Hop til indhold

Er en schæfer den rette hund for mig?


Desting
 Share

Recommended Posts

Hvis forældrene i 3 generationer indeholder markprøvede og præmierede (nemt at se hvis de er FTCH - sværere hvis de blot er præmierede) hunde især fra "de brittiske øer" vil jeg kalde det en F1 Labrador. Skulle der være en enkelt som er DK FTCH ødelægger det ikke billedet for mig - da den så også oftest vil være et avlsresultat af F1 linjer.

 

Er de em DKK stambog eller DJR ?

 

det er DJR g den ser sådan ud:

 

5. generation: (12 ud af 16 er FTCH)

4. generation: (4 ud af 8 er FTCH, 1 er DKJCH og 1 er DK FTCH)

3. generation: (1 ud af 4 er DK FTCH og 1 er DK FTCH DK TM)

2. generation: intet er nævnt mht prøver og præmieringer

 

har kun talt med opdrætter i tlf som sagde det (hun er en omplaceringshund) - ud fra dine kriterier er hun jo så ikke F1, da ikke alle forældre opfylder dem (det kan i hvert fald ikke ses ud af stambogen)

 

hvis det nu havde været vigtigt for mig at hun var F1 - hvordan kunne jeg så checke det?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 279
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg husker tydeligt, hvordan det var at komme herind... Havde set denne her fantastiske blandingshund på gul og gratis. Var tændt, spændt, glad... Og I haglede det ned. En springer/gårdhund ville være overaktiv og hvordan havde den lige haft det... Der var meget i vejen.

 

Jeg blev SÅ ked af det! Jeg spurgte sikkert om råd (lige som (TS) , men jeg ønskede jo nok egentligt bare at dele min glæde. Og forventede at hundeelskerne herinde ville juble med mig.

 

Åh hvor jeg HADEDE, at I havde ret. For blandingshunden var som på speed... Og hun var svær at træne, havde et utal af uvaner... Og jeg har flere gange sagt, at min næste hund på INGEN måde skulle være et tilfældigt gadekryds. Men vi elskede hende... Og de heldbredsproblemer hun fik og blev aflivet pga havde INGEN forudset.

 

Så døde Freya... Og jeg ville bare gerne have en ny hund. Jeg skrev igen... Og havde en löwchen som mit ønske... Og igen... Der var stort set ingen, der ikke frarådede racen. Jeg skulle da ha' en puddel, skulle jeg. Men en puddel tiltaler mig jo ikke... Og igen: Jeg gjorde som jeg ville. Og nok med mere åbne øjne og mere power denne gang.

 

Nu har jeg efter 2 uger som "mor" til Charlie fundet noget der minder om drømmehunden. Han er så sød og sjov. Han er rolig og dejlig. Han er ikke vild med at være alene, men udviser heller ikke store problemer med det

 

Folk gør alligevel præcis som de vil... Og nogle gange går det godt - andre gange skidt. Nogle gange rigtig skidt. Freya var besværlig. Men vi gav hende alt det bedste og hun fik et fantastisk hundeliv her. Vi tog meget hensyn til hende - og det var til tider frustrerende. Men vi tog ansvaret på os - for det valg vi havde taget. Hvis vi ikke havde købt hende, havde nogle andre. Måske de ikke havde været så tålmodige? Det er svært at bedømme, hvornår et valg er rigtigt eller forkert.

 

Jeg kender ikke meget til schæfere. Men jeg tænker at en mand der vil bære den op til 3. sal i x antal måneder er ret seriøs. Hvis han mener det - så skal det nok gå.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er DJR g den ser sådan ud:

 

5. generation: (12 ud af 16 er FTCH)

4. generation: (4 ud af 8 er FTCH, 1 er DKJCH og 1 er DK FTCH)

3. generation: (1 ud af 4 er DK FTCH og 1 er DK FTCH DK TM)

2. generation: intet er nævnt mht prøver og præmieringer

 

har kun talt med opdrætter i tlf som sagde det (hun er en omplaceringshund) - ud fra dine kriterier er hun jo så ikke F1, da ikke alle forældre opfylder dem (det kan i hvert fald ikke ses ud af stambogen)

 

hvis det nu havde været vigtigt for mig at hun var F1 - hvordan kunne jeg så checke det?

 

Stort set alle DJR hunde er avlet helt primært med jagt for øje, men der er jo også nogen der bare bruger DJR fordi den overhovedet ingen krav stiller til hverken sundhed eller præmieringer.

 

Tror ikke der findes en hel eksakt og holdbar måde at afgøre på om en hund er F1 (er alle FTCH er er det jo nemt nok, men ellers), for selvom de seneste generationer ikke har mange FTCH'er eller DK FTCH'er kan hundene jo godt være præmieret på markprøver. Det vil man så måske kunne se på DJR's hundeportal. Men det snyder meget fordi der er to stambøger. En hund som Hillus Powel står på DJR's hvalpeliste som far til flere kuld men uden titler (den er DK FTCH) fordi den er med DKK stambog og det er der dens resultater er stambogsført - og så er det jo rigtig svært.

 

Prøv at se hvalpe listen: http://www.jagthund.dk/hvalpelister/

 

Så prøv at google Hillus Powel - den er på kennel Batmoor og er højt præmieret. Man skal dælme være godt inde i det for at købe F1 Labrador :-) Jeg arbejder på sagen fordi jeg muligvis vil prøve sådan en model næste gang.

 

Nogen gange siger navnet en masse. hedder forældrene fx Batmoors xx eller Rosefields XX eller Beechbrooks xx - ja så er det sandsynligvis fine F1 linjer. Hvad hedder din hunds forældre - altså kennel-navnet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så døde Freya... Og jeg ville bare gerne have en ny hund. Jeg skrev igen... Og havde en löwchen som mit ønske... Og igen... Der var stort set ingen, der ikke frarådede racen. Jeg skulle da ha' en puddel, skulle jeg. Men en puddel tiltaler mig jo ikke... Og igen: Jeg gjorde som jeg ville. Og nok med mere åbne øjne og mere power denne gang.

 

Det er mærkeligt at du blev frarådet Lowchen, den passer da perfekt til jer? Jeg kan dog ikke finde tråden, kan du linke, jeg ville gerne læse den.

Link til indlæg
Del på andre sites

http://www.hunde-forum.dk/hvalpe/42018-endnu-en-hvad-skal-vi-trad.html#post1477639

 

Her er tråden - og når jeg genlæser, kan jeg se, at det der "stort set ingen"... er ret overdrevet. Dem der var negative/skeptiske påvirkede mig nok bare mest :-)

Det er sjovt, som man kan læse ting forskelligt :-) Jeg har lige læst tråden igennem og læser slet ikke, at nogle fraråder Løwchen eller hagler jeres overvejelser ned - jeg læser bare, at folk kommer med forslag til andre racer, som måske passede bedre på størrelsen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sjovt, som man kan læse ting forskelligt :-) Jeg har lige læst tråden igennem og læser slet ikke, at nogle fraråder Løwchen eller hagler jeres overvejelser ned - jeg læser bare, at folk kommer med forslag til andre racer, som måske passede bedre på størrelsen :-)

 

Det var blandingshunden der blev haglet ned :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Stort set alle DJR hunde er avlet helt primært med jagt for øje, men der er jo også nogen der bare bruger DJR fordi den overhovedet ingen krav stiller til hverken sundhed eller præmieringer.

 

Tror ikke der findes en hel eksakt og holdbar måde at afgøre på om en hund er F1 (er alle FTCH er er det jo nemt nok, men ellers), for selvom de seneste generationer ikke har mange FTCH'er eller DK FTCH'er kan hundene jo godt være præmieret på markprøver. Det vil man så måske kunne se på DJR's hundeportal. Men det snyder meget fordi der er to stambøger. En hund som Hillus Powel står på DJR's hvalpeliste som far til flere kuld men uden titler (den er DK FTCH) fordi den er med DKK stambog og det er der dens resultater er stambogsført - og så er det jo rigtig svært.

 

Prøv at se hvalpe listen: http://www.jagthund.dk/hvalpelister/

 

Så prøv at google Hillus Powel - den er på kennel Batmoor og er højt præmieret. Man skal dælme være godt inde i det for at købe F1 Labrador :-) Jeg arbejder på sagen fordi jeg muligvis vil prøve sådan en model næste gang.

 

Nogen gange siger navnet en masse. hedder forældrene fx Batmoors xx eller Rosefields XX eller Beechbrooks xx - ja så er det sandsynligvis fine F1 linjer. Hvad hedder din hunds forældre - altså kennel-navnet?

 

sender PB til dig i morgen da jeg nu er temmelig OT mht emnet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, de indlæg er væk. Er der en aldersgrænse?

 

http://www.hunde-forum.dk/hvalpe/30514-sporgsmal.html?highlight=

 

Jeg synes nu ikke du bliver haglet ned pga. blandingen, men nogle er lidt kritiske over for hvalpens opvækst.

 

Og folk der fraråder løve men råber pudel? Du skriver at I har kig på løve, men at den ikke opfylder jeres krav til størrelse. Og spørger om andre racer passer til jer? Og det bliver der svaret på:hmm:

 

Det er jo svært at vide hvilke svar du forventede, men jeg synes der er temmelig langt fra det du skriver der står til det der faktisk står:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

http://www.hunde-forum.dk/hvalpe/42018-endnu-en-hvad-skal-vi-trad.html#post1477639

 

Her er tråden - og når jeg genlæser, kan jeg se, at det der "stort set ingen"... er ret overdrevet. Dem der var negative/skeptiske påvirkede mig nok bare mest :-)

 

Men du spørger jo i tråden til andre racer, så det er jo klart at folk finder andet end Lowchen at foreslå, og så er pudlen altså det stort set eneste og bedste alternativ. Og den passer jo bedre på det størrelseskrav I havde. Men jeg ser ingen der fraråder jer Lowchen, tværtimod. Jeg ser kun folk der advarer imod alene hjemme problemer (hvilket er helt normalt i racen), men ellers passer den race altså i mine øjne ganske godt til jer, og det tror jeg nu også alle andre var enige i, de kom bare med det bedste alternativ, som du bad om, og det kan man jo ikke bebrejde dem i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men du spørger jo i tråden til andre racer, så det er jo klart at folk finder andet end Lowchen at foreslå, og så er pudlen altså det stort set eneste og bedste alternativ. Og den passer jo bedre på det størrelseskrav I havde. Men jeg ser ingen der fraråder jer Lowchen, tværtimod. Jeg ser kun folk der advarer imod alene hjemme problemer (hvilket er helt normalt i racen), men ellers passer den race altså i mine øjne ganske godt til jer, og det tror jeg nu også alle andre var enige i, de kom bare med det bedste alternativ, som du bad om, og det kan man jo ikke bebrejde dem i.

 

I har ret - jeg har ikke læst tråden siden jeg skrev den. Jeg oplevede det mere negativt end det var (sikkert på grund af forhistorien).

Link til indlæg
Del på andre sites

I har ret - jeg har ikke læst tråden siden jeg skrev den. Jeg oplevede det mere negativt end det var (sikkert på grund af forhistorien).

 

Men er du sikker på, det var så slemt, som du husker det? Hvis det er tråden, der bliver linket til tidligere, så går diskussionen jo mest på den manglende chip og ikke så meget på selve blandingen. Jeg kender godt det der med, at det bliver lidt værre inde i ens hoved end det rent faktisk var, men tror måske du skal prøve at læse tråden igen, for jeg læser slet ikke, at nogle hagler dit valg af blanding ned - der bliver blot stillet spørgsmålstegn ved at hunden ikke er chippet og det virker lidt suspekt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er du sikker på, det var så slemt, som du husker det? Hvis det er tråden, der bliver linket til tidligere, så går diskussionen jo mest på den manglende chip og ikke så meget på selve blandingen. Jeg kender godt det der med, at det bliver lidt værre inde i ens hoved end det rent faktisk var, men tror måske du skal prøve at læse tråden igen, for jeg læser slet ikke, at nogle hagler dit valg af blanding ned - der bliver blot stillet spørgsmålstegn ved at hunden ikke er chippet og det virker lidt suspekt :-)

 

Jeg har læst den igen. Jeg kan godt se, at den måske var mindre slem end jeg huskede. Jeg husker det som ekstremt overvældende....

Link til indlæg
Del på andre sites

http://www.hunde-forum.dk/hvalpe/42018-endnu-en-hvad-skal-vi-trad.html#post1477639

 

Her er tråden - og når jeg genlæser, kan jeg se, at det der "stort set ingen"... er ret overdrevet. Dem der var negative/skeptiske påvirkede mig nok bare mest :-)

 

Og dem var der kun få af kan jeg se, men man er tilbøjelig til at huske det negative.

Dejligt at du har fået din drømmehund :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skrev igen... Og havde en löwchen som mit ønske... Og igen... Der var stort set ingen, der ikke frarådede racen. Jeg skulle da ha' en puddel, skulle jeg. Men en puddel tiltaler mig jo ikke... Og igen: Jeg gjorde som jeg ville. Og nok med mere åbne øjne og mere power denne gang.

Ærlig talt synes jeg du sætter HF op til at fejle i den tråd. Hvis man direkte spørger om der findes andre racer end dem man selv har i tankerne, så er det da klart at folk foreslår andre racer,.. det er jo det de bliver bedt om at svare på.

 

Nogle gange er det sgu svært at gøre folk tilfredse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og dem var der kun få af kan jeg se, men man er tilbøjelig til at huske det negative.

Jeg kan ikke indse at det kan være negativt at folk nævner det med at racen kan være udfordret mht. at være alene hjemme. Det er da en dårlig hjælp at give, hvis man bare sidder på sådan en viden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Museklik vistnok skriver et sted, tror man som ny, at man kommer ind blandt venlige hunde-venner-venner, som vil være positive overfor at man påtænker at få en hund.

 

Man tænker at man bliver budt velkommen i klubben og anbefalet at gå videre med projektet, med lidt hjælp og vejledning. Gode råd om hvordan man kommer videre med det man gerne vil og måske et hint eller to om hvad man også skal være opmærksom på. men alt i alt positivt, supporterende og ja, gå videre med dit strålende projekt!

 

Mange bliver nok lidt overraskede over alle de forbehold - og meget forskellige opfattelser, som ofte peger i forskellige retninger, der er. Det tror jeg så egentlig er ok. Når overraskelsen er sunket, kommer så næste fase, hvor man, hvis ikke man tager alle gode råd for den "endelige sandhed" og lægger sig flat på maven, bliver betragtet med mistro. Vil man mon overhovedet være god ved hunden og vil kunne magte opgaven? Har man gjort sig klart at der med en hund følger:

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

.

.

.

.xx

 

opgaver og bekymringer.

 

Jeg kan måske godt forstå at nogen trækker følehornene til sig og dasker videre, lidt medtagne og ret skuffede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Museklik vistnok skriver et sted, tror man som ny, at man kommer ind blandt venlige hunde-venner-venner, som vil være positive overfor at man påtænker at få en hund.

 

Man tænker at man bliver budt velkommen i klubben og anbefalet at gå videre med projektet, med lidt hjælp og vejledning. Gode råd om hvordan man kommer videre med det man gerne vil og måske et hint eller to om hvad man også skal være opmærksom på. men alt i alt positivt, supporterende og ja, gå videre med dit strålende projekt!

 

Mange bliver nok lidt overraskede over alle de forbehold - og meget forskellige opfattelser, som ofte peger i forskellige retninger, der er. Det tror jeg så egentlig er ok. Når overraskelsen er sunket, kommer så næste fase, hvor man, hvis ikke man tager alle gode råd for den "endelige sandhed" og lægger sig flat på maven, bliver betragtet med mistro. Vil man mon overhovedet være god ved hunden og vil kunne magte opgaven? Har man gjort sig klart at der med en hund følger:

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

.

.

.

.xx

 

opgaver og bekymringer.

 

Jeg kan måske godt forstå at nogen trækker følehornene til sig og dasker videre, lidt medtagne og ret skuffede.

 

Når man stiller et konkret spørgsmål på et åbent forum, må man forvente, at der kommer konkrete svar. Også de svar man ikke lige har lyst til, at høre. Det ville da være tarveligt, hvis folk med erfaring omkring spørgsmålet, bare holdt kæft og gav folk medhold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man stiller et konkret spørgsmål på et åbent forum, må man forvente, at der kommer konkrete svar. Også de svar man ikke lige har lyst til, at høre. Det ville da være tarveligt, hvis folk med erfaring omkring spørgsmålet, bare holdt kæft og gav folk medhold.

 

Muligvis. Jeg giver blot min vurdering af hvad der sker.

 

Folk der giver råd (som jeg selv) må så også erkende at det bare er råd - og at ikke alle mener det er fantastiske råd og at det dog trods alt er TS som beslutter hvilke råd han synes er gode og vil følge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...