Hop til indhold

Alternative racer i jobs..


Ida_Asta
 Share

Recommended Posts

Det vel alternativt hvis det ikke er der vi normalt ser dem i Danmark

 

Ellers ville flere af dem jeg nævnte heler ikke være alternative, da de relative normale i andre lande.

Der er faktisk mange maller i dk som bruges til ovenstående, men ved ikke om Tervueren er den af belgierne som der flest af herhjemme?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 76
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Västgöta bruges tilsyneladende til redningshund. Eller nok nærmere er der nogen der træner det. Men der er jo langt fra træning til arbejde.

 

Chodsky pes er ret udbredt som redningshund i Norge og Sverige. Om den er alternativ, tja, det er jo en hyrdehund, men på linje med schæfer og hollandsk hyrdehund, altså nok mere en allround vogtende race.

Link til indlæg
Del på andre sites

og politi/militær. Ikke lige hvad jeg ville kalde en "alternativ race", de er jo 100 % arbejdsnarkomaner.

 

Tænkte lidt det samme ;-)

 

 

-----------------------

 

Med alternative mener jeg bare andre racer end de mest almindelige hyrdehunde eller retrievere.. Det er vel den slags plus lidt spaniels, men oftes bruger i redning, militær og politi...

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det i virkeligheden bare et spørgsmål om at retriever og hyrdehunde har mest drive samt er førerfokusererede eller? Ville en stående fuglehund kunne trænes som redningshund?

 

Mener du i træning eller arbejde? Og i hvilket land? Alle hunde kan trænes, men om de kan bruges i hhv. Norge eller Sydfrankrig er der jo stor forskel på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener du i træning eller arbejde? Og i hvilket land? Alle hunde kan trænes, men om de kan bruges i hhv. Norge eller Sydfrankrig er der jo stor forskel på.

Der er vel også stor forskel på folks præferencer og om man kender/opdager en race? Herhjemme er det (groft sagt) mest schæferen man ser i politiarbejdet, hvor man ser maller info Belgien, og hollandsk hyrdehund i Holland osv?

 

Mudien er fx en lille race indenfor agility, hvor det var tyskerne og finnerne som startede med at importere hjem fra Ungarn og nu er resten af agilityverdenen ved at få øjne op for den. I dk har der været enorm fokus på det kuld som jeg har fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det i virkeligheden bare et spørgsmål om at retriever og hyrdehunde har mest drive samt er førerfokusererede eller? Ville en stående fuglehund kunne trænes som redningshund?

 

Den ville nok ikke være så interesse i det, som den ville i at finde fugl.

 

Og så arbejde du jo faktisk lidt op af bakke. Men dem er der jo rigtig mange af i Norge og Sverige, så der må være erfaringer at hente

 

Kort håret collie har jeg hørt om en del i brug til det i Sverige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den ville nok ikke være så interesse i det, som den ville i at finde fugl.

 

Og så arbejde du jo faktisk lidt op af bakke. Men dem er der jo rigtig mange af i Norge og Sverige, så der må være erfaringer at hente

 

Kort håret collie har jeg hørt om en del i brug til det i Sverige.

 

De fleste stående jagthunde bliver brugt som det her. Gerne rypejagt på fjeldene... og jeg skal ikke have stående jagthund. Deres radius er nok for stor til mig :blink:

 

Tænkte bare at politimanden i klippet siger, at de bruger spaniels og breton, fordi de søger højt og folk er mindre bange for dem end for f.eks. en malle som kommer springene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er vel også stor forskel på folks præferencer og om man kender/opdager en race? Herhjemme er det (groft sagt) mest schæferen man ser i politiarbejdet, hvor man ser maller info Belgien, og hollandsk hyrdehund i Holland osv?

 

Mudien er fx en lille race indenfor agility, hvor det var tyskerne og finnerne som startede med at importere hjem fra Ungarn og nu er resten af agilityverdenen ved at få øjne op for den. I dk har der været enorm fokus på det kuld som jeg har fra.

 

Men jeg spørger jo - netop fordi jeg synes at Ida spørger til hvilke hunde der potentielt kan bruges som rednings- eller lavinehunde i Norge/Sverige, på trods af at hun samtidig spørger lidt generelt.

 

At nogle hunde bruges til AG, kan næppe kaldes "job". Lidt som redningshundetræning heller ikke er. Det er træning og konkurrencer. Men skal den arbejde som redningshund efter et jordskælv i Haiti, så kræver det noget helt andet end fx en västgöta der har hyggetrænet i Sverige:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg spørger jo - netop fordi jeg synes at Ida spørger til hvilke hunde der potentielt kan bruges som rednings- eller lavinehunde i Norge/Sverige, på trods af at hun samtidig spørger lidt generelt.

 

At nogle hunde bruges til AG, kan næppe kaldes "job". Lidt som redningshundetræning heller ikke er. Det er træning og konkurrencer. Men skal den arbejde som redningshund efter et jordskælv i Haiti, så kræver det noget helt andet end fx en västgöta der har hyggetrænet i Sverige:blink:

Jeg fremhævede også bare min egen race for at nævne et eksempel på at der findes mange racer som er lidt overset mht. forskellige former for træning/job, da man netop også godt kan have tildens til at holde sig til de racer som man "altid har brugt". Tror netop man skal passe på med at være for snæversynet :)

 

Altså for mig er det lidt lige meget on hunden trænes i agility, LP, rally eller noget helt andet. Det viser jo om hunden kan arbejde eller ej?

 

For mit vedkommende taler jeg om (hunde som kan klare) redningshundeuddannelsen og ikke "bare" træning :)

Link til indlæg
Del på andre sites

De fleste stående jagthunde bliver brugt som det her. Gerne rypejagt på fjeldene... og jeg skal ikke have stående jagthund. Deres radius er nok for stor til mig :blink:

 

Tænkte bare at politimanden i klippet siger, at de bruger spaniels og breton, fordi de søger højt og folk er mindre bange for dem end for f.eks. en malle som kommer springene.

 

Ja de bruges på jagt. Men da jeg var på det norske forum så var der også mange der brugte dem til andet uden for jagttiden

 

Men ideelt til rednings arbejde tror jeg ikke de er. Ud over en interesse for at bruge næsen skal hunden være glad for mennesker og gerne legesyg. Og der har man vist fundet mange af de racer der er bedst. Islandske fårehund burde være god. Men næsen på min er altså ikke imponerende. Jeg ved dog ikke om det gælder for andre individer også.

 

Jeg synes det er skønt når folk træner med noget andet end det mest almindelige. At man " tør" lade være at få det alle andre siger er det man skal have for at vinde. Så længe man stadig vælger en hund der vil trives med det arbejde man vil sætte den til.

Det er så kedeligt at se konkurrencer og alt bare er den samme race. Det er en af fornøjelsen ved rally. Det er stadig meget blandet hvad der deltager og vinder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja de bruges på jagt. Men da jeg var på det norske forum så var der også mange der brugte dem til andet uden for jagttiden

 

Men ideelt til rednings arbejde tror jeg ikke de er. Ud over en interesse for at bruge næsen skal hunden være glad for mennesker og gerne legesyg. Og der har man vist fundet mange af de racer der er bedst. Islandske fårehund burde være god. Men næsen på min er altså ikke imponerende. Jeg ved dog ikke om det gælder for andre individer også.

 

Jeg synes det er skønt når folk træner med noget andet end det mest almindelige. At man " tør" lade være at få det alle andre siger er det man skal have for at vinde. Så længe man stadig vælger en hund der vil trives med det arbejde man vil sætte den til.

Det er så kedeligt at se konkurrencer og alt bare er den samme race. Det er en af fornøjelsen ved rally. Det er stadig meget blandet hvad der deltager og vinder.

 

Sigga (breton) bliver også kun brugt til agility og løb, og hun lever et ganske godt liv... Synes også det er super når man tør noget andet. Men der er selvfølgelig forskel på om man bare træner eller man faktisk ér redningshund. Synes det er ret imponerende der er en redningshund i Norge som er kooiker. Det er ikke lige det jeg tænker, når jeg er sammen med Pajko :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ida, nu ved jeg slet ikke nok om det rigtige arbejde med lavine- eller redningshunde, men jeg ved at en del af DcH's program har sammenfald med redningshundenes træningsprogram. I DcH er der en overvægt af retrievere, schæfere og bordere. Og de gør det rigtig godt. I mange år har spaniels været dømt ude, nok mest fordi der har været en årrække med skodavl og deraf meget problematiske individer. Men spaniels er på vej tilbage. Primært er det cockere, men der kommer efterhånden også flere springere og welsh springere. Og de gør det rigtig godt!

 

Så hvis du har kig på en hund i den retning, kan du sagtens træne sådan en op. Ihvertfald til at gennemgå træningsprogrammet. Som en anden er inde på, kan der måske være noget med pelsen der skal tages hensyn til. Jeg ved at sneen klumper ekstremt meget på de cockere vi har i klubben, så der skal nok vælges nogle linjer uden særlig meget pels.

 

Jeg forstår godt fascinationen af træningen og arbejdet, men husk at overveje om du virkelig er villig til at ofre din hund liv på et arbejde som rednings- eller lavinehund. Eller om det måske vil være nok at træne og evt. konkurrere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, Anne. Som skrevet er det ikke aktuelt med ny hund indenfor de næste par år, så meget kan ændre sig. Så tråden er mest bare lavet fordi jeg synes det er interessant om der findes hunde af alternativ race i f.eks. redningsarbejde.

 

Jeg har altid tænkt at næste hund skal være en border collie. Af og til kommer der andre racer og blander sig, men vender altid tilbage til borderen. Men det kommer jo helt an på min situation, når jeg har tid til en hund mere... måske passer det sig bedre med noget mere selskabsagtigt ;-)

 

Men hvis jeg ender med at træne en hund op, så den faktisk har bestået alle prøver og kan være lavinehund, så bliver den det. Jeg bor i et land hvor folk omkommer i sneen og en hund nedsætter tiden til de er fundet helt vildt. Men det er jo altsammen bare spekulationer (og lidt overspringshandlinger lige pt.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, Anne. Som skrevet er det ikke aktuelt med ny hund indenfor de næste par år, så meget kan ændre sig. Så tråden er mest bare lavet fordi jeg synes det er interessant om der findes hunde af alternativ race i f.eks. redningsarbejde.

 

Jeg har altid tænkt at næste hund skal være en border collie. Af og til kommer der andre racer og blander sig, men vender altid tilbage til borderen. Men det kommer jo helt an på min situation, når jeg har tid til en hund mere... måske passer det sig bedre med noget mere selskabsagtigt ;-)

 

Men hvis jeg ender med at træne en hund op, så den faktisk har bestået alle prøver og kan være lavinehund, så bliver den det. Jeg bor i et land hvor folk omkommer i sneen og en hund nedsætter tiden til de er fundet helt vildt. Men det er jo altsammen bare spekulationer (og lidt overspringshandlinger lige pt.)

Mega spændende med den type arbejde... Og fedt du har mod på det. Jeg er så overbeskyttende overfor mine at jeg aldrig ville have nerverne, men nøj hvor kunne det være fedt at have det.

 

Inden du vælger en border vil jeg bare lige skyde ind, at jeg husker at du i hvert fald tidligere gerne ville have en socialt anlagt hund. Sådan overfor andre hunde tænker jeg. Og der tror jeg virkelig ikke en border er det oplagte valg. Risikoen for at du ender ud med en hund der har tendens til at være udfarende er immervæk større med nogle racer - jeg ved du har været meget frustreret over det med Pajko - fx. kooiker, men altså også border.

 

Og så er de færreste bordere altså sådan super socialt anlagt overfor andre hunde generelt. Selv de velfungerende.

Jeg får sikkert border-folket på nakken om lidt :lol: men det ér de fandeme ikke.

Der tænker jeg mere retriever-agtigt? Det er i hvert fald mit indtryk at der blandt retrieverne findes langt flere af de der elsker-alt-og-alle lalleglade individer der har et dejligt ukompliceret forhold til de fleste andre hunde og mennesker, og de egner sig da garanteret glimrende til den slags arbejde gør de ikke?

Jeg har altid været vild med flatteren. De bør da have tilstrækkeligt med power og go til at kunne begå sig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, Anne. Som skrevet er det ikke aktuelt med ny hund indenfor de næste par år, så meget kan ændre sig. Så tråden er mest bare lavet fordi jeg synes det er interessant om der findes hunde af alternativ race i f.eks. redningsarbejde.

 

Jeg har altid tænkt at næste hund skal være en border collie. Af og til kommer der andre racer og blander sig, men vender altid tilbage til borderen. Men det kommer jo helt an på min situation, når jeg har tid til en hund mere... måske passer det sig bedre med noget mere selskabsagtigt ;-)

 

Men hvis jeg ender med at træne en hund op, så den faktisk har bestået alle prøver og kan være lavinehund, så bliver den det. Jeg bor i et land hvor folk omkommer i sneen og en hund nedsætter tiden til de er fundet helt vildt. Men det er jo altsammen bare spekulationer (og lidt overspringshandlinger lige pt.)

 

Jeg har sagt det før og siger det lige igen - du skal have en border :blink: PS. du finder ikke noget mere selskabsagtigt end en border! De kan godt lide at være MEGET tætte!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...