Hop til indhold

Råd til nybegynder angående valg af hund


Desting
 Share

Recommended Posts

spidser er altså ikke en fællesbetegnelse for hunde med ens temperament og karakter, men med et lidt fælles udseende ( spids snude og ståører) derfor er det simpelthen ikke rigtigt at sige at der generelt er meget lyd på spidshunde. Visse terrier larmer, visse spidshunde larmer, visse hyrde hunde larmer. Der er spidshunde som ikke larmer, terrier som ikke larmer og hyrdehunde som ikke larmer.

 

Nej, men de fleste gør en del og resten hyler. Hvis vi er lidt firkantede. Uanset er det bare de færreste der vil trives optimalt i en lejlighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 190
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg kan kun sige at man skal anskaffe en hund med passende temperament til hvad man efter bedste evne mener passer. Så skal det være en hund man kan lide simpelthen. En man synes om.

 

Så skal man erkende at man må træne og opdrage hunden til at passe ind i de rimelige rammer man har.

 

Gør man som TS her, spørger og forsøger at finde relevant info, kvalificerer det i min optik til at man nok er seriøs og fornuftig nok i sit valg af race og når den er valgt - endnu vigtigere at finde det rette kuld og eksemplar. Labrador er et sikkert valg, men også flere andre racer ligger godt for, herunder Finsk Laphund og Finsk hyrdehund, Golden retriever og andre. En hund på 15-20 kg er lidt mere håndterlig i lejlighed og med trapper end en lidt større og så synes jeg også at de to Finske racer kunne være lidt mere spændende bekendskab end en Retriever, når du nu ikke planlægger at bruge den til jagt.

 

TS, vælg med hjertet, sæt dig ind i hvad dit valg betyder og gør en indsats for at finde den helt rette hvalp og hold gejsten oppe til at arbejde med den hver eneste dag og den vil betale tifold tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, men de fleste gør en del og resten hyler. Hvis vi er lidt firkantede. Uanset er det bare de færreste der vil trives optimalt i en lejlighed.

 

Her må jeg så bare sige jeg er meget uenig. Sådan kender jeg overhovedet ikke spidshunde. Helt forkert og generelt billede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke lige nogen umiddelbar kommentar til debatten, men jeg vil gerne foreslå en eurasier. :-) Den har det typiske spidshundesind, men er alligevel lidt mere "familiehund" - i mangel af bedre ord. Den er forholdsvis nem at opdrage og træne, og den kræver ikke det vilde motion eller stimulering, men er alligevel en hund, der vil nyde at komme med på lange ture eller gå til noget træning. Derudover er det slet ikke en gøende hund som de fleste andre spidser, og derfor vil den sagtens kunne holdes i en lejlighed uden at genere naboen. Den er dog lige så glad for at ligge udendørs som enhver spidshund, så det skal man selvfølgelig lige have in mente.

vores nye nabo har tre eurasiere, og vi hører dem kun gø når en af deres egne biler triller ind i indkørslen. Men vi bor så også forholdsvis isoleret her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så du synes det er optimalt for en polar hund at bo i lejlighed?

 

visse spidser er ikke egnede til lejligheder, men det betyder ikke at man kan sige at spidshunde generelt er uegnede til at bo i lejlighed. Man kan derimod generelt sige at det er lettere at holde hund i hus end i lejlighed.

 

Spidshunde er sammansat af så vidt forskellige typer af hunde som er vidt forskellige på mange måder, så det simpelthen ikke giver nogen mening at tale om dem i generelle vendinger. Der er trækhunde, fuglehunde, støvere, vagthunde, selskabshunde, hyrdehunde og store tunge hunde og helt små lette hunde. Hunde som egner sig fint til selskabshunde i mindre boliger og egentlige brugshunde, som med fordel kan holdes under andre vilkår. Heri adskiller gruppen spidshunde sig ikkecfra jagthunde, hyrdehunde eller selskabshunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes stadig at det er meget at bede TS besvare præcis hvad han vil træne, for det med træning er for mange en interesse der kommer med tiden.

 

Hvis du TS kan love højt og helligt at du mindst går til hvalpetræning og et efterfølgende unghundehold, så tænker jeg at de fleste hunde vil trives. Schæfer er ikke udelukket. Og ellers tænker jeg lab, golden (af brugslinjer), dansk spids er også et godt bud, australian shepherd eller border collie. Kooiker er måske for lille, men ellers en lækker hund!

 

Og jeg synes altså ikke at det er en skam også at gå op i udseende. Som du tidligere er foreslået, så tag på en udstilling, kig på hunde, snak med opdrættere, læs lidt om racerne, besøg hundene i forskellige situationer og vælg så.

 

Som jeg vist har sagt før, så handler det ikke så meget om hvad du kan tilbyde lige nu, men hvor meget du er villig til at ofre med tiden. Men hvis du i snit vil afsætte 2 timer om dagen, er du et godt stykke vej:-)

 

Jeg vil tro at jeg bruger ca. 20 timer om ugen på mine to. Deri indgår så 2x2 timers træning, fodring, pleje mm. Dog har jeg have, så de hurtige tissetåre og de mange slusninger ved dårlig mave klares i haven. Når vi er på ferie og hundene skal luftes i snor på selv de små tissetåre, synes jeg det er lidt hårdt:oops: Men det er måske et spørgsmål om tilvænning.

 

Jeg er ret enig. Hvis man starter hvalpetræning og et eventuelt undghundehold, så har man som ny ejer fået en god kontakt, og den basale viden til selv at fortsætte og give hunden et dejligt liv med god hjernegymnastik.

 

Og dertil; Så synes jeg sagtens man kan vælge hund med udseende som en del af sine kriterier, det skal selvfølgelig ikke være det eneste kriterie man har, men det kan sagtens spille ind. Det har det da bestemt gjort for mig, ellers kunne jeg måske også have haft nogle andre lignende racer end lige løven.

 

Så du synes det er optimalt for en polar hund at bo i lejlighed?

 

Det kommer an på hvor meget man bruger tid udenfor. Da vi havde husky, var det bestemt dejligt at have en have, fordi han brugte i hvertfald 8-10 timer derude de dage hvor vi var hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

visse spidser er ikke egnede til lejligheder, men det betyder ikke at man kan sige at spidshunde generelt er uegnede til at bo i lejlighed. Man kan derimod generelt sige at det er lettere at holde hund i hus end i lejlighed.

 

Spidshunde er sammansat af så vidt forskellige typer af hunde som er vidt forskellige på mange måder, så det simpelthen ikke giver nogen mening at tale om dem i generelle vendinger. Der er trækhunde, fuglehunde, støvere, vagthunde, selskabshunde, hyrdehunde og store tunge hunde og helt små lette hunde. Hunde som egner sig fint til selskabshunde i mindre boliger og egentlige brugshunde, som med fordel kan holdes under andre vilkår. Heri adskiller gruppen spidshunde sig ikkecfra jagthunde, hyrdehunde eller selskabshunde.

 

Det er helt rigtigt at de har forskellige arbejdsopgaver. Men med undtagelse af basenji så kommer alle andre vist fra kolde egne? Og det var det hele min argumentation gik ud på. At de ofte trives bedst med at kunne være meget udendørs.

Jeg, mig personligt, ville aldrig anbefale folk i lejlighed at købe spidshund. Med enkelte undtagelser.

 

Og som sagt har jeg selv boet i lejlighed med en.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man definerer fx Danmark som kolde egne. Men der er jo masser af hunde som kommer fra Danmark, Tyskland, Holland, som holdes i lejligheder. Og der kommer spidshunde fra samme lande. Derudover er der ikke den store forskelmpå om hunden befindercsig 22 timer i døgnet i en lejlighed eller et hus. Det er hvor lidt eller meget ejeren tager hunden ud der tæller.

 

Men jeg tror ikke vi bliver enige. Vi har nok forskellig opfattelse, viden og erfaringer og længere er den vist ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes folk siger de har svært ved at danne sig et billede af, hvilken slags hund jeg søger, så nu vil jeg prøve at gøre det kort og præcist.

 

-Egnet til lejlighed

-Egnet til førstegangskøber

-Mellemstor eller stor af størrelse, dvs. ikke en lille hund eller en af de største hunde man kan anskaffe

-Hund skal være intelligent, social, glad for at lege, aktiv (betyder ikke jeg vil have en hund som har brug for ekstra meget motion, bare ikke en hund som bare ligger derhjemme og har det okay med det), sympatisk, godt kan lide at give og få opmærksomhed, tilpas rolig (dvs. ikke "kedelig" rolig, vil gerne kunne se gejst, livsglæde og nysgerrighed, bare det ikke koger over)

- Udseendesmæssigt kan jeg bedst lide hunde som fx labrador, schæfer, finsk lapphund, alaskan malamute. Der er sikkert andre, men nu nævner jeg bare lige dem, som kommer til mig først. Størrelsesmæssigt passer de alle godt ind mht. hvilken størrelse jeg søger i en hund

 

Hvis I tager udgangspunkt i det, så tænker jeg det BURDE være til at komme med nogle forslag. Jeg synes selv jeg har kommet med rigelig information her og der i tråden, men nu prøver jeg at samle det lidt. Så hvis I bare tager udgangspunkt I overstående informationer, så håber jeg da I hunde eksperter kan komme med forslag.

 

 

Det er frygteligt svært med racer.

 

For der kan være kæmpe stor forskel på individerne indenfor racerne/linjerne og når du skriver "aktiv" eller mellemstor, så kan det være helt andre ting der kommer i hovedet på mig, end på dig.

 

Men som førstegangshundeejer ville jeg gøre det så nemt for mig selv som muligt.

Hvis man så bliver bidt af træning eller en eller anden form for aktivitet med hunden, så kan man måske vælge en race anden gang, som passer til præcis det.

 

Men når man ikke har noget bestemt mål med træning, så ville jeg absolut gå efter en hund hvor det primære er familiehund og som helt sikkert vil kunne udfylde den rolle uden de store problemer.

F.eks er mine bc'er familiehunde, men du ville hade at bo sammen med dem ret hurtigt, hvis du ikke træner og tilbringer rigtig meget aktiv tid med dem udenfor hver dag.

Kender et par stykker der har malamutter og schæfere og der er gigantisk forskel på dem - Dem jeg kender ville ikke kunne trives med det minimum du sætter op. Så medmindre du 100% kan sige, at du vil tilbringe mange flere timer med træning/ture så ville jeg igen tilråde at gøre det så nemt for dig selv som muligt og vælge en anden race.

Du vil kunne finde nogle indenfor racen som passer, men igen... Tænker at jeg ville gøre det så nemt for mig selv som muligt :mrgreen:

 

 

Så jeg ville gå efter nogle af de racer du selv nævner.

Lab og golden.

Jeg tænker en lab som Katla som @CrazyDogLady har, rammer din beskrivelse rigtig, rigtig godt.

 

Hun er aktiv, social, venlig, et puttehoved, ikke specielt larmende, ikke kæmpe stor og ikke lille bitte, kan træne uden at kræve det... Ja bare en super, super, fin køb og ukompliceret hund.

Hun fungere godt med andre hunde, mennesker og er bare rigtig dejlig og fuld af charme.

Og ved rigtig mange andre hunde fra samme opdrætter er på samme måde - Og CDL og @Dorte vil helt sikkert kunne hjælpe med at håndplukke nogle gode opdrættere (de har hund fra samme sted).

Men der findes en del opdrættere der laver den type hunde indenfor labberne og de er altså virkelig super fine og kan indgå i de fleste familier der gider sætte sig bare lidt ind i hvad det vil sige at få hund.

Så med sådan en type, så tænker jeg du har givet dig selv alle mulige chancer for at få en helt fantastisk hund og hvis du så bliver bidt af træning, så kan de også være med - Endda indenfor mange forskellige discipliner. Men de kræver det ikke.

 

Så det vil helt klart være mit bud at kigge efter sådan en type hund - Ved de også findes indenfor goldens, men der kender jeg bare intet til opdrættere så der må andre lige hjælpe hvis det er den vej du vil.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes folk siger de har svært ved at danne sig et billede af, hvilken slags hund jeg søger, så nu vil jeg prøve at gøre det kort og præcist.

 

-Egnet til lejlighed

-Egnet til førstegangskøber

-Mellemstor eller stor af størrelse, dvs. ikke en lille hund eller en af de største hunde man kan anskaffe

-Hund skal være intelligent, social, glad for at lege, aktiv (betyder ikke jeg vil have en hund som har brug for ekstra meget motion, bare ikke en hund som bare ligger derhjemme og har det okay med det), sympatisk, godt kan lide at give og få opmærksomhed, tilpas rolig (dvs. ikke "kedelig" rolig, vil gerne kunne se gejst, livsglæde og nysgerrighed, bare det ikke koger over)

- Udseendesmæssigt kan jeg bedst lide hunde som fx labrador, schæfer, finsk lapphund, alaskan malamute. Der er sikkert andre, men nu nævner jeg bare lige dem, som kommer til mig først. Størrelsesmæssigt passer de alle godt ind mht. hvilken størrelse jeg søger i en hund

 

Hvis I tager udgangspunkt i det, så tænker jeg det BURDE være til at komme med nogle forslag. Jeg synes selv jeg har kommet med rigelig information her og der i tråden, men nu prøver jeg at samle det lidt. Så hvis I bare tager udgangspunkt I overstående informationer, så håber jeg da I hunde eksperter kan komme med forslag.

 

Golden retriever eller labrador eller Koiker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er frygteligt svært med racer.

 

 

Men som førstegangshundeejer ville jeg gøre det så nemt for mig selv som muligt.

Hvis man så bliver bidt af træning eller en eller anden form for aktivitet med hunden, så kan man måske vælge en race anden gang, som passer til præcis det.

 

 

Hun er aktiv, social, venlig, et puttehoved, ikke specielt larmende, ikke kæmpe stor og ikke lille bitte, kan træne uden at kræve det... Ja bare en super, super, fin køb og ukompliceret hund.

Hun fungere godt med andre hunde, mennesker og er bare rigtig dejlig og fuld af charme.

 

Mis_M - håber du tilgiver mig at jeg lige har plukket lidt i dit indlæg, men jeg er enig i den beskrivelse af en visse Labrador tæver. Og at det er en god beskrivelse af en hund der passer til TS.

 

Labrador er som tidligere sagt et ret sikker valg, hvis man også lige finder en af de rette linjer. Udfordringen er at der findes så vidt forskellige hunde indenfor kategorien "Labrador", at det faktisk ikke er specielt let at vide hvad man køber. Der er bare mega forskel på en af de lidt mere højtstillede jagtlinjer og så en decideret udstillings model.

 

Der er mange andre racer som tilbyder meget af det samme men hvor hundene indenfor racen er betydelig mere ensartede, hvilket gør det noget lettere at finde et eksemplar, hvor man har en god ide om hvad man får.

 

Og så en kommentar til "egnet til lejlighed". Faktisk er det i min optik mest et spørgsmål om ejerens indsats. Man skal nok undgå racer som er meget tunge og ikke ville kunne holde til trapperne i det lange løb (jeg ved ikke hvilke racer det er, men jeg ville ikke byde en Mastiff at gå fra 4. sal op og ned mange gange dagligt). Så ville jeg undgå hunde som notorisk gøer meget og som er svære at træne - altså visse meget selvstændige og stædige - ikke samarbejdende hundetyper.

 

Finsk Laphund er rimelig let at træne, så her bør det ikke være noget problem. Finsk Hyrdehund, mener jeg også passer godt og den ligner Schæfer lidt mere (som TS jo havde i tankerne), men der findes mange skønne racer der ville kunne levere på de omtalte parametre. Hvis man vil betale for trimning ville Airedale Terrier også kunne matche.

 

Og så lige en kommentar, som sikker også kan afføde en del debat: Tag en tævehund. Det er langt lettere for nybegyndere inden for de racer vi taler om her. Statistisk bliver der omplaceret langt flere hanhunde end tævehunde og det er der en grund til, tror jeg - nogen kan måske underbygge med konkrete tal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Må jeg så lige tilføje at Finsk Laphund og Finsk Hyrdehund om end de nok har en del til fælles ikke er samme race.

 

Finsk Hyrdehund regnes for at være lidt mere "arbejdskrævende" altså at den helst skal arbejde lidt, dog tror jeg det er på et ret overkommeligt niveau. Man kan arbejde rigtig meget med dem og man kan bruge dem til mange forskellige discipliner, men de klarer sig også med noget mindre og er ikke hvad jeg ville kalde rigtig krævende, men det er naturligvis også et spørgsmål om hvad man kalder krævende. En time om dagen - halv hygge og halv arbejde tror jeg kunne gøre det - fordelt over 3-4 ture. Og så lidt mere på visse dage - i week-ender mv. Hyrdehunden må gerne gø når den arbejder, men eller ikke, så det bør ikke være det store problem.

 

Mht til pels tror jeg egentlig det ligner min Norske Elghund godt nok mht. at klare varme og kulde - og på trods af en ganske voldsom og kraftig pels havde den aldrig problemer med hverken kulde eller varme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er frygteligt svært med racer.

 

For der kan være kæmpe stor forskel på individerne indenfor racerne/linjerne og når du skriver "aktiv" eller mellemstor, så kan det være helt andre ting der kommer i hovedet på mig, end på dig.

 

Men som førstegangshundeejer ville jeg gøre det så nemt for mig selv som muligt.

Hvis man så bliver bidt af træning eller en eller anden form for aktivitet med hunden, så kan man måske vælge en race anden gang, som passer til præcis det.

 

Men når man ikke har noget bestemt mål med træning, så ville jeg absolut gå efter en hund hvor det primære er familiehund og som helt sikkert vil kunne udfylde den rolle uden de store problemer.

F.eks er mine bc'er familiehunde, men du ville hade at bo sammen med dem ret hurtigt, hvis du ikke træner og tilbringer rigtig meget aktiv tid med dem udenfor hver dag.

Kender et par stykker der har malamutter og schæfere og der er gigantisk forskel på dem - Dem jeg kender ville ikke kunne trives med det minimum du sætter op. Så medmindre du 100% kan sige, at du vil tilbringe mange flere timer med træning/ture så ville jeg igen tilråde at gøre det så nemt for dig selv som muligt og vælge en anden race.

Du vil kunne finde nogle indenfor racen som passer, men igen... Tænker at jeg ville gøre det så nemt for mig selv som muligt :mrgreen:

 

 

Så jeg ville gå efter nogle af de racer du selv nævner.

Lab og golden.

Jeg tænker en lab som Katla som @CrazyDogLady har, rammer din beskrivelse rigtig, rigtig godt.

 

Hun er aktiv, social, venlig, et puttehoved, ikke specielt larmende, ikke kæmpe stor og ikke lille bitte, kan træne uden at kræve det... Ja bare en super, super, fin køb og ukompliceret hund.

Hun fungere godt med andre hunde, mennesker og er bare rigtig dejlig og fuld af charme.

Og ved rigtig mange andre hunde fra samme opdrætter er på samme måde - Og CDL og @Dorte vil helt sikkert kunne hjælpe med at håndplukke nogle gode opdrættere (de har hund fra samme sted).

Men der findes en del opdrættere der laver den type hunde indenfor labberne og de er altså virkelig super fine og kan indgå i de fleste familier der gider sætte sig bare lidt ind i hvad det vil sige at få hund.

Så med sådan en type, så tænker jeg du har givet dig selv alle mulige chancer for at få en helt fantastisk hund og hvis du så bliver bidt af træning, så kan de også være med - Endda indenfor mange forskellige discipliner. Men de kræver det ikke.

 

Så det vil helt klart være mit bud at kigge efter sådan en type hund - Ved de også findes indenfor goldens, men der kender jeg bare intet til opdrættere så der må andre lige hjælpe hvis det er den vej du vil.

 

 

Hej :)

 

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du vil vide mere om vores tæve/r. Ellers er der en del info at hente her http://www.labrander.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Mis_M - håber du tilgiver mig at jeg lige har plukket lidt i dit indlæg, men jeg er enig i den beskrivelse af en visse Labrador tæver. Og at det er en god beskrivelse af en hund der passer til TS.

 

Labrador er som tidligere sagt et ret sikker valg, hvis man også lige finder en af de rette linjer. Udfordringen er at der findes så vidt forskellige hunde indenfor kategorien "Labrador", at det faktisk ikke er specielt let at vide hvad man køber. Der er bare mega forskel på en af de lidt mere højtstillede jagtlinjer og så en decideret udstillings model.

 

Der er mange andre racer som tilbyder meget af det samme men hvor hundene indenfor racen er betydelig mere ensartede, hvilket gør det noget lettere at finde et eksemplar, hvor man har en god ide om hvad man får.

 

Helt ok, hvis det også er ok at jeg plukker lidt i dit.

 

Men ja, der er stor forskel på linjerne og på opdrætterne.

Det er derfor jeg henviser til en specifik opdrætter og en bestemt type hund, som jeg umiddelbart tænker kunne være et super godt match til det TS beskriver, fremfor at anbefale racen labrador som helhed - Og derfor jeg skriver andre må tage over ifht. goldens, da jeg simpelthen ikke kender linjer og opdrættere godt nok :blink:

 

 

 

 

Og desværre ikke enig i, at tæver altid er nemmest.

Indenfor visse racer ja, de labber af de linjer som jeg henviser til tænker jeg er nemmere end hanhundene - Det er mit indtryk.

 

Men indenfor "min" race er tæverne faktisk mere problematiske og ofte ret bitchy, når man vælger den kategori af racen jeg bevæger mig indenfor og har kendskab til.

Om det er anderledes for udstillingshundene, det tør jeg ikke sige.

 

Men jeg synes ikke man kan generalisere på tværs af racer og linjer, om det ene eller andet køn er nemmest.

Så synes en opfordring til TS skal være, at spørge opdrætterne hvad deres erfaringer er, alt efter hvad race det ender med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :)

 

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du vil vide mere om vores tæve/r. Ellers er der en del info at hente her www.labrander.dk

 

Som MissM nævner, har jeg også hund fra Labrander.

Hun er dog en lidt anden type end CDL's hund - og også fra den anden linje, som Labrander har.

Hun er lidt en træningsnarkoman (nok mest min skyld), men jeg ønskede mig også en træningshund og fik derfor den hund i kuldet, som der var mest krudt i.

 

Hos Labrander er de nemlig rigtig dygtige til at lytte til hvad man ønsker sig i en hund - og så matcher de kuldet, så alle får den hvalp, som passer bedst til dem. Man får altså IKKE selv lov til at vælge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ja, der er stor forskel på linjerne og på opdrætterne.

Det er derfor jeg henviser til en specifik opdrætter og en bestemt type hund, som jeg umiddelbart tænker kunne være et super godt match til det TS beskriver, fremfor at anbefale racen labrador som helhed - Og derfor jeg skriver andre må tage over ifht. goldens, da jeg simpelthen ikke kender linjer og opdrættere godt nok :blink:

 

Enig. Med så "store" racer som lab og golden skal der lidt hjemmearbejde til for at finde ud af hvilken type, man ønsker. Ud og besøge opdrættere og labradorejere, møder man en hund, som man synes om, er det jo bare at spørge hvor den kommer fra.

 

Det ville være synd at afskrive en race bare fordi der skal lidt arbejde til at finde den type, som passer.

En af labbens fordele er jo, at den er alsidig - man skal bare vide, hvad man vil; familiehund eller trænings"narkoman" og hvis det er det sidste, hvad ønsker man at træne

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ok, hvis det også er ok at jeg plukker lidt i dit.

 

 

Men jeg synes ikke man kan generalisere på tværs af racer og linjer, om det ene eller andet køn er nemmest.

Så synes en opfordring til TS skal være, at spørge opdrætterne hvad deres erfaringer er, alt efter hvad race det ender med.

 

Helt ok, naturligvis.

 

Det er ok at spørge opdrætteren og hvis det er en ærlig og redelig en af slagsen, som også kan se objektivt på racen og kønnene er det ok.

 

Men, dels skal opdrætterne jo sælge hvalpe (både hanner og tæver) og dels har de også ofte præferencer, som ofte ikke er specielt objektive.

 

Vi ved alle at det er lidt lettere at sælge tæver - især andengangskøbere vil have tæver. Begyndere vil ofte have hanhunde fordi de så er fri for løbetidsbesvær og, tror jeg, fordi hanhunde bare er lidt flottere i de flestes øjne. Erfarne hundefolk. Altså folk som har trænet og arbejdet med mange hunde vælger ofte hanhunde fordi de sagtens kan håndtere dem og man så altid har en hund der er klar til jagt, agility, rally eller hvad man nu dyrker og det er jo også rigtigt.

 

Jeg kender ikke din race Mis_M og det er sikkert rigtig hvad du siger om den, men for 4 ud af 5 racer tror jeg at en tæve, alt andet lige, vil være en bedre begynderhund. Men som jeg også sagde, ville mit udsagn, nok føre til debat og det er jo rigtig godt.

 

Nogen der kender statistikken for omplacerede hunde fordelt på køn?

Link til indlæg
Del på andre sites

Må jeg så lige tilføje at Finsk Laphund og Finsk Hyrdehund om end de nok har en del til fælles ikke er samme race.

 

Finsk Hyrdehund regnes for at være lidt mere "arbejdskrævende" altså at den helst skal arbejde lidt, dog tror jeg det er på et ret overkommeligt niveau. Man kan arbejde rigtig meget med dem og man kan bruge dem til mange forskellige discipliner, men de klarer sig også med noget mindre og er ikke hvad jeg ville kalde rigtig krævende, men det er naturligvis også et spørgsmål om hvad man kalder krævende. En time om dagen - halv hygge og halv arbejde tror jeg kunne gøre det - fordelt over 3-4 ture. Og så lidt mere på visse dage - i week-ender mv. Hyrdehunden må gerne gø når den arbejder, men eller ikke, så det bør ikke være det store problem.

 

Mht til pels tror jeg egentlig det ligner min Norske Elghund godt nok mht. at klare varme og kulde - og på trods af en ganske voldsom og kraftig pels havde den aldrig problemer med hverken kulde eller varme.

Nu er finsk hyrdehund jo ikke dem der er flest af herhjemme, men jeg kender en og har der i gennem en del kontakt med andre som har racen, ærligtalt, er der nogen der larmer så er det da dem;) og det er så afgjort ikke nogen begynderrace, den er faktisk ret krævende i hvalpe og unghundestadet, noget mere end "min" race tervueren ;) så nej det er ikke noget godt forslag her ;)

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Redigeret af Alfen
Link til indlæg
Del på andre sites

Enig. Med så "store" racer som lab og golden skal der lidt hjemmearbejde til for at finde ud af hvilken type, man ønsker. Ud og besøge opdrættere og labradorejere, møder man en hund, som man synes om, er det jo bare at spørge hvor den kommer fra.

 

Det ville være synd at afskrive en race bare fordi der skal lidt arbejde til at finde den type, som passer.

En af labbens fordele er jo, at den er alsidig - man skal bare vide, hvad man vil; familiehund eller trænings"narkoman" og hvis det er det sidste, hvad ønsker man at træne

 

Nu har jeg så den opfattelse at de virkelig gode arbejdshunde også bliver de bedste familiehunde. For netop det der kræves af Labradoren som arbejdshund: ro, overblik, koncentrationsevne, lærenemhed, fysisk robust og adræt og gennemsund er også det der gør den til en optimal familiehund også selvom man ikke arbejder ret meget med den. Den skal naturligvis have motion for både krop og sjæl hver dag, men det skal alle hunde, efter min mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...