Hop til indhold

Er en schæfer den rette hund for mig?


Desting
 Share

Recommended Posts

Og så er Schæfere vel også som andre racer ret forskellige - og hver enkel et nyt kapitel.

 

Det er grunden til at jeg ofte siger: Der skal lægges mere arbejde i at finde den rette opdrætter/hvalp efter man har besluttet racen, end der skulle på puttes i at finde den rette race. Desværre tror mange at det bare er at finde en opdrætter som behandler hundene godt og helst i nærheden. Det er det ikke ved racer hvor der tydeligvis er ret forskellige linjer/typer.

 

Rigtig mange undervurderer hvor forskellige linjer og hunde der er indenfor samme race og hvor stor betydning det har at vælge de rette ifht det man selv ønsker.

 

Jeg har indtryk af at dette er endnu vigtigere, når man taler om racer som også arbejdshunde. Her kan forskellene være større end mellem 2 racer.

 

Taler vi Schæfer tror jeg heller ikke det er nok at sige: Det skal være højavl, for også inden for dette segment er der pænt store forskelle. Sagt uden at være expert i schæfere :-) - Jeg har bare talt med ejere på træningspladser og på udstillinger og havde på et tidspunkt en nabo på en campingplads (standplads) som var inkarneret Schæfermand.

 

 

Alle individer er forskellige, og det kommer forskelligt til udtryk. Men der er jo en grund til at vi vælger/falder for bestemte racer, og det er jo fordi racen som helhed har et særpræg der skiller den fra andre racer :)

 

Du vil inde for alle racer finde undtagelser der bekræfter reglen - men helheden i racen bliver ikke ændret af den årsag :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 279
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Alle individer er forskellige, og det kommer forskelligt til udtryk. Men der er jo en grund til at vi vælger/falder for bestemte racer, og det er jo fordi racen som helhed har et særpræg der skiller den fra andre racer :)

 

Du vil inde for alle racer finde undtagelser der bekræfter reglen - men helheden i racen bliver ikke ændret af den årsag :)

 

Havde sjovt nok en "diskussion" med en ven ang. race vs. blandingshund. Han mente jeg var noget nær nazist da jeg forsøgte, at forklare, at man med en racehund vidste nogenlunde, hvad man kunne forvente man fik for en hund, ud fra generne. Han sammenlignede det med en hvis herres udvælgelse i '30'erne - '40'erne. :roll: Behøver vel ikke, at skrive vi ikke blev enige...

Link til indlæg
Del på andre sites

måske er der lig så stor variation mellem Engelsk, irsk og Gordon Setter som der mellem Springer Spaniel af FT typen og en Springer Spaniel af udstillingstypen, men disse er samme race.

 

det samme mht intern Labrador (samme race) sammenlignet med Golden og Flatter.

 

Der er naturlig stor forskel på hvor homogene racerne er. jeg har ikke indtryk af at Schæfer hører til de mere homogene. På verdensudstilling i Stockholm for 5-10 år siden havde jeg fornøjelsen at tale med et par politifolk med Deres grå Schæfere (de var der for at lave opvisning) og forbi os kom så en flok udstillings schæfere - man skulle ikke umiddelbart tro det var samme race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg holder på man skal gå mere op i individ end i race. Især når vi taler indenfor samme gruppe af hunde. For eksempel retrievere eller spaniels. At begynde at skille dem af på specifikke egenskaber ud fra linjer giver mindre mening end at individ basere sin vurdering.

 

Jeg går altid efter linjeavlede hunde - avlet på gode individer, men samme linjer :-) både når jeg køber hvalp og når jeg avler. jeg kunne ikke drømme om at bruge danmarks bedste Springer han på Maggie med mindre den også var velavlet og passer på Maggies linjer.

Link til indlæg
Del på andre sites

måske er der lig så stor variation mellem Engelsk, irsk og Gordon Setter som der mellem Springer Spaniel af FT typen og en Springer Spaniel af udstillingstypen, men disse er samme race.

 

det samme mht intern Labrador (samme race) sammenlignet med Golden og Flatter.

 

En en springer uanset linje skiller sig jo fra schæfer uanset linje - så selve racen har nogle grundlæggende særpræg :)

alt efter hvad man så ønsker mere specifik af hunden går man ned og kigger linjer, men racen har som helehed et særpræg - så jeg enig i at mange racerne er delt yderligere en tand alt efter om de er avlet ud fra brugs egenskaber eller udstillingskriterier, men racen skiller sig stadig fra andre racer grundet dens særpræg :)

Link til indlæg
Del på andre sites

En en springer uanset linje skiller sig jo fra schæfer uanset linje - så selve racen har nogle grundlæggende særpræg :)

alt efter hvad man så ønsker mere specifik af hunden går man ned og kigger linjer, men racen har som helehed et særpræg - så jeg enig i at mange racerne er delt yderligere en tand alt efter om de er avlet ud fra brugs egenskaber eller udstillingskriterier, men racen skiller sig stadig fra andre racer grundet dens særpræg :)

 

Det er jo selvfølgelig helt rigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg holder på man skal gå mere op i individ end i race. Især når vi taler indenfor samme gruppe af hunde. For eksempel retrievere eller spaniels. At begynde at skille dem af på specifikke egenskaber ud fra linjer giver mindre mening end at individ basere sin vurdering.

 

det giver mening når man skal dykke ned i race, men når man står og skal vælge race, eller bare kategori er man nødt til at starte i det store billede :)

 

nu blev der desideret spurgt til schæferen, og det jeg har forsøgt at beskrive, ud fra de mange schæfere jeg hsr min ugentlige gang med, så er det de fællestræk jeg ser går igen igennem racen, på tværs af xx % del af individerne, så man kan sige at det er en generel beskrivelse :)

 

herefter skal man dykke ned i linjer osv når udvælgelsen skal ske :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske siger jeg det lidt forkert.

 

Mange lægger er pænt arbejde i at vælge race. Læser bøger og internet osv. Men når racen er bessluttet undervurderes betydningen af at kigge på forskellighed og valgmuligheder indenfor racen før der vælges. Mange forestiller sig racerne mere homogene end de er.

 

Da vi selv valgte race første gang var det efter meget studeren og mange diskutioner. Udstillinger og snak med udstillere, man da vi havde besluttet os for race, bestildte vi faktisk bare hos den første opdrætter som havde et kuld på det rette tidspunkt.

 

Senere blev vi klar over at vi havde valgt en hvalp efter tyske, ret hårde linjer og at der var andre linjer, hvor hundene var blødere og mere samarbejdsvillige. Det gik jo fint alligevel, men set i bakspejler,mskulle vi have lavet mere research på hvor hvalpen skulle købes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske siger jeg det lidt forkert.

 

Mange lægger er pænt arbejde i at vælge race. Læser bøger og internet osv. Men når racen er bessluttet undervurderes betydningen af at kigge på forskellighed og valgmuligheder indenfor racen før der vælges. Mange forestiller sig racerne mere homogene end de er.

 

Da vi selv valgte race første gang var det efter meget studeren og mange diskutioner. Udstillinger og snak med udstillere, man da vi havde besluttet os for race, bestildte vi faktisk bare hos den første opdrætter som havde et kuld på det rette tidspunkt.

 

Senere blev vi klar over at vi havde valgt en hvalp efter tyske, ret hårde linjer og at der var andre linjer, hvor hundene var blødere og mere samarbejdsvillige. Det gik jo fint alligevel, men set i bakspejler,mskulle vi have lavet mere research på hvor hvalpen skulle købes.

 

sådan tror jeg langt de fleste køber første hund, før man har stået med det mellem hænderne selv kan det andet også være noget uoverskuelig. Selv om man er ude og kigge, så man jo ikke nede i kernen af hundeverden, og det tror jeg ikke man kommer før man står der :)

 

 

for mit eget vedkomne handler det også noget om at mine forventninger og ønsker til hund er blevet ændret gennem årene, og derfor vil jeg vælge anderledes næste gang :)

Det betyder ikke at jeg ikke forguder, elsker og ikke vil undværre Darko, i dagligdagen er han det nemmeste af det nemmeste, og vi har på langt langt de fleste og vigtigste punkter fået det vi ønskede os allermest :)

 

jeg tror næppe der er nogle herinde der har en mere nøjsom hund end ham, der bare affinder sig med hverdagen som den skrider frem, gode som dårlige dage, og det gør bare et familieliv ekstremt nem når man har valgt at have hund :)

Link til indlæg
Del på andre sites

det giver mening når man skal dykke ned i race, men når man står og skal vælge race, eller bare kategori er man nødt til at starte i det store billede :)

 

nu blev der desideret spurgt til schæferen, og det jeg har forsøgt at beskrive, ud fra de mange schæfere jeg hsr min ugentlige gang med, så er det de fællestræk jeg ser går igen igennem racen, på tværs af xx % del af individerne, så man kan sige at det er en generel beskrivelse :)

 

herefter skal man dykke ned i linjer osv når udvælgelsen skal ske :)

 

Det er klart at der er nogle race forskelle. Men disse er ofte mindre end de individ og linje forskelle der er.

 

Så derfor holder jeg på at den bedste måde at vide hvordan ens kommende hund vil være , er at møde begge forældre. Og kan man lide dem, så kan man sandsynligvis også lide hvalpen. Det fantastiske ved den metode er at den også virker for blandings hvalpe:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er klart at der er nogle race forskelle. Men disse er ofte mindre end de individ og linje forskelle der er.

 

Så derfor holder jeg på at den bedste måde at vide hvordan ens kommende hund vil være , er at møde begge forældre. Og kan man lide dem, så kan man sandsynligvis også lide hvalpen. Det fantastiske ved den metode er at den også virker for blandings hvalpe:-D

 

Det kunne blive en lang debat, det her for jeg mener faktisk der er betydelig forskel på hvor forudsigeligt resultatet er, hvis man parer to linjeavlede hunde som passer sammen (her får man oftest et ganske forudsigeligt og homogent resultat) og hvis man parer to udavlede hunde fra forskellige linjer fra samme race (eller 2 af forskellig race) så bliver resultatet nemlig meget let meget uforudsigeligt og uhomogent både mht eksteriør og temperament. Nogen ligner moderen, nogen faderen, nogen farfaderen og nogen mormorderen osv. Og de kan jo være ganske forskellige.

 

Ved linjeavlede hunde ligner hundene i stamtavlen oftest hinanden en hel del og dvs at uanset om hvalpene ligner den ene eller anden "forfader" bliver de relativt ens = forudsigeligt.

 

Desværre er det vist også sådan, at ved hård linjeavl = indavl over flere generationer, falder sundheden og man må derfor med passende mellemrum tilføre noget nyt - dvs. lave udavl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er klart at der er nogle race forskelle. Men disse er ofte mindre end de individ og linje forskelle der er.

Ej, vel..? Eller misforstår jeg dig? :vedikke: Har selv to BC'er af helt og totalt forskellige typer og linjer, de er virkelig meget forskellige. Men deres individ-/linjeforskelle er langt mindre end raceforskellene i sammenligning med f.eks. de sheltier, OES'er, belgiere og andre hyrderacer vi har omkring os i disse dage hvor vi er til ugestævne. Her er raceforskellene - og racekarakteristika! - pludselig meget tydelige at se.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, vel..? Eller misforstår jeg dig? :vedikke: Har selv to BC'er af helt og totalt forskellige typer og linjer, de er virkelig meget forskellige. Men deres individ-/linjeforskelle er langt mindre end raceforskellene i sammenligning med f.eks. de sheltier, OES'er, belgiere og andre hyrderacer vi har omkring os i disse dage hvor vi er til ugestævne. Her er raceforskellene - og racekarakteristika! - pludselig meget tydelige at se.

Helt enig

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, vel..? Eller misforstår jeg dig? :vedikke: Har selv to BC'er af helt og totalt forskellige typer og linjer, de er virkelig meget forskellige. Men deres individ-/linjeforskelle er langt mindre end raceforskellene i sammenligning med f.eks. de sheltier, OES'er, belgiere og andre hyrderacer vi har omkring os i disse dage hvor vi er til ugestævne. Her er raceforskellene - og racekarakteristika! - pludselig meget tydelige at se.

 

Tror du ikke at der nemt kan finde en Engelsk setter og en Irsk Setter som ligner hinanden mere (især sind og temperament) end dine 2 BC'ere?

 

Men generelt har du naturligvis helt ret som også Ninkamus tidligere har skrevet.

Gad vide hvad der ville ske hvis man kunne lave "blindsmagning" af hunderacer :-)

 

Hvis man tager en gul Flatcoated retriever, tror jeg ingen ville opponere hvis man sagde : Det er en Golden retriever, for den ligner jo pænt meget visse jagt Goldens

 

Det sammen hvis der i et kuld Tysk Langhår er en sort hvid hvalp - så vil ingen protestere hvis man siger man har en grosser Münsterlænder, når man som voksen præsenterer den på jagt

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville garanteret. :lol: Ej pjat,.. jeg forstår ikke engang hvad det er du mener.

 

Det var det der med "blindsmagning" - Kan man kende den ene race fra den anden (altså på temperamentet) hvis "man ikke kan se dem" - hvis nu man kunne kammuflere dem?

 

Derfor nævner jeg 2 racer som ligner hinanden en hel del: Flatter og Golden. Hos Flatter kommer der jo somme tider gule hvalpe (som så får avlsforbud) - og tanke eksperimentet er så at stille med en voksen gul Flatter på træningspladsen eller jagten og sige at det er en Golden retriever - vil nogen stille spørgsmål ved det? Jeg tror det ikke.

 

Det samme med sort hvid Langhåret hønsehund (ikke tilladt i standarden, men forekommer). den vil så komme til at ligne en Grosser münsterlænder og ingen vil anfægte at det er sådan en hvis man hævder det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var det der med "blindsmagning" - Kan man kende den ene race fra den anden (altså på temperamentet) hvis "man ikke kan se dem" - hvis nu man kunne kammuflere dem?

 

Derfor nævner jeg 2 racer som ligner hinanden en hel del: Flatter og Golden. Hos Flatter kommer der jo somme tider gule hvalpe (som så får avlsforbud) - og tanke eksperimentet er så at stille med en voksen gul Flatter på træningspladsen eller jagten og sige at det er en Golden retriever - vil nogen stille spørgsmål ved det? Jeg tror det ikke.

 

Det samme med sort hvid Langhåret hønsehund (ikke tilladt i standarden, men forekommer). den vil så komme til at ligne en Grosser münsterlænder og ingen vil anfægte at det er sådan en hvis man hævder det.

Nu taler du kun det ydre, ikke?.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes det her er spændende, og lige med golden flat så "beviser" figur 1, at flat "bare" er en type af golden. (jagtgolden-flat-golden?)

En anden spændende race er gordon setteren hvor der åbenbart er en linie der er mere i familie med border collien end sin egen race.

Og nogen cockere er mere springere end cockere.

http://journals.plos.org/plosgenetics/article?id=10.1371/journal.pgen.1002316#pgen-1002316-g001

 

og da jeg desværre ikke er genetikker, ville det være vidunderligt hvis vi har en genetikker på hf der vil forklare og komme med flere eksempler fra figuren, istedet for at jeg som en dumbum gætter mig til hvad den viser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, vel..? Eller misforstår jeg dig? :vedikke: Har selv to BC'er af helt og totalt forskellige typer og linjer, de er virkelig meget forskellige. Men deres individ-/linjeforskelle er langt mindre end raceforskellene i sammenligning med f.eks. de sheltier, OES'er, belgiere og andre hyrderacer vi har omkring os i disse dage hvor vi er til ugestævne. Her er raceforskellene - og racekarakteristika! - pludselig meget tydelige at se.

 

Det var også der jeg vil hen, men det er svært på skrift :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, vel..? Eller misforstår jeg dig? :vedikke: Har selv to BC'er af helt og totalt forskellige typer og linjer, de er virkelig meget forskellige. Men deres individ-/linjeforskelle er langt mindre end raceforskellene i sammenligning med f.eks. de sheltier, OES'er, belgiere og andre hyrderacer vi har omkring os i disse dage hvor vi er til ugestævne. Her er raceforskellene - og racekarakteristika! - pludselig meget tydelige at se.

 

Susan Friedman sagde engang på et kursus jeg var på at der ofte er er større individ forskel end raceforskel. Og det giver virkelig mening hvis man ser på det store billede HUND. Det er der jeg vil hen. Det store billede. Først er en hund et rovdyr, så kan det betegnes som en hund, dernæst som en race/blanding/type og til sidst som individ.

 

Og så vil jeg derhen at jeg synes det giver mere mening for folk at fokusere på at finde de forældre hunde de godt kan lide end at fokusere på den linje den er fra. da det inden for samme race vil svinge hvordan det enkelte individ er. Jævnfør debatten om udstillingslinjer der påstås ikke at være samarbejdsvillige kontra deres modsatte arbejdslinjer, der så kan påstås at være nervøse, hyperaktive eller hvad label, de nu har fået på sig afhængig af race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Oskar er det der populær herinde bliver kaldt klorin Golden. Jeg købte Oskar, på samme måde som PBC købte sin første springer spaniel. Jeg vil ikke undvære Oskar, men en typisk Golden er han ikke, bare det at apportere er en by i Rusland for Oskar, han syntes det er fuldstændig idiotisk at rende ud og hente en dummy og bringe den tilbage. En pleaser har han hellere aldrig været. Så meget atypisk er han.

Dengang Victor blev valgt, var det speciel hans mor jeg var vild med. Elskede hendes temperment og personlighed. Faderen kunne jeg lide fordi han var flot, var en pleaser og en god apportør. Victor arvede det bedste fra begge forældre.

 

Oskar og Victor var på det mødrene ophav af de samme linjer.

 

Jeg er tilbøjelig til at give Luckyluna ret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...