Hop til indhold

Hvornår kan man se aftegninger/pelslængde?


AltidJyde
 Share

Recommended Posts

Hej.

Vi har lige besøgt de lækreste, kun 2 uger gamle, blandingshvalpe i dag.

Vi er faktisk på udkig efter et helt bestemt udseende og er derfor lidt i tvivl om, hvor tidligt, vi kan bedømme deres aftegninger og pelslængde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

Vi har lige besøgt de lækreste, kun 2 uger gamle, blandingshvalpe i dag.

Vi er faktisk på udkig efter et helt bestemt udseende og er derfor lidt i tvivl om, hvor tidligt, vi kan bedømme deres aftegninger og pelslængde?

Ligesom hos mennesker er det egentlig det indre der tæller, så måske kommer du længst ved at koncentrere dig om dét i stedet, og f.eks. spørge ind til hvalpenes personlighed når de bliver lidt ældre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

Vi har lige besøgt de lækreste, kun 2 uger gamle, blandingshvalpe i dag.

Vi er faktisk på udkig efter et helt bestemt udseende og er derfor lidt i tvivl om, hvor tidligt, vi kan bedømme deres aftegninger og pelslængde?

 

En dygtig og erfaren opdrætter kan se det når hvalpene er ca. 4 uger. En erfaren opdrætter ville aldrig tillade besøg før hvalpene er 3 uger. Hvalpens immunforsvar er ikke super godt, og de bliver udsat for unødig smittefare. Find et ordentligt sted at købe en hund, særligt når I har specielle ønsker:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er fuldkommen enig med de andre.

En seriøs opdrætter lader ikke folk komme hjem til hvalpene før de er 3 uger.

 

Endvidere, så vælger man ikke hund efter udseendet, man vælger efter væsen.

Hvad hjælper det, hvis i får en hund, hvis udseende opfylder jeres ønsker, hvis den til gengæld har et væsen, som overhovedet ikke passer til jer.

Det ville blive et mareridt hvor hunden altid ender som taber.

 

I Danmark aflives der 15.000 hunde hvert eneste år. De fleste fordi folk ikke tænker sig om inden de anskaffer sig hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er ret umuligt at sige noget fornuftigt omkring udseende, når det er blandingshvalpe. Man kan undersøge hvad der er synligt hos de racer, som blandingen "består af" og det kan måske give et hint.

 

Visse racer fødes sorte og får senere aftegninger - Airedale terrier fx

Hvor ruhåret en Ruhåret hønsehund bliver skal ses ved at studere poter og hår mellem trædepuder på hvalpen

Hvor lange en Spaniels ører kommer til at syne afhænger meget af hvor lavt ansatte de er

Kun experter indenfor visse racer kan sige ret meget om pelskvaliteten på den voksne hund udfra hvalpe pelsen

 

Nu skal jeg jo ikke blande mig i hvordan I vælger hund, men kun sige, at hvis det er en sød hund som passer til jer bliver man stort set altid tilfreds med hvordan den ser ud - og hvis man på forhånd har stærke præferencer omkring udseende, ville jeg prøve at finde en racehund, som passe både hvad temperament og udseende angår.

 

Hvis du skriver lidt mere om hvad i godt kan lide og hvad i kan tilbyde en hvalp/hund er der mange herinde som gerne vil hjælpe med ideer til racer. :-)

 

Held og lykke med projektet. Da jeg havde det første kuld vidste jeg heller ikke at man bør udsætte flest mulige besøg til efter hvalpene er 3 uger - og det gik fint nok endda. Vi accepterede besøg efter hvalpene havde fået øjne i 2 ugers alderen, men det var nu ikke så mange besøg. Senere har jeg sagt tidligst i 3-4 ugers alderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Takker for omsorg og råd.

Nu vælger vi ikke udelukkende ud fra udseendet, vi kender begge forældre og ud fra deres sind, mors opførsel over for hvalpene, ejers omgang med hunde og hvalpe kan vi regne med et godt udfald, når det kommer til sind. Desuden vil vi kigge på hvalpenes årvågenhed, nysgerrighed osv.

Men når det så er på plads, er der intet forkert i at have ønsker til udseendet, det har de fleste vel.

At vi har mødt hvalpene allerede nu skyldes, at vi kender ejerne, hvalpene er slet ikke sat til salg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Takker for omsorg og råd.

Nu vælger vi ikke udelukkende ud fra udseendet, vi kender begge forældre og ud fra deres sind, mors opførsel over for hvalpene, ejers omgang med hunde og hvalpe kan vi regne med et godt udfald, når det kommer til sind. Desuden vil vi kigge på hvalpenes årvågenhed, nysgerrighed osv.

Men når det så er på plads, er der intet forkert i at have ønsker til udseendet, det har de fleste vel.

At vi har mødt hvalpene allerede nu skyldes, at vi kender ejerne, hvalpene er slet ikke sat til salg.

 

Ok. Hvad er det for en blanding? For nogle har jo de aftegn de får fra fødslen. Men pels længde kan være svær at vurdere på blandings hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Takker for omsorg og råd.

Nu vælger vi ikke udelukkende ud fra udseendet, vi kender begge forældre og ud fra deres sind, mors opførsel over for hvalpene, ejers omgang med hunde og hvalpe kan vi regne med et godt udfald, når det kommer til sind. Desuden vil vi kigge på hvalpenes årvågenhed, nysgerrighed osv.

Men når det så er på plads, er der intet forkert i at have ønsker til udseendet, det har de fleste vel.

At vi har mødt hvalpene allerede nu skyldes, at vi kender ejerne, hvalpene er slet ikke sat til salg.

 

Det giver jo mening, men uden at have ide om racerne der er involveret er det nok svært at gætte på hvordan de udvikler sig. Dog når de er 7-8 uger ville jeg godt gætte med på visse ting, så billeder og vægt (hvis vi skal gætte på størrelse også) af 5-8 ugers hvalpe, kunne nok give en del input. Rigtig spændende :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en blanding mellem en brun labrador og en schæfer og alle hvalpe er helt sorte. Det undrer os, da brune labrador sagtens kan få brune hvalpe (og jeg ved godt, at de også kan få sorte) og hos schæferen kan man se aftegninger fra fødslen. Det er første kuld, så intet sammenligningsgrundlag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo gætværk, men jeg vil gætte på at alle forbliver sorte og også at de vil få en pels tættere på en Labrador end på en Schæfer.

 

Så er der jo ørene, som kan blive ret forskellige på sådan et kuld. Det bliver spændende for jer at se hvad det bliver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...