med hunden, for derigennem at finde den rette race som passer til dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar.

 

Jeg har tænkt lidt over det med fældning og plejning af pels. Efter nærmere omtanke har jeg det bedre med en hund som fælder, end en hund hvor pelsen skal klippes. Jeg har bare ikke lyst til at stå i den situation, at lejligheden bliver fyldt med hundehår, fordi hunden fælder så meget, men det kan være jeg sætter den på spidsen her.

 

Mht. aktivering kan jeg godt gå ture med den hver dag (det skrev jeg vist også i min første post). Jeg vil gerne gå ture med hunden til dagligt, gerne flere gange, og hvis hunden har brug for at komme til træning, vil jeg også tage den med til det. Mht. mental aktivering, fx ved fodring om morgenen, så kan det vel blive lidt problematisk, når man bor i lejlighed. Jeg kan ikke lukke hunden ud i en have og aktivere den der, men skal finde en græsplæne i området... Kan man gøre det indenfor måske?

@Alfen Jeg er ikke stor fan af puddelhunden. De hunde jeg selv har kigget på forinden jeg skrev herinde har været bl.a. labrador, golden retriever og schæfer.

@Birgitta Jeg har både råd til køb af hvalp og til de månedlige omkostninger. Og jeg vil være mere end glad for at kunne tilbringe tid sammen med min hund, så det vil ikke være noget problem mht. at en hvalp godt kan være tidskrævende at have

Man kan sagtens lave et fodersøg indenfor ved at gemme maden rundt omkring i lejligheden :-D En del aktivering kan laves indendørs - det er bestemt ikke et must, at man skal udenfor :-D
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja en lab fælder, jeg har pt to der fælder ekstrem meget - et par gange om året fælder de vildt meget - og de andre dage bare sådan normalt ;-)

Vi støvsuger hver dag hjemme hos os.

 

En lab er er en dejlig hund, men jeg synes også du skal prøve at finde ud af om der er noget du vil lave med hunden, for derigennem at finde den rette race som passer til dig.

 

En furminator er en vidunderlig opfindelse... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar.

 

Jeg har tænkt lidt over det med fældning og plejning af pels. Efter nærmere omtanke har jeg det bedre med en hund som fælder, end en hund hvor pelsen skal klippes. Jeg har bare ikke lyst til at stå i den situation, at lejligheden bliver fyldt med hundehår, fordi hunden fælder så meget, men det kan være jeg sætter den på spidsen her.

 

Mht. aktivering kan jeg godt gå ture med den hver dag (det skrev jeg vist også i min første post). Jeg vil gerne gå ture med hunden til dagligt, gerne flere gange, og hvis hunden har brug for at komme til træning, vil jeg også tage den med til det. Mht. mental aktivering, fx ved fodring om morgenen, så kan det vel blive lidt problematisk, når man bor i lejlighed. Jeg kan ikke lukke hunden ud i en have og aktivere den der, men skal finde en græsplæne i området... Kan man gøre det indenfor måske?

@Alfen Jeg er ikke stor fan af puddelhunden. De hunde jeg selv har kigget på forinden jeg skrev herinde har været bl.a. labrador, golden retriever og schæfer.

@Birgitta Jeg har både råd til køb af hvalp og til de månedlige omkostninger. Og jeg vil være mere end glad for at kunne tilbringe tid sammen med min hund, så det vil ikke være noget problem mht. at en hvalp godt kan være tidskrævende at have

 

Jeg har en labrador, ja hun fælder, men det kan tages med støvsugeren:-D De første 9 år af hendes liv boede vi i lejlighed, først på 3. sal og derefter på 1. sal. Jeg kunne godt finde på at kaste hendes foder ud over gulvet og lade hende gå rundt og finde det. Men det bedste jeg nogensinde har købt er en blød foderbold (så underboerne ikke bliver sure over larm). Jeg har fundet den efterfølgende i Maxi zoo til ca 140 kr.

 

Lunafoderbold.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar.

 

Jeg har tænkt lidt over det med fældning og plejning af pels. Efter nærmere omtanke har jeg det bedre med en hund som fælder, end en hund hvor pelsen skal klippes. Jeg har bare ikke lyst til at stå i den situation, at lejligheden bliver fyldt med hundehår, fordi hunden fælder så meget, men det kan være jeg sætter den på spidsen her.

 

Mht. aktivering kan jeg godt gå ture med den hver dag (det skrev jeg vist også i min første post). Jeg vil gerne gå ture med hunden til dagligt, gerne flere gange, og hvis hunden har brug for at komme til træning, vil jeg også tage den med til det. Mht. mental aktivering, fx ved fodring om morgenen, så kan det vel blive lidt problematisk, når man bor i lejlighed. Jeg kan ikke lukke hunden ud i en have og aktivere den der, men skal finde en græsplæne i området... Kan man gøre det indenfor måske?

@Alfen Jeg er ikke stor fan af puddelhunden. De hunde jeg selv har kigget på forinden jeg skrev herinde har været bl.a. labrador, golden retriever og schæfer.

@Birgitta Jeg har både råd til køb af hvalp og til de månedlige omkostninger. Og jeg vil være mere end glad for at kunne tilbringe tid sammen med min hund, så det vil ikke være noget problem mht. at en hvalp godt kan være tidskrævende at have

 

En ting jeg bider lidt mærke i er at du nævner at du gerne vil gå ture dagligt, gerne flere gange. Det er ikke noget valg; Hunden skal ud og tisse de fleste hunde skal ud morgen og aften som minimum. Dertil kommer at det vil være fint at have en ekstra lang tur om eftermiddagen.

 

Jeg ser de to helst tre daglige gåturer som et absolut minimum for alle hunde der bor i lejlighed.

 

Med hensyn til hunde og fældning, vil de fleste kunne klares med daglig støvsugning, dog kan nogen racer af pels som sætter sig virkelig fast i tøj og møbler. Af de tre racer du nævner ville jeg virkelig advarer imod schæferen som førstegangs hund, hvis du ikke har planer om at gå til noget træning og få god vejledning. Labrador og Goldens er lidt mere lige til, omend det er racer som også virkelig kræver dejlig hjerne aktivering!

 

Jeg kan ikke lige huske om du nævner hvilken sal du bor på? De racer du nævner er store og trapper kan være et problem for dem. Størrelsen på din lejlighed er ikke et problem, det meste fysiske aktivitet og afløb for det sker jo alligevel udenfor; Ingen gider at have en hund der drøner rundt og hopper op af væggene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar igen.

 

Jeg synes jeg har prøvet at give jer et indblik i hvad jeg søger i en hund, og nogle af jer nævner også nogle hunderacer som jeg kunne se på fx labrador og puddel - fedt, tak! Jeg tænker det burde være muligt at foreslå nogle forskellige hunderacer ud fra hvad jeg har givet jer af informationer, så hvis I kunne nævne specifikke hunderacer, som måske var værd at kigge på for mig, så ville det være fedt. Indtil videre har jeg kun været inde på mellempuddel og labrador, men labrador kendte jeg godt til i forvejen og har selv overvejet om jeg skulle anskaffe mig sådan en. Og en af jer skriver, at jeg kunne gå ind og kigge på nogle korthårede hunde, men måske du kunne komme med nogle navne på nogle korthårede hunderacer, som kunne passe til min situation?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker noget terrier. Måske staffordshire bull terrier. De skulle efter sigende være nemme, men ved ikke om det helt er en begynder hund. Måske andre herinde har mere kendskab til det end jeg. Jeg har selv haft en amerikansk staffordshire terrier Amstaff), der jo nu er forbudt. Hun var helt klart en nem hund uden noget ondt i sig. Det var dog ikke min første hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar igen.

 

Jeg synes jeg har prøvet at give jer et indblik i hvad jeg søger i en hund, og nogle af jer nævner også nogle hunderacer som jeg kunne se på fx labrador og puddel - fedt, tak! Jeg tænker det burde være muligt at foreslå nogle forskellige hunderacer ud fra hvad jeg har givet jer af informationer, så hvis I kunne nævne specifikke hunderacer, som måske var værd at kigge på for mig, så ville det være fedt. Indtil videre har jeg kun været inde på mellempuddel og labrador, men labrador kendte jeg godt til i forvejen og har selv overvejet om jeg skulle anskaffe mig sådan en. Og en af jer skriver, at jeg kunne gå ind og kigge på nogle korthårede hunde, men måske du kunne komme med nogle navne på nogle korthårede hunderacer, som kunne passe til min situation?

 

Men ikke mange racer passer til den beskrivelse du kommer med.

 

Mange racer ville kræve træning på et højere niveau end det basale, altså sit, dæk og kom her, samt de ville kræve to-tre lange gåturer om dagen. Dertil kommer fældningen, som du startede ud med ikke at ville have, men har ændret mening omkring.

 

Jeg bliver derfor i tvivl om hvilke racer man kan anbefale. Pudlen er bestemt et godt bud, hvis du bevæger dig i de små racer er bomuldshundene jo super sociale, elsker bare at være med deres ejer, og de fleste af dem fælder kun meget lidt, de skal jo så dog klippes hver ca. 2-3 måned, tilgengæld er der jo så ingen pelspleje derudover, og du slipper for fældningen. (Vores Lowchen der er klippet, blive rklippet hver 3. måned, aldrig børstet og fælder slet ikke).

 

Jeg tror det er virkelig vigtigt at gøre det klart at de fleste hunde, specielt for en første gangs ejer, ville komme med en anbefaling om at du også bør gå til hundetræning med den, det ville virkelig gøre at dine begræsninger ændrede sig i forhold til racer.

 

(Jeg ville aldrig vælge en terrier som førstegangs hund, deres jagt instinkt gør det virkelig svært at træne indkald, hvis det ikke gøres ordentlig fra starten)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ikke mange racer passer til den beskrivelse du kommer med.

 

Mange racer ville kræve træning på et højere niveau end det basale, altså sit, dæk og kom her, samt de ville kræve to-tre lange gåturer om dagen. Dertil kommer fældningen, som du startede ud med ikke at ville have, men har ændret mening omkring.

 

Jeg bliver derfor i tvivl om hvilke racer man kan anbefale. Pudlen er bestemt et godt bud, hvis du bevæger dig i de små racer er bomuldshundene jo super sociale, elsker bare at være med deres ejer, og de fleste af dem fælder kun meget lidt, de skal jo så dog klippes hver ca. 2-3 måned, tilgengæld er der jo så ingen pelspleje derudover, og du slipper for fældningen. (Vores Lowchen der er klippet, blive rklippet hver 3. måned, aldrig børstet og fælder slet ikke).

 

Jeg tror det er virkelig vigtigt at gøre det klart at de fleste hunde, specielt for en første gangs ejer, ville komme med en anbefaling om at du også bør gå til hundetræning med den, det ville virkelig gøre at dine begræsninger ændrede sig i forhold til racer.

 

(Jeg ville aldrig vælge en terrier som førstegangs hund, deres jagt instinkt gør det virkelig svært at træne indkald, hvis det ikke gøres ordentlig fra starten)

 

Jeg tænkte også med træning og vejledning. TS skriver jo træne basale ting og der er hvalpetræning jo en god start for begynderen. Der får mange også smag for, at fortsætte med lydighedstræningen. Jeg var, som jeg skrev, også i tvivl om det var en god hund, at starte med. Jeg tænkte også Dansk Svensk G., men den er jo nok for lille. :vedikke: Det er nemlig rigtig svært med de kriterier der er sat op, at matche en race 100% på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Findes der ikke sådan nogle test hvor man kan gå ind og svare på omkring 15 spørgsmål og så retter den hen mod nogle racer - så en for nogle år siden men jeg er SÅ blank for hvor jeg fandt den.

Det kunne være et sted at starte og så læse og spørge om de racer.

For vores lille lab fælder ikke ret meget, men den gamle fælder som en åndsvag - burde børste hende dagligt for hver anden dag er pt ikke nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...