Hop til indhold

Alternative racer i jobs..


Ida_Asta
 Share

Recommended Posts

Jeg har sagt det før og siger det lige igen - du skal have en border :blink: PS. du finder ikke noget mere selskabsagtigt end en border! De kan godt lide at være MEGET tætte!

Du synes jo alle skal have en border :lol::mrgreen:

 

Men arj. Sådan realistisk set, så ér der da virkelig mange asociale borders derude. Borders der langt hellere foretrækker samvær med ejer og få kendte hundevenner.

Ikke at der er noget galt i dét. Personligt har jeg ikke behov for at have en hund som elsker alt og alle. Men man skal da være opmærksom på at der er stor chance for at få en hund der ikke nødvendigvis gider andre hundes selskab og gøre op med sig selv at det er ok.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 76
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Du synes jo alle skal have en border :lol::mrgreen:

 

Men arj. Sådan realistisk set, så ér der da virkelig mange asociale borders derude. Borders der langt hellere foretrækker samvær med ejer og få kendte hundevenner.

Ikke at der er noget galt i dét. Personligt har jeg ikke behov for at have en hund som elsker alt og alle. Men man skal da være opmærksom på at der er stor chance for at få en hund der ikke nødvendigvis gider andre hundes selskab og gøre op med sig selv at det er ok.

 

Haha ej jeg synes bare at dem der virkelig gerne vil noget med deres hund - de skal altså have en border :mrgreen:

 

JEg tror den der med asociale bordere den er todelt. Dels så findes der virkelig mange skodlinjer og skodhunde i DK - som ikke fungerer ret godt socialt og som har nok i deres "egne". Men dels så træner mange med bordere også deres hunde til ikke at være sociale i den kontekst man som frememd typisk møder dem i (gåtur, træning, konkurrence). Hvis man møder mine med hund, så vil de måske se asociale ud, da de ikke tager kontakt til andre hunde. Men de er så fine med andre hunde og elsker selskab - de har bare lært at ikke opsøge hunde medmindre de har fået lov.

Ift. social med mennesker så bør borderen være social og nysgerrig med mennesker. Det er alle mine og det er langt de fleste jeg kender.

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha ej jeg synes bare at dem der virkelig gerne vil noget med deres hund - de skal altså have en border :mrgreen:

 

JEg tror den der med asociale bordere den er todelt. Dels så findes der virkelig mange skodlinjer og skodhunde i DK - som ikke fungerer ret godt socialt og som har nok i deres "egne". Men dels så træner mange med bordere også deres hunde til ikke at være sociale i den kontekst man som frememd typisk møder dem i (gåtur, træning, konkurrence). Hvis man møder mine med hund, så vil de måske se asociale ud, da de ikke tager kontakt til andre hunde. Men de er så fine med andre hunde og elsker selskab - de har bare lært at ikke opsøge hunde medmindre de har fået lov.

Ift. social med mennesker så bør borderen være social og nysgerrig med mennesker. Det er alle mine og det er langt de fleste jeg kender.

Hahaha - ja det kan der være noget om :lol: Mig behøver du ikke overtale, jeg ér jo sprunget på border-toget og nørder linier.

 

Og ja lige netop. De FINDES. I stort antal. Og den skal man jo også tage med i overvejelserne.

Nu ser jeg da en del borders på mere eller mindre daglig basis. Selvfølgeligt de fleste til træning, men også i "fri dressur" og at dømme udfra dén masse, så ville jeg virkelig ikke gå med den race hvis lyst og evne til at begå sig i fri dressur med halvt- og helfremmede hunde lå på min top 5 over ønsker for min hund.

Så er der de andre, dem der kan lide det eller kan lære at kunne lide det. Men hvis vi siger at 50% af populationen faktisk enten har svært ved det eller blot ikke ønsker den type omgang, så skal man da overveje om det er den vej man skal gå hvis hunden skal bruges til dét.

 

Mennesker er en anden snak. Der oplever jeg dem som enormt kærlige og kontaktsøgende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mega spændende med den type arbejde... Og fedt du har mod på det. Jeg er så overbeskyttende overfor mine at jeg aldrig ville have nerverne, men nøj hvor kunne det være fedt at have det.

 

Inden du vælger en border vil jeg bare lige skyde ind, at jeg husker at du i hvert fald tidligere gerne ville have en socialt anlagt hund. Sådan overfor andre hunde tænker jeg. Og der tror jeg virkelig ikke en border er det oplagte valg. Risikoen for at du ender ud med en hund der har tendens til at være udfarende er immervæk større med nogle racer - jeg ved du har været meget frustreret over det med Pajko - fx. kooiker, men altså også border.

 

Og så er de færreste bordere altså sådan super socialt anlagt overfor andre hunde generelt. Selv de velfungerende.

Jeg får sikkert border-folket på nakken om lidt :lol: men det ér de fandeme ikke.

Der tænker jeg mere retriever-agtigt? Det er i hvert fald mit indtryk at der blandt retrieverne findes langt flere af de der elsker-alt-og-alle lalleglade individer der har et dejligt ukompliceret forhold til de fleste andre hunde og mennesker, og de egner sig da garanteret glimrende til den slags arbejde gør de ikke?

Jeg har altid været vild med flatteren. De bør da have tilstrækkeligt med power og go til at kunne begå sig?

 

I forhold til at være social har meget nok ændret sig de sidste 6 år efter jeg fik Pajko. Jeg har det helt okay med en hund som ikke er super social, og foretrækker at Pajko heller vil være sammen med mig end opsøge andre når vi er ude. Meeen Pajko reagerer jo ikke optimalt om der skulle komme en fremmed hund eller menneske hen til ham. Det er nok mest det som er problematisk. Han er blevet bedre med tiden, men han er nok mere sky end den reserverede hund jeg havde troet jeg fik.

 

Retriever kommer ikke til at ske. Ihvertfald ikke mens jeg har Pajko. Det kan jeg ikke byde ham. Er der noget han ikke kan fordrage er det retriever og andre store hunde, som gerne vil lege tromle-lege. Nu er det dog sjældent han leger mere, men store hunde gider han absolut ikke.... og jeg er nok heller ikke til meget større end border/stabystørrelse.

 

Tror absolut en flatter kan klare det, men ofte skal man selv kunne bære/stå på ski med sin hund og det tror jeg ikke jeg kan med en flatter på nakken ;-)

 

Jeg har sagt det før og siger det lige igen - du skal have en border :blink: PS. du finder ikke noget mere selskabsagtigt end en border! De kan godt lide at være MEGET tætte!

 

:5up::lun:

 

Hvordan ville en finsklap hund klare sig som lavinehund, fysisk burde den kunne klar miljøet... og de er arbejdshunde både hyrde og jeg mener også jagt, den ene jeg kender er meget selskabelig. ..

 

Men har de nok drive? Jeg kender ikke meget til den, men ser dem oftes som turhunde og ikke rigtig træningshunde..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror absolut en flatter kan klare det, men ofte skal man selv kunne bære/stå på ski med sin hund og det tror jeg ikke jeg kan med en flatter på nakken ;-)

Nej okay, det skulle jeg så heller ikke lige ud i :scared: Men det tror jeg så egentlig heller ikke jeg skulle med staby eller broder :genert:

 

Nå men fint du er opmærksom på det og egentlig ikke har behov for det der sociale gen længere. Så bevæg du dig bare væk fra retrieverne igen uden protester fra undertegnede :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej okay, det skulle jeg så heller ikke lige ud i :scared: Men det tror jeg så egentlig heller ikke jeg skulle med staby eller broder :genert:

 

Nå men fint du er opmærksom på det og egentlig ikke har behov for det der sociale gen længere. Så bevæg du dig bare væk fra retrieverne igen uden protester fra undertegnede :mrgreen:

 

En border tæve tror jeg godt kunne lade sig gøre, men en stor han. Nej tak :lol: Men vil uanset have den tæve jeg troede jeg skulle have, da jeg fik Pajko. Var jo aldrig planen at jeg skulle have en hanhund...

 

Ja, det er sjovt som tingene ændre sig med årene. Men Pajko bliver også 7 i år, så det er efterhånden mange år siden jeg startede i Sabro.. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

@Lykkeliv

 

Hvorfor hellere en Border end en Stabyhound fx? :)

Min staby er helt og aldeles perfekt. Min hundesoulmate - intet mindre. Temperament, træningsmæssigt og som familiehund kunne jeg ikke have ønsket mig en bedre hund.

 

Men hun har et helt vildt jagtdrive og det er ikke uden problemer i hverdagen.

Fx bor vi 1 km fra Frijsenborgskoven, kæmpe stor og lækker skov, som jeg ofte lufter i. Jeg KAN ikke lære hende at gå løs i den, fordi hun går på fært. Det er viirkelig ærgerligt, fordi hun har behov for det - at løbe løs altså.

Og så har vi jo dyr - høns og ænder. Og dem nakker hun glad og gerne så snart hun kan slippe afsted med det, hvilket er ret irriterende.

Jeg kunne godt tænke mig at få en hund jeg kunne sætte til at hyrde ænderne hjem om aftenen, det ville være lidt mere praktisk end at jagte og nedlægge dem :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

s

 

 

 

Men har de nok drive? Jeg kender ikke meget til den, men ser dem oftes som turhunde og ikke rigtig træningshunde..

 

Det ved jeg ikke, har hørt de har meget drive, den jeg kender virker til det... men kender den kun som genbo hund.

Tilgengæld er de som skabt til miljøet, med sne og alt og avlet til også at løbe med en når man står på ski....

men de jo også lidt tungere end en border

 

Tænker bare de måske er værd at se på.... og mon ikke nogen fra deres oprindelige område ved om de kan

:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved jeg ikke, har hørt de har meget drive, den jeg kender virker til det... men kender den kun som genbo hund.

Tilgengæld er de som skabt til miljøet, med sne og alt og avlet til også at løbe med en når man står på ski....

men de jo også lidt tungere end en border

 

Tænker bare de måske er værd at se på.... og mon ikke nogen fra deres oprindelige område ved om de kan

:vedikke:

 

Snakker vi finsk lapphund?

framm4.jpg

 

eller lapsk vallhund?

lvh1.jpg

 

Tror den første har for meget pels og er for tunge i det. Men jeg ved det ikke. De tiltaler mig ikke ret meget... sådan lidt meget spidshund over dem :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er jeg den eneste der har erfaret at lang pels og sne ikke er den bedste cocktail?.

 

Og så blev mit tidligere indlæg vist overset. Hvad med beagle?. Den vejer ikke mere end at man kan bære den, den ville egne sig fint som besøgshund (der er ikke noget lækrere at røre ved en beagleører) og hvad angår dens lugtesans/ evnen til at bruge den, er der ikke mange racer der kan følge med den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er jeg den eneste der har erfaret at lang pels og sne ikke er den bedste cocktail?.

 

Og så blev mit tidligere indlæg vist overset. Hvad med beagle?. Den vejer ikke mere end at man kan bære den, den ville egne sig fint som besøgshund (der er ikke noget lækrere at røre ved en beagleører) og hvad angår dens lugtesans/ evnen til at bruge den, er der ikke mange racer der kan følge med den.

 

Jeg kunne ikke være mere enig :5up: Men er jo også forudindtaget :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er jeg den eneste der har erfaret at lang pels og sne ikke er den bedste cocktail?.

 

Og så blev mit tidligere indlæg vist overset. Hvad med beagle?. Den vejer ikke mere end at man kan bære den, den ville egne sig fint som besøgshund (der er ikke noget lækrere at røre ved en beagleører) og hvad angår dens lugtesans/ evnen til at bruge den, er der ikke mange racer der kan følge med den.

 

Det kommer efter min erfaring an på hvilken slags lang pels

Slædehunde og de islandske klare det jo fint, og finsklap minder om dem i pelsen.

Men pels som old english sheepdog og sne er et helvede

 

Tror også beagle er super, til mange job.

Link til indlæg
Del på andre sites

Snakker vi finsk lapphund?

framm4.jpg

 

eller lapsk vallhund?

lvh1.jpg

 

Tror den første har for meget pels og er for tunge i det. Men jeg ved det ikke. De tiltaler mig ikke ret meget... sådan lidt meget spidshund over dem :vedikke:

 

Jeg tænkte finsk lap

og jo de er spidshund. ... og hyrde

men tiltaler de ikke dig skal det ikke være din hund

kunne stadig være spændende at vide om de kan jobet

 

Lapskvalhund var måske også muligt

 

Tænker du når tiden kommer må lave en liste med hvad der passer til dig som person, og hvad kravene er til lavine hunf og så søge med åbent sind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte finsk lap

og jo de er spidshund. ... og hyrde

men tiltaler de ikke dig skal det ikke være din hund

kunne stadig være spændende at vide om de kan jobet

 

Lapskvalhund var måske også muligt

 

Tænker du når tiden kommer må lave en liste med hvad der passer til dig som person, og hvad kravene er til lavine hunf og så søge med åbent sind.

Lapskvalhund, som jo på dansk kaldes finsk hyrdehund, er faktisk et rigtig godt bud syntes jeg, fin størrelse, dejlig åbent og venligt sind, gø'er en del;) og er ret selvstændig, men det er nok også det eneste minus jeg lige kan finde;) dejlig race ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lapskvalhund, som jo på dansk kaldes finsk hyrdehund, er faktisk et rigtig godt bud syntes jeg, fin størrelse, dejlig åbent og venligt sind, gø'er en del;) og er ret selvstændig, men det er nok også det eneste minus jeg lige kan finde;) dejlig race ;)

 

Ah så kender jeg også racen, syntes den så bekendt ud men kendte ikke navnet, den tror jeg også ville være god, og klare klimaet godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

image.jpeg

 

 

Så kunne jeg ikke lige lade være med at indsætte nogle billeder af Tuula, finsk hyrdehund og har for 14 dage siden startet B klassen, første start, første 1/2 oprykning ;) kvik, klog og dejlig hund ;)

går fint en elite eftersøgning allerede;) hun blev 1 år i nov. ( desværre ikke min)

 

 

Ah så kender jeg også racen, syntes den så bekendt ud men kendte ikke navnet, den tror jeg også ville være god, og klare klimaet godt.

image.jpeg

image.jpg

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er jeg den eneste der har erfaret at lang pels og sne ikke er den bedste cocktail?.

 

Og så blev mit tidligere indlæg vist overset. Hvad med beagle?. Den vejer ikke mere end at man kan bære den, den ville egne sig fint som besøgshund (der er ikke noget lækrere at røre ved en beagleører) og hvad angår dens lugtesans/ evnen til at bruge den, er der ikke mange racer der kan følge med den.

 

Beagle er helt sikkert super til rigtig mange ting. Jeg mødte en i lufthavnen i USA, hvor de søgte efter madvare. Fin lille hund.

 

Dog ikke noget for mig. Jeg vil have en hund som kan gå løs, når der ikke er båndtvang. Derfor bliver de fleste stående jagthunde også udelukket, da dette er meget vigtigt for mig...

 

Jeg tænkte finsk lap

og jo de er spidshund. ... og hyrde

men tiltaler de ikke dig skal det ikke være din hund

kunne stadig være spændende at vide om de kan jobet

 

Lapskvalhund var måske også muligt

 

Tænker du når tiden kommer må lave en liste med hvad der passer til dig som person, og hvad kravene er til lavine hunf og så søge med åbent sind.

 

Lapskvalhund, som jo på dansk kaldes finsk hyrdehund, er faktisk et rigtig godt bud syntes jeg, fin størrelse, dejlig åbent og venligt sind, gø'er en del;) og er ret selvstændig, men det er nok også det eneste minus jeg lige kan finde;) dejlig race ;)

 

Helt sikkert en fin hund. Men tråden var ikke ment som en "find-ny-race-til-Ida" ;-) Min veninde er super forelsket i finsk hyrdehund, så mon ikke jeg kommer til at lære dem bedre at kende på et tidspunkt. Tror de er super turhunde...

 

-------------

 

Og jeg får nok en border næste gang. Har været forelsket siden første gang jeg stod i Sabro og kiggede på tre fine border-damer... så bliver nok bare træt af mig selv, hvis jeg vælger noget andet.... men det er ikke aktuelt nu og bliver det nok ikke de næste par år, alt efter hvordan det går med job. Finder jeg et godt fuldtidsjob et fint sted, kan det godt være det sker før... men sådan ser det ikke ud lige nu...

Link til indlæg
Del på andre sites

Beagle er helt sikkert super til rigtig mange ting. Jeg mødte en i lufthavnen i USA, hvor de søgte efter madvare. Fin lille hund.

 

Dog ikke noget for mig. Jeg vil have en hund som kan gå løs, når der ikke er båndtvang. Derfor bliver de fleste stående jagthunde også udelukket, da dette er meget vigtigt for mig...

 

 

 

 

 

Helt sikkert en fin hund. Men tråden var ikke ment som en "find-ny-race-til-Ida" ;-) Min veninde er super forelsket i finsk hyrdehund, så mon ikke jeg kommer til at lære dem bedre at kende på et tidspunkt. Tror de er super turhunde...

 

-------------

 

Og jeg får nok en border næste gang. Har været forelsket siden første gang jeg stod i Sabro og kiggede på tre fine border-damer... så bliver nok bare træt af mig selv, hvis jeg vælger noget andet.... men det er ikke aktuelt nu og bliver det nok ikke de næste par år, alt efter hvordan det går med job. Finder jeg et godt fuldtidsjob et fint sted, kan det godt være det sker før... men sådan ser det ikke ud lige nu...

 

Bare rolig sådan ser jeg ikke tråden, nu var det bare den vej det gik (lavine hunde)

 

Selv syntes jeg det kunne være spænende med flere indblik i alle mulige slags job, og hvilke hunde der bruges.

også de nye typer job der er opstået, eller special grene af job.

 

Selv imponeret over risen schnauzer en der søgte forsvundet person fra båd, han så nu sjov ud i vinterfrakke med redningsvest... men han var skarp til det.

 

Og de hunde der bruges til at snuse kræft...men det vidst kun på forsøgs basis

Link til indlæg
Del på andre sites

Læste om hunde som bruges af folk med diabetes. Hundene kan lugte blodsukkerfald og stigninger.. Det er fandme også coolt.

 

Absolut

 

Så en udsendelse med 2 corgier der gjorde det.... eller det var mest den ene, var sket ved et tilfælde, men så havde de trænet dem aktivt op.... De slikke hende og smagte sveden, tror de sagde 2-4 gange i timen, nu kunne hun styre en ellers næsten umulig diabetes

Det også en type servicehund, medicinsk... mange af dem går med nødmedicin (her r det vel insulin og noget drue sukker... alt efter om det bliver højt eller lavt) i en taske på selen.

 

Har læst om hunde der hjælp folk med dårlig balance..... eller det var en del af deres job at de kunne det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Læste om hunde som bruges af folk med diabetes. Hundene kan lugte blodsukkerfald og stigninger.. Det er fandme også coolt.

 

Min ældste beagle kan det. Jeg har nemlig diabetes og han har "hjulpet" mig mange gange når jeg er gået lav - ofte om natten hvor han så vækker mig - puffer og skubber indtil jeg kommer til mig selv. Og han er ikke trænet - det er bare et instinkt

Link til indlæg
Del på andre sites

Min ældste beagle kan det. Jeg har nemlig diabetes og han har "hjulpet" mig mange gange når jeg er gået lav - ofte om natten hvor han så vækker mig - puffer og skubber indtil jeg kommer til mig selv. Og han er ikke trænet - det er bare et instinkt

 

Super sejt

 

Det sikkert sådan det hele er startet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...