Hop til indhold

Hvalp går i selvsving og bider uhæmmet.


Alexander
 Share

Recommended Posts

  • Svar 114
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvis man iklæder sig rustning og lader hunden køre sin bideleg, tror jeg næppe den fatter det er forkert adfærd. Defor skriver jeg, sig nej, afled, ignorer - nej, afled, ignorer.

 

Det har du fuldstændig ret i. Hvis der er tale om en dårlig vane.

 

Men jeg lægger ikke op til at lære hvalpen at adfærden er forkert. ER det forkert at forsøge at forsvare sig mod en åbentlys overmagt? Det er da en lille hvalp med et meget stort mod, hvis det er årsagen.

 

jeg vil hellere lære hvalpen at adfærden er unødvendig. Ved at gøre ham tryg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har du fuldstændig ret i. Hvis der er tale om en dårlig vane.

 

Men jeg lægger ikke op til at lære hvalpen at adfærden er forkert. ER det forkert at forsøge at forsvare sig mod en åbentlys overmagt? Det er da en lille hvalp med et meget stort mod, hvis det er årsagen.

 

jeg vil hellere lære hvalpen at adfærden er unødvendig. Ved at gøre ham tryg.

 

Nægter, at tro hvalpen har været udsat for overgreb der gør den skal forsvare sig. Det gør en hund i den alder overhovedet ikke. Den vil pive og trække sig. Hvalpen har fundet en for den, sjov leg. Den opfatter da ikke ejeren som en trussel når den selv søger kontakt. Så er den jo netop tryg ved ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Din hvalp lyder helt normal og faktisk synes jeg det bedste man kan gøre når hvalpen kommer op I de gear hvor ingen fornuft tranger ind, at lukke sig selv væk fra hvalpen. Eller lade den rase af I haven hvis det er en milighed.

 

Så stopper han ikke nå r d siger nej og tilbyder ham noget andet at bide I. Så gå fra ham ind I et andet rum og luk døren. Det bedste er hvis du blot kan ga ud af en låge så han stadig kan se dig. Så venter du til han er rolig og igang med noget andet og går så ind og roser ham verbalt og gerne lidt godbidder for den nu fine rolige adfærd.

 

Ideen er lidt at han intet sjovt får ud af at bide og ignorere dine signal er om at han skal stoppe.

 

Og samtidig fa belønnet ham for det du gerne vil have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nægter, at tro hvalpen har været udsat for overgreb der gør den skal forsvare sig. Det gør en hund i den alder overhovedet ikke. Den vil pive og trække sig. Hvalpen har fundet en for den, sjov leg. Den opfatter da ikke ejeren som en trussel når den selv søger kontakt. Så er den jo netop tryg ved ham.

 

Kender du mange pomeraniere?

det er nogle gange meget store hunde i en lille krop. Jeg har set dem, der er gået til angreb på hunde, der er 10 gange større end dem selv... Eller mere..

De aner ikke hvor små de er.

De er ikke sådan allesammen, men nogle er.

Store hunde bliver bare forvirrede og trækker sig..

Det har ejer ikke gjort. Han har bare opfattet det hele som en måske lidt for vild leg....

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hvalp på nu 8 md. Kunne i den alder der, også køre fuldstændig op i et gear som var helt ukontaktbar. Ofte når hun br træt. Og hun bed og bed og bed og bed. Og lavede ulykker så man var ved at blive frustreret. Men som luckyluna siger, så enten kom hun ud i haven. Når de er så små må tidsintervallet ikke være længe. Det er slet ikke nødvendigt for at de kan forstå det. eller blev "tvangsputtet. Hun fandt ligesom ro ved det. Med smaske lyde og gaben en stille og rolig nussen. Men synes nu din hvalp lyder helt dom forventet. Ved min første hund sad jeg pludselig og stortudede fordi hun var sådan en forfærdelig hvalp!! Troede ikke det ville blive godt. Og hun var fantastisk, da hendes hvalpepwriode var slut.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender du mange pomeraniere?

det er nogle gange meget store hunde i en lille krop. Jeg har set dem, der er gået til angreb på hunde, der er 10 gange større end dem selv... Eller mere..

De aner ikke hvor små de er.

De er ikke sådan allesammen, men nogle er.

Store hunde bliver bare forvirrede og trækker sig..

Det har ejer ikke gjort. Han har bare opfattet det hele som en måske lidt for vild leg....

 

Igen, hunden leger, den forsvarer sig ikke. Og ja, jeg kender et par stykker. Racen er vel underordnet, det er en hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender du mange pomeraniere?

det er nogle gange meget store hunde i en lille krop. Jeg har set dem, der er gået til angreb på hunde, der er 10 gange større end dem selv... Eller mere..

De aner ikke hvor små de er.

De er ikke sådan allesammen, men nogle er.

Store hunde bliver bare forvirrede og trækker sig..

Det har ejer ikke gjort. Han har bare opfattet det hele som en måske lidt for vild leg....

 

Skal jeg forstå dig sådan, at du mener hvalpen er aggressiv og ejer burde underkaste sig og trække sig fra "slagsmålet"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Niels, som ejer selv er inde på, så har han måske leget voldsommere end godt var.

 

Der er ikke tale om nu at trække sig fra et slagsmål eller at underkaste sig. Men om noget, der slet ikke burde være sket.

Det kan ikke gøres ugjort, men det er gået ud over hundens tillid til manden, -hvis jeg har ret.

 

Jeg har hele tiden sagt, at det er EN mulighed for hvad der er gået galt. Og muligheden for at rette op på det skete er så at genoprette tilliden. Ikke ved at lege vildt. Ikke ved at ignorere hvalpen, som vil gøre mere skade end gavn ved manglende tillid.

Det er tilliden, der skal genoprettes. Ikke hvalpen, der skal lære at makke ret.

 

Men som sagt, det er op til ejer at finde ud af, hvad der kan bruges i situationen.

 

Som sædvanlig føler HF flokken sig bedst tilpas ved at være enig.

 

Jeg tror bare på både hundes og menneskers forskellighed. Og derfor også flere forskellige løsninger på problemer, der ligner hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen. En enkelt aften var simpelthen alt det krævede! Han opførte sig så fint igår, da jeg sagde fra i sekundet han gik igang med at bide. Han havde vidst glemt det lidt her til morgen, men det tog et par minutter og så stoppede han igen, så nu går han lige så fint ved min side, når jeg går rundt. Så nu vil vi træne lidt sit igen!20160310_074805.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen. En enkelt aften var simpelthen alt det krævede! Han opførte sig så fint igår, da jeg sagde fra i sekundet han gik igang med at bide. Han havde vidst glemt det lidt her til morgen, men det tog et par minutter og så stoppede han igen, så nu går han lige så fint ved min side, når jeg går rundt. Så nu vil vi træne lidt sit igen![ATTACH=CONFIG]131779[/ATTACH]

 

Dejligt, at høre! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Niels, som ejer selv er inde på, så har han måske leget voldsommere end godt var.

 

Der er ikke tale om nu at trække sig fra et slagsmål eller at underkaste sig. Men om noget, der slet ikke burde være sket.

Det kan ikke gøres ugjort, men det er gået ud over hundens tillid til manden, -hvis jeg har ret.

 

Jeg har hele tiden sagt, at det er EN mulighed for hvad der er gået galt. Og muligheden for at rette op på det skete er så at genoprette tilliden. Ikke ved at lege vildt. Ikke ved at ignorere hvalpen, som vil gøre mere skade end gavn ved manglende tillid.

Det er tilliden, der skal genoprettes. Ikke hvalpen, der skal lære at makke ret.

 

Men som sagt, det er op til ejer at finde ud af, hvad der kan bruges i situationen.

 

Som sædvanlig føler HF flokken sig bedst tilpas ved at være enig.

 

Jeg tror bare på både hundes og menneskers forskellighed. Og derfor også flere forskellige løsninger på problemer, der ligner hinanden.

 

Og nu har Alexander og hund heldigvis knækket koden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Føler at tingene går rigtig fint, han bider ikke i huden mere, og kommer han til det, så stopper han igen med det samme. Men nu er fokus desværre blevet flyttet til tøj og ting i lejligheden. Og han bider RIGTIG hårdt, og nægter at give slip. Rejser jeg mig for at ignorere ham, så hænger han gerne fast i stedet for at slippe. Har trænet en masse nej med ham, og han stopper så snart jeg siger nej. Men når han ikke træner, kender han slet ikke kommandoen mere. Han ser slet ikke legetøjet når man vil give ham det, han går direkte efter trøjen. Sender ham snart til en hvalpe træner...

Link til indlæg
Del på andre sites

Føler at tingene går rigtig fint, han bider ikke i huden mere, og kommer han til det, så stopper han igen med det samme. Men nu er fokus desværre blevet flyttet til tøj og ting i lejligheden. Og han bider RIGTIG hårdt, og nægter at give slip. Rejser jeg mig for at ignorere ham, så hænger han gerne fast i stedet for at slippe. Har trænet en masse nej med ham, og han stopper så snart jeg siger nej. Men når han ikke træner, kender han slet ikke kommandoen mere. Han ser slet ikke legetøjet når man vil give ham det, han går direkte efter trøjen. Sender ham snart til en hvalpe træner...

 

Hi-hi. Du er hvalpetræneren. Du skal bare blive ved i samme stil.. Det kræver tålmodighed, men det skal nok komme!

Link til indlæg
Del på andre sites

Dit legetøj skal være sjovere end din trøje eller bukser og det er det tydeligvis ikke;-)

 

Du skal ikke bare give ham legetøjet, men gøre dette sjovt og trøjen kedelig

 

Eksempel

Hvis han sidder fast i dit bukseben. Så står du stille og holder fast i bukseben helt inde ved hans snude, så der ikke kommer noget sjovt ud af at ruske i det.

 

Så gør du den anden hånd klar med legetøj eller godbid, siger roligt nej og når han slipper bukser så roser du og bevæger legetøjet rundt, så han vil jagte det i stedet. Eller du kaster nogle godbidder hen af gulvet.

 

Og så altid slut seancen med noget roligt, så han ikke bare hopper i bukser igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg elsker når der kommer den slags råd, for det er egentlig så basalt, at det burde stå i hvalpemanualen. Og alligevel er det altid de basale ting man glemmer, både som hvalpeejer, men faktisk også nogle gange som træner. Så :5up: til dig!

 

Tak. Og så skal det gentages og gentager og gentages. Helt uden at man tænker hvalpe dyret er unormalt, eller der er noget forfærdelig galt, for det er der sjældent.

 

Lige pludselig opdager man at det vist egentlig er en uge siden at den har leget hvid haj med bide flip og man opdager at tålmodighed betaler sig:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...