Hop til indhold

stresset cocker spaniel


Stjarnir
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Jeg har en 7 årig cocker spaniel, der stresser vildt meget.

Han havde en praktfuld opvækst i Danmark (bor nu på Færøerne), han var den roligeste i kuldet fik vi at vide. Men lige fra første dag, siden vi fik ham, har han stresset rigitig meget.

Jeg viste, at cockere havde masser af energi og er sprudlende glade, så i starten syntes jeg ikke, at det var mere end hvad der var normalt. Så han fik masser af gå og løbeture. Men blev ikke afstresset af det, det gik helt i den anden grøft desværre. Han kan nu ikke være rolig udendørs. Lige så snart jeg henter linen, så farer han op, begynder at ryste, græde og får en hurtig gispende vejrtrækning, og det bliver ikke bedre udendørs han løber og løber, får ikke stået stille i mere end 5 sekunder, og om jeg står stille eller sidder ned, så græder han, ruller sig runt og boltrer runt om sig selv. Får ikke ro i kroppen. Og ryster hele tiden. Om aftenen, når der ikke er så meget synstimuli med biler eller fugle, er han meget mere rolig.

 

Jeg er bare så træt af det og synes også at det er synd for ham. Har i nogle råd til hvad jeg kan gøre for at hjælpe ham af med stresset? Jeg tænker på massage eller refleksologi. Har prøvet alt muligt andet. Har gået til træning med ham, til agility (der kunne han ikke være p.g.a. at han farede derudaf), har også prøvet at gå spor med ham, men det afstresser ham ikke, selv om han elsker det. Jeg har også prøvet Thunder jakken til stressede hunde, den virker ikke på min hund.

 

Håber der er nogen der kan hjælpe mig? Tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 59
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Er han rolig derhjemme, indendørs? Eller er han også stresset der? Jeg kender ikke meget til stress, desværre, men min opdrætter fik en hvalp tilbage der var kørt helt op i stress, hun vadede rundt konstant og kunne aldrig finde ro. Ved hende tog hun al aktivitet fra hende i en periode. Hun var simpelthen i snor - også indendørs - og så satte opdrætter sig ved computeren med hunden i snor. Ligemeget hvor meget hun skabte sig og hvinede blev hun ignoreret. Kndtil hun tilsidst opgav og lagde sig ned.

 

Hun blev luftet, men kun i snor, og fik ikke lov at arbeje. Dette stod på i en periode, indtil hun havde fundet ro i sig selv. Idag er hn hos en ny ejer og lever et liv som jagthund. Om dette er den rettemåde at gøre det på tør jeg ikke sige, men det virkede for hende.

 

Hun var voldsomt overstimuleret. Ejerne havde gjort det i bedste mening. Hun var ikke i ro - ergo hun kedede sig, så de gav hende flere og flere opgaver for at aktivere hende, indtil hun tilsidst krævede konstant aktivering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et skoleeksempelmpå at folk i den bedste mening træner en hvalp og hund til mere og mere aktivitet.

 

om man kan lave om på det med en 7 år gammel hund ved jeg ikke.

 

 

Jeg spørger med ydmyghed, hvordan kan du vide, efter at have læst mit oplæg på 6 regler, hvad og hvordan jeg har trænet min hund? Jeg bad om råd i oplægget, ikke om din mening om hvordan jeg har trænet min hund eller ikke.

 

Ja det er overstimulering. Mener dog ikke, at der er af aktivitet, men af stimuli af hans sanser (særlig syn, lugt og høre), er min mening. Han er meget rolig hjemme. Også når der kommer besøg, så er han rolig. Der er kun når han kommer udendørs om dagen. Om aftenen, når der ikke er så meget at se eller høre, så er han også rolig.

 

Tror ikke, at han er blevet trænet til mere aktivitet. Agility træningen var vi kun til 2 gange, og spor også kun 2-3 gange. Da jeg kunne se, at det stressede hunden endnu mere, så ville jeg ikke udsætte ham for det. Den eneste aktivitet han får og har fået igennem sit liv er gåture og nogle gange en løbetur. Løbeturene og gåturene er på ca 1/2 time. Vi kaster ikke engang bold med ham. Men børnene kan lide, at lægge gobidder ud til ham i køkkenet, så skal han finde dem.

 

Jeg synes selv, at stresset kommer oprindeligt fra flyveturen op til Færøerne. Når jeg tænker tilbage, så giver det god mening, fordi at alt var nyt for ham og han skulle rejse med den store farlige flyvemaskine. Da det tager flere dage, for en hund at stabilisere kortisolet til et normalt niveau, så fik han aldrig chansen. Fordi, at efter flyveturen befandt han sig på Færøerne, et helt andet land og miljø end Glostrups gader. Han var kommet til Færøsk bygd, hvor man bor lige ude i naturen, hvor der er meget mere lugt af naturen, havet, vandet og bygden er omringet af fjelde og masser af fugle (som er det, der stresser ham mest) og får. Jeg kan huske de første nætter han boede her, da han tidligt om morgenen kunne høre fuglene udenfor, han satte sig til at hyle efter dem.

 

Har også prøvet det, med at ignorere og kun ha hunden i snor både hjemme og på gåturene, men det hjalp kun lidt herhjemme, med at han ikke fulgte efter mig hele tiden. Men udenfor er han stadig den samme.

 

Jeg tror endnu på, at jeg med en beroligende massage eller refleksologi/ zoneterapi kan få balance i hans krop igen. Men ved ikke hvordan, håber, at der er nogen, der kan hjælpe med det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde en springer som jeg oplevede havde særdeles svært ved at kapere mange indtryk samtidig (jeg siger ikke dermed at årsagen er den samme for din hund). Når han stressede op kom han i en tilstand, der mest af alt kan beskrives som at han fik "tunnelsyn", men på lugtesansen (jeg tror det var hans måde at forsøge at lukke andre ting ude). Det bevirkede f.eks. at han kunne løbe frontalt ind i træer og at han "overfaldt" andre hunde som han jo blev skide forskrækket over, pludselig stod med næsen i numsen på ham. Indendørs var han dog ikke så slem som det du beskriver med din hund, før der var løbetidstæver,... så lignede hans adfærd lidt din hunds. I de perioder fik han en lille dosis Perlotex som man anvendte (ved ikke om man stadig gør) til kemisk kastrering og det tog lige toppen af hans stress.

 

I en lang periode gik jeg kun ud med ham en gang i døgnet, men så adskillige timer, hvor jeg bare lod ham være og ikke stillede for mange krav til ham. Går man ud med hunden inden stressniveauet er faldet ned til det normale efter en gåtur, starter man jo på et allerede forhøjet niveau, på den næste. Samtidig styrede jeg hans indendørs aktiviteter med hård hånd. Alt hvad han skulle, skulle han forholde sig roligt i forhold til. Han fik f.eks. ikke sin mad før jeg kunne se at hans blik fokuserede på mig og at hans lille hjerne altså ikke var optaget af alle mulige andre ting. Skulle han ud i haven og tisse foregik det med snor på, og igen, hvor jeg skulle kunne se nærværet i hans øjne, før døren gik op.

 

I starten kommer man til at vente og vente og vente, men på et tidspunkt begynder det at gå op for hunden hvad man vil have den til, og på den måde tvinger man den lidt til at slappe af. Jeg ved ikke, men måske kan min historie hjælpe dig lidt. :vedikke: Og så vil jeg lige tilføje, nu hvor jeg har læst din anden tråd om tandsten og sår på gummerne, at du måske skulle vende din hunds problemer med din dyrlæge. Munden er den første del af fordøjelses systemet (og langt mere betydningsfuldt end de fleste tror) og en pludselig forandring (f.eks. i enzymerne i spyttet) kan være et sygdomstegn eller i det mindste et tegn på en ubalance. Derfor tænker jeg at det nok er smart at udelukke at din hunds adfærd kan skyldes noget fysiologisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et skoleeksempelmpå at folk i den bedste mening træner en hvalp og hund til mere og mere aktivitet.

 

Og dette er et skoleeksempel på at folk skriver indlæg, uden at have tænkt over hvad de svarer på. Ja undskyld,... men det er jo det rene gætværk det du forholder dig til her. Og helt ærligt, mener du selv at det er til nogen hjælp?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til ☺

 

Først nogle spørgsmål:

 

Hvor gammel var han, da du fik ham?

 

Var han i flyets lastrum eller med i kabinen?

 

Har du vendt det med opdrætteren?

 

Er jeres hverdag efter et fast tidsskema mht. rutiner?

 

Kan han være alene hjemme uden problemer?

 

Hvad gør I, når han kører op?

 

Spiser han med god appetit når maden serveres?

 

Hv8rdan er hans pels?

 

Hvordan reagerer han på gæster?

 

Hvordan er hans søvn, let eller nærmest dødlignende?

 

Har du mulighed for at lægge lidt video af hans adfærd op?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et skoleeksempelmpå at folk i den bedste mening træner en hvalp og hund til mere og mere aktivitet.

 

om man kan lave om på det med en 7 år gammel hund ved jeg ikke.

jeg er helt enig med PBC, det der er sket er at du, som svar på din hunds tiltagende stress, har givet den mere at stresse over, nemlig mere og mere at forholde sigt til i firma af frist løb og endeløs tonsen rundt;) jo mere du lader hunden tonse rundt jo mere vil den kræve næste gang du går ud;)

løsning, helt ro, ingen frit løb, ingen lang Line, ingen stimuli, rolige kedelige gåture hvor du holder hunden i kort snor og fortsætter til den slapper af, så går du hjem, inde skal der heller ikke ske noget, hold evt hunden i snor her også, først den dag hunden er afslappet fra starten af en gåtur kan du begynde at udvide og give lidt motion og lidt længere Line igen;) det kan tage mange måneder når hunden har brugt 7 år på at nå op i nuværende stressniveau ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
jeg er helt enig med PBC, det der er sket er at du, som svar på din hunds tiltagende stress, har givet den mere at stresse over, nemlig mere og mere at forholde sigt til i firma af frist løb og endeløs tonsen rundt;) jo mere du lader hunden tonse rundt jo mere vil den kræve næste gang du går ud;)

løsning, helt ro, ingen frit løb, ingen lang Line, ingen stimuli, rolige kedelige gåture hvor du holder hunden i kort snor og fortsætter til den slapper af, så går du hjem, inde skal der heller ikke ske noget, hold evt hunden i snor her også, først den dag hunden er afslappet fra starten af en gåtur kan du begynde at udvide og give lidt motion og lidt længere Line igen;) det kan tage mange måneder når hunden har brugt 7 år på at nå op i nuværende stressniveau ;)

 

Jeg er også til dels enig her.

 

Jeg ville nok tage til dyrlægen og få det store tjek, og evt. få mærket hunden igennem, altså simpelthen et sundhedstjek for det kunne (måske) være noget galt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hentet flere hvalpe fra Grækenland i Kastrup, som jeg kun skulle være plejemor for. De allerfleste var ikke voldsom påvirket af flyveturen og faldt hurtigt ned , når de lige fik tullet rundt i haven med mine egne hunde. De allerfleste har været omkring 12 uger gamle. Men nogle der rejser alene kan da klart få et chok.

Men jeg tænker på, om du ikke har været uheldig med dens aner, altså at dette er noget , der ligger til dens linier. Husker kun én , der i de år har lavet kuld, og bor i Glostrup, og hvis den tæve er moderen, så kunne det være en forklaring. Denne tæve havde i mine øjne et atypisk sensibelt væsen, og for mig ikke en racerelateret adfærd. Men hun var højtelsket og ejer kendte nok ikke så meget til racens gennemsnit. Husker ikke, hvem faderen til kuldet var.

Jeg tror på ingen måde , det er din skyld. Der findes virkelig stadig cockere, der faldet sådan ud, også fra forældredyr, der er meget psykisk stabile.

Du må gerne sende mig hans stambogsnummer, så vil jeg kigge på anerne. Om det er nogle jeg kender. Men sendt i privat besked.

Jeg har været i Spanielklubben fra ca.1990.

Jeg ville uden at have set ham tro, at sporarbejde et par gange om ugen kunne hjælpe ham med koncentration. Men venter spændt på, at du besvarer de gode spørgsmål, som Ninjamor har efterspurgt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle de gode råd :D Jeg vil i hvert fald prøve noget af det I har forslået, med at holde ham i kort snor, også når han skal ud at tisse osv. Jeg har gjort nogenlunde det samme, men beholdt vores gåtur med lang linie eller løbe frit. Så nu vil jeg prøve at gå mere ekstremt til værks kan jeg forstå :)

Jeg godt klar over at det er overstimulering, nogle mener af aktivitet, mens jeg mener, at det er af hans sanser. Han har, lige som et ADHD barn, der også kommer helt op at køre hver dag, fordi, at deres hjerner optager ALLE sansestimuli, så deres sanser er overstimuleret. Mens andre der ikke har ADHD optager kun nogle få procent af alt det de sanser. Jeg er også klar over, at de løbeture jeg har gjort med ham har lagt mere stress på ham. Derfor har der kun været gåture de sidste 2 år, men ser ikke nogen forbedring, går kun baglæns. Men som sagt, så har jeg behold gåturene med lang linie eller frit løb. Vil nu prøve det med kort snor og kun en gang om dagen :)

Problemer med tænderne (en anden tråd under pleje) er lige opstået dette sidste år og samtidig, har han også fået problemer med maven. Jeg ved at maveproblemer kan opstå pga stress, så måske det er relateret?

 

Hvor gammel var han, da du fik ham? Han var 4-5 måneder da han kom op til Færøerne

 

Var han i flyets lastrum eller med i kabinen? Han var i kabinen.

 

Har du vendt det med opdrætteren? Nej, det har jeg ikke.

 

Er jeres hverdag efter et fast tidsskema mht. rutiner? Det er nogenlunde så fast som det kan være med 3 børn i huset. Men ikke sådan, at alle dage er præcis lige.

 

Kan han være alene hjemme uden problemer? Ja, det har aldrig været nogen problem.

 

Hvad gør I, når han kører op? Hjemme: Beder ham om at lægge sig ned og skappe af. Så lægger han sig til at sove. Ude: Beder ham om at gå pænt ved siden af mig, som han godt kan klare, men jeg hører på hans åndedræt, at han stadig er stresset.

 

Spiser han med god appetit når maden serveres? Spiser op med god appetit.

 

Hv8rdan er hans pels? Fyld med glans, flot og sort.

 

Hvordan reagerer han på gæster? Bliver meget glad, men ikke opkørt. Gør ikke, men løber til dem og vil lige sige hej. Jeg ber ham altid hurtigt om at lægge sig igen. Fordi han holder ikke op med ville kæles for. Om jeg ikke beder ham om at lægge sig ned igen, så kører han op, og bliver mere og mere ivrig efter mere kælen, sådan at han næsten lægger sig op på mine gæster. Men han får ikke lov til det - og har aldrig fået lov til det, men han prøver hver gang alligevel.

 

Hvordan er hans søvn, let eller nærmest dødlignende? Nogle gange let, og nogle gange snorker han. Men sover roligt.

 

Har du mulighed for at lægge lidt video af hans adfærd op? Det skal jeg prøve senere i dag eller i morgen, når jeg får tid :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemer med tænderne (en anden tråd under pleje) er lige opstået dette sidste år og samtidig, har han også fået problemer med maven. Jeg ved at maveproblemer kan opstå pga stress, så måske det er relateret?

 

Det er absolut en mulighed.

 

Hvis han er langtidsstresset vil der dukke nogle "følgeskader" op. Disse er typisk:

 

Dårlig pels, grim lugt, kort lunte, dårlig appetit eller æder som en tærsker uden at tage på, dårlig mavemm. På længere sigt nedsat immunforsvar som kan vise sig som infektion eller anden svaghed.

 

 

Hvor gammel var han, da du fik ham? Han var 4-5 måneder da han kom op til Færøerne

 

Var han i flyets lastrum eller med i kabinen? Han var i kabinen.

 

Har du vendt det med opdrætteren? Nej, det har jeg ikke.

 

Er jeres hverdag efter et fast tidsskema mht. rutiner? Det er nogenlunde så fast som det kan være med 3 børn i huset. Men ikke sådan, at alle dage er præcis lige.

 

Kan han være alene hjemme uden problemer? Ja, det har aldrig været nogen problem.

 

Hvad gør I, når han kører op? Hjemme: Beder ham om at lægge sig ned og skappe af. Så lægger han sig til at sove. Ude: Beder ham om at gå pænt ved siden af mig, som han godt kan klare, men jeg hører på hans åndedræt, at han stadig er stresset.

 

Spiser han med god appetit når maden serveres? Spiser op med god appetit.

 

Hv8rdan er hans pels? Fyld med glans, flot og sort.

 

Hvordan reagerer han på gæster? Bliver meget glad, men ikke opkørt. Gør ikke, men løber til dem og vil lige sige hej. Jeg ber ham altid hurtigt om at lægge sig igen. Fordi han holder ikke op med ville kæles for. Om jeg ikke beder ham om at lægge sig ned igen, så kører han op, og bliver mere og mere ivrig efter mere kælen, sådan at han næsten lægger sig op på mine gæster. Men han får ikke lov til det - og har aldrig fået lov til det, men han prøver hver gang alligevel.

 

Hvordan er hans søvn, let eller nærmest dødlignende? Nogle gange let, og nogle gange snorker han. Men sover roligt.

 

Okay, tak

 

Ud fra det beskrevne, ville jeg gøre følgende:

 

Massage, gerne dagligt og kroppen genemmasseret en gang pr uge- Det kan du opnå ved at massere forskellige kropsdele hver dag. Husk ikke at massere på knoglerne :-D

 

Forskellige kosttilskud som dels skal sikre, at hans eventuelle underskud ikke forværres dels skal styrke hans immunforsvar. Jeg ville give ham Solaray Mega B stress 1 kapsel dagligt, der er også vitamin C i, hvilket er vigtigt, da han evne til selv at dane dette vitamin kan være nedsat.

Udover dette ville jeg give ham en god essentiel olie for at sikre de optimale signaler fra synapserne i hjernen f.eks. Udos Choice.

Muligvis kommer andre på banen med bedre produkter, jeg er ikke helt opdateret på dette område.

 

Hvis han må (for dyrlægen) kunne råfodring muligvis være godt for ham. At gnave og lave tyggebevægelser beroliger ret meget og der er også god beskæftigelse i denne type fodring.

Ellers kan nogle gode store fåreknogler, nu du bor hvor du gør, give ham noget at tygge i.

 

Hvis du har have, kunne det sikkert gavne at sprede godbidder/tørfoder godt og lade ham bruge 20 - 30 minutter på at søge.

 

Hvis du ikke har have, kan hans situationsbestemte stress (udenfor) have bund i, at han ikke har lært at man kan slappe af udenfor. Lejlighedshunde lærer desværre meget ofte at ude = aktivitet og lærer man dem ikke noget andet, kan de blive slemt opkørte ude.

 

I de situationer som du ved leder frem til stress, er det utrolig vigtigt, at DU/I ændrer adfærdsmønster. Hunde tager jo alt "udefra" som tegn til hvad der nu skal ske og det er vigtigt at du finder ud af nøjagtigt hvad der starter ham og allerede inden ændrer rutinen, så denne bliver uigennemskuelig

 

Hvordan er det med hans lydhørhed, er han lydig sådan generelt?

Har han lært at bære eller apportere?

 

Når han (han må have et navn?) bliver bedt om at gå fra gæsterne og lægge sig, bliver han så afslappet? Så han efterfølgende også slaper af mens der er esøg?

 

 

Har du mulighed for at lægge lidt video af hans adfærd op?

Det skal jeg prøve senere i dag eller i morgen, når jeg får tid :)

 

Herligt. Du skal vist have skrevet et vist antal indlæg før du kan lægge fotos og video op

 

Jeg vil lige sige, at jeg forstår din frustration og opgivenhed. Jeg har selv haft en hund som kørte op over alt, ALT. Vi kunne ikke have gæster, vinduerne blev blændet nederst så hun ingen stimuli fik den vej, hun kunne kun være i baghaven, hvor der aldrig skete noget, havedøren kunne ikke stå på klem og jeg måtte altid have radio/TV kørende for at sløre lydindtryk udefra-

Hun kunne klare en mindre gåtur om ugen.

Bortset fra det var hun en fantastisk hund, men det er jo ikke holdbart i længden.

 

Din hund skal have hjælp og det skal du også.

Redigeret af Ninjamor
Mange tastefejl, resten får lov at være...
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har netop konstateret at det er den tæve , jeg tænkte på, der er moderen. En for mig atypisk unghund, da jeg mødte hende. Meget tilbagetrukket uden ønske om kontakt med fremmede. Men for mig at se var ejerne helt OK, også husets anden hund. Tror bare ikke de kunne se at deres tæve var atypisk for racen.

Langt tilbage i linierne ligger der hanhunde, man, hvis de levede i dag ville gå langt udenom. Fordi de kunne lave de såkaldte vrede cockerer, der reagere meget udadvendt, hvis noget ikke passede dem. Og et par af disse meget kendte hanhunde gav desværre også en overhyppighed af HD videre.

Hanhunden kan jeg ikke huske, har helt sikkert mødt ham, men den kennel havde mange hunde.

Jeg kan ikke forestille mig, at kuldet ikke skulle være passet til UG hos opdrætter..

Dette bare til info.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for gode råd Ninjamor :) dejligt når der er folk der gider at tage sig tid at hjælpe :) når du siger ikke massere på knoglerne, hvad mener du så? Skal der bare være en overfladisk massage overalt? Jeg ved ikke, om jeg får fat på kosttilskud og essentielle olier til dyr heroppe på Færøerne. Måske har du en link til en hjemmeside hvor jeg kan købe det? :)

 

I de situationer som du ved leder frem til stress, er det utrolig vigtigt, at DU/I ændrer adfærdsmønster. Hunde tager jo alt "udefra" som tegn til hvad der nu skal ske og det er vigtigt at du finder ud af nøjagtigt hvad der starter ham og allerede inden ændrer rutinen, så denne bliver uigennemskuelig

Så snart jeg bare hentyder at jeg skal ud, begynder han at ryste. Det er som om, at han kan læse mine tanker ;) Tit er det før jeg har taget overtøj på eller taget hans linie op. Men jeg skal nok lige se nærmere på, hvad det er præsic, som er triggeren.

 

Hvordan er det med hans lydhørhed, er han lydig sådan generelt?

Ja han er meget lydhør og lydig, og prøver hver gang sit bedste, at gøre det jeg beder ham. Men har svært ved at være i ro ved min side, eller at ligge ned eller sidde og vente hvis det er det jeg har bedt ham om.

Har han lært at bære eller apportere?

JA det har han, og kan godt lide det, men jeg har holdt op med at lave for meget af det pga at han stresser op med det samme.

 

Når han (han må have et navn?) bliver bedt om at gå fra gæsterne og lægge sig, bliver han så afslappet? Så han efterfølgende også slaper af mens der er besøg?

Hans navn er Heyk :) han lægger sig pænt, når jeg beder ham om det, også når der er mange mennesker. Han skal bare lige over/ op og sige hej, men har ligesom svært at kun stoppe der, han vil nærmest ikke væk fra dem igen når de kæler for ham. Indtil jeg beder ham om at lægge sig.

 

Vil også nævne at opdrætterne gjorde et fantastisk arbejde med at opdrætte Heyk. De er så søde og elsker deres hunde. Der er ikke noget som helst de ikke ville gøre for Heyk, og ønskede ham inderligt det bedste og at han kom til et godt hjem.

 

Jeg laver lige en padlet, så kan jeg lægge et link ud til filmene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for gode råd Ninjamor :) dejligt når der er folk der gider at tage sig tid at hjælpe :) når du siger ikke massere på knoglerne, hvad mener du så? Skal der bare være en overfladisk massage overalt? Jeg ved ikke, om jeg får fat på kosttilskud og essentielle olier til dyr heroppe på Færøerne. Måske har du en link til en hjemmeside hvor jeg kan købe det? :)

 

I de situationer som du ved leder frem til stress, er det utrolig vigtigt, at DU/I ændrer adfærdsmønster. Hunde tager jo alt "udefra" som tegn til hvad der nu skal ske og det er vigtigt at du finder ud af nøjagtigt hvad der starter ham og allerede inden ændrer rutinen, så denne bliver uigennemskuelig

Så snart jeg bare hentyder at jeg skal ud, begynder han at ryste. Det er som om, at han kan læse mine tanker ;) Tit er det før jeg har taget overtøj på eller taget hans linie op. Men jeg skal nok lige se nærmere på, hvad det er præsic, som er triggeren.

 

Hvordan er det med hans lydhørhed, er han lydig sådan generelt?

Ja han er meget lydhør og lydig, og prøver hver gang sit bedste, at gøre det jeg beder ham. Men har svært ved at være i ro ved min side, eller at ligge ned eller sidde og vente hvis det er det jeg har bedt ham om.

Har han lært at bære eller apportere?

JA det har han, og kan godt lide det, men jeg har holdt op med at lave for meget af det pga at han stresser op med det samme.

 

Når han (han må have et navn?) bliver bedt om at gå fra gæsterne og lægge sig, bliver han så afslappet? Så han efterfølgende også slaper af mens der er besøg?

Hans navn er Heyk :) han lægger sig pænt, når jeg beder ham om det, også når der er mange mennesker. Han skal bare lige over/ op og sige hej, men har ligesom svært at kun stoppe der, han vil nærmest ikke væk fra dem igen når de kæler for ham. Indtil jeg beder ham om at lægge sig.

 

Vil også nævne at opdrætterne gjorde et fantastisk arbejde med at opdrætte Heyk. De er så søde og elsker deres hunde. Der er ikke noget som helst de ikke ville gøre for Heyk, og ønskede ham inderligt det bedste og at han kom til et godt hjem.

 

Jeg laver lige en padlet, så kan jeg lægge et link ud til filmene.

 

Tak for videoer, jeg lægger dem ud i debatten når jeg kan komme på en pc, jeg kan ikke finde ud af at gøre det fra tabletten :oops:

 

MEN jeg forventede at se et skrigende monster!

 

Den adfærd vi ser på videoerne, er det, det du ser som stress eller er der andet end det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den adfærd vi ser på videoerne, er det, det du ser som stress eller er der andet end det?

 

Nej, denne adfærd han havde, hvor jeg har ham i linje, er når jeg er meget streng med ham og har bedt/ beder ham om at sidde stille. Der var kun for at vise, hvor meget han ryster pga stresset over at skulle ud. Men igen han er ikke aggressiv, bare ekstremt hyper, hvor han ikke kan holde sig i ro i mere end nogle få sekunder, hiver i linjen og gisper ekstremt hurtigt efter vejret og græder om jeg står stille. Og der er ikke nogen stopknap på ham.

Når vi er hos dyrelægen, og han skal bedøves væk, så har han fået flere sprøjter for at sove. Sidste gang fik han medicin nok til at bedøve en hund på 20 kg, men var alligevel ikke helt væk. Da turde dyrelægen ikke give ham mere, men gav ham et eller andet gas, for at få ham til at sove.

Måske skal jeg lægge en film til hvor han ikke bliver bedt om at holde sig i ro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville gerne rådgive dig så godt jeg kan, men du må gerne skrive en pb hvis du ville. Har har cockere og har haft en EKSTREM stresset cocker, som var kronisk stresset og har derfor en del personlig erfaring, men også erfaring fra dyrlæge, rådgiver, bøger, medicin osv, så du må gerne skrive en pb, hvis du ville.

Redigeret af Gæst
Link til indlæg
Del på andre sites

Den adfærd vi ser på videoerne, er det, det du ser som stress eller er der andet end det?

 

Nej, denne adfærd han havde, hvor jeg har ham i linje, er når jeg er meget streng med ham og har bedt/ beder ham om at sidde stille. Der var kun for at vise, hvor meget han ryster pga stresset over at skulle ud. Men igen han er ikke aggressiv, bare ekstremt hyper, hvor han ikke kan holde sig i ro i mere end nogle få sekunder, hiver i linjen og gisper ekstremt hurtigt efter vejret og græder om jeg står stille. Og der er ikke nogen stopknap på ham.

Når vi er hos dyrelægen, og han skal bedøves væk, så har han fået flere sprøjter for at sove. Sidste gang fik han medicin nok til at bedøve en hund på 20 kg, men var alligevel ikke helt væk. Da turde dyrelægen ikke give ham mere, men gav ham et eller andet gas, for at få ham til at sove.

Måske skal jeg lægge en film til hvor han ikke bliver bedt om at holde sig i ro.

 

Ja, tak gør det for det jeg ser på videoerne ser ikke slemt ud, men hvis det ikkd er hans "frie" og er det jo vanskeligt at vurdere ham

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er videoen lagt op Ninjamor :) håber det giver et bedre billede af ham.

 

Tak skal du have.

 

Jeg kommer på pc i dag og lægger videoerne herud, så andre kan se dem, hvis du vil have flere øjne på?

 

Jeg ser ikke en ekstremt stresset hund, men en meget opkørt hund der, som du siger, gør hvad han kan for at være lydig. Der er nærvær i hans øjne og han prøver.

 

Flere spørgsmål: Går I nogenlunde samme rute på turene?

 

Har han hundevenner, som han er løs med?

 

Hvad bruger han sin energi på i hverdagen?

 

Og hvordan var det med adgang til have, har du have?

 

Jeg har en plan, som Egon Olsen altid sagde :-D men skal lige have svar først

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville gerne rådgive dig så godt jeg kan, men du må gerne skrive en pb hvis du ville. Har har cockere og har haft en EKSTREM stresset cocker, som var kronisk stresset og har derfor en del personlig erfaring, men også erfaring fra dyrlæge, rådgiver, bøger, medicin osv, så du må gerne skrive en pb, hvis du ville.

Er der en speciel årsag til at det skal være over pb?. Jeg tænker bare at der måske kan sidde andre der også kunne have gavn af dine erfaringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...