Hop til indhold

Alternative racer i jobs..


Ida_Asta
 Share

Recommended Posts

Jeg har siddet og søgt lidt rundt på nettet (overspringshandlinger.. :blink:) og eftersom jeg indenfor de næste 5 år gerne vil have en hund mere, kiggede jeg lidt på noget af det jeg synes kunne være spændende at lave med næste hund.

 

Jeg er jo glad for fjeldet (næsten færdig uddannet i friluftsliv i Norge) og har i den forbindelse oplevet lavinehunde på tæt hold - og det var super fascinerende.

Jeg tror at enten en form for søge-efter-mennesker-arbejde eller besøghund-lignende kunne være det jeg skal med næste om 5 år...

 

I den forbindelse synes jeg det er lidt interessant om der findes nogen racer man normalt ikke ser i eftersøgningsarbejde f.eks. som faktisk kan bruges. Jeg kommer aldrig til at få schæfer eller labrador...

 

Jeg faldt over denne video med springer spaniels og en breton, og tænkte på nogen nogen her kender til alternative racer evt. bare individer som laver et arbejde man ikke normalt ser dem i..?

 

 

 

(denne tråd er ikke ment som en tråd om hvilken race jeg skal have, mest bare som en tråd som hvilke racer der bliver brugt i forskellige typer arbejde)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 76
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Politiet i flere lande bruger jo ofte springer spaniels til søg. Og i England er beagle meget brugt som bombe hund.

Som træning synes jeg man ser stort set alle hunde som lavine hunde.

 

Men til arbejds brug, skal den vel have en hvis størrelse for at bryde igennem sneen eller hvad?

 

Og hunde med pels hvor sneen sidder fast duer nok ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke eftersøgning, men også jobs

 

Jeg kender til chiuaua servicehund, og min Jackie var en uge fra at være uddannet, hun var en corgi.

med servicehund menes selvfølgelig ikke typen handihund, der er retriever ofte fortrukket da de gode til mund arbejdet.

kender til corgier som har arbejdet som medicinsk alarm hund (servicehunde type) hos diabetikere.

inden for servicehunde faget er der så mangespecialer at rigtig mange hunde racer arbejder der.

I Danmark har vi indtil nu mest handicap og førerhunde, men for en del år siden blev de psykiatriske servicehunde sidestille for f.eks. folk med ptsd, men på sigt kan vi også se hunde hjælpe autistiske børn som i USA.

En del af de psykiatriskeservice hunde kan være de mindre hunde da de gerne er nemmere fysisk at have med rundt.

Så en udsendelse med en kvinde i kørestol som havde noget der lignede cavalier Prince Charles, de gik med hendes nød medicin i taske, og kunne springe op til hende i stolen.

Gaia er en islandsk fårehund, hund arbejder som terapihund, med at genoptræne og give livsmod.

og så der Zorro, dværgschnauzer, ud fra prinsipperen fra flere grupper om at har du muligheden, så det bedst selv at træne hunden, evt fra hvalp, og at jeg har muligheden samt er vant til dyr, ja så skal han følge i Jackies pote spor. Selvfølgelig skal træningen foregå med professionel træner støtte, og det har vi, også fra opdrætter der ved at det er jobbet han har fået.

 

Ser vi ud over traditionen, og ser på det konkrete behov, og den enkelte hunds evner kan mange hunde få nye job i vores samfund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Politiet i flere lande bruger jo ofte springer spaniels til søg. Og i England er beagle meget brugt som bombe hund.

Som træning synes jeg man ser stort set alle hunde som lavine hunde.

 

Men til arbejds brug, skal den vel have en hvis størrelse for at bryde igennem sneen eller hvad?

 

Og hunde med pels hvor sneen sidder fast duer nok ikke.

 

De fleste lavinehunde er vel fra spaniel/breton størrelse og op til schæfer. Dem jeg så var schæfer og flatcoated retriever. De løber som regel ovenpå sneen og er trænet til bare at kunne genkende menneskelugt, men ikke nogen speciel. Da man jo bare skal finde alle som er taget i skred.

 

Men du har nok ret at hunde som let bliver kolde eller med meget pels ikke dur..

Link til indlæg
Del på andre sites

I Danmark er vi årtier bagud med at bruge "alternative" racer til hundejobs. DKK sidder tungt på alt hvad der hedder service- og tjenestehunde. I USA bruger man mange steder internathunde, ofte af blandingsrace, til servicehunde, og har stor succes med det - eksempel: http://www.medicalmutts.com/

 

Jeg har hørt om en enkelt sag hvor en kvinde i DK havde en Ambull som servicehund, og det blev umuligt for hende at bruge den da raceforbuddet blev indført, fordi den ikke kunne udføre sit arbejde med mundkurv på.

 

Måske ikke lige et job, men for omkring 10 år siden var en Boston Terrier Danmarksmester i agility, og en anden fik sølv et par år siden. Det var mand og kone, der kun trænede med den race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, hvor fint med internathundene. Det synes jeg er sejt :5up: Min kusine bruger også hendes breton lidt alternativt, da hun ikke går på jagt. Men de løber og træner agility, som Sigga elsker... Sigga har faktisk aldrig været på jagt, hvilket alle bretonmennesker ellers siger at de skal.

 

Jeg synes det kunne være fedt at prøve en gang at træne en alternativ race til et job.

Link til indlæg
Del på andre sites

I Danmark er vi årtier bagud med at bruge "alternative" racer til hundejobs. DKK sidder tungt på alt hvad der hedder service- og tjenestehunde. I USA bruger man mange steder internathunde, ofte af blandingsrace, til servicehunde, og har stor succes med det - eksempel: http://www.medicalmutts.com/

 

Jeg har hørt om en enkelt sag hvor en kvinde i DK havde en Ambull som servicehund, og det blev umuligt for hende at bruge den da raceforbuddet blev indført, fordi den ikke kunne udføre sit arbejde med mundkurv på.

 

Måske ikke lige et job, men for omkring 10 år siden var en Boston Terrier Danmarksmester i agility, og en anden fik sølv et par år siden. Det var mand og kone, der kun trænede med den race.

 

Den sag kender jeg også til, den var trænet i samarbejde med en af personerne bag foreningen trinitas, så vidt jeg husker.

den forening bruger faktisk internathunde når muligt....

 

Og ja vi nok 10 år hvis ikke mere, desvære.

Heldigvis arbejdes der for det

og heldigvis behøver du ikke en forening i ryggen for at få en servicehund, den skal blot godkendes af kommunen. .. men mon ikke de altid kræver en træner på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, hvor fint med internathundene. Det synes jeg er sejt :5up: Min kusine bruger også hendes breton lidt alternativt, da hun ikke går på jagt. Men de løber og træner agility, som Sigga elsker... Sigga har faktisk aldrig været på jagt, hvilket alle bretonmennesker ellers siger at de skal.

 

Jeg synes det kunne være fedt at prøve en gang at træne en alternativ race til et job.

 

Absolut fedt med den slags second chance til både menneske og hund.

Det kræver bare et godt samarbejde fra internater, i dk er de ikke helt med på det endnu, men det kommer.

 

Hvis du gerne vil træne til alternativt brug så det jo bare at finde en forening der hjælper med det, kan ikke huske hvor du boede, men syntes du nævnte Norge og Sverige på et tidspunkt.... hvis det var dk havde jeg haft nogle kontakter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Absolut fedt med den slags second chance til både menneske og hund.

Det kræver bare et godt samarbejde fra internater, i dk er de ikke helt med på det endnu, men det kommer.

 

Hvis du gerne vil træne til alternativt brug så det jo bare at finde en forening der hjælper med det, kan ikke huske hvor du boede, men syntes du nævnte Norge og Sverige på et tidspunkt.... hvis det var dk havde jeg haft nogle kontakter.

 

Ja, det er super fedt med second chances. Dem skal vi have flere af :lun:

 

Jeg bor pt. i Sverige, men regner stærkt med at slå mig ned i Norge efter sommeren... men ny hund er nok ikke aktuelt før jeg har helt styr på job og boligsituation.

 

Er desværre en af de unge, som fik hund lidt før det måske var hensigtmæssigt og flyttede fra ham. Han bor trygt og godt hos mine forældre og skal tilbage til mig, så snart det bliver muligt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er super fedt med second chances. Dem skal vi have flere af :lun:

 

Jeg bor pt. i Sverige, men regner stærkt med at slå mig ned i Norge efter sommeren... men ny hund er nok ikke aktuelt før jeg har helt styr på job og boligsituation.

 

Er desværre en af de unge, som fik hund lidt før det måske var hensigtmæssigt og flyttede fra ham. Han bor trygt og godt hos mine forældre og skal tilbage til mig, så snart det bliver muligt...

 

Nej så det nok ikke smart med ny hund lige nu.

 

Så kender jeg ingen foreninger, men f.eks. trinitas der bor hunden hos den der skal havde den, og en træner kommer ud, det kræver ikke ekstra hund til dig.... hvis der noget ligne hvor du slår dig ned.

Det meget via dem jeg kender til den første liste jeg skrev.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har netop meldt min unghund til redningshundeuddannelsen i Beredskabsstyrelsen. Herhjemme er han den eneste hanhund af racen (tror vi er oppe på 9 totalt nu) og vil derfor være - hvis han kommer igennem - den første Mudi nogensinde i DK som er en redningshund. Racen er brugt meget i Norge og Sverige til eftersøgningsarbejde men er ikke en race man ellers umiddelbart forbinder med det. At den så er yderst velegnet er en anden ting :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har netop meldt min unghund til redningshundeuddannelsen i Beredskabsstyrelsen. Herhjemme er han den eneste hanhund af racen (tror vi er oppe på 9 totalt nu) og vil derfor være - hvis han kommer igennem - den første Mudi nogensinde i DK som er en redningshund. Racen er brugt meget i Norge og Sverige til eftersøgningsarbejde men er ikke en race man ellers umiddelbart forbinder med det. At den så er yderst velegnet er en anden ting :)

 

Spændende. Hvad har fået dig til at vælge en Mudi og ville træne redning med ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har netop meldt min unghund til redningshundeuddannelsen i Beredskabsstyrelsen. Herhjemme er han den eneste hanhund af racen (tror vi er oppe på 9 totalt nu) og vil derfor være - hvis han kommer igennem - den første Mudi nogensinde i DK som er en redningshund. Racen er brugt meget i Norge og Sverige til eftersøgningsarbejde men er ikke en race man ellers umiddelbart forbinder med det. At den så er yderst velegnet er en anden ting :)

 

Så det jo bare om at få folks øjne op for det....

God fornøjelse med uddannelsen

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende. Hvad har fået dig til at vælge en Mudi og ville træne redning med ham?

Jeg blev totalt forelsket i racen da jeg så en på et agilitykursus for lidt over 3 år siden. (Det endte som med at være min hunds mor ;) ) Den har et fantastisk drive og power, arbejdsnarkoman, altid glad, kører højt men med tænd/sluk knap, stresser ikke som en border kan, lidt terrier-agtig, god størrelse, der er ikke noget som de ikke kan lære og så er det en hund som ingen andre har... Så det skulle være min næste hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

og politi/militær. Ikke lige hvad jeg ville kalde en "alternativ race", de er jo 100 % arbejdsnarkomaner.

 

De var bare ikke nævnt i tråden, og TS nævnte kun schæfer og lab som racer hun ikke ville have, men kan mit indlæg ikke bruges, så er det da heldigvis så kort at det er let at scrolle forbi. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...