Hop til indhold

Hvalp gøer og knurrer. Hjælp.


Siiigne88
 Share

Recommended Posts

Vi har en Bichon havanais hvalp - tæve, Nala på 7 mdr. Hun er god som dagen er lang og aldrig nervøs for at hun er aggressiv.

Problemet startede for et par mdr siden. Hun virkede nervøs ved andre hunde, løbere, cykler og barnevogne. Ting der så og gjorde uforudsete ting. Hun knurrede på afstand på ture og gøede af dem. Vi gik straks igang med godbidder - mange og gode. Hun reagerer hun nærmest aldrig på ture. Får en godbid når hun ser en hund og så kan hun godt hilse. Små hunde aldrig problemer. Kun få gange skal hun lige have en ekstra god id ved en stor hund. Dejligt. Nu kan vi gå ture uden at vi og hun skal være nervøse.

Det store problem er hjemme. Både inde og i haven. Samme fremgang. I starten gøede hun af alt. Skal siges vi har bygget nyt hus, så helt ny hæk, nem at se igennem og en sti 40 meter fra hækken. Så mange passerer. Nu gøer hun "kun" af hunde og nogle med barnevogn. Inde knurrer hun af dem. Vi har forsøgt i flere uger at give godbidder hver gang vi så nogle passere eller hun reagerede. Smed bare godbidder på gulvet. I starten synes vi det virkede godt. Nu er det gået i stå. Ikke mere udvikling. Skal indrømme vi et par gange er kommet til at råbe nej, men generelt siger vi "ssshy" og amider godbidder. I haven er det ikke et problem når vi er med. Forstået på den måde at vi så giver en godbid når vi ser hunden - som på tur. Men er hun ude alene gøer hun. Er vi heldige kommer hun ind mens hun knurrer og holder hovedet lavt. Vi tolker det selv som om hun er nervøs ved det. Men hvordan kan vi hjælpe hende videre herfra?? Har prøvet både syæskerne og Calm i samarbejde med dyrlæge mens vi træner. Håber nogle af jer har en god ide vi ikke har tænkt på. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Giver I godbidder, når hun knurrer eller gør, eller giver I dem, inden hun går i gang?

 

Hvis I giver dem, når hun starter sin larm, kan hun opfatte det som belønning for larmen.

 

I skal selvfølgelig være opmærksomme på, at jeres hund er en alarmhund. Hun advarer jer mod mulige farer. Måske kan I bruge den metode jeg bruger til mine tre: Når de går i gang med at gø ved hegnet, siger jeg tak for advarslen. Jeg gør dem, på denne måde, opmærksom på, at jeg har hørt dem, så nu behøver de ikke larme mere. Det virker i 9 af 10 gange. Når det ikke virker, kalder jeg dem ind.

 

Min nabo har en Bichon Havanais - som gøede temmelig meget. Familien skældte ham ud, hvilket ikke hjalp det mindste. En dag gik jeg ind og fortalte dem om min metode. Det hjalp faktisk gevaldig meget. Vel gør Skipper da stadig indimellem, men ikke halvt så meget som tidligere - og han slipper for at få skæld ud :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Isabelle, sjovt jeg sagde også tak til Jackie, min corgi, og så havde hun ikke rigtig brug for at sige mere. Sagde hun stadig noget spurgte jeg Hvad det var og kom for at se det, hvorefter jeg fortalt det var ok tak for advarslen.

Tror alarm hunde skal havde lov at give alarm, men vi kan lære dem at en kort alarm er alt nok.

 

 

Signe hvis det hjælper hende ikke at kunne se ting så kunne i jo sætte en afskærmning op indtil hækken er tæt/hun har ro på

Link til indlæg
Del på andre sites

Indimellem tænker jeg, at folk, der går forbi, må tro vi er tossede, når vi siger/råber "tak og ih, hvor er I bare dygtige til at sige vov" til hundene :blink:

 

Jeg har nogenlunde samme problem bare med modsat fortegn. Aslan gider ikke give lyd fra sig, så jeg stor-roser når han kommer med et vuf, når der er "farlige" lyde udenfor... Banker det på døren, Aslan løber frem til sidste dørtrin før gangen, kigger, vender om og henter far... Så hjælper jeg da skrumlet med, at kigge hvad det er for skumle typer der kommer... :blink: Han er en lille dreng i en stor krop, endnu.. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg har en af hver, den gamle lab gøer aldrig har måske hørt ham gø 5 gange i de 10 år han er nu.

Ringer det på døren skal jeg gå med ud, ikke meget vagt hund i ham ;-)

Den unge på 3 år gøer, synes vi, lidt for meget. Især udenfor, vi stopper ham, og det er blevet bedre, men tror da jeg vil prøve Isabelles ide :-)

 

Vi havde en lukket port i indkørslen før vi byggede en ny, den gamle kunne de ikke se igennem. Det kan de med den ny, det har mindsket Zeus gøen, nu kan han også se det som larmer derude ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Indimellem tænker jeg, at folk, der går forbi, må tro vi er tossede, når vi siger/råber "tak og ih, hvor er I bare dygtige til at sige vov" til hundene :blink:

 

Det Gør de måske... men ville de ikke også være glade hvis der blev sagt "pas lige på jeg tror den bil ikke har set dig" af et menneske ved en fodgænger overgang og deresbørn må vel gerne sprøve hvad er det?.... for mig er det det samme

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en af hver, den gamle lab gøer aldrig har måske hørt ham gø 5 gange i de 10 år han er nu.

Ringer det på døren skal jeg gå med ud, ikke meget vagt hund i ham ;-)

Den unge på 3 år gøer, synes vi, lidt for meget. Især udenfor, vi stopper ham, og det er blevet bedre, men tror da jeg vil prøve Isabelles ide :-)

 

Vi havde en lukket port i indkørslen før vi byggede en ny, den gamle kunne de ikke se igennem. Det kan de med den ny, det har mindsket Zeus gøen, nu kan han også se det som larmer derude ;-)

 

Ja nogle skal kunne se hvad det er, andre skal helst ikke se det fremmed... igen individuelt

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for mange svar. Vi har kastet godbidder - også efter hun har gøet. Det har vi gjort fordi jeg læste en metode mht gøen i lejlighed. Og der blev skrevet at de langsomt fandt ud af, at når der var lyd (i det tilfælde) kom der godbidder og med tiden stoppede de med at gø. Gø er træls. Men det værste for os er, at hun knurrer. Særligt bår vi er inde knurrer hun af den hun kan se ude. Ved hun er alarmhubd, men gøer aldrig når der ringer på døren. Er vi med i haven er det mindre. Vil egentlig gerne prøve bare at sige "fint - tak for det" men synes det er svært når hub bare fortsætter og knurrer og gøer. Vi skal måske i højere graf også aflede - hvad tænker i om det? Ude i haven når vi ser hunde på stien, så begynde at lege ruske-leg kaste med bold eller lignende? Eller er godbidder mon lige effektive?? Så længe hun vil spise dem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har god erfaring med, at aflede før. Det være sig med godbid eller legetøj. Det kræver dog, at man selv opdager problemet før hunden. Hunden kan opfatte det som belønning, hvis der falder lækkerier af når den har gjort det I ikke ønsker. Og derved laver unoder for, at få positiv respons fra jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for mange svar. Vi har kastet godbidder - også efter hun har gøet. Det har vi gjort fordi jeg læste en metode mht gøen i lejlighed. Og der blev skrevet at de langsomt fandt ud af, at når der var lyd (i det tilfælde) kom der godbidder og med tiden stoppede de med at gø. Gø er træls. Men det værste for os er, at hun knurrer. Særligt bår vi er inde knurrer hun af den hun kan se ude. Ved hun er alarmhubd, men gøer aldrig når der ringer på døren. Er vi med i haven er det mindre. Vil egentlig gerne prøve bare at sige "fint - tak for det" men synes det er svært når hub bare fortsætter og knurrer og gøer. Vi skal måske i højere graf også aflede - hvad tænker i om det? Ude i haven når vi ser hunde på stien, så begynde at lege ruske-leg kaste med bold eller lignende? Eller er godbidder mon lige effektive?? Så længe hun vil spise dem?

 

Det er også en god metode. Men i mangler måske lige at gå over til at lære hende at se på det uden at sige noget. Du skal rose hende for at kigge og give godbid når du hun vender sig mod dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lille Update.

Er slet ikke i tvivl om at vi skal fange hende før hun reagerer. Og det forsøger vi. Bare ikke altid muligt.

Har bestemt jeg vil ringe til dyrlægen og få hende tilset af deres kiropraktor.

Hun er flere gange blevet løbet seriøst ned at større hunde. En gang blev hun løbet ind i og trillede flere gange bagud. En anden gang fløj hub ca en meter. Behøver jeg sige, at jeg blev ret sur. Nå men de sidste dage, når jeg tørrer hendes poter trækker hub to af den til sig. Og har observeret på hende ved andre hunde. Hvis hub ser dem på afstand knurrer hun, kan klares rimelig med godbidder. Men har nu prøvet et par gange, hvor de er kommet bagfra og hun (tænker jeg, burde blive forskrækket) men gør hun ikke. Så reagerer hun ikke.

Vil i hvert fald snakke med dyrlægen om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...