Hop til indhold

Råd til nybegynder angående valg af hund


Desting
 Share

Recommended Posts

Hvis man googler "Finsk lapphund temperament", så kommer følgende op som det allerførste:

 

Trofast, Venlig, Rolig, Skarpsinding, Modig

 

I min optik er rolig og meget gøende (næsten) to modsætninger. Hvis man har en hund, som gør meget, så er den jo netop ikke rolig.

 

Hvis man så googler "Finsk lapphund kennel", så kommer hjemmesiden finda.dk op som den første (det er en kennel). Følgende er en copy-paste fra hjemmesiden:

 

Lapphunden vinder flere og flere tilhængere i Danmark på grund af sin gode tilpasningsevne. Den er rolig og meget lydig, som en hyrdehund skal være. Den holder sig til sine enemærker og gør ikke uden grund. Den er meget tålmodig og børnevenlig. Hunden trives både ude og inde, og den har et godt helbred.

Jeg synes ikke det billede jeg får herinde passer overens med det billede jeg selv kan finde frem til andre steder, bl.a. videoer af hunden og på internettet. Og det der gør mig endnu mere mistroisk er, at jeg faldt over hunden engang jeg så go' aften Danmark. Der var en hund inde i studiet, fordi en pige med læseproblemer (som også var inde i studiet) havde haft stor succes med at anskaffe sig en servicehund i form af en finsk lapphund, fordi den var meget rolig.

 

Eftersom der er så meget debat omkring det herinde, så tror jeg, at jeg vil gå med min egen mavefornemmelse. Det virker på mig som om nogle stykker herinde har haft nogle dårlige oplevelser med racen (eller måske troet det var en finsk lapphund de var i kontakt med) eller noget andet, som gør, at de har et forkert billede af racen.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 190
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Min nabo har finsk lap, og så har vi en håndfuld i klubben. Ud over det, kender jeg en opdrætter (og hendes hunde) ret godt. Skønne hunde omkring mennesker, men alle tenderende til at være temmelig skarpe over for fremmede hunde. Og så gør de! Helt vildt!! Siger damen som bor med en schæfer og en corgi, og som ellers kan tolerere temmelig meget gøen uden at få spat. Med en finsk lap kommer jeg ALDRIG til at bo sammen med, med mindre det bliver lovligt at klippe stemmebåndet:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

At jeg vælger at beskrive hunden som lille er ikke ensbetydende med at jeg ikke ved, det er finske lapphunde, der er tale om. De ER små i forhold til min hund. En labrador er lille af højde i forhold til min hund. Finske lapper er mindre end labrador.

 

Men gå endelig efter din egen mavefornemmelse. Det er dig, der skal bo med dyret jo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så må man vist også erkende at hvis man har flere hunde larmer de mere og oftere.

 

Har man kun en er det noget lettere. I en flok skal der blot være et eksemplar der larmer så larmer alle. Selv FT Spaniels kan være larmende i flok. Mine 2 er dog helt rolige og gøer ikke - heller ikke selvom der går folk forbi på gangstien hvor hundene evt. Er i løbegård lige bag en bøgehæk.

 

De første mange gange mine nye hunde er i løbegård sidder jeg også derude (og læser og drikker kaffe eller lignende) når de har lært at man ikke gøer, sidder jeg inde, men med åben dør - og først når jeg er virkelig sikker kan de være der også når jeg ikke er hjemme - uden nogensinde at gø, siger naboerne. Som alt andet kræver det tid, planlægning og tålmodighed, men det lønner sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og husk, bor du i lejlighed så skal der nok være ting at gø af;) og gøer naboens hund, så skal der en del opdragelse til at få en gøglad race som laphunden altså er, til at holde mund;) selvfølgelig skal man da købe den race der tiltaler en, men der er kun en til at betale prisen hvis det bliver for stor en mundfuld og det er hunden ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle af mellemspidserne er skarpe, men det afhænger af linjerne også. Egetkønsaggression osv - men det kan ejere og opdrættere rådgive om. Plus det er ret nemt at styre synes jeg :) Det er lidt lige som poms og mellem spids osv - nogle af dem er nogle sure brokkehoveder, men ikke dem alle. Jeg kender også en Islandsk Fårehund, der aldrig siger en lyd - det gør ingen i den linje. Den er bare skøn :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad siger I så, når den finske lapphund på adskillige hjemmesider er beskrevet som fx rolig og venlig? Hvordan hænger det sammen med, at den gør meget? Jeg har ikke selv erfaring med hunden i virkeligheden, så alt jeg ved er, hvad jeg har læst. Men jeg synes det jeg læser andre steder modsiger det jeg læser på dette forum.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad siger I så, når den finske lapphund på adskillige hjemmesider er beskrevet som fx rolig og venlig? Hvordan hænger det sammen med, at den gør meget? Jeg har ikke selv erfaring med hunden i virkeligheden, så alt jeg ved er, hvad jeg har læst. Men jeg synes det jeg læser andre steder modsiger det jeg læser på dette forum.

en hund kan da sagtens være rolig og venlig, samtidig med at den er glad for sin stemme;) den gø'er jo ikke fordi den ikke er venlig;) den gør fordi den i sin oprindelse er en hyrdehund som bruger stemmen til at presse renerne fremad ;) det vil sige det med at have nemt til at gø ligger i racen og er oprindeligt blevet avlet frem fordi det var praktisk;) det kan arbejdes med og man kan bestemt minimere det, men det er noget man skal bruge træning på og helt fjerne hundens glæde ved sin stemme kan man nok ikke;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad siger I så, når den finske lapphund på adskillige hjemmesider er beskrevet som fx rolig og venlig? Hvordan hænger det sammen med, at den gør meget? Jeg har ikke selv erfaring med hunden i virkeligheden, så alt jeg ved er, hvad jeg har læst. Men jeg synes det jeg læser andre steder modsiger det jeg læser på dette forum.

 

en hund kan da sagtens være rolig og venlig, samtidig med at den er glad for sin stemme;) den gø'er jo ikke fordi den ikke er venlig;) den gør fordi den i sin oprindelse er en hyrdehund som bruger stemmen til at presse renerne fremad ;) det vil sige det med at have nemt til at gø ligger i racen og er oprindeligt blevet avlet frem fordi det var praktisk;) det kan arbejdes med og man kan bestemt minimere det, men det er noget man skal bruge træning på og helt fjerne hundens glæde ved sin stemme kan man nok ikke;)

 

Helt enig! Min venindes Islandske fårehund er simpelthen jordens sødeste og rolige hund, men I guder hvor han gør! Han gør af glæde, af diverse lyde, af postbudet, når han virkelig gerne vil lege osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er mange lyde i og omkring en lejlighed og hunde skal naturligvis lære ikke at gø af det hele. Det bør ikke være der store problem for der er jo træningssituationer hele tiden og hunden er lærenem. Men gør man ikke en seriøs indsats kan mange hunde udvikle sig til at gø hvergang de hører noget nyt. Det kan også skylder lidt kedsomhed. For keder man sig et en lyd jo en fin anledning til at gø og så sker der ligt igen.

 

Jeg tror at manges problemer med larmende hunde er at man ikke får styr på det helt fra starten - eller endnu værre, faktisk belønner hunden når den gør. Den får kontakt og der sker lidt.

 

Jeg gør meget for at undgå at hundene kommer til at gø og afleder når det alligevel sker og sørger for at hvalpen aldrig får noget positivt udcaf at undtagen når jeg beder den om det eller hvis vi leger mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man bor så det at hunden gøer er et stort problem, så giver det i min verden ikke mening at anskaffe en race der rent faktisk er avlet til at have let til at gø;) og jo en lapphund gøer af glæde, af lyde, af katte der går forbi og så videre;) den gøer ikke "uden grund" men den kan meget nemt finde en grund;) og ja det kan trænes, men nogen gange tænker jeg at man skal vælge sine kampe med omhu, hvis lapphunden er den eneste race du kunne tænke dig, så må du indstille dig på at træne fra starten for ikke at få en hund som driver naboer til vanvid;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man bor så det at hunden gøer er et stort problem, så giver det i min verden ikke mening at anskaffe en race der rent faktisk er avlet til at have let til at gø;) og jo en lapphund gøer af glæde, af lyde, af katte der går forbi og så videre;) den gøer ikke "uden grund" men den kan meget nemt finde en grund;) og ja det kan trænes, men nogen gange tænker jeg at man skal vælge sine kampe med omhu, hvis lapphunden er den eneste race du kunne tænke dig, så må du indstille dig på at træne fra starten for ikke at få en hund som driver naboer til vanvid;)

 

 

Enig!

Jeg mener at du, trådstarter, skal ud og møde en masse racer, for der er temmeligt langt fra en labrador til en lapp. Ud i verden og mød "rigtige" hunde og ikke bare læse om dem :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Hej,

 

Som andre nævner synes jeg, at du skal ud og snakke med nogle opdrættere til nogle af de racer, der tiltaler dig mest :-D .

 

Når det er sagt, så ville jeg som første gangs ejer vælge en "nem" hund for uanset hvad,så er det hårdt (og dejligt) at have hvalp og uanset hvor nem en hund det er, vil der være udfordringer, det er ihvertfald min erfaring ;-) .

 

Når du bor i lejlighed ville jeg ikke vælge en meget gøende race......jeg ville være blevet smidt ud pga min aussie,hvis jeg ikke boede i hus ;-) Og ja han ved det godt, men han synes bare det er svært at lade være ;-)

 

Jeg synes, at det er godt at du tænker det så meget igennem, men uanset hvilken race du vælger, vil det blive et stort arbejde.

Jeg tager hatten af for dem, der bor i lejlighed med hund, for det er noget nemmere lige at lukke dem ud i haven, hvis de har dårlig mave m.m og hver gang de skal tisse som hvalp(meget ofte)

 

Jeg kender iøvrigt rigtig mange søde og dejlige labradors uden at jeg dog skal gøre mig klog på racen.

 

Til slut vil jeg dog lige sige at jeg ikke synes at det er alle racer, der er lige godt beskrevet, når man læser om dem, så som jeg nævnte først:ud og snak med nogen, der kan fortælle om både fordele og ulemper ;-)

 

V. H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...