Hop til indhold

Er en schæfer den rette hund for mig?


Desting
 Share

Recommended Posts

Muligvis. Jeg giver blot min vurdering af hvad der sker.

 

Folk der giver råd (som jeg selv) må så også erkende at det bare er råd - og at ikke alle mener det er fantastiske råd og at det dog trods alt er TS som beslutter hvilke råd han synes er gode og vil følge.

 

Jeg kan simpelthen ikke forstå dig!

 

Hvis jeg siger:

 

Jeg vil gerne have en hund som elsker agility, og er super frisk, elsker at løbe og være aktiv. Jeg har fuldstændig forelsket mig i en fransk bulldog, er det den rette hund for mig?

 

 

Vil du så mene at det rette råd er: Go for it?????????

 

TS spørger direkte om den rette hund for ham er en schæfer, og det er det umiddelbart ikke; Vil det kunne fungere? Ja da! Alle hunde kan jo fungere, hvis man tilpasser sig til det, men er der nogle der er mere realistiske til at fungere i en bestemt leveform; ja da!

 

Ærligt; Hvis man ankommer på en forum og spørger om en holdning, og man bliver citronfjæs over at få et konkret svar på det spørgsmål der blev stillet, så synes jeg faktisk det er helt fint at man pakker sammen og smutter videre.

 

Jeg forstår godt at det kan være hårdt når folk siger at det er en katastrofe in the making, det er sgu hårdt sagt, men det er også lidt sandhed. Det er sgu hårdt at høre, men det er sandheden nu engang imellem.

 

Hvis der var blevet spurgt; Jeg har forelsket mig i en schæfer, jeg selv ser disse udfordringer, hvordan vil I anbefale at jeg tager det i betragtning?

 

Ja så ville svarene jo være ganske anderledes; Hvis folk så begyndte at dømme valget af en schæfer, så synes jeg også det er misforstået, men faktum er at der bliver spurgt om noget, og der bliver svaret ganske korrekt på det spørgsmål; TS er uenig, men sådan er det jo bare.

 

Held og lykke med projekt schæfer til TS, det skal skam nok gå hvis han tager projektet seriøst, og sørger for at vær opmærksom på de faldgrupper der kan være.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 279
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Når man tager i betragtning hvor mange hunde der skifter hjem og hvor mange problemer folk generelt har med ganske almindelige ting, så kunne noget jo tyde på at problemet er, at folk har en tendens til at tænke lidt for lyserødt. Skal vi bidrage til det?. Jeg vil ikke og det kræver altså lidt spørgen ind til og lidt finden ud af hvor meget folk ved, for at afgøre hvad der er hvad.

 

Jeg deltager, med den viden og erfaring jeg nu har, fordi jeg er glad for hunde og ønsker at alle skal få et godt liv i en familie, igennem hele livet... sgu ikke for at bidrage til folks luftkasteller. Bliver folk stødt over dét, og synes jeg er væmmelig ved dem,... so be it. :vedikke: Vil man stryges med hårene må man til lommerne og betale en professionel rådgiver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan simpelthen ikke forstå dig!

 

Hvis jeg siger:

 

Jeg vil gerne have en hund som elsker agility, og er super frisk, elsker at løbe og være aktiv. Jeg har fuldstændig forelsket mig i en fransk bulldog, er det den rette hund for mig?

 

 

Vil du så mene at det rette råd er: Go for it?????????

 

TS spørger direkte om den rette hund for ham er en schæfer, og det er det umiddelbart ikke; Vil det kunne fungere? Ja da! Alle hunde kan jo fungere, hvis man tilpasser sig til det, men er der nogle der er mere realistiske til at fungere i en bestemt leveform; ja da!

 

Ærligt; Hvis man ankommer på en forum og spørger om en holdning, og man bliver citronfjæs over at få et konkret svar på det spørgsmål der blev stillet, så synes jeg faktisk det er helt fint at man pakker sammen og smutter videre.

 

Jeg forstår godt at det kan være hårdt når folk siger at det er en katastrofe in the making, det er sgu hårdt sagt, men det er også lidt sandhed. Det er sgu hårdt at høre, men det er sandheden nu engang imellem.

 

Hvis der var blevet spurgt; Jeg har forelsket mig i en schæfer, jeg selv ser disse udfordringer, hvordan vil I anbefale at jeg tager det i betragtning?

 

Ja så ville svarene jo være ganske anderledes; Hvis folk så begyndte at dømme valget af en schæfer, så synes jeg også det er misforstået, men faktum er at der bliver spurgt om noget, og der bliver svaret ganske korrekt på det spørgsmål; TS er uenig, men sådan er det jo bare.

 

Held og lykke med projekt schæfer til TS, det skal skam nok gå hvis han tager projektet seriøst, og sørger for at vær opmærksom på de faldgrupper der kan være.

 

Altså jeg har jo selv svaret på TS's spørgsmål tidligt i tråden, så nej jeg mener ikke man skal sige "Go for it", hvis man ikke mener det. jeg siger at det måske var TS's forventning og at man derfor måske skal være lidt diplomatisk. Og i hvert fald ikke have mistillid til en spørger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man tager i betragtning hvor mange hunde der skifter hjem og hvor mange problemer folk generelt har med ganske almindelige ting, så kunne noget jo tyde på at problemet er, at folk har en tendens til at tænke lidt for lyserødt. Skal vi bidrage til det?. Jeg vil ikke og det kræver altså lidt spørgen ind til og lidt finden ud af hvor meget folk ved, for at afgøre hvad der er hvad.

 

Jeg deltager, med den viden og erfaring jeg nu har, fordi jeg er glad for hunde og ønsker at alle skal få et godt liv i en familie, igennem hele livet... sgu ikke for at bidrage til folks luftkasteller. Bliver folk stødt over dét, og synes jeg er væmmelig ved dem,... so be it. :vedikke: Vil man stryges med hårene må man til lommerne og betale en professionel rådgiver.

 

Nu behøver det måske ikke være et enten eller. Man kan måske godt rokke lidt ved folks "luftkasteller" som du kalder det uden at skyde dem helt fra sig. Men alene at kalde det luftkasteller (hvis du mener det er det i den konkrete situation?) indikerer jo ganske meget i sig selv. Fuldstændig urealistisk, ude af enhver fornuftig sammenhæng og realitetssans. Det står jo så i kontrast til at jeg (og andre) faktisk mener det lade sig gøre og gå godt, hvis TS indretter sig på en række vilkår - og i kontrast til at flere af os, nok ville være blevet frarådet at anskaffe den race vi gjorde første gang og at det alligevel udviklede sig ganske fornuftigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg har jo selv svaret på TS's spørgsmål tidligt i tråden, så nej jeg mener ikke man skal sige "Go for it", hvis man ikke mener det. jeg siger at det måske var TS's forventning og at man derfor måske skal være lidt diplomatisk. Og i hvert fald ikke have mistillid til en spørger.

 

Jamen, jeg tror da bestemt at TS havde håbet på at alle bare havde klappet i hænderne og sagt at det var den rette. Men sådan er det bare ikke. Og mistillid? Det tror jeg ikke der er nogen der har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er virkelig, virkelig ærgerligt at tråde som denne ender med debat mellem "gamle HF'ere". Men det er et emne jeg synes er vigtigt, så derfor får vi en helt egen tråd, hvor vi kan diskutere hvordan vi evt. kan gøre de her race-tråde bedre. http://www.hunde-forum.dk/debat/42090-hvordan-svarer-vi-nye-brugere-i-race-foresporgsels-tradene.html#post1480266

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er virkelig, virkelig ærgerligt at tråde som denne ender med debat mellem "gamle HF'ere". Men det er et emne jeg synes er vigtigt, så derfor får vi en helt egen tråd, hvor vi kan diskutere hvordan vi evt. kan gøre de her race-tråde bedre. http://www.hunde-forum.dk/debat/42090-hvordan-svarer-vi-nye-brugere-i-race-foresporgsels-tradene.html#post1480266

 

Synes egentlig ikke det gør noget EFTER TS har forladt tråden. Så har man jo den helt rette kontekst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg ikke TS vil være enig med dig i.

 

Jeg tror du har ret i at ts oplevede det som mistillide, men ikke at nogen havde det.

 

Jeg må indrømme at i sidste ende virkede det også på mig som om ts reelle mål var at få bekræftet valget.

Igen en schæfer kan lykkes, men ikke det nemmeste projekt. Der faldgrupper, men det er der med alle racer.

Tror ts kunne finde en mere passende race, men også at det kan lykkes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du har ret i at ts oplevede det som mistillide, men ikke at nogen havde det.

 

Jeg må indrømme at i sidste ende virkede det også på mig som om ts reelle mål var at få bekræftet valget.

Igen en schæfer kan lykkes, men ikke det nemmeste projekt. Der faldgrupper, men det er der med alle racer.

Tror ts kunne finde en mere passende race, men også at det kan lykkes.

 

ja, sidst han prøvede endte det vist med Finsk laphund, men det blev også skudt helt ned. Jeg tror stadig det kunne have været et ok valg, hvis T S ville indrette sig på de krav den race stiller og fra starten lærer den at man ikke behøver at gø af alt hvad der rører sig. Bedre valg en Schæfer faktisk, hvilket også kan lade sig gøre hvis man virkelig gerne vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ærlig talt synes jeg du sætter HF op til at fejle i den tråd. Hvis man direkte spørger om der findes andre racer end dem man selv har i tankerne, så er det da klart at folk foreslår andre racer,.. det er jo det de bliver bedt om at svare på.

 

Nogle gange er det sgu svært at gøre folk tilfredse.

 

Ja, jeg kan godt se, hvad du mener.

Jeg var nok mere opsat på en lowchen end jeg selv var klar over. Og det gjorde tråden tydeligt.

Men der var fx en der var ret skeptisk og især på opdræt m.m. og det er sådan jeg ofte oplever det herinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke indse at det kan være negativt at folk nævner det med at racen kan være udfordret mht. at være alene hjemme. Det er da en dårlig hjælp at give, hvis man bare sidder på sådan en viden.

 

ikke forstået?

 

Jeg skriver at der kun var få som skrev noget "negativt" i omtalte tråd og dete var en reference til Klikkermus erindring om, at "alle" var negative

Link til indlæg
Del på andre sites

ikke forstået?

 

Jeg skriver at der kun var få som skrev noget "negativt" i omtalte tråd og dete var en reference til Klikkermus erindring om, at "alle" var negative

Jeg mener bare, at hvis det folk skriver i tråden opfattes negativt, hvordan i alverden skal man så kunne fortælle folk om ting de skal være opmærksomme på?. Altså, hvis folk generelt er så tyndhudede, så skal jeg da vist på kursus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har læst de indlæg, der er blevet skrevet siden mit sidste indlæg.

 

Jeg synes PBC er spot on med mange af sine tanker om hvordan jeg (og muligvis andre som er i mine sko) oplever responsen på dette forum. Jeg synes først og fremmest, at NOGLE folk herinde overdriver med hvor svært eller hvor krævende det er at have hund. For det andet oplever jeg en stor skepsis og mistillid. De to ting kombineret gør, at jeg føler folk herinde har en større interesse i at besværliggøre det for mig end egentlig at hjælpe mig med at realisere mit ønske om at anskaffe mig en hund. Jeg synes ikke jeg bliver mødt med forståelse, og jeg synes I taler ned til mig i den forstand, at jeg føler I skal 'belære' mig i stedet for at tage dialogen i øjenhøjde. Som jeg kan se skrev PBC også, at mange som står i min situation og søger råd herinde oplever, at folk er lidt... forbeholdne. Enten er det helt tilfældigt, at mange af 'os' føler vi bliver mødt skævt herinde, eller også er der nogle aktive medlemmer på dette forum, som går til tråde som denne med en tand for meget skepsis og mistillid til trådstarter. Men den kan I tygge lidt på, hvis I har lyst...

 

Og så må jeg lige sende en speciel hilsen til Shii, fordi du laver da nogle sjove indlæg. Du fordrejer hvad jeg siger, du sætter ting meget sort/hvidt op, og du modsiger dig selv. Jeg har aldrig sagt, at jeg bare søger en hund til "lidt træning og hygge". Igen må jeg referere til første indlæg i tråden, hvor jeg skriver jeg GERNE vil træne med hunden. Lad være med at læg ord i munden på mig, det har jeg bedt dig om at lade være med en gang før i tråden. Og når du siger, at en schæfer vil være en 'recipe for disaster', så synes jeg netop du sætter tingene meget på spidsen. Man skulle nærmest tro jeg havde sagt, at jeg aldrig ville aktivere hunden. Jeg synes faktisk jeg kan give en schæfer (eller en anden hund) et forholdsvis godt liv i og med jeg gerne vil give den motion, aktivere den og sætter mig meget ind i tingene, eftersom jeg både har besøgt et dyreinternat, lånt 5-6 bøger på biblioteket om hunde, herunder en bog om schæfere, og snakket med venner og bekendte såvel som skrevet indlæg herinde. Og for at påpege hvor du modsiger dig selv, så siger du bagefter du har sagt, at det vil være verdens undergang, hvis jeg anskaffer mig en schæfer, at "det kan sagtens lade sig gøre". Hvad skal jeg så egentlig bruge dine indlæg til?

 

Dog kan jeg godt forstå at nogle af jer har givet de svar I har gjort, eftersom jeg spørger, om schæferen er den rette hund for mig. Ved nærmere omtanke skulle jeg have spurgt, om det vil kunne fungere med en schæfer. Den vil jeg gerne tage på min kappe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes efterhånden, det lyder som om, du har sat dig ret grundigt ind i tingene og virkelig har viljen til at få det til at fungere med en schæfer. Og jeg synes, nu du har læst alle holdningerne herinde, at du træffer beslutningen på et oplyst grundlag. Hvor der er vilje, er der vej.

 

Jeg har ikke deltaget i tråden her før men har fulgt med. Du har fået mange gode råd, nogle måske kommunikeret bedre end andre, og jeg håber faktisk, at du vil overveje at blive herinde - til trods for, at du har følt dig misforstået og mødt med nogen skepsis. Jeg kunne ihvertfald godt tænke mig at følge dit kommende hundehold.

 

Jeg var egentlig også skeptisk. Men hvis jeg lader som om, trådens egentlige emne var "kan det fungere med en schæfer", koblet med din entusiasme, så holder jeg mig til min tidligere udtale: Hvor der er vilje, er der vej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen altså... Der er jo ingen af os, der kan bestemme, hvilken hund du skal have og der er jo ingen, der kan vide, hvordan det kommer til at gå med en schæfer i en lejlighed på 3. sal (eller hvor det nu var du skulle flytte til.) Nu har du fået nogle bud på, hvilke problemer der potentielt kan opstå og så kan du jo selv vurdere, om du mener, det er noget du kan overkomme, hvis det sker.

 

Jeg kan godt se, at du har valgt at sætte dig ind i tingene, men jeg må også indrømme, at jeg efter de første indlæg og efter at have fulgt med i din tidligere tråd var lidt skeptisk, fordi det faktisk ikke lød som om du havde en ret stor forståelse for hvad det vil sige at have hund generelt og schæfer i særdeleshed. Ikke fordi den nødvendigvis er sværere at have end mange andre racer (det er jo stadig en hund) men fordi den ligesom mange andre racer har nogle karakteristika, som kan give problemer i den forkerte konstellation. Og når du så skriver, at du gerne vil have en schæfer, fordi den er træningsvillig og loyal (mener det var det du skrev) så tænker jeg, at det gælder for rigtig mange hunderacer og at det ikke siger noget om, fordi du gerne vil have lige præcis en schæfer. Giver det mening?

 

Nå, men uanset hvad kan en schæfer jo være en ligeså god førstegangshund som så mange andre. Du skal selvfølgelig bare være opmærksom på de faldgruber, der kan være. Og ja, så ud og snak med en masse schæferfolk - så kan du også møde nogle hunde og se hvilke typer du kan lide :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er vist også en af dem der "modsiger" mig selv. Fordi jeg mener at en schæfer er en udemærket førstegangshund og at det ikke handler om hvad man kan, men hvad man er villig til at ofre. Omvendt mener jeg at det er en dårlig ide at have en schæfer, når man bor på 3. sal uden elevator.

 

Uanset hvilken hund man anskaffer sig, skal man imo tage udgangspunkt i gennemsnitshunden, krydret med lidt worst case. En gennemsnitsschæfer skal optimalt set ikke gå op/ned til 3. sal flere gange om dagen. En gennemsnitstæve vejer omkring 25 kg. En gennemsnitshund får flere gange i livet skader, som gør at den skal holdes i ro. Det betyder i dette tilfælde at den skal bæres op/ned mindst 4 gange om dagen i en uge eller mere. En gennemsnitsperson kan ikke holde til at bære 25 kg op/ned til 3. sal 4 gange om dagen. En gennemsnitsschæfer er gøende, snakkende og vagtsom. En gennemsnitsschæfer har brug for meningsfyldte opgaver, for ikke at have en uhensigtsmæssig adfærd. En gennemsnitsschæfer er ok, omend skeptisk, omkring nye mennesker, men bryder sig ikke om andre hunde af samme køn. En gennemsnitsschæfer har et voldsomt jagtinstinkt. En gennemsnitsschæfer er en fantastisk træningsmakker, som er meget nådig at træne med, da den tåler mange gentagelser og kan tilgive mange førerfejl. Den er pleasende og altid klar på at gøre sin ejer glad.

 

En schæfer kan, som alle andre hunde, være langt fra gennemsnit, både godt og skidt. Og det skal tages i betragtning.

 

For mig er det springende punkt stadig det med 3. sal.

 

Har du fx kigget på chodsky pes? Den minder meget om schæfer, både af udseende og sind, men er noget mindre og lettere. Den danske opdrætter laver nogle lidt tunge typer, men hvis man kigger i Norge og Sverige (eller optimalt i Tjekkiet), er tæverne nogle ganske lette små ting på omkring 16-18 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man behøver altså ikke at kunne bære en 25 kg Schæfer op og ned til 3. Sal 4 gange dagligt for at have en. Dels findes det jo svømmeveste med håndtag i nakken/ryggen og som man kan fjerne flydeelementerne fra så den kan bruges til at aflaste og sikre at hunden ikke springer op og ned og dels er det måske en lidt for pessimistisk tilgang. Så skulle ingen jo eje hunde over fx 40 kg uanset hvor de bor - eller kvinder på 60 kg i god form, må højest have hunde på 30 kg, mens mænd i god form 90 kg gerne må have en på 45 kg. Hold nu lidt igen, på at problematisere alting - især for andre.

 

at have hund indebærer at man kan komme vanskelige og uforudsete situationer, som man så må løse.

 

Man kan også være nødt til at bære børn på 30 kg op og ned fra 3. Sal. Skal man anbefale folk som bor på 3. Sal at flytte når børnene runder 25 kg?

 

chodsky pes, kunne godt være vær at undersøge nærmere, sagt uden at jeg kender racen undtagen fra beskrivelser

Link til indlæg
Del på andre sites

Man behøver altså ikke at kunne bære en 25 kg Schæfer op og ned til 3. Sal 4 gange dagligt for at have en. Dels findes det jo svømmeveste med håndtag i nakken/ryggen og som man kan fjerne flydeelementerne fra så den kan bruges til at aflaste og sikre at hunden ikke springer op og ned og dels er det måske en lidt for pessimistisk tilgang. Så skulle ingen jo eje hunde over fx 40 kg uanset hvor de bor - eller kvinder på 60 kg i god form, må højest have hunde på 30 kg, mens mænd i god form 90 kg gerne må have en på 45 kg. Hold nu lidt igen, på at problematisere alting - især for andre.

 

at have hund indebærer at man kan komme vanskelige og uforudsete situationer, som man så må løse.

 

Man kan også være nødt til at bære børn på 30 kg op og ned fra 3. Sal. Skal man anbefale folk som bor på 3. Sal at flytte når børnene runder 25 kg?

 

Er det ikke dig der altid farer i flint når man sammenligner børn og hunde? Dels er børn ret store når de vejer 30 kg. Eller meget fede! Og man skal næppe slæbe rundt på børn i den alder... Dels kan børn faktisk klamre sig til et menneske - og forholde sig roligt mens de bæres. En hund er lidt mere uhandy at bære på.

 

Jeg synes faktisk at TS skulle overveje en mindre hund, hvis han fortsat skal bo hvor han bor. En FT springer kunne være et godt bud, med det han kan tilbyde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man behøver altså ikke at kunne bære en 25 kg Schæfer op og ned til 3. Sal 4 gange dagligt for at have en. Dels findes det jo svømmeveste med håndtag i nakken/ryggen og som man kan fjerne flydeelementerne fra så den kan bruges til at aflaste og sikre at hunden ikke springer op og ned og dels er det måske en lidt for pessimistisk tilgang. Så skulle ingen jo eje hunde over fx 40 kg uanset hvor de bor - eller kvinder på 60 kg i god form, må højest have hunde på 30 kg, mens mænd i god form 90 kg gerne må have en på 45 kg. Hold nu lidt igen, på at problematisere alting - især for andre.

 

at have hund indebærer at man kan komme vanskelige og uforudsete situationer, som man så må løse.

 

Man kan også være nødt til at bære børn på 30 kg op og ned fra 3. Sal. Skal man anbefale folk som bor på 3. Sal at flytte når børnene runder 25 kg?

 

chodsky pes, kunne godt være vær at undersøge nærmere, sagt uden at jeg kender racen undtagen fra beskrivelser

 

Men man kommer ikke uden om, at det belaster hundens led, sener og muskler, hvis den dagligt skal op og ned mange gange. Det kan give slid og belastnings skader, navnligt hos en ikke udvokset hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...