Hop til indhold

forhudsbetændelse


Museklik
 Share

Recommended Posts

Gæst DorteDK

På et eller andet tidspunkt har alle han hunde betændelse, som min dyrlæge engang sagde alle han hunde med respekt for sig selv har lidt betændelse af og til ;-)

Zeus har det slet ikke Walther har det af og til, jeg forebygger ikke, er det meget får han lidt tomat i sin mad, eller makrel i tomat. Det tager det værste. Ellers kan man købe forhudsrens men det er med pipette og det hele og det er vist ikke særlig rart jeg bruger det ikke hos mine hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

På et eller andet tidspunkt har alle han hunde betændelse, som min dyrlæge engang sagde alle han hunde med respekt for sig selv har lidt betændelse af og til ;-)

Zeus har det slet ikke Walther har det af og til, jeg forebygger ikke, er det meget får han lidt tomat i sin mad, eller makrel i tomat. Det tager det værste. Ellers kan man købe forhudsrens men det er med pipette og det hele og det er vist ikke særlig rart jeg bruger det ikke hos mine hunde.

 

Tomat?

Pipette lyder ikke rart

 

Er der noget der øger hundens risiko?

 

Kan slet ikke erindre vores han hund havde det da jeg var barn

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan være god grund til at rense området, det kan blive så slemt at det løber ned ad hundens bagben og uanset så er det jo en betændelsestilstand som vi ikke ville ignorere andetsteds på hunden.

 

Brintoverilte på en vatrondel, træk lidt tilbage i forhuden og rens med vattet. Vil man være mere grundig kan man bruge en injektionssprøjte (uden nål :shock:) og hælde brintoverilte ind i bæstet. Det virker ikke som om det er ubehageligt for hunden.

 

Yogurt naturel kan bruges forebyggende og har samtidig en dæmpende effekt på en hanhund som er oppe at køre grundet dejlige hundedamer. Husk at yoghurten skal være lun

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan være god grund til at rense området, det kan blive så slemt at det løber ned ad hundens bagben og uanset så er det jo en betændelsestilstand som vi ikke ville ignorere andetsteds på hunden.

 

Brintoverilte på en vatrondel, træk lidt tilbage i forhuden og rens med vattet. Vil man være mere grundig kan man bruge en injektionssprøjte (uden nål :shock:) og hælde brintoverilte ind i bæstet. Det virker ikke som om det er ubehageligt for hunden.

 

Yogurt naturel kan bruges forebyggende og har samtidig en dæmpende effekt på en hanhund som er oppe at køre grundet dejlige hundedamer. Husk at yoghurten skal være lun

 

Man må ikke bruge ren brintoverilte

I stedet for brintoverilte kan man blande halv 3% brintoverilte og halv vand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vist mig der har nævnt det. Jeg gør det, at jeg fylder en ørebollesprøjte med en blanding af 1/10 brintoverilte og 9/10 vand, som jeg sprøjter op i tissetrolden. Blandingen holdes inde ved simpelthen at klemme sammen om åbningen, og man kan massere det lidt rundt uden på.

 

Jeg fik metoden demonstreret af min dyrlæge. Som Hun, med et lille smil sagde, "det plejer de ikke at have noget imod". Luffe ser nu ikke ud til at få det store ud af det, men på den anden side, ser det heller ikke ud til at genere og han lægger sig villigt ned når jeg kommer anstigende med remedierne...

 

Om man vil gøre det til en forebyggende ting, og hvor tit man skal gøre det, afhænger sikkert af temperament og hvor galt det står til (her er 1 gang/måned tilstrækkeligt til at vi aldrig ser noget udflåd, noget som ofte kom igen efter netop en måneds tid, før jeg gik i gang med det forebyggende).

 

Vi har prøvet med flere af husrådene uden held; tomater har ikke haft nogen effekt, og æblecider eddiken gjorde maden uspiselig for de sarte smagsløg vores hund er monteret med... Luffe bader ofte i havet (hvis man kan kalde brakvandet i Østersøen for "hav") og det har ikke haft nogen effekt. Jeg tvivler ærlig talt også på, at badevandet kommer ind bag forhuden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er der nu ikke noget der umiddelbart tyder på. Jeg har prøvet at stoppe den forbyggende behandling, og der kommer hverken mere eller mindre udflåd end der kom før jeg gik i gang med det.

 

Det er selvfølgelig helt op til den enkelte, og det har måske også noget at gøre med hvordan man har sin hund integreret i hjemmet. Her hos os kommer Luffe alle steder hvor vi selv gør, så en rimelig høj hygiejnisk standart er simpelthen en nødvendighed, og de klamme pletter af betændelse ville gøre et forbud mod at komme i møblerne nødvendigt. Det skulle nødigt ske!

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er altså ikke alle hanhunde der får det sådan rigtigt. Futte har en sjælden gang en enkelt dråbe betændelse, det klarer han selv. Arne, derimod, er meget plaget. Han har forhudsrens som kan bruges når det er meget galt, og skal det rigtigt behandles i bund skal han renses mindst hver anden dag i nogle uger. Han virker dog ikke plaget af det og er ikke hævet af det (som han ellers kan være når det er slemmest).

 

Jeg har også hørt at tomat i maden er forebyggende - Futte får det af og til, Arne ville aldrig spise det da han boede ved mig.

 

Ellers har jeg hørt at kasteration er en yderst effektiv behandling - Måske derfor at Futte aldrig har haft problemer med det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...