Hop til indhold

Glathåret, driftstærk Border Collie


Kasper
 Share

Recommended Posts

Jeg er fast besluttet på, at min næste hund og kammerat til min nuværende, skal være en Border Collie. Jeg er dybt forelsket i racens will to please, deres kæmpe motor og for nogle, enorme drift. Jeg er dog også kommet til at blive forelsket i de glathårede eksemplarer af racen, hvilket gør det lidt svært for mig at finde rundt i. Jeg har derfor nogle spørgsmål til Jer mere erfarne inden for racen.

 

Hvordan avles de glathårede eksemplarer af racen? Er det muligt for de mere langhårede at få sådanne hvalpe, eller kræver det at begge forældredyr er glathårede?

 

Er det muligt at finde glathårede der besidder stort hyrdeinstinkt, stor drift og kamplyst? Jeg søger som udgangspunkt i hele Skandinavien og er villig til at tage langt væk for at finde det rigtige individ.

 

Er der nogle der kender til nogle opdrættere som kunne være interessante for mig? Både i forhold til mulige fremtidige hvalpe, men også hvis der er nogle som har erfaringer med mine ønsker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er fast besluttet på, at min næste hund og kammerat til min nuværende, skal være en Border Collie. Jeg er dybt forelsket i racens will to please, deres kæmpe motor og for nogle, enorme drift. Jeg er dog også kommet til at blive forelsket i de glathårede eksemplarer af racen, hvilket gør det lidt svært for mig at finde rundt i. Jeg har derfor nogle spørgsmål til Jer mere erfarne inden for racen.

 

Hvordan avles de glathårede eksemplarer af racen? Er det muligt for de mere langhårede at få sådanne hvalpe, eller kræver det at begge forældredyr er glathårede?

 

Er det muligt at finde glathårede der besidder stort hyrdeinstinkt, stor drift og kamplyst? Jeg søger som udgangspunkt i hele Skandinavien og er villig til at tage langt væk for at finde det rigtige individ.

 

Er der nogle der kender til nogle opdrættere som kunne være interessante for mig? Både i forhold til mulige fremtidige hvalpe, men også hvis der er nogle som har erfaringer med mine ønsker.

Hvad er det mere præcist du søger..?

 

Hyrdeinstinktet kan du med stor sandsynlighed finde hos en glathåret, da det ikke ligefrem er de glathårede der vinder stort til udstillinger. M.a.o. findes de glathårede som regel blandt hyrdehundene. Stor drift - indenfor hvad..? Jeg har én af hver slags, og dyrker agility. Min langhårede af "sportslinier" har helt klart den største drift på agilitybanen, men den korthårede af hyrdelinjer er den der har den største drift på fårene. Kamplyst..?? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener drift og kamplyst som en kombination. Jeg ønsker en hund som har masser af power og lyst til leg, da leg er det primære i min træning, og derfor er kamplyst vigtigt for mig. Mit ønske om hyrdeinstinkt gør naturligvis også, at der helst skal være stor drift på får, udover selvfølgelig til brug i leg :)

 

Og godt I stiller spørgsmål så det formentlig bliver mere klart hvad mine tanker er! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener drift og kamplyst som en kombination. Jeg ønsker en hund som har masser af power og lyst til leg, da leg er det primære i min træning, og derfor er kamplyst vigtigt for mig. Mit ønske om hyrdeinstinkt gør naturligvis også, at der helst skal være stor drift på får, udover selvfølgelig til brug i leg :)

 

Og godt I stiller spørgsmål så det formentlig bliver mere klart hvad mine tanker er! :)

 

Okay - så kamplyst som i leg med dig/legetøj? Det finder du vist hos de fleste BC'ere. Hvad træner du? Hvis du partout vil ha' en korthåret, så skal du nok kigge på dem der avler på hyrdelinjer. Jeg er inde på min 3. BC, og de to af dem har haft udseende som jeg "ikke kan li'" - men heldigvis er de alligevel blevet til verdens smukkeste hunde, for til syvende og sidst er det dét der er inde i hovedet på dem der er deres skønhed. Så jeg ville nok mere gå efter to forældrehunde der havde det "indhold" som jeg genre ville ha' - og så bare ta' udseendet med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, lige præcis, det er skam ikke kamplyst rettet mod andre! :)

 

Jeg træner pt. med fokus på DcHs program, men stiller også til lidt prøver i LP med målet om at blive Dansk Lydigheds Champion på sigt. Jeg vil med en kommende hund satse på at komme på langt som talentet kan bære inden for LP, med hyrd og måske noget redningshundetræning ved siden af.

Jeg er helt enig i at sindet altid kommer i første række, men ville alligevel undersøge muligheden for at se om det var muligt at finde nogle linier der kunne opfylde mit ønske om en glathåret træningsnarkoman. Hvis det viser sig ikke at være muligt, ender valget med at være udelukkende baseret ud fra hundens egenskaber :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, lige præcis, det er skam ikke kamplyst rettet mod andre! :)

 

Jeg træner pt. med fokus på DcHs program, men stiller også til lidt prøver i LP med målet om at blive Dansk Lydigheds Champion på sigt. Jeg vil med en kommende hund satse på at komme på langt som talentet kan bære inden for LP, med hyrd og måske noget redningshundetræning ved siden af.

Jeg er helt enig i at sindet altid kommer i første række, men ville alligevel undersøge muligheden for at se om det var muligt at finde nogle linier der kunne opfylde mit ønske om en glathåret træningsnarkoman. Hvis det viser sig ikke at være muligt, ender valget med at være udelukkende baseret ud fra hundens egenskaber :)

 

Jamen det korthårede ligger i generne, og du skal ret sikkert over i hyrdelinjerne. Jeg ved ikke om der er nogen der decideret avler efter korthårede? Jeg ville ikke tro det, da hyrdefolket er pænt uinteresserede i udseende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg henter en korthåret om 8 uger - den skal forhåbentlig bruges i avl, men der går jo lige et par år først :-D

Jeg forstår godt at du kigger på kamplyst (som i virkeligheden ikke er et ord man bruger på dansk, men man bruger det tilgengæld meget på Svensk - det rammer ret godt synes jeg). Ikke alle har samme medfødte kamplyst og drive og til det jeg vil bruge mine hunde til, synes jeg det er ekstremt vigtigt.

Tænker du måske skal kigge lidt ud af landet, hvis du vil have i nær fremtid. Østrig, Polen og lignende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er netop også utrolig vigtigt for mig, især på grund af den måde, som min træning er bygget på. En hund uden masser af drift og kamplyst vil simpelthen ikke passe sammen med mig, ligesom den heller ikke vil passe sammen med ham den røde turbohund, men det ved du trods alt!

De har også alt for mange hunde til min smag, men flere af dem er netop den type som tiltaler mig. Jeg kigger som du også siger gerne ud over landets grænser, men venter samtidig på at finde den rigtige opdrætter, tæve, hanhund og hele pakken, så om der går et år eller to år, er ikke en dealbreaker. Så det er stadig i den fase hvor mulighederne undersøges.

 

Haha, burde næsten have forventet den kommentar :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, til dels. Hun er delvis "sportslinjer", men heldigvis en fremragende hyrdehund med alle de egenskaber jeg gerne vil have i en arbejdende hund. Faren er Eiri Freme Gwen og der er vist ikke meget sportslinjer over ham :blink:

 

Ja hele hendes mors side er jo linjer og hunde jeg kender til. De ligger jo bag både Frostie og Iso. Der ligger rigtig meget Blue Aberdoone bag hende, kan jeg se - en Ny Zeelandsk udstillingshan som kom til England og blev brugt rigtig meget i avlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er fast besluttet på, at min næste hund og kammerat til min nuværende, skal være en Border Collie. Jeg er dybt forelsket i racens will to please, deres kæmpe motor og for nogle, enorme drift. Jeg er dog også kommet til at blive forelsket i de glathårede eksemplarer af racen, hvilket gør det lidt svært for mig at finde rundt i. Jeg har derfor nogle spørgsmål til Jer mere erfarne inden for racen.

 

Hvordan avles de glathårede eksemplarer af racen? Er det muligt for de mere langhårede at få sådanne hvalpe, eller kræver det at begge forældredyr er glathårede?

 

Archie's far var korthåret og mor langhåret.

Det blev til 3 stk korthåret og 4 stk langhåret i det kuld.

Det er hyrdelinjer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja hele hendes mors side er jo linjer og hunde jeg kender til. De ligger jo bag både Frostie og Iso. Der ligger rigtig meget Blue Aberdoone bag hende, kan jeg se - en Ny Zeelandsk udstillingshan som kom til England og blev brugt rigtig meget i avlen.

 

Ja, der er Blue Aberdoon langt ude, eller 5 led ude for at være præcis. I virkeligheden er tævens linjer ikke normalt noget jeg ville kigge efter (jo jeg kan nu faktisk meget godt lide hvad der er bag Raider), men som individ er jeg vild med hende. Og hanhunden er helt fantastisk - enormt power og will to please.

Link til indlæg
Del på andre sites

Googl Helle Poulsen Kvistgård, hun har netop nu hvalpe efter hyrdelinier. Hvalpene er glathårede.

 

Jeg har haft nogle af Helle Poulsens hvalpe i pleje og jeg er dybt fascineret af deres sind, måde at tage nyt på, deres drive og samtidig ro og evne til at slappe af

 

Det er desværre bare rigtig svært at se, hvad der er i hvalpene til det formål der beskrives her, da man ikke har set nogen af forældredyrene lave andet end hyrd. Jeg er eksempelvis meget interesseret i hvor meget drift de har på legetøj, hvor meget god arbejdsstress og fokus de har. Og det kan være svært at se på hunde der kun hyrder. Det er i hvert tilfælde en af grundene til, at jeg vil se forældredyrene lave andet end hyrd og i et andet miljø end det de er vant til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er desværre bare rigtig svært at se, hvad der er i hvalpene til det formål der beskrives her, da man ikke har set nogen af forældredyrene lave andet end hyrd. Jeg er eksempelvis meget interesseret i hvor meget drift de har på legetøj, hvor meget god arbejdsstress og fokus de har. Og det kan være svært at se på hunde der kun hyrder. Det er i hvert tilfælde en af grundene til, at jeg vil se forældredyrene lave andet end hyrd og i et andet miljø end det de er vant til.

 

Nu er opdrætteren jo tidligere lydighedsverdensmester, så mon ikke hun kan være behjælpelig der?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det en kuldsøster til ham Miriam har købt?

Mon ikke det kommer til at passe med, at hun er i avlen, når jeg skal have hvalp engang :mrgreen:

 

Ja, jeg har haft bestilt derfra i over et år. Det er SÅ fin en tæve!

 

Nu er opdrætteren jo tidligere lydighedsverdensmester, så mon ikke hun kan være behjælpelig der?

 

jeg ved godt hun er tidligere verdensmester, det er ikke så meget det, der handler om. Det handler om, at hvis man vil være med i toppen i dag, så kræver det nogle helt specifikke egenskaber hos hunden. Det har rigtig mange hyrdehunde, men ikke alle. Og når de ikke bliver brugt til andet end hyrd, kan det være enormt svært at gennemskue om hunden har det der skal til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...