Hop til indhold

Farlig leg - biler


Bolette
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har fået min første shetland sheepdog for 14 dage siden, han er en skøn kastrat på 2 år, MEN biler er noget der skal løbes efter, i dag slap han fra mig og løb direkte ud på vejen i myldretrafikken, gudskelov var bilisterne årvågne og stoppede op til jeg havde fået kaldt ham til mig. Men hvordan lærer jeg ham, at han ikke skal hyrde biler - og cyklister for den sags skyld, nogen der har gode råd - de er dyrebare :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

For det første slipper den ALDRIG fra dig på vejen igen! Få fat i en sele den ikke kan vriste sig ud af, eller et halsbånd med halvkvæl.

 

Min den lille ville temmelig meget hyrde alt i bevægelse, inkl. biler. Jeg havde jo så trænet nej øvelse med hende, og som med alt andet opdragelse, har jeg brugt et meget tydeligt "nej", efterfulgt af en masse ros for at fjerne opmærksomheden fra bilerne.

 

En fast nej-øvelse er guld værd! Læg noget semi-lækkert (et stykke spegepølse eller lign.) på et låg på gulvet, hunden i snor så den lige præcis ikke kan nå låget. Gå forbi låget, når hunden kigger på det og/eller trækker imod det, siges kort og bestemt "nej". Du skal ikke råbe eller trække hunden væk, bare vente. Når den fjerner opmærksomheden, får den en virkelig lækker belønning hos dig. Gentag et par gange, og skift så spegepølsen ud med frikadelle eller kylling, som hunden synes er toplækkert! Lav øvelsen igen, husk ét nej, ikke trække, masser af ros og belønning. Hunden må aldrig få den godbid der ligger på låget (før der er gået et par timer, og den ikke forbinder godbidden med øvelsen længere).

 

Du kan også vælge andre metoder, fx at aflede hunden fra bilerne inden den fokuserer på den. Belønne den for kontakt til dig i stedet. Det er en smagssag:-) Jeg kan bedst lide at kombinere de to.

 

Går I til træning? Eller overvejer det?

Link til indlæg
Del på andre sites

For det første slipper den ALDRIG fra dig på vejen igen! Få fat i en sele den ikke kan vriste sig ud af, eller et halsbånd med halvkvæl.

 

Min den lille ville temmelig meget hyrde alt i bevægelse, inkl. biler. Jeg havde jo så trænet nej øvelse med hende, og som med alt andet opdragelse, har jeg brugt et meget tydeligt "nej", efterfulgt af en masse ros for at fjerne opmærksomheden fra bilerne.

 

En fast nej-øvelse er guld værd! Læg noget semi-lækkert (et stykke spegepølse eller lign.) på et låg på gulvet, hunden i snor så den lige præcis ikke kan nå låget. Gå forbi låget, når hunden kigger på det og/eller trækker imod det, siges kort og bestemt "nej". Du skal ikke råbe eller trække hunden væk, bare vente. Når den fjerner opmærksomheden, får den en virkelig lækker belønning hos dig. Gentag et par gange, og skift så spegepølsen ud med frikadelle eller kylling, som hunden synes er toplækkert! Lav øvelsen igen, husk ét nej, ikke trække, masser af ros og belønning. Hunden må aldrig få den godbid der ligger på låget (før der er gået et par timer, og den ikke forbinder godbidden med øvelsen længere).

 

Du kan også vælge andre metoder, fx at aflede hunden fra bilerne inden den fokuserer på den. Belønne den for kontakt til dig i stedet. Det er en smagssag:-) Jeg kan bedst lide at kombinere de to.

 

Går I til træning? Eller overvejer det?

 

Super god øvelse :5up: Den brugte jeg til at lære Sinus at han først må spise "noget" når han har fået lov. Ellers åd han alt han mødte, som var ulækkert - nu smutter der kun en homo sapiens lort en gang imellem når jeg ikke er hurtig nok :shock:

Men tænker den kan lære hunden at lade biler o.a. I fred.

Link til indlæg
Del på andre sites

For det første slipper den ALDRIG fra dig på vejen igen! Få fat i en sele den ikke kan vriste sig ud af, eller et halsbånd med halvkvæl.

 

Min den lille ville temmelig meget hyrde alt i bevægelse, inkl. biler. Jeg havde jo så trænet nej øvelse med hende, og som med alt andet opdragelse, har jeg brugt et meget tydeligt "nej", efterfulgt af en masse ros for at fjerne opmærksomheden fra bilerne.

 

En fast nej-øvelse er guld værd! Læg noget semi-lækkert (et stykke spegepølse eller lign.) på et låg på gulvet, hunden i snor så den lige præcis ikke kan nå låget. Gå forbi låget, når hunden kigger på det og/eller trækker imod det, siges kort og bestemt "nej". Du skal ikke råbe eller trække hunden væk, bare vente. Når den fjerner opmærksomheden, får den en virkelig lækker belønning hos dig. Gentag et par gange, og skift så spegepølsen ud med frikadelle eller kylling, som hunden synes er toplækkert! Lav øvelsen igen, husk ét nej, ikke trække, masser af ros og belønning. Hunden må aldrig få den godbid der ligger på låget (før der er gået et par timer, og den ikke forbinder godbidden med øvelsen længere).

 

Du kan også vælge andre metoder, fx at aflede hunden fra bilerne inden den fokuserer på den. Belønne den for kontakt til dig i stedet. Det er en smagssag:-) Jeg kan bedst lide at kombinere de to.

 

Går I til træning? Eller overvejer det?

 

 

 

 

Tak for input, vi går endnu ikke til træning, har ikke fundet et sted endnu i min omegn, der passer ind, jeg vil helt klart træne denne øvelse den virker effektiv. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig med de andre - få indlært et godt nej og når du har det på plads, så skal du ud og træne med forstyrrelser. Altså cyklister, biler osv. Det er rigtigt fint hvis du kan aflede og belønne, men hvis ikke så er jeg personligt utrolig upædagogisk når det kommer til at hyrde biler. Det får de altså en seriøs skideballe for! For det du beskriver er netop skrækscenariet, hvis de slipper løse og løber efter biler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fuldstændig enig med Siri.

Det er et af de steder jeg er meget, meget lidt overbærende fordi det er livsfarligt og derudover så sætter uønsket hyrdning sig lynhurtigt som et motorvejsspor i hjernen, der er næsten umuligt at fjerne igen.

 

Jeg er hård og kontant og giver også hundene en seriøs skideballe så snart der er optræk til hyrdning. Tager sjældent mere end 1-2 gange med korrekt timing før de stopper.

Udfordringen er, hvis man ikke har reageret på det i starten og hunden har fået lov til at lære sig at hyrde biler, cykler osv.

Så er man simpelthen nød til at være ekstremt konsekvent og stoppe det hver eneste gang hunden bare gør antræk til at ville hyrde og den må aldrig, aldrig, aldrig få muligheden for det.

Hvor streng man er nød til at være afhænger af hunden.

Min yngste har fået lov at hyrde biler gennem et hegn det første år af sit liv - noget fuldstændig hjernedødt at lade hunden gøre.

Så da opdrætter fik hende retur måtte hun have nogle seriøse "samtaler" med hunden de første par gange og efterfølgende være over hende med et ah, ah hver gang hun viste tegn på at ville begynde at hyrde.

 

Nu et år efter sider det stadig lidt i hunden, men hun kan fint fungere normalt - men er stadig i konflikt med sig selv fordi motorvejen i hjernen jo stadig er der. Der er bare sat wn lille blokering foran.

Så min pointe er - det skal STOPPES!!!! Med det samme, og det gælder hver eneste gang der er den mindste smule optræk til det.

Om du har mulighed for at holde hunden væk fra biler og cykler til den har lært et godt nej, så gør det.

Ellers er du simpelthen nød til at gøre det der er behov for, for at stoppe det asap.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, det er ikke konkret nok at bare sig , giv hunden en skideballe.

 

Det er en to årig hund der formentlig har gjort det længe. Med en ny ejer og derfor også en ny relation til hende.

 

Jeg tror ejer skal lære at være på forkant at se problemet inden det optræder, så hun der kan sætte ind og bruge sit nej

 

Hvis hun bare tænker at hunden skal skælders ud når den gør det, så er det for sent og vil ikke virke.

 

Hvordan er hunden i snor og hvad gør du her for at forhindre at han kigger på biler og cykler?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...