Hop til indhold

Er en schæfer den rette hund for mig?


Desting
 Share

Recommended Posts

  • Svar 279
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg synes det er lidt synd, hvis man vælger drømme hunden af de forkerte grunde. Jeg vil derfor opfordre TS til at overveje seriøse og gode argumenter nøje, men også træffe en beslutning, som du er glad for om 3 år eller vente med hund indtil du er helt afklaret.

 

Og CM tror jeg ikke det kan betale sig at diskutere herinde. Da fanatiske modstand mod ham herinde nærmest at på linje fanatiske muslimer. Men den har vist ikke så meget med dit valg at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er lidt synd, hvis man vælger drømme hunden af de forkerte grunde. Jeg vil derfor opfordre TS til at overveje seriøse og gode argumenter nøje, men også træffe en beslutning, som du er glad for om 3 år eller vente med hund indtil du er helt afklaret.Og CM tror jeg ikke det kan betale sig at diskutere herinde. Da fanatiske modstand mod ham herinde nærmest at på linje fanatiske muslimer. Men den har vist ikke så meget med dit valg at gøre.
Hold da op! Det var sgu en sympatisk melding! Tsk, tsk... Ønsker ikke, at blive sammenlignet med den slags afskum, tak! Er det hvad du mener med god tone?
Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op! Det var sgu en sympatisk melding! Tsk, tsk... Ønsker ikke, at blive sammenlignet med den slags afskum, tak! Er det hvad du mener med god tone?

 

Jeg synes faktisk at den evige og nærmest fanatiske modstand mod CM er usympatisk, uden nuancer, uden argumentation og uden relation til emnet er usympatisk og derfor mener jeg, som tidligere sagt, at at hvis folk er debatter sympatisk svarer og deltager jeg sympatisk. Jeg har indtryk af at blot mange erenige, tror nogen, at man godt kan tilsidesætte god tone og bare nedrakke. Ikke sympatisk

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes faktisk at den evige og nærmest fanatiske modstand mod CM er usympatisk, uden nuancer, uden argumentation og uden relation til emnet er usympatisk og derfor mener jeg, som tidligere sagt, at at hvis folk er debatter sympatisk svarer og deltager jeg sympatisk. Jeg har indtryk af at blot mange erenige, tror nogen, at man godt kan tilsidesætte god tone og bare nedrakke. Ikke sympatisk
Må jeg helt oprigtigt spørge, hvorfor du gider blive hængende, når vi åbenbart alle sammen er så forfærdelige?

 

For god ordens skyld skal det lige siges, at det ikke er en opfordring til at smutte. Jeg forstår det ganske enkelt bare ikke. I starten synes jeg du bidrog med en masse gode indlæg og et friskt pust til debatten, men nu virker det som om du bruger en ufattelig mængde tid på at fortælle os andre hvor frygtelige vi er og at vi alle sammen debatterer forkert. Det er en skam, for jeg tror du stadig har en masse at bidrage med. Jeg tror bare det drukner i de der "politibetjente-indlæg."

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes faktisk at den evige og nærmest fanatiske modstand mod CM er usympatisk, uden nuancer, uden argumentation og uden relation til emnet er usympatisk og derfor mener jeg, som tidligere sagt, at at hvis folk er debatter sympatisk svarer og deltager jeg sympatisk. Jeg har indtryk af at blot mange erenige, tror nogen, at man godt kan tilsidesætte god tone og bare nedrakke. Ikke sympatisk

men manden er jo i værste eksempler dyremishandler, i bedste eksempler bare ikke effektiv? Skal vi også sympatisere med tyrefægtning, hajfinnesuppe og østeuropæiske børnehjem der behandler (behandlede?) levende mennesker værre end burhøns?

Link til indlæg
Del på andre sites

Og ift. at være på linje med ekstreme muslimer, så er jeg godt nok ikke særlig glad for at blive sat i bås med folk, der slår uskyldige mennesker ihjel, fordi jeg tilfældigvis ikke er enig med CM i ret meget. Det er lidt for langt ude for min smag. Og så kan du jo, PBC, godt mene at det er unuanceret og ikke argumenteret ret godt for hvorfor en del brugere herinde ikke synes om ham, men såvidt jeg husker er der lavet en del tråde, hvor der faktisk opstår en del "faglig" snak, hvor der bliver sat ord på, hvorfor det han gør tit er noget skidt. Det kan måske være værd at prøve at finde de tråde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er blevet lidt OT, men for en god ordens skyld vil jeg gerne lige bidrage med noget også.

 

At sige at CM i bedste tilfælde ikke er effektiv er jo en gang... ja, det er en gang ævl, synes jeg. Jeg har da selv læst nogle blogs fra hundetrænere, som udtaler sig om CM. Og ja, nogle af dem har været uenige med nogle af hans metoder, men af dem jeg læste mente de alle, at han har fat i noget af det rigtige på mange punkter. Så at sige at han i bedste tilfælde bare ikke er effektiv er en gang ævl, synes jeg. Hvis det var tilfældet, havde man aldrig set hans ansigt på TV. Han kan noget med hunde. Men for en god ordens skyld kunne jeg godt tænke mig, at de mennesker, som er stor modstander af CM og hans metoder, gerne må uddybe, hvad det er CM konkret gør, som retfærdiggør, at man kan sammenligne det med hvordan børn bliver behandlet på østeuropæiske børnehjem...

 

Der er tydeligvis en stor modstand mod CM herinde. Ligeså snart jeg nævnte hans navn i tråden her, blev jeg mødt med nedladende kommentarer som disse:

 

Med den indstilling du har plus at du bor på tredje sal samt at du åbenbart er fan af Cesar Milan, så er der næppe en eneste seriøs Schæfer opdrætter som vil sælge dig en hvalp.

 

Med den indstilling du har til hundeopdragelse, så er jeg ret sikker på at det kommer til at ende galt for dig - dette gælder speciel hvis du bruger Cesar Milan metoder.

 

Så blev jeg, i min optik, latterliggjort af vedkommende for at have nævnt ham. Det er ikke specielt sympatisk, synes jeg. Jeg synes ikke CM skriver noget forkert, tværtimod. Han var skarp til at se grundene til jeg følte mig mødt skævt, og jeg synes hans pointer er meget valide, både når det kommer til råd om hund, men også når det kommer til, hvad det er som, jeg inklusiv, synes der kunne forbedres herinde, når det kommer til takt og tone.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er lidt synd, hvis man vælger drømme hunden af de forkerte grunde. Jeg vil derfor opfordre TS til at overveje seriøse og gode argumenter nøje, men også træffe en beslutning, som du er glad for om 3 år eller vente med hund indtil du er helt afklaret.

 

Og CM tror jeg ikke det kan betale sig at diskutere herinde. Da fanatiske modstand mod ham herinde nærmest at på linje fanatiske muslimer. Men den har vist ikke så meget med dit valg at gøre.

 

Jeg forstod ikke helt dit indlæg; hvad mener du med det er synd, hvis man vælger drømmehunden af de forkerte grunde? Mener du hvis man vælger den FRA af de forkerte grunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Cesar Milan er på mange måder både god og dårlig.

 

Min holdning til ham er at hans basale instinkt og viden om hunde er på det rigtige sted, men at man benytter fysisk straf, spark og dask, jag i halsbånd og tvang, er imod min måde at behandle min hund.

 

Han har f.eks. netop været oppe til debat fordi han benyttede grise i et program, hvor en hund havde det problem at den jagtede og slog grise ihjel. I programmet ser man hvordan hunden gentagende gange får fat i de stakkels grise (Fordi CM ikke har styr på hunden, og jagter den rundt), grisene ender med blodige øre, som er hapset af hunden.

 

At du antager det folk har skrevet, igen fordi de er uenige med dig som nedladende eller at du er blevet latterliggjort, synes jeg er noget du må tage på din kappe. Bare fordi folk mener at brugen af CMs metoder er forkert, betyder det ikke at de latterliggøre dig; Det betyder skam blot at de er uenige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fundet den her tråd, hvor jeg godt nok ikke har orket at læse samtlige sider, men umiddelbart virker tråden ret saglig udover nogle enkelte lidt nedladende, unødvendige kommentarer. Især Ninjamors første, lange indlæg synes jeg er en rigtig god forklaring på, hvor CM måske ikke helt er et godt valg. Generelt er der umiddelbart gode betragtninger i tråden og de kan forklare det bedre end jeg kan, så værsgo :blink:

http://www.hunde-forum.dk/debat/30830-cesar-milan-psykiske-metoder-gode-darlige.html?highlight=C%E6sar+Milan

Link til indlæg
Del på andre sites

men manden er jo i værste eksempler dyremishandler, i bedste eksempler bare ikke effektiv? Skal vi også sympatisere med tyrefægtning, hajfinnesuppe og østeuropæiske børnehjem der behandler (behandlede?) levende mennesker værre end burhøns?

 

Det er det jeg mener med fanatisk:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Cesar Milan er på mange måder både god og dårlig.

 

Min holdning til ham er at hans basale instinkt og viden om hunde er på det rigtige sted, men at man benytter fysisk straf, spark og dask, jag i halsbånd og tvang, er imod min måde at behandle min hund.

 

Han har f.eks. netop været oppe til debat fordi han benyttede grise i et program, hvor en hund havde det problem at den jagtede og slog grise ihjel. I programmet ser man hvordan hunden gentagende gange får fat i de stakkels grise (Fordi CM ikke har styr på hunden, og jagter den rundt), grisene ender med blodige øre, som er hapset af hunden.

 

At du antager det folk har skrevet, igen fordi de er uenige med dig som nedladende eller at du er blevet latterliggjort, synes jeg er noget du må tage på din kappe. Bare fordi folk mener at brugen af CMs metoder er forkert, betyder det ikke at de latterliggøre dig; Det betyder skam blot at de er uenige.

 

Du er helt udenfor det jeg taler om. Jeg føler mig hverken latterliggjort eller talt ned til. Jeg siger blot at den automatiske og fanatiske fordømmelse af CM er usympatisk. Hverken mere eller mindre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke at man kan sige at CM ikke er effektiv, eller ikke virker, for det gør hans metoder jo i princippet. Det handler jo bare om man har lyst til at behandle sin hund som han gør?

 

Jeg kan stadig huske episoden med den Grand Danois der var bange for glatte gulve :

 

https://www.youtube.com/watch?v=Zx4TScMLaos

 

 

Bare tving hunden, som er tydeligt bange :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er helt udenfor det jeg taler om. Jeg føler mig hverken latterliggjort eller talt ned til. Jeg siger blot at den automatiske og fanatiske fordømmelse af CM er usympatisk. Hverken mere eller mindre.

 

Det var Desting jeg svarede, undskyld at citat ikke kom med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan du ikke synes det er nedladende at skrive, at fordi "jeg åbenbart er fan er CM", så vil ingen seriøs schæfer kennel sælge mig en af deres hunde, og at med den indstilling jeg har til hundeopdragelse, så vil det ende galt for mig?

 

Men det er jo rigtigt? Det er ingen seriøst schæfer opdrætter som ville sælge en hvalp til en der bruger CMs metoder. En schæfer har netop et sind, i mine øjne, som gør dem ekstra sensitive i forhold til CMs metoder, netop fordi man overskrider hundens grænser gentagende gange, og en schæfer er bare en hund der en dag får nok og råber røv; Og det er pisse hamrende farlig, det er derfor det er vigtigt at starte til hundetræning og virkelig få et forhold til (specielt) sin schæfer, som er positivt og bygget på tillid. Andre racer kan bedre håndtere at få deres grænser overskredet gentagende gange.

 

Og dermed mener folk jo netop også at hvis man har den holdning til hundetræning så vil det ende galt. Det er jo ikke nedladende, det eneste nedladende i det er nogen har tillagt dig CMs metoder, mere end du måske havde givet udtryk for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, nu bliver jeg måske meget upopulær herinde, men den video du lige linkede Shii - jeg kan ikke se hvad der er så frygteligt ved den? Hvis det er det værste du kan vise mig af hvad CM gør, som er så forfærdeligt, så må jeg erkende, at jeg slet ikke deler din/jeres holdning til CM herinde. Jeg troede du skulle vise mig noget meget værre.

 

Hvordan tror du/I man behandler mennesker med fobier eller angst? Hvis man ser bort fra medicinering, så handler det jo NETOP om at trodse frygten, dvs. kaste sig ud i situationer, hvor angsten dukker op, så man erfarer, at det ikke er farligt! Hvordan skulle den hund ellers lære, at glatte gulve ikke er så farlige, som den gik og troede?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fundet den her tråd, hvor jeg godt nok ikke har orket at læse samtlige sider, men umiddelbart virker tråden ret saglig udover nogle enkelte lidt nedladende, unødvendige kommentarer. Især Ninjamors første, lange indlæg synes jeg er en rigtig god forklaring på, hvor CM måske ikke helt er et godt valg. Generelt er der umiddelbart gode betragtninger i tråden og de kan forklare det bedre end jeg kan, så værsgo :blink:

http://www.hunde-forum.dk/debat/30830-cesar-milan-psykiske-metoder-gode-darlige.html?highlight=C%E6sar+Milan

 

Man kan være enig eller uenig i CM's virke og metoder. Fakta er vistnok at det deler vandene. Det jeg ikke bryder mig om er at man herinde efterhånden omtaler det som en underforstået og helt selvfølgelighed, at vi alle mener at man ude at argumentere opfatter ham som dyremishaldler af værste skuffe. Det er han efter min mening ikke. Jeg tror stadig han har hjulpet mange problemhunde og ejere der har problemer med hundene. Om det er på absolut bedste måde ved jeg ikke, men det er bedre en ingenting at gøre, efter min mening.

 

Jeg finder at der er en nærmest fanatisk modstand mod ham og alt hvad han gør. Fanatisk for det nærmest bliver en religion at sable ham ned.

 

Jeg har personligt aldrig forstået denne fanatiske modstand. Jeg forstår at man kan være uenig i visse dele - i CM's teorier og også i de metoder han somme tider anvender. Jeg tror dog ikke der er ret meget du ikke vil kunne finde i enhver forstad i Danmark eller på mange træningspladser og derfor synes jeg hadet og krittikken virker fanatisk og overdrevet.

 

Jeg er og bliver på HF fordi jeg ikke har noget imod at blive udfordret på min viden og mine holdninger til hundehold, hundetræning og fordi jeg stadig lærer nyt her. Men jeg kan afgjort godt fornemme at jeg ikke deler opfattelse med et flertal og jeg fornemmer at mange af de der lige dropper ind og forlader HF igen, netop lader sig skræmme af, at hvis man ikke indpasser sig i den gængse opfattelse og forståelse er man "forkert på den". Der er ikke meget udvikling i at debattere med folk man er enige med. Eller hvor det kun er nuancer der skiller holdningerne - som når 2 meget venstreorienterede diskuterer om man bør nationalisere alle banker eller kun den der tjener penge:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige den video synes jeg faktisk ikke er den værste. Nogle af de ting han gør kunne jeg nok også godt finde på at gøre selv som f.eks. at sætte sig i stolen og vente på, at hunden fulgte med af sig selv. Det ville jeg så nok bare have gjort ved indgangen, men bortset fra det.

 

Og så er det selvfølgelig også et problem, at han ikke har specielt lang tid til at træne det i. Man skal gerne kunne se en effekt hurtigt. Hvis han havde længere tid til at træne det i, ville det ikke være nødvendigt at presse hunden så meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det stod til mig, havde jeg også givet hunden mere tid til at vænne sig til situation - at nu skulle den altså ud og gå på de gulve der. Men at han presser den ud i det, synes jeg er den helt rigtige måde at gå ind til tingene på. Det ville jeg selv have gjort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan være enig eller uenig i CM's virke og metoder. Fakta er vistnok at det deler vandene. Det jeg ikke bryder mig om er at man herinde efterhånden omtaler det som en underforstået og helt selvfølgelighed, at vi alle mener at man ude at argumentere opfatter ham som dyremishaldler af værste skuffe. Det er han efter min mening ikke. Jeg tror stadig han har hjulpet mange problemhunde og ejere der har problemer med hundene. Om det er på absolut bedste måde ved jeg ikke, men det er bedre en ingenting at gøre, efter min mening.

 

Jeg finder at der er en nærmest fanatisk modstand mod ham og alt hvad han gør. Fanatisk for det nærmest bliver en religion at sable ham ned.

 

Jeg har personligt aldrig forstået denne fanatiske modstand. Jeg forstår at man kan være uenig i visse dele - i CM's teorier og også i de metoder han somme tider anvender. Jeg tror dog ikke der er ret meget du ikke vil kunne finde i enhver forstad i Danmark eller på mange træningspladser og derfor synes jeg hadet og krittikken virker fanatisk og overdrevet.

 

Jeg er og bliver på HF fordi jeg ikke har noget imod at blive udfordret på min viden og mine holdninger til hundehold, hundetræning og fordi jeg stadig lærer nyt her. Men jeg kan afgjort godt fornemme at jeg ikke deler opfattelse med et flertal og jeg fornemmer at mange af de der lige dropper ind og forlader HF igen, netop lader sig skræmme af, at hvis man ikke indpasser sig i den gængse opfattelse og forståelse er man "forkert på den". Der er ikke meget udvikling i at debattere med folk man er enige med. Eller hvor det kun er nuancer der skiller holdningerne - som når 2 meget venstreorienterede diskuterer om man bør nationalisere alle banker eller kun den der tjener penge:-D

Jeg synes egentligt, det er svært at diskutere ham uden at have et konkret eksempel at gå ud fra, fordi jeg egentligt synes, at han i nogle videoer gør det okay - ikke helt, som jeg selv ville gøre det, men der er elementer af det han gør og siger, som jeg godt kan forstå og tilpasse til min egen måde at have hund på. Men der er også eksempler, hvor jeg slet ikke forstår, hvad han har tænkt og hvor jeg synes hunden er meget, meget misforstået.
Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, nu bliver jeg måske meget upopulær herinde, men den video du lige linkede Shii - jeg kan ikke se hvad der er så frygteligt ved den? Hvis det er det værste du kan vise mig af hvad CM gør, som er så forfærdeligt, så må jeg erkende, at jeg slet ikke deler din/jeres holdning til CM herinde. Jeg troede du skulle vise mig noget meget værre.

 

Hvordan tror du/I man behandler mennesker med fobier eller angst? Hvis man ser bort fra medicinering, så handler det jo NETOP om at trodse frygten, dvs. kaste sig ud i situationer, hvor angsten dukker op, så man erfarer, at det ikke er farligt! Hvordan skulle den hund ellers lære, at glatte gulve ikke er så farlige, som den gik og troede?

 

Jeg har selv angst og det er på ingen måde den måde man behandler mennesker med angst!

 

Den video jeg linkede til er absolut ikke en af de værste, det er bare en som får mit hjerte til at bløde fordi jeg er stor tilhænger af tillid imellem hund og menneske, og jeg ville aldrig tvinge min hund til noget den ikke ønskede!

 

Der findes mange måder man kan lærer hunden at glatte gulve ikke er farlige, f.eks. ved at forbinde det med noget positivt, f.eks. ved at servere dens mad på et lille stykke glat underlag, og gøre underlaget størrer og størrer, lokke hunden ud på gulvet med lækre godbidder, så den selv tager valget og man ikke bare tvinger den.

 

 

 

Og til dit næste indlæg; kan det tænkes, at ikke alle seriøse opdrættere deler samme opfattelse af CM som jer herinde?

 

Men seriøs er jo relativ; Hvis man mener at en seriøs opdrætter ikke vil sælge en hvalp til en der benytter CMs metoder. Ergo vil en der vil sælge en hvalp til en persond er bruger CMs metoder, automatisk ikke være seriøs.

 

Du kan jo have en anden holdning. Ligesom at jeg kan mene en ting om mit hundehold, og andre helt sikkert vil mene noget andet. Man kan jo altid kun tale udfra sigselv, og der vil altid være variationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det stod til mig, havde jeg også givet hunden mere tid til at vænne sig til situation - at nu skulle den altså ud og gå på de gulve der. Men at han presser den ud i det, synes jeg er den helt rigtige måde at gå ind til tingene på. Det ville jeg selv have gjort.

Altså, jeg synes egentligt det er okay, at han får den igennem døren hurtigt, når han nu havde besluttet sig for, at det skulle den bare. Så er der efter min mening ingen grund til at nøle og trække det i langdrag :-D Men når hunden så var kommet igennem døren, ville jeg nok have ventet lidt. Her står hunden jo bare, så der kunne man jo sagtens have ladet den være og ladet den opdage, at der ikke sker noget. Og så er belønninger jo altid godt :blink: Det måtte han godt bruge mere af for min skyld ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...