Hop til indhold

Råd til nybegynder angående valg af hund


Desting
 Share

Recommended Posts

Men det skal man jo altid. Ingen hun eller race kan eksistere i en familie med den naturlige adfærd - ganske enkelt. Og det med at gø er ikke svært, hvis man håndterer det fornuftigt, hvad de fleste så ikke gør :-) - tror jeg :-)

 

Det giver jeg dig ret i, jeg tænker bare, at en hund der ikke skal reguleres så meget på er en bedre begynder model. Og bor man i opgang hvor naboerne kan blive generet af gøen når man ikke er hjemme, er det ikke lige en spids jeg ville tage.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 190
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det giver jeg dig ret i, jeg tænker bare, at en hund der ikke skal reguleres så meget på er en bedre begynder model. Og bor man i opgang hvor naboerne kan blive generet af gøen når man ikke er hjemme, er det ikke lige en spids jeg ville tage.

 

øhhh.... nå. Hvilken race skal reguleres mindre og som passer på TS' ønsker?

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle racer/hunde har en eller anden adfærd, som de har tilbøjelighed for og som man begrænser. For langt de fleste hundes vedkommende er det nok fx jagt lysten, som er stærkt og kønsdriften, men der er mange andre. At begrænse en hunds tilbøjelighed til at gø meget, ser jeg ikke som noget voldsomt stor indgreb.

Alle hunde skal jo opdrages for ikke at blive en pest for deres omgivelser, men man bør have respekt for de grundlæggende egenskaber der varierer indenfor de forskellige grupper af hunde (alt efter hvad de er avlet til). Alt andet er for egocentrisk i mine øjne og vil skabe unødvendige ubehageligheder for hunden.

 

 

Men du kan jo komme med bedre forslag

Hvorfor vil du altid tvinge forslag ud af mig, hver gang jeg ikke er enig i dine?. Personligt er jeg tilbageholdende med at komme med forslag hvis jeg ikke er nogenlunde sikker på, at jeg ved hvad jeg skal vide for ikke at give et dårligt råd,.. men sådan er vi jo forskellige.

Link til indlæg
Del på andre sites

øhhh.... nå. Hvilken race skal reguleres mindre og som passer på TS' ønsker?

 

Skal jeg ikke gøre mig klog på, da TS ønsker er lidt vævende. Jeg har tidligere i tråden foreslået, at han tog ud i klubber, hos opdrættere og talte med ejere og trænere af de racer han finder interessante. Han har så selv tilføjet internater på listen, og fandt det som en god ide, at se hundene i den virkelige verden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, spidshunde er ofte glade for at høre deres egen stemme. Lige med keeshonden er det dog ikke mit indtryk, at den er meget gøende - de jeg har mødt/kendt har ikke gøet særligt meget. Men det kan selvfølgelig være, at det bare har været de to, som er et særtilfælde - Buster (DSG) gør heller ikke meget, selvom det ligger til racen. Ligeledes har jeg heller ikke oplevet fældning, som et problem hos keeshonden.

 

Til ts hvis du vil gå videre med spidshunderacer, så tal med opdrætter om dine overvejelser/bekymringer - en dygtig og god opdrætter fortæller ærligt om racen og hvad der kan blive til problematisk adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, spidshunde er ofte glade for at høre deres egen stemme. Lige med keeshonden er det dog ikke mit indtryk, at den er meget gøende - de jeg har mødt/kendt har ikke gøet særligt meget. Men det kan selvfølgelig være, at det bare har været de to, som er et særtilfælde - Buster (DSG) gør heller ikke meget, selvom det ligger til racen. Ligeledes har jeg heller ikke oplevet fældning, som et problem hos keeshonden.

 

Til ts hvis du vil gå videre med spidshunderacer, så tal med opdrætter om dine overvejelser/bekymringer - en dygtig og god opdrætter fortæller ærligt om racen og hvad der kan blive til problematisk adfærd.

 

Åhh, Buster, åhh Buster... Det skulle ha' været et like. Store fingre, små ikoner...:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle hunde skal jo opdrages for ikke at blive en pest for deres omgivelser, men man bør have respekt for de grundlæggende egenskaber der varierer indenfor de forskellige grupper af hunde (alt efter hvad de er avlet til). Alt andet er for egocentrisk i mine øjne og vil skabe unødvendige ubehageligheder for hunden.

 

 

 

Hvorfor vil du altid tvinge forslag ud af mig, hver gang jeg ikke er enig i dine?. Personligt er jeg tilbageholdende med at komme med forslag hvis jeg ikke er nogenlunde sikker på, at jeg ved hvad jeg skal vide for ikke at give et dårligt råd,.. men sådan er vi jo forskellige.

 

jeg synes bare det er rimeligt at komme med bedre forslag, når man "krittiserer" andres. Eller er det jo lidt "friløb" hvor man bare kan prikke rundt i konstruktive og gode forslag. For der findes jo ikke noget som der ikke kan "prikkes" i. Det er for let.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal jeg ikke gøre mig klog på, da TS ønsker er lidt vævende. Jeg har tidligere i tråden foreslået, at han tog ud i klubber, hos opdrættere og talte med ejere og trænere af de racer han finder interessante. Han har så selv tilføjet internater på listen, og fandt det som en god ide, at se hundene i den virkelige verden.

 

tyndt, synes jeg. Når du mener at der må være racevalg, hvor det vil være mindre regulering nødig,msynes jeg du bør kunne komme med eksempler.

Link til indlæg
Del på andre sites

tyndt, synes jeg. Når du mener at der må være racevalg, hvor det vil være mindre regulering nødig,msynes jeg du bør kunne komme med eksempler.

 

Tyndt? Tja... Når TS har blik på forskellige hunde finder jeg det svært, at komme med en der konkret falder ind i hans ønsker. Jeg kunne da godt foreslå en rottweiler, den larmer ikke, men er nok ikke lige sagen som første hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tyndt? Tja... Når TS har blik på forskellige hunde finder jeg det svært, at komme med en der konkret falder ind i hans ønsker. Jeg kunne da godt foreslå en rottweiler, den larmer ikke, men er nok ikke lige sagen som første hund.

 

Generelt synes jeg at hvis man ikke har noget konstruktivt at bidrage med kan man jo vælge at bruge retten til ikke at udtale sig.

 

hvis du synes at Rotweiler er et godt og relevant bud, skal du da komme med det.

 

Jeg mener faktisk at Finsk laphund er et godt bud og at det er indenfor rimelig adfærdsregulering at lære den at når man bor i lejlighed behøver man ikke gø hvergang noget rører sig i bygningen, men at det er nok hvis nogen vil ind i lejligheden og at man holder op når "faren" er overstået.

 

Ingen hund eller race passer perfekt, men igen, kom med bedre forslag i stedet for bare at pille ned. Det giver en meget mere åben og værdifuld tråd/debat.

 

http://www.hundenyheder.dk/hunderace/raceportraet-finsk-lapphund/

Link til indlæg
Del på andre sites

Generelt synes jeg at hvis man ikke har noget konstruktivt at bidrage med kan man jo vælge at bruge retten til ikke at udtale sig.

 

hvis du synes at Rotweiler er et godt og relevant bud, skal du da komme med det.

 

Jeg mener faktisk at Finsk laphund er et godt bud og at det er indenfor rimelig adfærdsregulering at lære den at når man bor i lejlighed behøver man ikke gø hvergang noget rører sig i bygningen, men at det er nok hvis nogen vil ind i lejligheden og at man holder op når "faren" er overstået.

 

Ingen hund eller race passer perfekt, men igen, kom med bedre forslag i stedet for bare at pille ned. Det giver en meget mere åben og værdifuld tråd/debat.

 

Kan godt være du ikke synes mine forslag tidligere i tråden er konstruktive. Umiddelbart mener jeg ikke jeg "piller" nogen ned. Jeg ytrede bare min mening om, at spidser larmer og, at det måske ikke er smart som ny hundeejer, at skulle træne dette ud af kroppen som det første, hvilket jo nok er nødvendigt som beboer i en lejlighed med naboer. Der er som ny hundeejer rigeligt, at se til med en hvalp der skal lære rammerne. Håber det var konstruktivt formuleret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså ikke alle spidser der notorisk larmer. Der er endda et par spidser som vist ikke engang kan gø, Brasenji og Alaskan malamut er der ikke meget gøen i. Nogle hunde har mere tendens til at gø end andre. Finsk Laphund er moderat ifht andre spidser. Nogen gange synes jeg disse generaliseringer kommer i vejen for en nuanceret debat.

 

Jagthundecer sådan og sådan, men der er jo noget vrøvl. Der er kæmpe forskel på en tjt og en Labrador. En støver og en stødende hund er vidt forskellige og en stående engelsk fuglehund er noget helt andet end en gravhund.

 

Lige så forskelligecer spidser - og hyrdehunde er også vidt forskellige.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes bare det er rimeligt at komme med bedre forslag, når man "krittiserer" andres. Eller er det jo lidt "friløb" hvor man bare kan prikke rundt i konstruktive og gode forslag. For der findes jo ikke noget som der ikke kan "prikkes" i. Det er for let.

Det markeret med rødt er jo direkte sørgeligt at læse. Herregud, du må da synes alt det du vil,... også at hundeforum er en konkurrence. :vedikke: Det ændrer bare ikke på at jeg ikke strøer omkring mig med forslag hvis jeg ikke kan danne mig et billede af hvilke forudsætninger jeg giver råd omkring (og det kan jeg ikke i dette tilfælde).

Link til indlæg
Del på andre sites

Som luckyluna skriver, så gør spidshunde. Og jeg mener ikke, at det nødvendigvis "bare" handler om at lære dem ikke at gø, fra de er små. Selvfølgelig kan man begrænse det en del, men det ligger i dem, og bor man i lejlighed med nogle lidt sarte naboer, så kan det hurtigt blive et problem. At de hunde, du ser på videoerne, ikke gør specielt meget, siger ikke så meget om, hvordan de reagerer i hverdagen, når de hører lyde i opgangen og ude fra gaden.

 

Lige præcis. Og jeg synes jeg er berettiget til at udtale mig om det, ligesom dig, da jeg også har boet i lejlighed med en spids. Og ud over hendes naturlige larm, så er det bare slet ikke det optimale liv for hende.

 

Der er en retriever altså mere egnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes folk siger de har svært ved at danne sig et billede af, hvilken slags hund jeg søger, så nu vil jeg prøve at gøre det kort og præcist.

 

-Egnet til lejlighed

-Egnet til førstegangskøber

-Mellemstor eller stor af størrelse, dvs. ikke en lille hund eller en af de største hunde man kan anskaffe

-Hund skal være intelligent, social, glad for at lege, aktiv (betyder ikke jeg vil have en hund som har brug for ekstra meget motion, bare ikke en hund som bare ligger derhjemme og har det okay med det), sympatisk, godt kan lide at give og få opmærksomhed, tilpas rolig (dvs. ikke "kedelig" rolig, vil gerne kunne se gejst, livsglæde og nysgerrighed, bare det ikke koger over)

- Udseendesmæssigt kan jeg bedst lide hunde som fx labrador, schæfer, finsk lapphund, alaskan malamute. Der er sikkert andre, men nu nævner jeg bare lige dem, som kommer til mig først. Størrelsesmæssigt passer de alle godt ind mht. hvilken størrelse jeg søger i en hund

 

Hvis I tager udgangspunkt i det, så tænker jeg det BURDE være til at komme med nogle forslag. Jeg synes selv jeg har kommet med rigelig information her og der i tråden, men nu prøver jeg at samle det lidt. Så hvis I bare tager udgangspunkt I overstående informationer, så håber jeg da I hunde eksperter kan komme med forslag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes folk siger de har svært ved at danne sig et billede af, hvilken slags hund jeg søger, så nu vil jeg prøve at gøre det kort og præcist.

 

-Egnet til lejlighed

-Egnet til førstegangskøber

-Mellemstor eller stor af størrelse, dvs. ikke en lille hund eller en af de største hunde man kan anskaffe

-Hund skal være intelligent, social, glad for at lege, aktiv (betyder ikke jeg vil have en hund som har brug for ekstra meget motion, bare ikke en hund som bare ligger derhjemme og har det okay med det), sympatisk, godt kan lide at give og få opmærksomhed, tilpas rolig (dvs. ikke "kedelig" rolig, vil gerne kunne se gejst, livsglæde og nysgerrighed, bare det ikke koger over)

- Udseendesmæssigt kan jeg bedst lide hunde som fx labrador, schæfer, finsk lapphund, alaskan malamute. Der er sikkert andre, men nu nævner jeg bare lige dem, som kommer til mig først. Størrelsesmæssigt passer de alle godt ind mht. hvilken størrelse jeg søger i en hund

 

Hvis I tager udgangspunkt i det, så tænker jeg det BURDE være til at komme med nogle forslag. Jeg synes selv jeg har kommet med rigelig information her og der i tråden, men nu prøver jeg at samle det lidt. Så hvis I bare tager udgangspunkt I overstående informationer, så håber jeg da I hunde eksperter kan komme med forslag.

problemet er for mig at du ikke skriver hvad du vil lave med hunden, hvordan er det du forstiller dig din dag med en hund skal være? Mere direkte, hvad vil du med en hund? Hvad har du lyst til at lave og hvor mange timer dagligt vil du være væk fra hunden? Sådanne ting er mere vigtigt end hvor stor eller lille hunden er eller hvordan den ser ud;) der findes et utal af forskellige racer, de er ikke bare forskellige af udseende men endnu vigtige forskellige i temperament og krav til ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

problemet er for mig at du ikke skriver hvad du vil lave med hunden, hvordan er det du forstiller dig din dag med en hund skal være? Mere direkte, hvad vil du med en hund? Hvad har du lyst til at lave og hvor mange timer dagligt vil du være væk fra hunden? Sådanne ting er mere vigtigt end hvor stor eller lille hunden er eller hvordan den ser ud;) der findes et utal af forskellige racer, de er ikke bare forskellige af udseende men endnu vigtige forskellige i temperament og krav til ejer.

 

Jeg tænker nok jeg er ret fleksibel, og at jeg vil tilpasse hvad end hundens behov er, men jeg kan godt prøve at give et hint af hvad jeg kan tilbyde hunden. Det er svært at sige, fordi det kan jo fx være jeg bliver bidt af træning med hunden og gerne vil træne meget med den, så jeg kan kun komme med hvad jeg tænker lige nu og her.

 

Jeg vil gerne have en hund, som jeg kan gå nogle ture med, lege med (det kunne være fedt hvis hunden også kunne være uden snor, så jeg kan lege aport fx), men samtidig vil jeg også have en hund som godt nogle dage kan lide bare at sidde i sofaen med mig og se TV eller hvad end jeg nu laver indendørs. Jeg vil gerne tage den med til træning, dog er jeg usikker på hvor meget træning jeg gerne vil give hunden. En gang om ugen er til at overkomme, men hvis det bliver flere gange om ugen, tror jeg (lige nu og her) det bliver i overkanten for mig. Lige pt. kan jeg bruge mange timer om dagen sammen med hunden, så den vil ikke være alene specielt meget. Jeg regner med at kunne give den flere gåture hver dag á 1 time ad gangen.

Link til indlæg
Del på andre sites

spidser er altså ikke en fællesbetegnelse for hunde med ens temperament og karakter, men med et lidt fælles udseende ( spids snude og ståører) derfor er det simpelthen ikke rigtigt at sige at der generelt er meget lyd på spidshunde. Visse terrier larmer, visse spidshunde larmer, visse hyrde hunde larmer. Der er spidshunde som ikke larmer, terrier som ikke larmer og hyrdehunde som ikke larmer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke lige nogen umiddelbar kommentar til debatten, men jeg vil gerne foreslå en eurasier. :-) Den har det typiske spidshundesind, men er alligevel lidt mere "familiehund" - i mangel af bedre ord. Den er forholdsvis nem at opdrage og træne, og den kræver ikke det vilde motion eller stimulering, men er alligevel en hund, der vil nyde at komme med på lange ture eller gå til noget træning. Derudover er det slet ikke en gøende hund som de fleste andre spidser, og derfor vil den sagtens kunne holdes i en lejlighed uden at genere naboen. Den er dog lige så glad for at ligge udendørs som enhver spidshund, så det skal man selvfølgelig lige have in mente.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes stadig at det er meget at bede TS besvare præcis hvad han vil træne, for det med træning er for mange en interesse der kommer med tiden.

 

Hvis du TS kan love højt og helligt at du mindst går til hvalpetræning og et efterfølgende unghundehold, så tænker jeg at de fleste hunde vil trives. Schæfer er ikke udelukket. Og ellers tænker jeg lab, golden (af brugslinjer), dansk spids er også et godt bud, australian shepherd eller border collie. Kooiker er måske for lille, men ellers en lækker hund!

 

Og jeg synes altså ikke at det er en skam også at gå op i udseende. Som du tidligere er foreslået, så tag på en udstilling, kig på hunde, snak med opdrættere, læs lidt om racerne, besøg hundene i forskellige situationer og vælg så.

 

Som jeg vist har sagt før, så handler det ikke så meget om hvad du kan tilbyde lige nu, men hvor meget du er villig til at ofre med tiden. Men hvis du i snit vil afsætte 2 timer om dagen, er du et godt stykke vej:-)

 

Jeg vil tro at jeg bruger ca. 20 timer om ugen på mine to. Deri indgår så 2x2 timers træning, fodring, pleje mm. Dog har jeg have, så de hurtige tissetåre og de mange slusninger ved dårlig mave klares i haven. Når vi er på ferie og hundene skal luftes i snor på selv de små tissetåre, synes jeg det er lidt hårdt:oops: Men det er måske et spørgsmål om tilvænning.

Link til indlæg
Del på andre sites

spidser er altså ikke en fællesbetegnelse for hunde med ens temperament og karakter, men med et lidt fælles udseende ( spids snude og ståører) derfor er det simpelthen ikke rigtigt at sige at der generelt er meget lyd på spidshunde. Visse terrier larmer, visse spidshunde larmer, visse hyrde hunde larmer. Der er spidshunde som ikke larmer, terrier som ikke larmer og hyrdehunde som ikke larmer.

 

Tak jeg kender godt til hvad der menes med en spids. Skal beklage jeg ikke satte ordet mange foran ordet spidser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...