Hop til indhold

Pleje


Gæst deluxious
 Share

Recommended Posts

Hvorfor?

 

Pga. Pollen.

Kamillethe er ganske vist bakteriedræbende, men det er langt fra et "rent" produkt.

Pollen er primære årsag til at det ikke må bruges til øjenskylning.

Hvis du forestiller dig skarpkantet grus, bare i miniformat.

Hæld det i øjnene så får man en masse mikroridser overalt på øjet.

 

Ikke videre hensigtsmæssigt.

 

Jeg ville bruge det samme som du skrev op.

Øjenskyllevæske. Koster ikke meget, og må bruges til dyr og mennesker.

Ikraft af mine hobbies har jeg altid en elelr flere øjenskylleflasker af de store hængende rundt omkring, og en lille flaske med i førstehjælpstasken når jeg er ude.

 

Dét virker, og er lavet til at skylle øjne med.

Det er kamillete ikke.

 

Jeg tror dog Dinah bruger det til at fjerne snasket RUNDT om øjet med. Altså på pelsen, og ikek til øjet.

Eller.....???

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror dog Dinah bruger det til at fjerne snasket RUNDT om øjet med. Altså på pelsen, og ikek til øjet.

Eller.....???

 

Hvis det ikke skal ind i øjet og virke kan man lige så godt bruge vand - altså til snasket

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det ikke skal ind i øjet og virke kan man lige så godt bruge vand - altså til snasket

Helt enig.

 

Den der med kamillete er en svær en. Jeg har sprugt mange steder og meningerne er delt ca 50/50 - også ved dyrlægerne :confused:

Meninger og meninger.

Tag du en dråbe kamillete og kig på det i et mikroskop. Så er du ikke i tvivl :blink:

 

Og i bund og grund er det logisk tankegang at øjenskyllevæske (saltvandsopløsning i demineraliseret vand) nødvendigvis må være den rette løsning, da det er lavet til det.

Demineraliseret for at fjerne skarpkantede krystaller, og salt for dels at få en bakteriedræbende virkning, og dels fordi kroppen i forvejen udskiller salte igennem tårekanalerne. Altså tilføres der ikek noget kropsfremmed.

 

Kamillete indeholder fremmedlegemer og stoffer der dels er skarpkantede og dels er kropsfremmede.

 

Men smag og behag. Jeg ved hvad jeg foretrækker, og begrundelsen herfor har jeg lige skrevet ned også :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Meninger og meninger.

Tag du en dråbe kamillete og kig på det i et mikroskop. Så er du ikke i tvivl :blink:

 

Og i bund og grund er det logisk tankegang at øjenskyllevæske (saltvandsopløsning i demineraliseret vand) nødvendigvis må være den rette løsning, da det er lavet til det.

Demineraliseret for at fjerne skarpkantede krystaller, og salt for dels at få en bakteriedræbende virkning, og dels fordi kroppen i forvejen udskiller salte igennem tårekanalerne. Altså tilføres der ikek noget kropsfremmed.

 

Kamillete indeholder fremmedlegemer og stoffer der dels er skarpkantede og dels er kropsfremmede.

 

Men smag og behag. Jeg ved hvad jeg foretrækker, og begrundelsen herfor har jeg lige skrevet ned også :mrgreen:

 

Alt det er jeg skam godt klar over - jeg skrev nu også kun om mine oplevelser fordi jeg godt kan forstå hvis folk er forvirret over det lille fænomen KAMILLETE :blink: Og hvis så man fortæller at man har brugt det et sted som her feks - så sker der ofte det at der kommer en eller anden og fortæller staklen at vedkommende næsten er sindsyg og ved at gøre sin hund blind - så kommer en anden og siger det er helt OK og denne person får det også anbefalet af sin dyrlæge og bla bla bla - du ved så ruller bolden (ikke noget fnidderfnadder i denne tråd :-D).

 

Nå måske det var dagens bøvs (eller noget lignede) fra mig :mrgreen: Blot lidt tankevirksomhed (eller mangel på samme ;-)).

 

Det jeg bare ville (tror jeg :roll:) var at sige at jeg kan godt forstå forvirringen og vi bliver alle anbefalet noget forskelligt :-D

 

Du behøver ikke svarer på dette - for jeg ved godt hvad du vil skrive :mrgreen::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pga. Pollen.

Kamillethe er ganske vist bakteriedræbende, men det er langt fra et "rent" produkt.

Pollen er primære årsag til at det ikke må bruges til øjenskylning.

Hvis du forestiller dig skarpkantet grus, bare i miniformat.

Hæld det i øjnene så får man en masse mikroridser overalt på øjet.

 

Ikke videre hensigtsmæssigt.

 

Jeg ville bruge det samme som du skrev op.

Øjenskyllevæske. Koster ikke meget, og må bruges til dyr og mennesker.

Ikraft af mine hobbies har jeg altid en elelr flere øjenskylleflasker af de store hængende rundt omkring, og en lille flaske med i førstehjælpstasken når jeg er ude.

 

Dét virker, og er lavet til at skylle øjne med.

Det er kamillete ikke.

 

Jeg tror dog Dinah bruger det til at fjerne snasket RUNDT om øjet med. Altså på pelsen, og ikek til øjet.

Eller.....???

 

Skulle da også lige til at sige, at jeg skyller altså ikke øjnene i kamillethe :shock:, men tager øjensnask i øjenkrog og på pels :5up: synes på en eller anden måde, at det er nemmere at få ud:blink: ligesom når børn har snot i øjet :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man skal dryppe noget IND i øjnene, så skal det være sterile øjendråber, som nogen osse nævner.

 

Men hvis man bare lige skal tørre øjnene for den søvn, der ER løbet ud af øjnene, så er det rigtig godt med kamillethe.

Det er bedre end vand fra hanen. Først og fremmest fordi man jo koger vandet til theen, og dermed er man sikker på at der er færre bakterier i, end hvis det var vand direkte fra hanen.

 

Hvis man ikke kan lide at bruge kamillethe, så er KOGT vand sikkert lige så godt.

 

Hvis en hund har pollen-allergi, og ikke kan tåle kamille-pollen, så vil hunden selvfølgelig reagere på kamillethe. Men det er nok ikke noget der sker så tit.

 

Jeg har kikket på en dråbe kamillethe i mit mikroskop..... Nu er det et stereomikroskop, som ikke forstørrer særlig meget. Men et sandskorn ville ligne en solid kampesten i det.

Kamillepollen --HVIS det er kamillepollen--- ligner bittesmå kugler, der triller af sted i væsken... Deres overflade er sikkert ujævn, som man har set på billeder, --men det er altså ikke ujævnheder, der kan gøre mekanisk skade. Der er kun risiko hvis man er allergisk overfor lige netop DEN slags pollen.

 

Selve de små pollenkorn er der jo allevegne. Så hvis DE var til alvorlig gene, så ville vi være generet af dem hele tiden. Men vores øjne bliver jo hele tiden skyllet af tårer, så på den måde bliver alle urenheder skyllet ud uden at sætte sig fast inde i øjet. Det er jo blandt andet sådanne urenheder, "snasket" i øjenkrogen består af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Deres overflade er sikkert ujævn, som man har set på billeder, --men det er altså ikke ujævnheder, der kan gøre mekanisk skade. Der er kun risiko hvis man er allergisk overfor lige netop DEN slags pollen.

 

Selve de små pollenkorn er der jo allevegne. Så hvis DE var til alvorlig gene, så ville vi være generet af dem hele tiden. Men vores øjne bliver jo hele tiden skyllet af tårer, så på den måde bliver alle urenheder skyllet ud uden at sætte sig fast inde i øjet. Det er jo blandt andet sådanne urenheder, "snasket" i øjenkrogen består af.

 

ujævnhederne er mere end rigeligt skarpkantede til at gøre skade. Forstør mere, så vil det fremstå ganske tydeligt. (Undrer mig dog at et stereomikroskop ikek kan forstørre det nok op til at se det?)

 

Og så er der jo altså en stor forskel i at skylle øjnene med det, og den smule vi får i øjet fra naturens hånd af.

 

Når vi i det fri får pollen i øjet (gør vi hele tiden) så sætter de sig ikke fast, eller ryger under øjenlåg og lignende. Ejheller er de ledsaget af diverse stoffer der fungerer affedtende eller fortyndene på den vædske øjet er omgivet af.

 

Iøvrigt kan jeg afsløre at har man bare én gang stået og forædlet ved bestøvning, vil man kunen nikke genkendende til den svien og irritation man får ved større mængder pollen i øjne og luftveje.

Jeg tilkendegiver at kamille ikke er en af de helt slemme. (I opløsning som the er det en anden sag)

Prøv med plataner i sommeren/sensommeren i tørt vejr. SÅ skal i opleve irritation der vil noget :lol:

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

ujævnhederne er mere end rigeligt skarpkantede til at gøre skade. Forstør mere, så vil det fremstå ganske tydeligt. (Undrer mig dog at et stereomikroskop ikek kan forstørre det nok op til at se det?)

 

Og så er der jo altså en stor forskel i at skylle øjnene med det, og den smule vi får i øjet fra naturens hånd af.

 

Når vi i det fri får pollen i øjet (gør vi hele tiden) så sætter de sig ikke fast, eller ryger under øjenlåg og lignende. Ejheller er de ledsaget af diverse stoffer der fungerer affedtende eller fortyndene på den vædske øjet er omgivet af.

 

Iøvrigt kan jeg afsløre at har man bare én gang stået og forædlet ved bestøvning, vil man kunen nikke genkendende til den svien og irritation man får ved større mængder pollen i øjne og luftveje.

Jeg tilkendegiver at kamille ikke er en af de helt slemme. (I opløsning som the er det en anden sag)

Prøv med plataner i sommeren/sensommeren i tørt vejr. SÅ skal i opleve irritation der vil noget :lol:

 

:blink:

 

Vi er helt enige om, at man ikke skal dryppe kamillethe eller noget som helst andet IND i øjnene på hverken hunde eller mennesker. Hvis da ikke der er tale om sterile øjendråber, der er specielt beregnet til det samme.

Og på en hund ville jeg kun gøre det i samråd med min dyrlæge. Hundeøjne har, --ligesom menneskeøjne, en naturlig evne til at rense sig selv, med naturlige øjendråber, nemlig tårevæske.

HVIS man synes at hundens øjne ser irriterede ud, så er det dyrlægen man skal have fat i. IKKE øjendråber.

Mennesker bruger steril saltopløsning til øjnene hvis de er blevet overanstrengte eller trætte. Men hvis der er tale om en vedvarende irritation, så går man vel til lægen. Det er ALT for risikabelt at udsætte (dyr)lægebesøg og bikse med noget selv, når der er tale om øjnene og synet.

 

Men der er ingen fare ved at tørre søvn fra øjnene med en tot vat der er opvredet med kamillethe.

Der er meget større risiko ved at bruge rent vand fra hanen. På grund af bakterier, der er en større risiko end pollen...... Når der er tale om at VASKE øjnene, IKKE dryppe dem.

 

Mit stereomikroskop kan forstørre 30 gange, tror jeg det er... Det er ikke nok til at se pollen som andet end bittesmå prikker. Mikroskopet var så tilpas dyrt da jeg købte det, at jeg ikke havde råd til ekstra okularer til det dengang... Måske skulle jeg overveje det i det nye år. Det ER jo sjovere, jo mere det kan forstørre. ;-)

 

---Ifølge google, så er kamillepollen i en størrelse på 20 (ups, mangler et tegn..) -altså 20 milliontedele af en meter, eller 20 tusindedele af en millimeter..

 

---Men hvis man er i tvivl om, om kamillepollen virker irriterende på hundens øjne når man tørrer dem, så kan man da bare prøve på sig selv først.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg bruger ikke rigtigt noget til Azza for at hendes pels skal skinne eller sådan.

Men holder mig stadig til den pleje jeg sys er nødvendigt.

 

Har et helt børste sæt med både bløde og hårde hår.

Har 2 neglesakse.

har 2 loppekamme.

Har 1 tægetang. (Tror faktisk jeg har 2 mere et sted :mrgreen:)

Har 1 normal hunde-shampoo.

Har 1 loppe-shampoo.

Har 1 kløe-shampoo(Til når hun klør sig hele tiden uden at have lopper).

Derudover får hun en Dentastik hver morgen, for hendes tænders skyld.

 

Og så har vi ALTID Frontline loppemiddel hjemme, da hun får det efter fast skema måned efter måned. (Hun har haft lopper én gang før - Har været der og skal ikke tilbage! :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...