Hop til indhold

Råd til nybegynder angående valg af hund


Desting
 Share

Recommended Posts

@Shii Jeg skriver jo, at jeg gerne vil gå med hunden flere gange dagligt, så jeg forstår ikke hvorfor du ser et problem her. Og når jeg mener gå med hunden flere gange dagligt, så mener jeg ikke tage den ud i 10 min så den kan få tisset af, jeg mener længere gåture - det er ikke et problem. Og som du selv skriver, så har jeg skrevet hvor jeg står mht. pelspleje og fældning. Hvis du og andre stadigvæk har svært ved at foreslå en hunderace ud fra hvad jeg har skrevet nu, så må jeg nok bare gå med min mavefornemmelse. Jeg har en far som selv har haft en dobermann og schæfer og i dag har en labrador, så selvom jeg skriver jeg aldrig har haft hund før, så har jeg da set hvordan min far håndterer sin hund.

 

I bund og grund tror jeg egentlig ikke jeg er så kræsen når det kommer til stykket, jeg ville bare være taknemmelig for at få en hund, og så skal jeg sgu nok selv tage den til det hundetræning den har brug for, støvsuge hvis den fælder lidt, tage den ud på lange gåture osv.. Men selvfølgelig har jeg aldrig haft en hund som var mit ansvar, og som jeg selv skulle sørge for, så når jeg stiller nogle kriterier op, så er det for at undgå, at jeg som førstegangs hundeejer ikke gaber over for meget.

 

Jeg har selv været inde og kigge på nogle forskellige hunderacer nu. Pt. er det labrador, golden retriever og schæfer jeg har kigget mest på. Jeg har også været inde på finsk lapphund og beagle, men en beagle er måske en tand for lille til min smag og jeg synes den finske lapphund ser ud til at have en del pels. Er der nogen af disse hunderacer som I tænker kunne passe på mig (udover lab)? Kan det forsvares at en nybegynder som bor i en mindre lejlighed fx lægger ud med at få en schæfer?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 190
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg ville kigge efter en lille let lab, ikke nødvendigvis en FT'er, men en udstillingsmodel af den mindre slags. Og så gå efter en tæve - de er typisk mindre. Uden at træde nogen over tæerne, er der rigtig meget skidt i de brune og gule. De er store, dorske og nogle bullerbasser, og kan være svære at tumle med, både opdragelsesmæssigt og når de skal bæres op og ned af trapper de første måneder.

 

En schæfer er en virkelig lækker hund. Men dels kræver de temmelig meget aktivering de første par år, dels sviner de ret meget. Der kan sidde uanede mængder mudder og sand i pelsen, og ud over det, har de jo underuld og fælder ret meget et par gange om året.

 

Måske du skulle overveje hvad det er du vil gå på kompromis med? Størrelsen eller aktiviteten? For det lyder som om en selskabshund vil være et godt match, men de kommer som regel i små pakker som kræver en del pelspleje.

 

Ellers tænker jeg egentlig at en japansk spids kunne være et bud. Den kræver ikke voldsom aktivering når den er voksen, og dens pels er ikke slem at holde, trods den har ret meget. Hvis du lærer den at blive tørret med et håndklæde (eller endnu bedre en blower), skal den bare børstes et par gange om måneden. Det er en intelligent lille hund, den vil rigtig gerne lære tricks og er et ret handy størrelse.

 

Hvis den er for pelset, kan du kigge på fx cairn terrier. Den skal så trimmes et par gange om året. Men en frisk og sjov lille hund, som er ret omgængelig. Staffordshire Bullterrier er også et godt bud, omend de er ret aktive. Mellem pincher er i samme kategori, sød, sjov og opfindsom, men ret aktiv.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville kigge efter en lille let lab, ikke nødvendigvis en FT'er, men en udstillingsmodel af den mindre slags. Og så gå efter en tæve - de er typisk mindre. Uden at træde nogen over tæerne, er der rigtig meget skidt i de brune og gule. De er store, dorske og nogle bullerbasser, og kan være svære at tumle med, både opdragelsesmæssigt og når de skal bæres op og ned af trapper de første måneder.

 

En schæfer er en virkelig lækker hund. Men dels kræver de temmelig meget aktivering de første par år, dels sviner de ret meget. Der kan sidde uanede mængder mudder og sand i pelsen, og ud over det, har de jo underuld og fælder ret meget et par gange om året.

 

Måske du skulle overveje hvad det er du vil gå på kompromis med? Størrelsen eller aktiviteten? For det lyder som om en selskabshund vil være et godt match, men de kommer som regel i små pakker som kræver en del pelspleje.

 

Ellers tænker jeg egentlig at en japansk spids kunne være et bud. Den kræver ikke voldsom aktivering når den er voksen, og dens pels er ikke slem at holde, trods den har ret meget. Hvis du lærer den at blive tørret med et håndklæde (eller endnu bedre en blower), skal den bare børstes et par gange om måneden. Det er en intelligent lille hund, den vil rigtig gerne lære tricks og er et ret handy størrelse.

 

Hvis den er for pelset, kan du kigge på fx cairn terrier. Den skal så trimmes et par gange om året. Men en frisk og sjov lille hund, som er ret omgængelig. Staffordshire Bullterrier er også et godt bud, omend de er ret aktive. Mellem pincher er i samme kategori, sød, sjov og opfindsom, men ret aktiv.

 

Tak fordi du kom med nogle konkrete hunderacer, men ingen af dem falder i min smag, desværre. Og for at tage stilling til dit spørgsmål, så VIL jeg altså gerne have en lidt større hund. Dog har jeg da læst adskillige steder, at der ikke nødvendigvis er en sammenhæng mellem størrelse og aktivitetsniveau, så jeg forstår ikke hvorfor jeg skal vælge mellem de to :o Medmindre det selvfølgelig ikke passer, at der ikke er en sammenhæng?

Link til indlæg
Del på andre sites

Må jeg spørge hvor gammel du er?

 

En lab er en fantastisk hund, har selv to. Man skal bare ikke læne sig tilbage og tro at det er verdens letteste hund, for den er også en hund der nyder at bliver brugt og som kræver at bruge hjernen, hvilket de fleste hunde gør.

Jeg har selv oplevet golden (da jeg boede hjemme) og det er også en lækker hund, men desværre er der en del nervøse hunde i avlen (eller det var der i hvert fald for nogle år siden), så man skal se sig godt for når man leder efter en hvalp. Men golden skal man huske også er en jagthund, det er også en hund der gerne vil lave noget.

Med at lave noget siger jeg ikke at man behøver at gå til træning 7 dage om ugen. Men man må bare ikke forvente en hund der bare sover dagen lang og ikke kræver aktivering af forskellig slags.

Når du bor i lejlighed, så vil jeg også gå efter lettere racer, hvis altså ikke du har elevator. Sådan en 25-40 kg bliver hurtigt hårdt at løfte op og ned af trappen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak fordi du kom med nogle konkrete hunderacer, men ingen af dem falder i min smag, desværre. Og for at tage stilling til dit spørgsmål, så VIL jeg altså gerne have en lidt større hund. Dog har jeg da læst adskillige steder, at der ikke nødvendigvis er en sammenhæng mellem størrelse og aktivitetsniveau, så jeg forstår ikke hvorfor jeg skal vælge mellem de to :o Medmindre det selvfølgelig ikke passer, at der ikke er en sammenhæng?

 

Nej, men selskabshunde som er mindre krævende, er som regel små.

 

Jeg har en schæfer som første hund (min egen hund, altså), og hun er altså faldet ret heldigt ud:lun: Trods ingen forudsætninger overhovedet, var vi til DM i lydighed da hun var 2,5 år gammel, og er i dag (5 år) ved at gøre klar til DcH's A-klasse.

 

Jeg syntes hun var en mundfuld indtil hun var ca. halvandet. Hun krævede virkelig meget træning og motion for ikke at kravle på væggene! I dag træner vi intensivt 1-2 gange om ugen, og vi går gode ture (5-6 km om dagen de fleste dage), hvor vi træner 5-7 minutter på aftenturen.

 

Det handler ikke så meget om hvad du kan, men mere om du er villig til at ofre det hunden kræver for at være glad og tilfreds. Og hvem ved, måske ender du med at blive bidt af træning som jeg gjorde:-) På det punkt er schæferen altså virkelig fed. Den er super pleasende og lærenem, og den vil bare rigtig gerne lave noget med sin ejer.

 

Ulempen ved schæfere, er deres ry som ikke er helt uden hold i virkeligheden. De har tendens til at være ret udfarende over for andre hunde, og måske også fremmede mennesker. De har tendens til at være usikre på sig selv og deres omgivelser, så vælg opdrætter med omhu! Hvis du tænker højavl (altså den gule og sorte schæfer), så hold dig fra de opdrættere der laver hunde med meget skæv ryg (dyk) og frøben (hvor knæene på bagbenene ikke kan strækkes ud). Når hunden står i naturlig stilling med strakte bagben (og altså ikke er stillet op med bagbenene bagud) vil ryggen på en sund hund være næsten lige, dog med en lille hældning fra lænden og ned. Hvis den har en stor hældning i ryggen eller skæve bagben, så smut videre til den næste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, men selskabshunde som er mindre krævende, er som regel små.

 

Jeg har en schæfer som første hund (min egen hund, altså), og hun er altså faldet ret heldigt ud:lun: Trods ingen forudsætninger overhovedet, var vi til DM i lydighed da hun var 2,5 år gammel, og er i dag (5 år) ved at gøre klar til DcH's A-klasse.

 

Jeg syntes hun var en mundfuld indtil hun var ca. halvandet. Hun krævede virkelig meget træning og motion for ikke at kravle på væggene! I dag træner vi intensivt 1-2 gange om ugen, og vi går gode ture (5-6 km om dagen de fleste dage), hvor vi træner 5-7 minutter på aftenturen.

 

Det handler ikke så meget om hvad du kan, men mere om du er villig til at ofre det hunden kræver for at være glad og tilfreds. Og hvem ved, måske ender du med at blive bidt af træning som jeg gjorde:-) På det punkt er schæferen altså virkelig fed. Den er super pleasende og lærenem, og den vil bare rigtig gerne lave noget med sin ejer.

 

En schæfer kan være en fantastisk første gangs hund, hvis man netop har muligheden for god træning, og er engageret i det ligesom dig og Bella :lun:

 

Ulempen ved schæfere, er deres ry som ikke er helt uden hold i virkeligheden. De har tendens til at være ret udfarende over for andre hunde, og måske også fremmede mennesker. De har tendens til at være usikre på sig selv og deres omgivelser, så vælg opdrætter med omhu! Hvis du tænker højavl (altså den gule og sorte schæfer), så hold dig fra de opdrættere der laver hunde med meget skæv ryg (dyk) og frøben (hvor knæene på bagbenene ikke kan strækkes ud). Når hunden står i naturlig stilling med strakte bagben (og altså ikke er stillet op med bagbenene bagud) vil ryggen på en sund hund være næsten lige, dog med en lille hældning fra lænden og ned. Hvis den har en stor hældning i ryggen eller skæve bagben, så smut videre til den næste.

 

Min holdning er nu at det ry til dels er rigtigt; Det er nemlig lige det der sker for de schæfere som ikke kommer til personer der ikke træner dem ordentlig, eller tager hensyn til hvordan schæferen er. De bliver altså ødelagte af det... (Mere end visse andre racer f.eks. labradoren som er mere tilgivende at træne på det punkt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes da det lyder som om du kan tilbyde en del hunde en god tilværelse

 

Alle retriever racerne kan passe ind. Prøv at tjekke nova scotia duck tolling retriever ud.

 

Vigtigt her at finde en god opdrætter, men så er det også en sød hund.

Mynde er også dejlig rolige hunde. Du skal bare bo i nærheden af en indhegnet hunde skov, så den har et sted at løbe løs.

 

Dalmatiner er også dejligt, men så skal du godt nok spænde de gode sko på og trave eller løbe nogle ordentlige ture. Men lækker hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

En schæfer kan være en fantastisk første gangs hund, hvis man netop har muligheden for god træning, og er engageret i det ligesom dig og Bella :lun:

 

 

 

Min holdning er nu at det ry til dels er rigtigt; Det er nemlig lige det der sker for de schæfere som ikke kommer til personer der ikke træner dem ordentlig, eller tager hensyn til hvordan schæferen er. De bliver altså ødelagte af det... (Mere end visse andre racer f.eks. labradoren som er mere tilgivende at træne på det punkt)

 

Er 100% enig:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske overså du lige det link, jeg satte ind tidligere...

 

http://koebhund.dk/kb/hvalpeliste/list

 

 

Du er også tilbøjelig til at overse nødvendige spørgsmål som: hvilken etage bor du på. De fleste store hunde kan ikke tåle at bo i lejlighed uden der er elevator. Eller det er stuen eller 1. Sal. Og så skal hvalpen endda bæres op og ned de 50 gange eller mere, den skal ud og tisse hver dag.

 

Du får jo masser af forslag. Men når du er nybegynder, så siger racenavnet dig sikkert ikke alverden.

 

Måske skulle du starte med at tage på udstilling? Så kan det være, at der er en race eller to, du falder for? Og så kan du stille spørgsmål om de racer. Og også selv undersøge på nettet, hvad der kræves af DIG for at bo sammen med de pågældende racer..

 

----- det er nemlig i sidste ende sådan verden er: det er DIG, der skal leve op til den hund, du vælger. Ikke hunden, der skal leve op til dig. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

@pivpiv Jeg er 27. Jeg har ikke selv nogen interesse i at anskaffe mig en hund, som slet ikke vil/har brug for at blive aktiveret. Mht. at bære den op og ned ad trappen, så mener jeg at have læst, at det kun er noget man behøver at gøre, når hunden er lille. Er jeg blevet fejlinformeret?

@Niels M Jeg har en gang imellem overnattet hos min far i nogle dage, hvor jeg har leget med hans labrador, fodret den, gået tur med den, været i hundeskov med den osv..

 

@AnneMangetal Det lyder som om en schæfer har brug for noget mere motion og aktivering end fx en labrador. Måske kan jeg blive ligeså bidt af træning, hvis jeg vælger at anskaffe mig en schæfer ;)

@NickiA Jeg har været inde og kigge på mynderacerne, men jeg er sgu ikke så tosset med dem, må jeg indrømme.

@luckyluna Tak, jeg tror også jeg vil kunne give en hund en rigtig god tilværelse :) Jeg vil i hvertfald bestræbe mig på det. Jeg synes faktisk den hunderace du foreslog (Nova Scotia Suck Tolling Retriever) så rigtig sød ud - den vil jeg se lidt nærmere på

@Birgitta Jeg så godt dit link tidligere og har været inde på det. Tak for det. Jeg kunne ikke lade være med at smile lidt af din besked. Jeg er ikke "tilbøjelig til at overse nødvendige spørgsmål som..." bare fordi jeg ikke har skrevet det herinde. Det kender du mig ikke godt nok til at kunne kommentere på ;) Og hvilken race har brug for at tisse over 50 gange hver dag??? Den vil jeg gerne undgå ;) Ja, jeg får masser af forslag nu, fordi jeg skrev en besked om, at jeg gerne ville have flere forslag. Og hvad mener du, når du siger, at racenavnet ikke siger mig meget? Sværere er det ikke end at jeg kan google racenavnet for så at kunne se billeder og læse om den. Medmindre du mener jeg er nybegynder til at gebærde mig på internettet? Og til sidst vil jeg sige, at jeg har en oplevelse af du måske har misset pointen i hvorfor jeg lavede denne tråd til at starte med; det er jo netop for at fortælle jer hvad både jeg søger i en hund, men netop også hvad jeg kan GIVE hunden. Så jeg er vel allerede igang med at "undersøge på nettet".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at lab og schæfer egentlig har brug for det samme. Men som Shii skriver, er schæferen mere udadreagerende, og labben mere tilgivende. Schæfere har ingen tålmodighed, mens labben er lavet til at vente.

 

Tag ud og se hundene arbejde, gerne i forskellige klubber. Se en lab gå jagttræning og lydighed, se en schæfer gå almindelig lydighed og IPO.

 

En fordel ved labben er at den nok er mere alsidig. Den kan sagtens gå rally og have det fint med det, og med lidt god vilje, kan den endda gå agility. Schæferen er ikke særlig oplagt til de ting. De kokser lidt i hovedet over det, og har det meget bedre med de lange, seje træk i lydighed.

 

Det er også værd at tage med:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

De råder til at man gør det, mener det er omkring det første år, så det er lidt længe.

Du er heldigvis godt i gang med at søge information og det er kanon.

Hvor i landet bor du? Måske det var en ide at komme ud og opleve hvordan der trænes og hvad slags træning der findes.

 

Min mand kommer fra et hjem hvor man opdrættede perserkatte og hund var virkelig aaadddd. Nu træner han vores den yngste hver morgen og brokker sig aldrig over at skal til træning lige meget hvad vejret byder dem og han kommer hjem helt høj af glæde og stolthed.

Han er Så fanget af det der hundetræning nu ;) Så bare vent. Man kan blive SÅ bidt af det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har du jo nogen kendskab til hundehold. Så skal du bare vurdere hvor meget træning du vil lægge i den. Som andre har givet råd om, synes jeg også du skulle tage ud i klubberne, kigge på hundene, snakke med ejere af de racer du kunne have interesse i og snakke med trænerne. Internettet er ligesom et stykke papir, taknemmeligt. Man læser og ser video, men man får bedre føling med tingene ude hvor de sker. Det er dog et godt sted, at starte på indsamling af ideer. Held og lykke med projektet.

Link til indlæg
Del på andre sites

@pivpiv Jeg er 27. Jeg har ikke selv nogen interesse i at anskaffe mig en hund, som slet ikke vil/har brug for at blive aktiveret. Mht. at bære den op og ned ad trappen, så mener jeg at have læst, at det kun er noget man behøver at gøre, når hunden er lille. Er jeg blevet fejlinformeret?

@Niels M Jeg har en gang imellem overnattet hos min far i nogle dage, hvor jeg har leget med hans labrador, fodret den, gået tur med den, været i hundeskov med den osv..

 

@AnneMangetal Det lyder som om en schæfer har brug for noget mere motion og aktivering end fx en labrador. Måske kan jeg blive ligeså bidt af træning, hvis jeg vælger at anskaffe mig en schæfer ;)

@NickiA Jeg har været inde og kigge på mynderacerne, men jeg er sgu ikke så tosset med dem, må jeg indrømme.

@luckyluna Tak, jeg tror også jeg vil kunne give en hund en rigtig god tilværelse :) Jeg vil i hvertfald bestræbe mig på det. Jeg synes faktisk den hunderace du foreslog (Nova Scotia Suck Tolling Retriever) så rigtig sød ud - den vil jeg se lidt nærmere på

@Birgitta Jeg så godt dit link tidligere og har været inde på det. Tak for det. Jeg kunne ikke lade være med at smile lidt af din besked. Jeg er ikke "tilbøjelig til at overse nødvendige spørgsmål som..." bare fordi jeg ikke har skrevet det herinde. Det kender du mig ikke godt nok til at kunne kommentere på ;) Og hvilken race har brug for at tisse over 50 gange hver dag??? Den vil jeg gerne undgå ;) Ja, jeg får masser af forslag nu, fordi jeg skrev en besked om, at jeg gerne ville have flere forslag. Og hvad mener du, når du siger, at racenavnet ikke siger mig meget? Sværere er det ikke end at jeg kan google racenavnet for så at kunne se billeder og læse om den. Medmindre du mener jeg er nybegynder til at gebærde mig på internettet? Og til sidst vil jeg sige, at jeg har en oplevelse af du måske har misset pointen i hvorfor jeg lavede denne tråd til at starte med; det er jo netop for at fortælle jer hvad både jeg søger i en hund, men netop også hvad jeg kan GIVE hunden. Så jeg er vel allerede igang med at "undersøge på nettet".

Du har ret i at hunden kun skal bæres medens den er lille;) men det er altså også til hvslpen er i alt fald 6-7 mdr, der vejer en lab altså en del, hvis du bor på 3-4 sal er det altså ikke en stor race du skal vælge ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvis hunden på et tidspunkt kommer til skade eller bliver syg og ikke MÅ gå på trapper, så har du valget mellem at slå lejr i opgangen eller bære din 50 kg hund op til 4. Sal. Og ned igen. Og op igen.

Hunde træder indimellem forkert eller knækker en negl.... Eller får gigt i ryg eller ben...

Måske skal din voksne hund kun bæres op og ned 3 gange daglig... Men det skal med i beregningerne...

 

Der er også det med diarre. Selv den raskeste og sundeste hund risikerer at få diarre indimellem.

 

Hvis man kan løbe ned af trappen med hunden i favnen, så går det måske uden for meget griseri......

Men hvis hunden selv skal rende ned af trappen, og op igen, så skider den altså undervejs. Det sætter jo tarmbevægelserne i gang. Trappevask op til 4. sal flere gange daglig står næppe på ønskesedlen. Selv om det måske kun sker 2-3 gange i løbet f hundens liv... Og nogle hunde har altså tit diarre.

 

Det er jo ikke for sjov, der er nogen, der stiller dig spørgsmål.

 

Jeg er bare stædig og opgiver ikke så let.. Det kan godt være et held for dig. :mrgreen:

 

Een gang til: hvor højt oppe bor du?

Og kan du få tilladelse til at holde hund, der hvor du bor? Det er altså ikke i alle lejligheder, man kan det.

Link til indlæg
Del på andre sites

@pivpiv Jeg er 27. Jeg har ikke selv nogen interesse i at anskaffe mig en hund, som slet ikke vil/har brug for at blive aktiveret. Mht. at bære den op og ned ad trappen, så mener jeg at have læst, at det kun er noget man behøver at gøre, når hunden er lille. Er jeg blevet fejlinformeret?

@Niels M Jeg har en gang imellem overnattet hos min far i nogle dage, hvor jeg har leget med hans labrador, fodret den, gået tur med den, været i hundeskov med den osv..

 

@AnneMangetal Det lyder som om en schæfer har brug for noget mere motion og aktivering end fx en labrador. Måske kan jeg blive ligeså bidt af træning, hvis jeg vælger at anskaffe mig en schæfer ;)

@NickiA Jeg har været inde og kigge på mynderacerne, men jeg er sgu ikke så tosset med dem, må jeg indrømme.

@luckyluna Tak, jeg tror også jeg vil kunne give en hund en rigtig god tilværelse :) Jeg vil i hvertfald bestræbe mig på det. Jeg synes faktisk den hunderace du foreslog (Nova Scotia Suck Tolling Retriever) så rigtig sød ud - den vil jeg se lidt nærmere på

@Birgitta Jeg så godt dit link tidligere og har været inde på det. Tak for det. Jeg kunne ikke lade være med at smile lidt af din besked. Jeg er ikke "tilbøjelig til at overse nødvendige spørgsmål som..." bare fordi jeg ikke har skrevet det herinde. Det kender du mig ikke godt nok til at kunne kommentere på ;) Og hvilken race har brug for at tisse over 50 gange hver dag??? Den vil jeg gerne undgå ;) Ja, jeg får masser af forslag nu, fordi jeg skrev en besked om, at jeg gerne ville have flere forslag. Og hvad mener du, når du siger, at racenavnet ikke siger mig meget? Sværere er det ikke end at jeg kan google racenavnet for så at kunne se billeder og læse om den. Medmindre du mener jeg er nybegynder til at gebærde mig på internettet? Og til sidst vil jeg sige, at jeg har en oplevelse af du måske har misset pointen i hvorfor jeg lavede denne tråd til at starte med; det er jo netop for at fortælle jer hvad både jeg søger i en hund, men netop også hvad jeg kan GIVE hunden. Så jeg er vel allerede igang med at "undersøge på nettet".

 

Jeg synes det er rigtig fint, at du spørger om hjælp til at finde den rigtige race til dig. :5up: Det er utrolig vigtigt, at man passer til den hund man anskaffer sig. Men, det er lige så vigtigt, at du er ærlig overfor dig selv i forhold til hvad du vil med en hund. Det lyder måske ikke af noget at skulle bære en halvstor hund op og ned af trapper, men tænk på det er altså min. 3 gange dagligt i 10-12 år. Og alt efter hvilken pels den har, så forestil dig hvordan dit tøj ser ud efter en luftetur i mudder og pløre.

 

Der findes så mange forskellige racer, så selvfølgelig findes der en der kan passe til dig og dine ønsker, det gælder bare om at være realistisk i forhold til hvad man ønsker af sin hund, og hvad man er indstillet på at yde. Og så skal man virkelig ville det. Alt for mange kører træt allerede mens hunden er hvalp, fordi de ikke havde sat sig ind i hvor meget arbejder der ligger i at have og opdrage en hvalp. :brandhane:

 

Lige en kommentar til den bemærkning - Jeg kan ikke så godt li' det der "måske". Det er altså en postgang for sent, hvis man HAR anskaffet sig en hund, der kræver meget aktivering/træning, og så finder ud af, at man faktisk synes det er møjkedeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er rigtig fint, at du spørger om hjælp til at finde den rigtige race til dig. :5up: Det er utrolig vigtigt, at man passer til den hund man anskaffer sig. Men, det er lige så vigtigt, at du er ærlig overfor dig selv i forhold til hvad du vil med en hund. Det lyder måske ikke af noget at skulle bære en halvstor hund op og ned af trapper, men tænk på det er altså min. 3 gange dagligt i 10-12 år. Og alt efter hvilken pels den har, så forestil dig hvordan dit tøj ser ud efter en luftetur i mudder og pløre.

 

Der findes så mange forskellige racer, så selvfølgelig findes der en der kan passe til dig og dine ønsker, det gælder bare om at være realistisk i forhold til hvad man ønsker af sin hund, og hvad man er indstillet på at yde. Og så skal man virkelig ville det. Alt for mange kører træt allerede mens hunden er hvalp, fordi de ikke havde sat sig ind i hvor meget arbejder der ligger i at have og opdrage en hvalp. :brandhane:

 

Lige en kommentar til den bemærkning - Jeg kan ikke så godt li' det der "måske". Det er altså en postgang for sent, hvis man HAR anskaffet sig en hund, der kræver meget aktivering/træning, og så finder ud af, at man faktisk synes det er møjkedeligt.

 

Helt enig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

En fordel ved labben er at den nok er mere alsidig. Den kan sagtens gå rally og have det fint med det, og med lidt god vilje, kan den endda gå agility. Schæferen er ikke særlig oplagt til de ting. De kokser lidt i hovedet over det, og har det meget bedre med de lange, seje træk i lydighed.

 

Jeg er enig med dig i, at labben er alsidig, men en lab "fortjener" at gå lidt mere end "kun/bare" rally.

I hvert fald for min labrador er rally slet slet ikke nok. Der skal ske noget mere, som udnytter labbens naturlige egenskaber. For os er det p.t. DCH's program, men markprøver/WT er også oplagt

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med dig i, at labben er alsidig, men en lab "fortjener" at gå lidt mere end "kun/bare" rally.

I hvert fald for min labrador er rally slet slet ikke nok. Der skal ske noget mere, som udnytter labbens naturlige egenskaber. For os er det p.t. DCH's program, men markprøver/WT er også oplagt

 

Det var ikke for at diskutere labrador og rally, men for at vise forskellen på nogle af de racer TS har i tankerne. Og i forhold til schæfer, er lab mere alsidig og tilgivende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med dig i, at labben er alsidig, men en lab "fortjener" at gå lidt mere end "kun/bare" rally.

I hvert fald for min labrador er rally slet slet ikke nok. Der skal ske noget mere, som udnytter labbens naturlige egenskaber. For os er det p.t. DCH's program, men markprøver/WT er også oplagt

 

Nu skal der ikke gå helt trænings freak i den her. En labrador trives som regel fint som familie hund i en aktiv familie. Langt de fleste går til hvalpe træning og derefter er det den dejlige hund i familien, som helt sikkert kræver en del ture og motion, men de er så alsidige at bare de må lave noget, så er de glade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...