Hop til indhold

gode råd og inspiration


Amocca
 Share

Recommended Posts

Vi mangler lidt inspiration samt lidt veledning til vores daglige små træningspas...

 

Vi har helt styr på sit, dæk, nej, gi pote og bukke.

 

De andre øvelser, som kræver lidt finpudsning:

Rulle ligner nogengange mest at man bare ligger død på den ene side, så det skal vi lige have shapet noget mere :mrgreen:

 

Vinke er nogle gange liiiige entusiatisk nok, så der skal vi have lidt ro på, så numsen bliver i gulvet. Hvordan træner man ro? Ignorerer når hun rejser sig på bagbenene og vinker i luften med begge poter, og klikker først når bagen er i gulvet og den ene pote vinker? det er sådan jeg gør lige nu...

 

dutte funger ikke altid, tror hun (eller jeg) har fået blandet signalerne for dutte og vinke sammen... hvordan kommer vi videre herfra? Når jeg vil have hende til at vinke, siger jeg vinke og vinker samtidig til hende...

Når jeg vil have hende til at dutte holder jeg hånden op for hende og siger dut... så jeg kan godt forstå at de to håndtegn ligner hinanden for meget... men hvordan øver man et nyt håndtegn? og hvad gør i andre med dut?

Overvejer om jeg skal købe en targetstick, da jeg også har svært ved at gennemskue hvordan jeg skal overføre dut fra hånd til genstande...

 

Jeg ville egentlig være gået i gang med sik-sak mellem mine ben... men kom så til at tænke på, om det er for meget at introducere noget nyt når de ovenstående 3 øvelser ikke er 100% på plads endnu?

Det er bare lidt som om, at jeg kan se de små grå rotere derinde, og jeg vil ikke risikere at hun begynder at kede sig når vi træner...

 

Og sidst men ikke mindst, BLIV! Hvordan filan træner i det? Min lille vapper er utroligt PÅ mig når vi træner, hvilket jo er fantastisk... Hun kan lave sit eller dæk i næsten 1 minut uden at ændre stilling, for hun ved jo at klikket kommer....

 

Men begynder jeg at bakke væk, så springer hun op og løber hen foran mig for at finde ud af hvad der nu kræves af hende.... ;-) selvom det der egentlig krævedes var at hun skulle blive hvor hun var :roll:

Hvordan kommer jeg igang med "bliv"? museskridt baglæns tænker jeg selv... eller er der en anden metode?

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende og god tråd! :5up:

 

Jeg vil gerne deltage, men har ikke så meget tid lige nu. Vil dog gerne lige komme med et input til "bliv" træning. Det vi gjorde var, at bede ham sitte, eller dække. Derefter sagde vi "bli' der" Du kan jo bare sige det du vil. Til en start roste vi ham for bare at blive siddende når han skulle have godbid (mange rejser sig for at få godbidden). Rejste han sig, var der ikke godbid. Vi satte ham igen, osv. Derefter prøvede vi et mini skridt tilbage, og trådte derefter tilbage til ham inden vi roste ham. Og når det sad, øgede vi trinvist afstanden. Hvis han rejste sig, gik vi tilbage, og bad ham sitte igen, og "bliv der" (+ lavere afstand).

 

Vi har også brugt det meget i hverdagen, ved, feks. at bede ham sitte inden vi skal over en vej, og sige "bliv der", og når vi så går sige "dygtiii, værsågod" eller "dygtiiig, kom". Det gar fået det til at sidde rigtig godt.

 

Håber ikke, at det er for forvirrende skrevet.

Link til indlæg
Del på andre sites

hmmm... når vi skal over en vej beder jeg hende "vente", det samme hvis hun løber foran mig og vi kommer til et hjørne som hun ikke skal suse omkring uden mig...

 

det reagerer hun fint på og venter... det er dog ikke altid hun sætter sig, det har jeg aldrig følt var så vigtigt... bare at hun ventede der hvor hun var...

 

Mon jeg kan overføre det til "bliv" træning :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner bliv, ved at kaste godbidder til hunden, med mig stående hvis hunden kan det. kast en godbid ned til hunden og gå et skridt kom tilbage og kast en godbid. Så kan det betale sig at blive i dæk, når man blir belønnet. Man kan dele godbidderne ud, og smide i mellem hundens forben så de skal ligge og søge efter dem. Start med et skridt frem, et til siden osv.;-) Jeg giver fri når øvelsen er slut, og inden hunden evt. selv rejser sig, for i starten kan de jo ikke ligge længe. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...