Hop til indhold

Er en schæfer den rette hund for mig?


Desting
 Share

Recommended Posts

Men man kommer ikke uden om, at det belaster hundens led, sener og muskler, hvis den dagligt skal op og ned mange gange. Det kan give slid og belastnings skader, navnligt hos en ikke udvokset hund.

Og undskyld jeg siger det, i det hele taget også for voksne. Det er en race der er skruet lidt problematisk sammen (når vi taler højavl). Den bagpart er altså ikke racens stærkeste side.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 279
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Og undskyld jeg siger det, i det hele taget også for voksne. Det er en race der er skruet lidt problematisk sammen (når vi taler højavl). Den bagpart er altså ikke racens stærkeste side.

 

Også hos voksne ja, men der er det mest albuer og skulderparti på forkroppen der er udsat når de skal ned af trappen.

Link til indlæg
Del på andre sites

@Niels

 

Jeg har ikke besluttet mig for hvilken hund jeg skal have. Dog er jeg ved at vænne mig til tanken om, at det ikke skal være en schæfer. Jeg ved ikke engang om jeg vil have hund. Mange herinde bliver ved med at fortælle mig, at 3. sal og stor hund er en dårlig cocktail, og eftersom jeg er mest interesseret i en lidt større hund, så ved jeg ikke, om det er noget jeg har lyst til at kaste mig ud i alligevel. Vil ikke have en hund, hvis dens led bliver ødelagt af trapperne. Men igen, jeg ved ikke om det passer eller ej. Nogle mener det skader den, andre mener det er ufarligt. Jeg er en stærk fyr, jeg kan godt bære en hund på 25-30 kg op og ned i den første periode af dens liv. Men jeg gider ikke gøre det i 10 år, og det er vel kun forståeligt. Hvis det kunne interessere dig, har jeg været inde og kigge på Golden Retriever. Men synes ikke jeg er ligeså hooked på ideen som med schæfer, primært nok fordi jeg gerne vil udfordres lidt. Ikke fordi en Golden ikke vil kunne udfordre mig, men det kunne være lidt mere spændende at kaste sig ud i schæfer projektet måske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilket også er fint at TS nu ved. (Og det har han vidst længe og taget stilling til).

 

Og derfor skal se sig godt for når opdrætter og hvalp vælges. Schæfer er en vanskelig race mht at finde gode, sunde linjer som faktisk sagtens kan tåle at løbe og lege. Hoppe og springe og når de er voksne løbe ved cykel, gå på trapper og arbejde i anstrengende, daglange eftersøgninger. Personligt ville jeg nok gå efter gode arbejdslinjer, med et moderat temperament. Hunde der opdrættes primært til eftersøgning ikke til bevogtning. Uden at kende meget til netop Schæfere vil jeg tro at ligesom andre arbejdshunde, skal de både kunne arbejde of slappe af. Være robuste, samarbejdsvillige og hvis man fra starten ikke træner dem i at præstere mere og mere, men med et mere moderat aktivitetsniveau, vil de have det fint med det.

 

Men TS skal meget tættere på racen, linjerne, opdrætterne og både forstå mere om brugshundene og det ssom kaldes højavl, som sikker dækker over dicideret udstillingsopdræt (som jeg ville undgå) og opdræt af gode, robuste og trænbare ikke extreme hunde. Det må TS jo sætte sig ind i, før indkøb.

Link til indlæg
Del på andre sites

@Niels

 

Jeg har ikke besluttet mig for hvilken hund jeg skal have. Dog er jeg ved at vænne mig til tanken om, at det ikke skal være en schæfer. Jeg ved ikke engang om jeg vil have hund. Mange herinde bliver ved med at fortælle mig, at 3. sal og stor hund er en dårlig cocktail, og eftersom jeg er mest interesseret i en lidt større hund, så ved jeg ikke, om det er noget jeg har lyst til at kaste mig ud i alligevel. Vil ikke have en hund, hvis dens led bliver ødelagt af trapperne. Men igen, jeg ved ikke om det passer eller ej. Nogle mener det skader den, andre mener det er ufarligt. Jeg er en stærk fyr, jeg kan godt bære en hund på 25-30 kg op og ned i den første periode af dens liv. Men jeg gider ikke gøre det i 10 år, og det er vel kun forståeligt. Hvis det kunne interessere dig, har jeg været inde og kigge på Golden Retriever. Men synes ikke jeg er ligeså hooked på ideen som med schæfer, primært nok fordi jeg gerne vil udfordres lidt. Ikke fordi en Golden ikke vil kunne udfordre mig, men det kunne være lidt mere spændende at kaste sig ud i schæfer projektet måske.

 

Hvis muligt, kunne du kigge efter en lejlighed i stueplan? Ved godt de ikke hænger på træerne, men det vil jo give dig bedre muligheder for din drømmehund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis muligt, kunne du kigge efter en lejlighed i stueplan? Ved godt de ikke hænger på træerne, men det vil jo give dig bedre muligheder for din drømmehund.

 

Det kunne jo være plan B. Eller rækkehus. Men det er jo ikke sandsynligt at det nogensinde bliver et problem, hvis man vælger den rette hvalp og holder den igod for og lære den gode trappe-vaner fra starten. Jeg tror mange skader udelukkende skyldes dårlige trappevaner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den skal jo ikke bæres hele livet, men dels er der en risiko for at den i perioder skal bæres, dels er der risikoen for unødigt slid.

 

Men TS, prøv lige at se chodsky pes. Måske den kunne have interesse?

 

Har lige kigget på den og der tror jeg du ramte plet! Samtidig er den jo smuk!

Link til indlæg
Del på andre sites

Har set på chodsky pes. Har aldrig hørt om den før, men den ligner rimlig meget en schæfer, synes jeg. Det er bare ikke en RIGTIG schæfer.

 

Men besidder de samme egenskaber du søger, er bare lidt mindre og knap så aggresivt anlagt i følge racebeskrivelsen. Jeg tror det er et godt bud på et godt match.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har du ret i Niels. Vil tænke over det.

 

Lige et hurtigt spørgsmål: Hvad er grunden til I tænker en mellemstor hund er bedre? Er det fordi de ikke har samme risiko for problemer med led som store hunde, eller er det så jeg selv kan bære den op?

 

Det er netop det, at jo tungere hund, jo hårdere belastning af bevægeapparatet. Og selvom andre har skrevet andet ville jeg anbefale, uanset race, at bære den det første lange stykke tid...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en højavlsschæfer jo heller ikke:mrgreen:

 

Og en RIGTIG hund er en Rottweiler! :sjov: (Har jeg set nogen køre rundt med på en streamer i bagruden.) Skal måske lige tilføje, at det har vi ikke, kun en mærkat fra Dyrefondet, med "levende dyr i bilen, vis hensyn!"

Redigeret af Niels M
Link til indlæg
Del på andre sites

@Niels

 

Jeg har ikke besluttet mig for hvilken hund jeg skal have. Dog er jeg ved at vænne mig til tanken om, at det ikke skal være en schæfer. Jeg ved ikke engang om jeg vil have hund. Mange herinde bliver ved med at fortælle mig, at 3. sal og stor hund er en dårlig cocktail, og eftersom jeg er mest interesseret i en lidt større hund, så ved jeg ikke, om det er noget jeg har lyst til at kaste mig ud i alligevel. Vil ikke have en hund, hvis dens led bliver ødelagt af trapperne. Men igen, jeg ved ikke om det passer eller ej. Nogle mener det skader den, andre mener det er ufarligt. Jeg er en stærk fyr, jeg kan godt bære en hund på 25-30 kg op og ned i den første periode af dens liv. Men jeg gider ikke gøre det i 10 år, og det er vel kun forståeligt. Hvis det kunne interessere dig, har jeg været inde og kigge på Golden Retriever. Men synes ikke jeg er ligeså hooked på ideen som med schæfer, primært nok fordi jeg gerne vil udfordres lidt. Ikke fordi en Golden ikke vil kunne udfordre mig, men det kunne være lidt mere spændende at kaste sig ud i schæfer projektet måske.

Prøv at kigge på Chodsky Pes, som Anne foreslog. Den er lidt henad schæfere både af udseende og temperament, men i en mindre udgave. Der findes mig bekendt kun en opdrætter af dem i Danmark, men hvis du søger på chodsky pes norden på facebook, kan du finde opdrættere fra både Norge og Sverige.

Et andet plus er, at det vist er en ret sund race, hvor schæferen jo døjer med en del skavanker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Jeg har egentlig aldrig hørt om den. Er det en sjælden race? Synes ellers jeg har læst om langt de fleste racer.

 

Jeg har heller aldrig hørt om den, før nogle herinde fortalte om den og jeg synes den er meget smuk. og tillykke med lejligheden i øvrigt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har egentlig aldrig hørt om den. Er det en sjælden race? Synes ellers jeg har læst om langt de fleste racer.

 

Det er en fantastisk race, den er ret ny og ikke en officiel race i FCI (Endnu), og derfor findes der nok ikke så mange af dem. Vi har selv haft kig på racen, og den er virkelig god.

 

Jeg vil lige igen sige; Jeg har skam blot sagt at du selv har opstillet en tråd hvor du sætte alle der svarede (stort set) op til at fejle. Du spørge direkte om schæferen er den rette race for dig, og du fik folks ærlige mening. I mine øjne var det bare ikke den rette race for dig. Havde du bedt om hjælp til hvordan det kunne fungere med en schæfer, havde du fået en hel anden feedback. Jeg tror alle racer kan lykkedes, men hvis man er åben og leder efter den rette så får man langt flere forskellige bud på hvad der er af muligheder.

 

Jeg synes bestemt ikke at du skal smide schæferen væk og sige "Nu bliver det ikke den", hav den i baghovedet imens du kigger på de alternative racer, hvem ved måske ender du med en schæfer alligevel. Nogle opskrifter er bare forfærdelige på papiret, men når de sættes sammen i virkeligheden så fungere det alligevel!

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så må jeg lige sende en speciel hilsen til Shii, fordi du laver da nogle sjove indlæg. Du fordrejer hvad jeg siger, du sætter ting meget sort/hvidt op, og du modsiger dig selv. Jeg har aldrig sagt, at jeg bare søger en hund til "lidt træning og hygge". Igen må jeg referere til første indlæg i tråden, hvor jeg skriver jeg GERNE vil træne med hunden. Lad være med at læg ord i munden på mig, det har jeg bedt dig om at lade være med en gang før i tråden. Og når du siger, at en schæfer vil være en 'recipe for disaster', så synes jeg netop du sætter tingene meget på spidsen. Man skulle nærmest tro jeg havde sagt, at jeg aldrig ville aktivere hunden. Jeg synes faktisk jeg kan give en schæfer (eller en anden hund) et forholdsvis godt liv i og med jeg gerne vil give den motion, aktivere den og sætter mig meget ind i tingene, eftersom jeg både har besøgt et dyreinternat, lånt 5-6 bøger på biblioteket om hunde, herunder en bog om schæfere, og snakket med venner og bekendte såvel som skrevet indlæg herinde. Og for at påpege hvor du modsiger dig selv, så siger du bagefter du har sagt, at det vil være verdens undergang, hvis jeg anskaffer mig en schæfer, at "det kan sagtens lade sig gøre". Hvad skal jeg så egentlig bruge dine indlæg til?

 

Nu har jeg læst alle mine indlæg igen, og jeg kan altså ikke læse at jeg modsiger mig selv noget sted. Jeg er 100% klar omkring at jeg ikke synes schæferen er det oplagte valg, jeg kommentere til en ANDEN brugere at CM og schæfer er to ting der bare ikke skal blandes (Det har som sådan ikke noget med min holdning til dig at gøre, derfor jeg kommentere det til en anden bruger).

Du beskriver skam at du gerne vil træne med hunden, og det skriver jeg da intet sted at du ikke vil? Jeg skriver blot at det du efterfølgende beskriver at du vil med hunden, passer mere på et lavt til medium niveau, og ikke et medium til højt energi niveau.

Jeg skriver faktisk flere gange at hvis du virkelig vil en schæfer, skal det nu nok sagtens gå, det kræver bare man er villig til at få det til at virke.

 

Derudover vil jeg virkelig gerne at du, eventuelt privat sender mig de citater du her har sagt jeg har skrevet til dig og dit hundehold, da jeg virkelig ikke kan se at jeg har sagt andet end at det ikke er et oplagt valg, men at det nu nok sagtens vil kunne gå, selvom det ikke er det rette valg (Som var dit spørgsmål.).

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg læst alle mine indlæg igen, og jeg kan altså ikke læse at jeg modsiger mig selv noget sted. Jeg er 100% klar omkring at jeg ikke synes schæferen er det oplagte valg, jeg kommentere til en ANDEN brugere at CM og schæfer er to ting der bare ikke skal blandes (Det har som sådan ikke noget med min holdning til dig at gøre, derfor jeg kommentere det til en anden bruger).

Du beskriver skam at du gerne vil træne med hunden, og det skriver jeg da intet sted at du ikke vil? Jeg skriver blot at det du efterfølgende beskriver at du vil med hunden, passer mere på et lavt til medium niveau, og ikke et medium til højt energi niveau.

Jeg skriver faktisk flere gange at hvis du virkelig vil en schæfer, skal det nu nok sagtens gå, det kræver bare man er villig til at få det til at virke.

 

Derudover vil jeg virkelig gerne at du, eventuelt privat sender mig de citater du her har sagt jeg har skrevet til dig og dit hundehold, da jeg virkelig ikke kan se at jeg har sagt andet end at det ikke er et oplagt valg, men at det nu nok sagtens vil kunne gå, selvom det ikke er det rette valg (Som var dit spørgsmål.).

 

Millan's metoder er efter min helt private mening en dårlig cocktail med en hvilken som helst hund, uanset race. Han ved helt sikkert en hel del om hunde, men den måde han træner på er IMO syg og ødelægger mere end den gavner. Jeg ville aldrig overlade min hund til ham, om han så var den sidste træner på planeten!

Link til indlæg
Del på andre sites

Millan's metoder er efter min helt private mening en dårlig cocktail med en hvilken som helst hund, uanset race. Han ved helt sikkert en hel del om hunde, men den måde han træner på er IMO syg og ødelægger mere end den gavner. Jeg ville aldrig overlade min hund til ham, om han så var den sidste træner på planeten!

Totalt og aldeles enig! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Millan's metoder er efter min helt private mening en dårlig cocktail med en hvilken som helst hund, uanset race. Han ved helt sikkert en hel del om hunde, men den måde han træner på er IMO syg og ødelægger mere end den gavner. Jeg ville aldrig overlade min hund til ham, om han så var den sidste træner på planeten!

 

Helt enig, ville ikke lade den mand nær min hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...