Hop til indhold

Diabeteshund


Siri
 Share

Recommended Posts

Jeg er i gang med et projekt sammen med hundeejer og en svensk instruktør, hvor vi skal uddanne en 4 år gammel hund til diabeteshund. Den ene af ejerne har relativt alvorlig diabetes og meningen er at Cody skal markere ved højt og lavt blodsukker. Markeringsformen for hhv. højt og lavt er forskellige og markering om natten er også anderledes end markering om dagen.

Tænkte at bruge denne tråd til at fortælle lidt om projektet og opdatere, efterhånden som træningen skrider frem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

De er enormt dygtige til det i andre lande, og i Sverige er der forskellige uddannelser, samt at alle diabeteshunde skal certificeres. Jeg har kontaktet diabetesforeningen angående certificering, men jeg ved ikke hvor interesserede de er. Så nu er vi bare gået i gang med træningen og så med en erfaren instruktør på som assistance! Det er SÅ spændende og vildt at se som hunden udvikler sig med træningen.

Ejer her kan i sine dårlige perioder ikke være alene ret længe, fordi han risikerer et pludseligt blodsukkerfald og bliver dårlig inden han når at reagere. Cody skal give en tidlig varsel ved at hente en taske med druesukker og andet udstyr, så ejer når at regulere blodsukkeret inden han bliver for dårlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil du beskrive, hvordan I har tænkt jer at træne det?...

 

Jada! Vi starter med helt grundlæggende at lære hunden at søge. Det kan være efter forskellige emner, i dette tilfælde har vi startet op på thevand. Det kan vi fortynde alt efter hvor svært søget skal være. Så lærer vi hunden at søge er lig med stor belønning og meget hurtigt varierer vi søget på forskellige højder, underlag, rum osv. Så hunden får et generaliseret billede af, at søg er helt vildt sjovt!

Ved siden af dette indlærer vi markeringerne separat. Altså eksempelvis hente en taske eller gø.

Når ejer har lavt blodsukker - eller højt - så bruger vi en vatrondel til at stryge på armen, så vi på den måde indsamler fært. Denne fært kan vi så bruge til at træne diskriminationstræning. Når hunden er blevet god på færten (og vi bruger gerne forskellige prøver på forskelligt lavt/højt niveau) så sætter vi fremmed fært på. Eksempelvis andre med diabetes, andre familiemedlemmer osv. Også på vatrondeller. Og så langsomt får vi koblet færten, markering og personen sammen. Der er ligesom en fast struktur for træningen, men det handler også meget om at fange hvis hunden naturligt laver en markering på ejer. Og det sker tit!

Hunden har en vest på hver gang den arbejder. Så den er klar over hvornår den er på arbejde og hvornår den har fri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jada! Vi starter med helt grundlæggende at lære hunden at søge. Det kan være efter forskellige emner, i dette tilfælde har vi startet op på thevand. Det kan vi fortynde alt efter hvor svært søget skal være. Så lærer vi hunden at søge er lig med stor belønning og meget hurtigt varierer vi søget på forskellige højder, underlag, rum osv. Så hunden får et generaliseret billede af, at søg er helt vildt sjovt!

Ved siden af dette indlærer vi markeringerne separat. Altså eksempelvis hente en taske eller gø.

Når ejer har lavt blodsukker - eller højt - så bruger vi en vatrondel til at stryge på armen, så vi på den måde indsamler fært. Denne fært kan vi så bruge til at træne diskriminationstræning. Når hunden er blevet god på færten (og vi bruger gerne forskellige prøver på forskelligt lavt/højt niveau) så sætter vi fremmed fært på. Eksempelvis andre med diabetes, andre familiemedlemmer osv. Også på vatrondeller. Og så langsomt får vi koblet færten, markering og personen sammen. Der er ligesom en fast struktur for træningen, men det handler også meget om at fange hvis hunden naturligt laver en markering på ejer. Og det sker tit!

Hunden har en vest på hver gang den arbejder. Så den er klar over hvornår den er på arbejde og hvornår den har fri.

 

Forstår godt vesten, men er det ikke kun i indlæringsperioden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder virkelig spændende. Jeg følger spændt med.

 

Min mor havde diabetes, og vi havde en hund, der af sig selv fandt ud af at vise at nu var hendes blodsukker for lavt (aldrig et problem for hende at det blev for højt, men hun havde ofte problemer med at det var for lavt). Det var virkelig en stor hjælp for os alle, især min mor selvfølgelig og det var meget imponerende at se hunden hjælpe. Hunden holdt sig også helt tæt op af hende, indtil blodsukkeret var steget nok. Når min mor blev rigtig dårlig, var hunden den eneste hun ikke blev sur på. Hun kunne ikke genkende os andre, og hun kunne virkelig blive forvirret og vred, men med en schæfer klistret til sig blev hun meget roligere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forstår godt vesten, men er det ikke kun i indlæringsperioden?

 

Nej det er altid! For ellers er hunden jo på job hele dagen og natten, nonstop. Så for at fortælle hunden hvornår den kan slappe af og bare være hund, så har man altid en eller anden form for vest eller sele på dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder virkelig spændende. Jeg følger spændt med.

 

Min mor havde diabetes, og vi havde en hund, der af sig selv fandt ud af at vise at nu var hendes blodsukker for lavt (aldrig et problem for hende at det blev for højt, men hun havde ofte problemer med at det var for lavt). Det var virkelig en stor hjælp for os alle, især min mor selvfølgelig og det var meget imponerende at se hunden hjælpe. Hunden holdt sig også helt tæt op af hende, indtil blodsukkeret var steget nok. Når min mor blev rigtig dårlig, var hunden den eneste hun ikke blev sur på. Hun kunne ikke genkende os andre, og hun kunne virkelig blive forvirret og vred, men med en schæfer klistret til sig blev hun meget roligere.

 

Det er virkelig imponerende, ikke? Den der med at holde sig tæt op af personen og klistre lidt, er åbenbart meget typisk for diabeteshunde, siger hende instruktøren. Det er utroligt hvad hunde kan!

 

Ja, det var heller ikke fordi det var super vigtigt. Jeg var bare nysgerrig :mrgreen:

 

Jeg kender alle mulige racer, der er uddannet. En schnauzer, en schæfer, en irsk setter og sågar en norsk lundehund :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er altid! For ellers er hunden jo på job hele dagen og natten, nonstop. Så for at fortælle hunden hvornår den kan slappe af og bare være hund, så har man altid en eller anden form for vest eller sele på dem.

 

Men hjemme er det vel meningen, at hunden skal være på "job" og registrere ejerens tilstand hele døgnet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hjemme er det vel meningen, at hunden skal være på "job" og registrere ejerens tilstand hele døgnet?

 

Nej det er det ikke. For ingen hund kan holde til at arbejde døgnet rundt. Den skal have pauser og bare have lov til at være hund :-D Derfor skal man bruge en form for markering, så hunden er klar over hvornår den arbejder og hvornår den ikke gør.

De anbefaler at hunden har fri mindst nogle timer hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er det ikke. For ingen hund kan holde til at arbejde døgnet rundt. Den skal have pauser og bare have lov til at være hund :-D Derfor skal man bruge en form for markering, så hunden er klar over hvornår den arbejder og hvornår den ikke gør.

De anbefaler at hunden har fri mindst nogle timer hver dag.

 

Ok. Så skal ejeren så vide hvornår der er chance for, at blive dårlig og give hunden arbejdstøjet på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er det ikke. For ingen hund kan holde til at arbejde døgnet rundt. Den skal have pauser og bare have lov til at være hund :-D Derfor skal man bruge en form for markering, så hunden er klar over hvornår den arbejder og hvornår den ikke gør.

De anbefaler at hunden har fri mindst nogle timer hver dag.

 

Men..... Hvad så hvis ejers blodsukker ændres, og hundes vest/sele ligger i det andet rum. Er det så ok at hunden bare leger videre?

 

Det lyder altså mystisk i mine ører! Hunden er jo ikke på job 24/7. Hunden er på job når ejers blodsukker ændrer sig. Resten af tiden er den hund. Godt nok en opmærksom hund, men stadig bare hund. Lidt som at en narkohund også markerer narko i sin fritid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Jeg ved ikke hvorlænge insulin virker, jeg tænker bare, at hunden nok vil være obs. på ejeren selvom den har fri...

 

Men..... Hvad så hvis ejers blodsukker ændres, og hundes vest/sele ligger i det andet rum. Er det så ok at hunden bare leger videre?

 

Det lyder altså mystisk i mine ører! Hunden er jo ikke på job 24/7. Hunden er på job når ejers blodsukker ændrer sig. Resten af tiden er den hund. Godt nok en opmærksom hund, men stadig bare hund. Lidt som at en narkohund også markerer narko i sin fritid.

 

Men hvad så hvis det var en epilepsihund? Skulle man så have to hunde, for at sikre sig at hunden ikke har fri lige når der tilfældigvis kommer et anfald?:vedikke:

 

Jeg er enig i, at hunden nok vil være opmærksom på ejeren selvom den ikke er på "job".

Jeg ved ikke noget som helst om epilepsihunde, jeg følger bare de anbefalinger de har for uddannelse af diabeteshunde i Sverige. Og de anbefaler at hunden har "fri" regelmæssigt. Eksempelvis en lundehund, der har nattevagt for et lille barn med meget alvorlig diabetes. Den skal være vågen og opmærksom hele natten, og derfor har den "fri" det meste af dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...