Hop til indhold

Hvordan foregår træning?


PBC
 Share

Recommended Posts

For år tilbage foregik hundetræning oftest i samlet flok og alle kunne se alle og hvad hverenkelt lavede.

 

Jeg går på "jagthold" med Maggie - og det er meget anderledes.

 

Vi har et virkelig stort terræn og så er der 6-8 trænere. Disse fordeler sig på 4-5 poster hvor der tilrettelægges forskellige øvelser. mens de går ud og gør klar laver vi lidt grundtræning på en åben plads - på plads, bliv, stop osv - bare 5 minutter.

 

Sår går vi ud til posterne og fordeler os, men alle skal naturligvis rundt til alle poster. I går ved der 4 poster:

 

1. her skulle man sætte hunden i søg foran sig - efter ca 50 m blev der udløst en dueflusher med en dumme, som hunden skulle vise respekt for - og apportere. videre søg hvor der blev skudt og kastet en krave. Igen respekt for skud og apportering.

 

2. 2 ænder bliver kaster på 40 m afstand en til højre og en til venstre - de skal hentes i angiven rækkefølge - og efter det er der udlagt en blind and som hunden skal dirigeres til og apportere.

 

3. 2 lidt vanskeligere dirigeringer hvor hunden først skal ud i rette område hvorefter den skal 10 meter til en af siderne og sættes i områdesøg - og apportere en dummy

 

4. frit apporterings søg i et 50x50 meter ret bevokset område hvor der er udlagt 5 dummyer på forhånd. Denne øvelse får hunden 5 minutter til, så må man se hvor mange dummyer den finder.

 

hvordan træner i - samlet - poster - eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det afhænger jo af hvilket niveau der trænes:-)

 

Generelt bruger vi meget poster i vores klub. Hvis det er nye eller svære øvelser, vil der være en træner på posten. Hvis det er "finpudsning", kan vi godt finde på at sætte hundeførerne sammen, så de kigger på hinanden to og to.

 

På det hold hvor jeg selv går med hund, er det primært selvtræning, hvor alle hjælper alle. Det fungerer rigtig godt, men det er så også garvede hunde og førere hele vejen rundt. Jeg er nyeste fører, og har gået med hund i 5 år.

 

På det nævnte hold, træner vi temmelig mange arbejdsøvelser, altså frit søg (felt på 50x50 skridt) med mindst 3 genstande, typisk 5, opsøg af spor, løbearbejde/dirigering/eftersøgning. De dage hvor vi har fokus på spor eller eftersøgning, bliver der ikke tid til meget andet. Det er omstændigt, tager tid og kræver mange folk til at hjælpe. Men de par stykker der ikke er figuranter eller lign., kan gå og træne lidt stuedressur i ventetiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

På det hold jeg træner nu er vi 7 meget forskellige hunde, som også er nået meget forskelligt træningsmæssigt. Der er 2 eftersøgningshunde, 2 B-hunde og 3 C-hunde. Ambitionerne mht. hvad vi vil med vores træning er også meget forskellige. Heldigvis har vi en utrolig dygtig og passioneret træner, som er fantastisk til at læse hver enkelt hund og fører.

 

Vi har valgt at træne med kun én hund ude ad gangen. Dvs. en form for enetræning mens de øvrige hunde venter i bilerne. Vi hjælper så hinanden med at være figuranter, lægge spor eller genstande i felter osv. og vi giver alle fælles evaluering af, hvad vi ser af +/- Det tager lang tid, men fungerer super fint. Træningen afsluttes altid i klubhuset med kaffe (og kage) og snak om, hvad vi skal arbejde på at gøre bedre til næste træning. Vi får næsten altid "lektier" for - hvilket jeg er vild med, da jeg tit er tanketom, hvis jeg bare skal selvtræne. Er ikke så god til at strukturere min træning - men her hjælper det med krav fra træneren :5up:

 

Er simpelthen SÅ glad for, at jeg - efter en masse bøvl og ballade - fik skiftet træner.... :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingle og jeg træner på et lille hold i DcH. Holdet består af 4 C-hunde og 1 B-hunde, og vi morer os med DcH-programmet, rally lydighed, dog parkour og hvad vi ellers kan finde på. Fælles for det tilsyneladende meget lidt målrettede "rod" er, at vi træner efter klikkerprincipperne.

 

Hver gang vælger vi i fællesskab 3-4 øvelser, som vi træner på skift. Vi har "kun" én træner, men de fleste af os har gået på holdet længe, og alle hjælper hinanden.

 

Da jeg startede på holdet med Ingle i januar 2015, var vi et godt stykke fra at være klar til konkurrencer i C-klassen. Vi startede forfra med indlæring af de frie øvelser, og i oktober fik vi sidste halve oprykning til B. Jeg havde egentlig tænkt mig at vente et halvt års tid endnu, men træningen går så godt, at jeg har valgt at starte til konkurrence i B-klassen om en måned :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Zeus og jeg går til lidt jagttræning, vi er 5 på holdet og en træner.

Vi træner allesammen sammen, træner siger hvad vi skal gøre og vi gør det på tur. Imens man venter øver vi på at hunden forholder sig i ro ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Zeus og jeg går til lidt jagttræning, vi er 5 på holdet og en træner.

Vi træner allesammen sammen, træner siger hvad vi skal gøre og vi gør det på tur. Imens man venter øver vi på at hunden forholder sig i ro ;-)

 

Sådan foregår det også på et andet hold jeg går på. Det træner hundene meget i at forholde sig roligt mens andre arbejder, men jeg må indrømme at jeg let kommer til at kede mig lidt. Det går fint med 3-4 deltagere, men med 5-8 bliver der meget ventetid - jeg håber altid at et par stykke må melde forfald.:engel:

 

Instruktøren er til gengæld top of the pop på det hold - og så giver han mulighed for at træne på super relevant terræn, når hundene er klar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Sådan foregår det også på et andet hold jeg går på. Det træner hundene meget i at forholde sig roligt mens andre arbejder, men jeg må indrømme at jeg let kommer til at kede mig lidt. Det går fint med 3-4 deltagere, men med 5-8 bliver der meget ventetid - jeg håber altid at et par stykke må melde forfald.:engel:

 

Instruktøren er til gengæld top of the pop på det hold - og så giver han mulighed for at træne på super relevant terræn, når hundene er klar.

 

Ja det kan blive lidt kedeligt, det er jeg enig i - de andre på holdet er dog rigtig gode - hvor jeg er helt grøn, så jeg suger jo bare til mig og lærer imens jeg venter, så synes det er ok ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det kan blive lidt kedeligt, det er jeg enig i - de andre på holdet er dog rigtig gode - hvor jeg er helt grøn, så jeg suger jo bare til mig og lærer imens jeg venter, så synes det er ok ;-)

 

der er så også det ved den måde at hvis din hund er dygtig og hurtigt løser fx en dirigering er du færdig på 2 minutter mens andre bruger 5-7 minutter. hvis det sker i alle øvelser får du/hunden kun 8 minutters action på en time..... hvis der er fx 5 hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner på to forskellige B-hold (DCH), men begge kører nogenlunde ens.

 

Der er en primær ting, som trænes hver gang. Det er her træneren befinder sig og der er en hund på af gangen.

Som regel bliver vi dog delt op i 2-3 små hold. Et hold er ved træneren, men de to andre laver andre ting (planlagt af træneren) i mens.

 

F.eks. er den primære øvelse feltsøget, mens de andre kan være dirigering og rundering

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg træner jo agility (og er instruktør) men det foregår jo lidt anerledes, og dog!

 

Vi er 2 hold på pladsen af gangen.

 

Til mit hold (og de 2 efterfølgende hold) bygger vi 2 del baner, hvor træner så står på den ene bane og der er selvtræning på den anden bane. Det hold som er på samtidig med mit hold er et begynderhold. De har så poster, hvor der øves forskellige ting (slalom, felter, fremadsendelser, tunnel osv) på det hold er der 2 trænerne som hjælper hvor der er behov. (til de fterfølgende hold bygges en eller to ekstra små delbaner til selvtræning)

 

Hvad der så trænes på selvtræningsbanen er op til den enkelte. De kan fx øve felter, slalom eller bare løbe banen som den står. På den bane hvor træneren står (med udgangspunkt i mig :engel:) bestemmer jeg hvad der trænes. Som udgangspunkt løber mine kursister først hele banen, og så plukker jeg dele ud hvor vi arbejder på enten at optimere hundes linier og fart, førers placering og handling eller afprøver forskellige måde at løse sektionen på. Jeg kan også bede en fører om at presse sig selv og hunden endnu mere (primært med henblik på konkurrence) eller hjælpe med felter eller slalom.

 

Jeg går personligt meget op i at tages udgangspunkt i hund og fører på dagen. Har de stævne rundt om hjørnet, har de lige været til stævne. Er fører træt, sløj eller i dårligt humør. Hvad med hunden, er den træt (løbetid fx) eller svært ved at fokusere (ung hund).

 

Jeg elsker vores træning. Vi har elle banerne stående ret tæt sammen, men meget sjældent hunde som smutter på tur hos hinanden. Genial forstyrrelses træning både i forhold til konkurrencer men bestemt også for de unge hunde i hverdagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
der er så også det ved den måde at hvis din hund er dygtig og hurtigt løser fx en dirigering er du færdig på 2 minutter mens andre bruger 5-7 minutter. hvis det sker i alle øvelser får du/hunden kun 8 minutters action på en time..... hvis der er fx 5 hunde

Så er det godt vi ikke er så gode så får vi flere minutters træning ud af det ;-)

Ej pjat det er en lille gruppe og vi træner mellem 1,5-2 timer pr gang og en masse snak ind imellem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det godt vi ikke er så gode så får vi flere minutters træning ud af det ;-)

Ej pjat det er en lille gruppe og vi træner mellem 1,5-2 timer pr gang og en masse snak ind imellem :-)

 

Det er ikke så meget fordi der går minutter fra mig. Det er bare ret kedeligt når der går 20 minutter mellem man er "på". Vi pjatter ikke så meget. Men vi snakker da lidt :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep, eneste spaniel imellem lutter af stående hunde :D

 

Super. Hvis man så hører hvad der hviskes ved de andre. Tsk tsk tsk.... så hører man somme tider - ja, det er jo nok lettere med en Spaniel, for der er ikke så meget jagt i dem!

 

Om det passer på Welch, vil jeg overlade til dig at bedømme, men jeg skriver gerne under på at det ikke passer på FT modellerne.

 

Jeg hørte det på en hold dyst med KLM hvor de stod og snakkede. Jeg udfordrede dem til at lave en test som kunne vise noget om hvor meget jagt drift der var i deres hunde sammenlignet med mine. At de valgte ideel Spaniel terræn til denne prøve, viser bare hvor lidt de ved om spaniel. Det var krit krat ned til en mose. Der var vist ingen af tilskuerne der var i tvivl om hvilke hunde der gik mest til makronerne. De skulle naturligvis have valgt et mere åbent terræn, hvor KLM kunne folde sig ud og vise at den dækker 5 gange det areal mine FT ere kan på samme tid. Hver hund til sin tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...