Hop til indhold

Stoppe en hunds humpen


Therese
 Share

Recommended Posts

Det var også ret vrøvlet det jeg fik skrevet;-)

 

Det jeg tænker var at han som du selv skriver, måske tog den ellers fine hilsen på pudlerne med til næste møde. Så han måske nu var endnu mere opsat på social kontakt og derfor kører op?

 

Det er i hvert fald det jeg ser hos mio, som jeg sammenlignes ham med.

Kan du ikke uddybe hvad Mio så gør? For jeg er altså stadig ikke helt med :lol: Det er vist mere mig, der er tungnem end dig der vrøvler ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke uddybe hvad Mio så gør? For jeg er altså stadig ikke helt med :lol: Det er vist mere mig, der er tungnem end dig der vrøvler ;-)

 

Kan være jeg misforstod det du skrev så i dit eksempel. Men du skriver at han i andet møde er svær at få kontakt til mig jeg opfatter at du på mener at han nok havde humpe hvis han havde hilst?

 

 

For mio hos det at han starter med at hilse pænt , men jo længere tid han skal blive i situationen uden man går videre sammen, jo større er chancen for at han stresser og dermed humper. Går man straks videre og helst at han er løs ved hilsen, så er han meget bedre.

 

Hvis han kun får lov at hilse kort på nogen og så gå videre, så er han endnu mere intens til den næste indtil han ikke kan styre det længere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan være jeg misforstod det du skrev så i dit eksempel. Men du skriver at han i andet møde er svær at få kontakt til mig jeg opfatter at du på mener at han nok havde humpe hvis han havde hilst?

 

 

For mio hos det at han starter med at hilse pænt , men jo længere tid han skal blive i situationen uden man går videre sammen, jo større er chancen for at han stresser og dermed humper. Går man straks videre og helst at han er løs ved hilsen, så er han meget bedre.

 

Hvis han kun får lov at hilse kort på nogen og så gå videre, så er han endnu mere intens til den næste indtil han ikke kan styre det længere.

Nåh, på den måde. Ja, det kan da egentligt godt være :hmm:Det vil jeg da lige være opmærksom på :-)

 

Og nej, du misforstod ikke :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger jo heller intet om at undgå andre hunde, Therese siger jo selv at han fungere fint med hunde der fx. er på besøg og i nogle andre siturationer og når det er tilfældet, så kan jeg personligt ikke se nødvendigheden af at presse hundemøder ned over hovedet på ham i længere tid end han åbenbart magter -især ikke når der er blevet gjort en, vil jeg gerne tro, stor indsats, for at få det til at fungere med de mere tilfældige hundemøder, uden resultat, hvorfor så ikke acceptere at hunden højst sandsynligt får sit sociale behov dækket, under de forhold han kan håndtere uden at humpe.. ;-)

 

Hvis han slet aldrig kunne være sammen med andre hunde, under nogle omstændigheder, uden at forsøge at humpe dem, så var det en helt anden sag. Men det er jo bare min mening.

Det er muligt at jeg opfatter det forkert, men inde i mit hoved ser jeg en hund der stresser fordi han SÅ gerne vil de andre hunde, men samtidig ikke helt ved hvordan han skal "komme i kontakt" med dem. Det opfatter jeg ikke som at tvinge et møde ned over,.. det synes jeg er at forsøge at opfylde et behov for.

 

Det giver fint mening og det er også sådan, jeg oplever det. Jeg ved bare ikke helt, hvordan jeg skal komme omkring det, for ud af de tre hunde, han ikke humpede er de to blevet solgt og den tredje er blevet kønsmoden, så nu humper han også hende :stupid:

Humper han hende også hjemme?.

Men det er måske noget med at blive i situationen, indtil han falder ned, så det er det han husker, når han går derfra end at fjerne ham, mens han allerede er stresset. Og så selvfølgelig forsøge at forebygge, at han overhovedet bliver stresset og vil humpe.

Ja det lyder ikke helt ved siden af.

 

Han mødte de tre første gang hjemme hos os selv. Her legede han helt fint med dem og det virkede ikke som om han overhovedet overvejede at humpe.

Den ene labradorblanding og spanielblandingen var tæver og den anden labradorblanding var vist nok kastreret.

Så kan man jo tænke at Bobo måske ville lade være med at humpe andre hunde, hvis man fjernede noget andet der kan køre ham lidt op. Har du prøvet kun at gå ud med ham 1 gang i døgnet?.

 

Humper han også intakte, voksne hanhunde?

 

Kemisk kastration ville også være en god ide, men han er allerede kastreret :-D

He he. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft held med at give Oskar det jeg kalder timeout, han har fået snor på når han er kørt op og vil humpe. Når han igen er afslappet har jeg kunne tage snoren af igen og som oftest har der efterfølgende ingenting været og han har kunne være socialt. I dag er det sjældent at Oskar forsøger at humpe, det sker ikke hver måned.

Og som Luckyluna skriver er det godt at holde sig i bevægelse, at stå stille forværre det ofte, har jeg erfaring med

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Humper han hende også hjemme?.

Det ved jeg faktisk ikke. De sidste mange gange har han kun mødt hende ude.

 

 

 

Så kan man jo tænke at Bobo måske ville lade være med at humpe andre hunde, hvis man fjernede noget andet der kan køre ham lidt op. Har du prøvet kun at gå ud med ham 1 gang i døgnet?.

Nej, jeg bor i lejlighed, så vi er nødt til at skulle ud. Men han virker heller ikke stresset over gåture generelt. Det er egentligt kun, når vi møder andre hunde. Så jeg tror, det er hundene, der trigger ham og ikke gåturene i sig selv.

 

Humper han også intakte, voksne hanhunde?

Ja, han skelner hverken mellem køn eller om de er neutraliserede eller ej. Jeg har i hvert fald ikke kunne finde noget mønster i det. Heller ikke i forhold hvad der er sket lige op til. Det er ikke sådan, at det sker hver gang han f.eks. har haft en rigtig aktiv dag eller sådan noget. Det er ret konsekvent.
Link til indlæg
Del på andre sites

Ift. diskussionen om hundemøder, så synes jeg ikke, at det er noget, som jeg som sådan presser ned over hovedet på ham, at han bare skal. Hvis han var en af de hunde, som egentligt havde nok i sig selv, så var det sådan, det var og så skulle han ikke tvinges til det. Men jeg oplever ham som sagt som en social hund, der gerne vil andre hunde, men bare får taget kontakt på en forkert måde, så det bliver en konflikt i stedet for en rar situation. Personligt føler jeg ikke, at jeg ville kunne forsvare at fratage ham det sociale resten af hans liv og lade ham nøjes med ultra korte møder. Jeg ser det ikke rigtig som en permanent løsning.

Det er forsøgt i en periode, at han slet ikke hilser på nogen og jeg synes ikke, det er til gavn for ham. Han bliver endnu mere opmærksom på andre hunde og er nærmest umulig at få med videre, fordi han skal stå og kigge efter dem indtil de er væk. Sådan opfører han sig ikke, når han får lov til at hilse på andre hunde jævnligt. Så kan han godt gå og kigge, men ikke mere end hvad jeg oplever som normalt. Så det siger mig, at han har et socialt behov der skal dækkes og at han ikke kan nøjes med meget lidt social kontakt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ift. diskussionen om hundemøder, så synes jeg ikke, at det er noget, som jeg som sådan presser ned over hovedet på ham, at han bare skal. Hvis han var en af de hunde, som egentligt havde nok i sig selv, så var det sådan, det var og så skulle han ikke tvinges til det. Men jeg oplever ham som sagt som en social hund, der gerne vil andre hunde, men bare får taget kontakt på en forkert måde, så det bliver en konflikt i stedet for en rar situation. Personligt føler jeg ikke, at jeg ville kunne forsvare at fratage ham det sociale resten af hans liv og lade ham nøjes med ultra korte møder. Jeg ser det ikke rigtig som en permanent løsning.

Det er forsøgt i en periode, at han slet ikke hilser på nogen og jeg synes ikke, det er til gavn for ham. Han bliver endnu mere opmærksom på andre hunde og er nærmest umulig at få med videre, fordi han skal stå og kigge efter dem indtil de er væk. Sådan opfører han sig ikke, når han får lov til at hilse på andre hunde jævnligt. Så kan han godt gå og kigge, men ikke mere end hvad jeg oplever som normalt. Så det siger mig, at han har et socialt behov der skal dækkes og at han ikke kan nøjes med meget lidt social kontakt.

 

Jeg siger jo heller ikke at han ikke skal have sit sociale behov dækket, det jeg bare tænker er, hvorfor du ikke, når du ind til videre ikke har haft held med at komme humpningen til livs, ved de mere tilfældige møder, arbejder på at skabe flere af den slags siturationer han KAN håndtere uden at humpe, og få hans sociale behov dækket den vej igennem? Og samtidig tænker jeg at det muligvis ville kunne hjælpe, på tendensen til at humpe, ved de "tilfældige møder", hvis han får en masse gode erfaringer med ikke at humpe, fra de siturationer du ved han kan klare, uden at humpe.

 

Men okay, jeg skal gerne indrømme at jeg nok er farvet af at jeg, på trods af jeg ellers ikke har mange regler i mit hundehold, har en absolut nul-tolerance overfor lige netop humpning, jeg vil simpelthen ikke se på det, under nogle omstændigheder og det skinner nok temmeligt meget igennem i min tilgang til emnet, så jeg trækker mig ud af debatten her. Held og lykke med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger jo heller ikke at han ikke skal have sit sociale behov dækket, det jeg bare tænker er, hvorfor du ikke, når du ind til videre ikke har haft held med at komme humpningen til livs, ved de mere tilfældige møder, arbejder på at skabe flere af den slags siturationer han KAN håndtere uden at humpe, og få hans sociale behov dækket den vej igennem? Og samtidig tænker jeg at det muligvis ville kunne hjælpe, på tendensen til at humpe, ved de "tilfældige møder", hvis han får en masse gode erfaringer med ikke at humpe, fra de siturationer du ved han kan klare, uden at humpe.

 

Men okay, jeg skal gerne indrømme at jeg nok er farvet af at jeg, på trods af jeg ellers ikke har mange regler i mit hundehold, har en absolut nul-tolerance overfor lige netop humpning, jeg vil simpelthen ikke se på det, under nogle omstændigheder og det skinner nok temmeligt meget igennem i min tilgang til emnet, så jeg trækker mig ud af debatten her. Held og lykke med det.

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal svare her :vedikke: Jeg kender jo efterhånden ikke rigtig nogle hunde, som han ikke humper, så dit forslag er desværre ikke så realistisk. Hvis der havde været hunde, som han ikke humpede, så var der jo ikke noget problem. Så ville jeg mødes med at lade ham lege med dem og undgå andre hunde, men så nemt er det bare ikke rigtigt.

Det er i øvrigt ret begrænset hvilke hunde han efterhånden får lov til at hilse på og det er aldrig tilfældige møder.

 

Men ja, jeg foretrækker nok bare at prøve at finde årsagen i stedet for konsekvent at blive ved med at handle på hvad jeg går ud fra er symptomet, for det virker åbenlyst ikke. Jeg tror ikke, jeg kommer problemet til livs på andre måder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal svare her :vedikke: Jeg kender jo efterhånden ikke rigtig nogle hunde, som han ikke humper, så dit forslag er desværre ikke så realistisk. Hvis der havde været hunde, som han ikke humpede, så var der jo ikke noget problem. Så ville jeg mødes med at lade ham lege med dem og undgå andre hunde, men så nemt er det bare ikke rigtigt.

Det er i øvrigt ret begrænset hvilke hunde han efterhånden får lov til at hilse på og det er aldrig tilfældige møder.

 

Men ja, jeg foretrækker nok bare at prøve at finde årsagen i stedet for konsekvent at blive ved med at handle på hvad jeg går ud fra er symptomet, for det virker åbenlyst ikke. Jeg tror ikke, jeg kommer problemet til livs på andre måder.

 

Okay, jeg må have misforstået noget så, for jeg havde forstået det som at der er visse siturationer hvor han ikke humper, fx hunde på besøg hjemme hos jer selv og lign. Det beklager jeg.

 

Men som sagt, held og lykke med det, jeg håber du finder en løsning :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, jeg må have misforstået noget så, for jeg havde forstået det som at der er visse siturationer hvor han ikke humper, fx hunde på besøg hjemme hos jer selv og lign. Det beklager jeg.

 

Men som sagt, held og lykke med det, jeg håber du finder en løsning :-)

Nej, det er rigtig nok forstået - de 2 af hundene er bare blevet solgt og den anden er han begyndt at humpe, efter hun har været i løbetid. Så det er svært at finde hunde, hvor det ikke sker.

 

Tak :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Der er sket kæmpe fremskridt her. Han er simpelthen blevet så god til at være sammen med andre hunde, at man ikke skulle tro, det var den samme hund :mrgreen: Han har faktisk stort set ikke humpet siden jeg oprettede tråden :banan: I dag stod det sin store prøve, hvor vi mødte en af de tæver som han plejer at humpe - og han gjorde det ikke en eneste gang :5up: Han lagde lige op til det et par gange, men jeg nåede at stoppe ham og kalde ham til mig, så han nåede aldrig rigtig at køre sig selv op på det der niveau, hvor det kammer over. Jeg er ret imponeret over ham :hjerte: Og ryster lidt på hovedet af mig selv over, at det skulle tage mig 4 år at løse det når det er så såre simpelt :oops: Men det vigtigste er selvfølgelig, at det virker nu :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er sket kæmpe fremskridt her. Han er simpelthen blevet så god til at være sammen med andre hunde, at man ikke skulle tro, det var den samme hund :mrgreen: Han har faktisk stort set ikke humpet siden jeg oprettede tråden :banan: I dag stod det sin store prøve, hvor vi mødte en af de tæver som han plejer at humpe - og han gjorde det ikke en eneste gang :5up: Han lagde lige op til det et par gange, men jeg nåede at stoppe ham og kalde ham til mig, så han nåede aldrig rigtig at køre sig selv op på det der niveau, hvor det kammer over. Jeg er ret imponeret over ham :hjerte: Og ryster lidt på hovedet af mig selv over, at det skulle tage mig 4 år at løse det når det er så såre simpelt :oops: Men det vigtigste er selvfølgelig, at det virker nu :-D

 

Hvor dejligt :5up:

 

Jeg tror dog at jeg har misset hvad du har gjort for at komme det til livs? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er sket kæmpe fremskridt her. Han er simpelthen blevet så god til at være sammen med andre hunde, at man ikke skulle tro, det var den samme hund :mrgreen: Han har faktisk stort set ikke humpet siden jeg oprettede tråden :banan: I dag stod det sin store prøve, hvor vi mødte en af de tæver som han plejer at humpe - og han gjorde det ikke en eneste gang :5up: Han lagde lige op til det et par gange, men jeg nåede at stoppe ham og kalde ham til mig, så han nåede aldrig rigtig at køre sig selv op på det der niveau, hvor det kammer over. Jeg er ret imponeret over ham :hjerte: Og ryster lidt på hovedet af mig selv over, at det skulle tage mig 4 år at løse det når det er så såre simpelt :oops: Men det vigtigste er selvfølgelig, at det virker nu :-D

 

Dejligt hvad har du gjort anderledes nu?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...

Bobo har været skide sej i dag :cool: Vi har mødt to hunde og som man kan læse ud fra startindlægget, plejer han ikke at have andet i hovedet end at humpe, men i dag var der nærmest ingenting :banan: Lige til sidst lagde han an til det og inden jeg nåede at sige noget, løftede lille Zeus lige overlæben og så var det ligesom slut og han gik fint med den anden vej, da jeg besluttede, at det nok var det for i dag.

 

Men udover den ene gang opførte han sig faktisk som en helt normal hund :lol: Han lagde op til leg og da de ikke bed på, gik han bare ved siden af dem og snuste. Jeg er SÅ glad! Det er virkelig dejligt, at han ikke ender i alle de konflikter længere, den søde hund :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...