Hop til indhold

Fejl i racebeskrivelse


Isabelle
 Share

Recommended Posts

I starten af marts skrev jeg til admin vedr. fejl i beskrivelsen af min race - eurasieren. Jeg fik svar om, at man ville kigge på det. Super fint - men har nogen en idé om, hvor lang tid det tager at kigge? :genert:

 

- Og så lige et tillægsspørgsmål: Når man angiver en gennemsnitsalder, tæller man så ALLE hunde med - fx hunde, der dør før tid af en eller anden sygdom? Her på siden er eurasierens gennemsnitslevealder angivet til 7-8 år. Dette er IKKE korrekt, medmindre man altså tæller syge hunde (heldigvis ret få) med. Vægten er også forkert.

 

Jo, ja - jeg kunne da være ligeglad. Men det irriterer mig altså. Sorry.

 

- Og her er så lige tre hunde, hvoraf den ene har overskredet holdbarheden med adskillige år (hun er 11), den anden må være på dødens rand (hun er 8). Den tredje har heldigvis 5-6 år tilbage :slem:

 

b7.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

I starten af marts skrev jeg til admin vedr. fejl i beskrivelsen af min race - eurasieren. Jeg fik svar om, at man ville kigge på det. Super fint - men har nogen en idé om, hvor lang tid det tager at kigge? :genert:

 

- Og så lige et tillægsspørgsmål: Når man angiver en gennemsnitsalder, tæller man så ALLE hunde med - fx hunde, der dør før tid af en eller anden sygdom? Her på siden er eurasierens gennemsnitslevealder angivet til 7-8 år. Dette er IKKE korrekt, medmindre man altså tæller syge hunde (heldigvis ret få) med. Vægten er også forkert.

 

Jo, ja - jeg kunne da være ligeglad. Men det irriterer mig altså. Sorry.

 

- Og her er så lige tre hunde, hvoraf den ene har overskredet holdbarheden med adskillige år (hun er 11), den anden må være på dødens rand (hun er 8). Den tredje har heldigvis 5-6 år tilbage :slem:

 

 

Gennemsnitslevealder er for alle hunde.

Sådan er det også når du regner den ud for mennesker, derfor det er en gennemsnitslevealder :) den fortælle ikke hvor gammel hunden faktisk kan blive, blit hvad der er gennemsnittet for racen. Det kan blandet andet fortælle lidt om sundheden i racen, men er langt fra den eneste faktor.

 

Vægten, har racestandarten i dkk anden oplyst?

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, gennemsnitsalder er gennemsnit, ikke nødvendigvis normal-alder for fleste hunde. Så hunde der dør meget tidligt, vil trække denne alder ned.

 

Præcis. Gennemsnit levealder og forventet levealder er forskellige ting. Til sammenligning er gennemsnit levealder for ulve i naturen 2-3 år! Fordi det er så få der overhovedet overlever det første år. I fangenskab bliver ulve tilgængæld ofte mindst 15.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen gennemsnitslevealder MÅ vel fortælle noget om, hvor gamle hundene som oftest bliver. Alt andet er da, i mine øjne, meningsløst. Og hvor de 7-8 år for eurasierens vedkommende kommer fra, aner jeg ikke.

 

Her på HF angives vægten til at være 21-30 kg. for hanner og tæver. Specialklubben har andre tal:

 

[TABLE]

[TR]

[TD][/TD]

[TD]"Vægt for hanner 23 til 32 kg, tæver 18 til 26 kg."

 

Men, men - fred være med det. Hvis det er ligegyldigt for HF om oplysningerne er rigtige eller forkerte, lever jeg nok faktisk med det. Jeg er lidt irriteret over det - ja. Men må da erkende, at det er spild af tid med sådan en irritation :blink:

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen gennemsnitslevealder MÅ vel fortælle noget om, hvor gamle hundene som oftest bliver. Alt andet er da, i mine øjne, meningsløst. Og hvor de 7-8 år for eurasierens vedkommende kommer fra, aner jeg ikke.

 

Her på HF angives vægten til at være 21-30 kg. for hanner og tæver. Specialklubben har andre tal:

 

[TABLE]

[TR]

[TD][/TD]

[TD]"Vægt for hanner 23 til 32 kg, tæver 18 til 26 kg."

 

Men, men - fred være med det. Hvis det er ligegyldigt for HF om oplysningerne er rigtige eller forkerte, lever jeg nok faktisk med det. Jeg er lidt irriteret over det - ja. Men må da erkende, at det er spild af tid med sådan en irritation :blink: [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

vores admin er en travl mand, mon ikke han bare har glemt det i farten. Du kan jo evt prøve at skrive til ham igen. Gennemsnit er jo hvad gennemsnit er, om det kan bruges til noget eller ej, må være op til den enkelte at vurdere? Men ja, det kunne da måske godt være en ide (for alle racer) at give en forventet levealder også.

Link til indlæg
Del på andre sites

En gennemsnits leve alder er en gennemsnitsleve alder, den fortæller ikke hvad indiviet bliver, men hvad racen gennemsnitlig er blevet. Det har jo altså ikke noget med hf at gøre hvordan man regner den ud ☺️

 

Hvad står der som gennemsnitslevealder hos specialklubben?

 

Vægt opl er jo ikke ligefrem forkert, og der vil også være individer der skilder sig ud fra standarden inden for alle racer, så ingen bliver snydt. Men det nok også bare mig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en bruger, der har lavet racebeskrivelsen, men jeg tænker, at jeg jo ikke sådan bare kan "overrule" hans ord :blink: selv om jeg finder nogle af dem en smule "problematiske". Han advarer fx mod at købe eurasier i Danmark, hvilket jeg ikke finder heeeelt relevant i en racebeskrivelse :hmm:Det er lige lovlig meget hans personlige agenda.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en bruger, der har lavet racebeskrivelsen, men jeg tænker, at jeg jo ikke sådan bare kan "overrule" hans ord :blink: selv om jeg finder nogle af dem en smule "problematiske". Han advarer fx mod at købe eurasier i Danmark, hvilket jeg ikke finder heeeelt relevant i en racebeskrivelse :hmm:Det er lige lovlig meget hans personlige agenda.

 

Det synes jeg sagtens du kan, altså i den forstand at engang imellem skal ting jo opdatereres, og hvis du kan skrive en god og bedre racebeskrivelse, så er det jo frit for alle at gøre dette. Personen kan jo eventuelt forsøge sig igen med en ny racebeskrivelse!

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det mig der husker forkert, eller er det ikke HF's egne brugere, der har bidraget med racebeskrivelser?

 

Hvis det er tilfældet, så kunne du måske komme med din egen beskrivelse @Isabelle. Det ville mindske arbejdsbyrden for adm hvis han bare kan kopiere den ind.

 

Du husker helt korrekt, det er brugerne selv der indsender racebeskrivelser, da jeg ikke selv kan skrive dem alle :-)

Jeg valgte ikke at stjæle andres på nettet som så mange andre sider gør, derfor er der måske ikke så mange, men de bør være unikke for HF.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men admin synes åbenbart, at det er OK at advare mod at købe eurasier i Danmark. Hvis ikke, ville racebeskrivelsen vel ikke være godkendt?

 

Nej det gør jeg nu ikke, men jeg har ikke den nødvendige viden til at vide om der er korrekt eller ej, så derfor står det der, han nævner jo ingen specifik kennel, så jeg ser ikke problemet, med mindre at det er direkte ukorrekt det han skriver?

 

Jeg fjerner gerne den sætning, hvis der er støtte til dette her på forum?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for rettelser, Admin :-P

 

I eurasierens racebeskrivelse står, at det ikke er uproblematisk at købe eurasier i Danmark og

 

 

"Det er vigtig at støtte de gode kenneler, også selvom man måske så må til Tyskland for at købe sin eurasier, som avler sig fri af de sygdomme og som kan dokumenterer dette."

 

Vel nævnes der ikke enkelte opdrættere, men det antydes, synes jeg, temmelig kraftigt, at de danske kenneler ikke har fokus på sygdomme og ikke dokumenterer, at der avles på sunde hunde. Dette er lodret forkert. De danske eurasiere tjekkes for mere end de tyske faktisk - og kan selvfølgelig dokumentere dette.

 

Racebeskrivelserne finder man i højre side, hvis man klikker på "artikler", PBC.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...