Hop til indhold

Hvordan HF samlet set modtager nye medlemmer som har spørgsmål


PBC
 Share

Bør HF blive bedre til at modtage nye spørgere positivt, åbent og mere venligt?  

38 stemmer

  1. 1. Bør HF blive bedre til at modtage nye spørgere positivt, åbent og mere venligt?

    • Nej, det er fint som det er
      32
    • Ja, det bør vi kunne gøre bedre
      6


Recommended Posts

  • Svar 57
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Man kunne også rette en forespørgsel til nye brugere om, hvordan de føler sig modtaget.

 

Men så skal man vel have adm ind over for at få fat i dem som altså forlod HF hurtigt. var det fordi de fik gode svar og ikke har brug for HF mere - eller ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener det er udmærket som det er. Nye brugere må forventes at vide at H-F er et offentligt forum, hvor mennesker med alle mulige - eller ingen - forudsætninger kan tænkes at svare på deres spørgsmål. At få lov at benytte forum er en service, men vi, der er brugere her, er ikke en del af den service.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så skal man vel have adm ind over for at få fat i dem som altså forlod HF hurtigt. var det fordi de fik gode svar og ikke har brug for HF mere - eller ?

 

Det var da en mulighed, hvis folk gider svare. Tanken var, at der på registreringssiden kunne skrives en info med henvisning til, at folk via et link, efter noget tid kunne skrive deres oplevelse i den dertil oprettede tråd. Den kunne man jo så evaluere på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kunne spørge om, hvordan og hvem der skal styre, hvordan individuelle medlemmer skal koordinere deres væremåde?

 

Hele det her cirkus med at nogen vil prøve at styre hvordan et internet forum med helt igennem autonome medlemmer skal være, bliver forsøgt med jævne mellemrum i næsten alle fora, og jeg har stadig til gode at se et positivt resultat. I bedste fald ignorerer de gamle medlemmer der sigtes efter, i vid udstrækning tiltaget eller bliver bare mere markante i deres udmeldinger (tryk avler ALTID modtryk). I værste fald forlader de simpelthen bare forummet, og man har bare fået skiftet til nye medlemmer, som typisk ikke ligger inde med samme viden og erfaring. Tilbage har man så et forum som er rigtig venligt, men også så begrænset at ingen tør være uenige, og ingen har den viden som gør at det kunne være interessant at komme der.

 

Hvad er vigtigst; at de gamle medlemmer som jo faktisk ER HF, føler sig tilpas og velkomne, eller at potentielle nye medlemmer som MÅSKE en dag vil kunne tilføre HF samme værdi, for enhver pris skal fastholdes?

 

Det er ikke sådan at jeg mener at nye medlemmer bare skal have med grovfilen, hvilket de faktisk heller aldrig får, men på den anden side kan jeg heller ikke se hvorfor medlemmer der allerede har bevist deres engagement i HF, nærmest skal udskammes for deres indsats, og det er, uanset intentionen, lige præcis det der foregår her!

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kunne spørge om, hvordan og hvem der skal styre, hvordan individuelle medlemmer skal koordinere deres væremåde?

 

Hele det her cirkus med at nogen vil prøve at styre hvordan et internet forum med helt igennem autonome medlemmer skal være, bliver forsøgt med jævne mellemrum i næsten alle fora, og jeg har stadig til gode at se et positivt resultat. I bedste fald ignorerer de gamle medlemmer der sigtes efter, i vid udstrækning tiltaget eller bliver bare mere markante i deres udmeldinger (tryk avler ALTID modtryk). I værste fald forlader de simpelthen bare forummet, og man har bare fået skiftet til nye medlemmer, som typisk ikke ligger inde med samme viden og erfaring. Tilbage har man så et forum som er rigtig venligt, men også så begrænset at ingen tør være uenige, og ingen har den viden som gør at det kunne være interessant at komme der.

 

Hvad er vigtigst; at de gamle medlemmer som jo faktisk ER HF, føler sig tilpas og velkomne, eller at potentielle nye medlemmer som MÅSKE en dag vil kunne tilføre HF samme værdi, for enhver pris skal fastholdes?

 

Det er ikke sådan at jeg mener at nye medlemmer bare skal have med grovfilen, hvilket de faktisk heller aldrig får, men på den anden side kan jeg heller ikke se hvorfor medlemmer der allerede har bevist deres engagement i HF, nærmest skal udskammes for deres indsats, og det er, uanset intentionen, lige præcis det der foregår her!

Netop faktisk gør de gentagende "påtaler" lysten til at svare nye brugere helt til at forsvinde, jeg kan i alt fald tydelig mærke at jeg ikke "gider" bruge tid på at svare for derefter at blive "irettesat" fordi jeg måske skræmmer nye væk! Den eneste grund til at jeg stadig hænger på er nok at jeg ikke syntes at et medlem skal have lov til at ødelægge det HF jeg kender og holder af!

Link til indlæg
Del på andre sites

Netop faktisk gør de gentagende "påtaler" lysten til at svare nye brugere helt til at forsvinde, jeg kan i alt fald tydelig mærke at jeg ikke "gider" bruge tid på at svare for derefter at blive "irettesat" fordi jeg måske skræmmer nye væk! Den eneste grund til at jeg stadig hænger på er nok at jeg ikke syntes at et medlem skal have lov til at ødelægge det HF jeg kender og holder af!

 

Hvordan kan et medlem ødelægge det HF du holder af ??? Jeg forstår slet ikke hvad du mener ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Netop faktisk gør de gentagende "påtaler" lysten til at svare nye brugere helt til at forsvinde, jeg kan i alt fald tydelig mærke at jeg ikke "gider" bruge tid på at svare for derefter at blive "irettesat" fordi jeg måske skræmmer nye væk! Den eneste grund til at jeg stadig hænger på er nok at jeg ikke syntes at et medlem skal have lov til at ødelægge det HF jeg kender og holder af!

 

Ignorer-knappen er SÅ fantastisk!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener det er udmærket som det er. Nye brugere må forventes at vide at H-F er et offentligt forum, hvor mennesker med alle mulige - eller ingen - forudsætninger kan tænkes at svare på deres spørgsmål. At få lov at benytte forum er en service, men vi, der er brugere her, er ikke en del af den service.

 

Jeg kunne ikke være meget mere enig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg svarer, som jeg vil og mener selv, at jeg er rimeligt hensynsfuld og faktisk er jeg lidt træt af, hvis nye medlemmer (hvoraf en del bare smider et spørgsmål op og stort set ikke logger på igen) skal passes på i den grad, at man pakker alt ind for ikke at støde dem.

Det er bare så besværligt og ikke spor befordrende for svarlysten.

 

Vi er et antal mennesker med forskelligt temperament og vi har alle ret til at svare det vi vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er selv et af de medlemmer som er smuttet herfra og dog vendt tilbage. Her 3. gangen jeg er tilbage har jeg ikke været ret aktiv - som jeg var førhen. Som det er nu så besvarer jeg indlæg som jeg mener jeg kan bidrage med viden til udfra de erfaringer jeg har som hunde ejer gennem mange år og så rækker det med det. Debatter orker jeg ikke mere at deltage i - hvad angår nye brugere har jeg heller ikke lysten så meget mere - netop fordi langt de fleste af dem ikke vender tilbage til tråden igen. Samlet set syntes jeg HF er blevet bedre gennem de seneste år - i hver fald fra første gang jeg var medlem her og det ligger vel 7-8 år tilbage i tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg synes det er fint som det er. Spørger man i det offentlige rum så må man forvente forskellige svar. Men selvfølgelig bør man svare høfligt og venligt - hvis man bliver spurgt høfligt og venligt ;-)

 

Det er lidt ærgerligt at nye brugere ikke komme retur for at se de svar de har fået på deres spørgsmål.

 

Generelt fint forum :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke en af de mest aktive brugere, når det kommer til at svare. Dog læser jeg faktisk en del tråde, da jeg ofte synes de er interessante og jeg får en masse forskelligt med.

 

Angående tonen, så synes jeg faktisk at der bliver svaret rigtig pænt og konstruktivt i langt de fleste tråde - også når de løber lidt at sporet. Men det er muligvis også et spørgsmål om at jeg ikke har noget personligt investeret, da jeg hverken er spørger eller svarer?

 

NÅR jeg så en enkelt gang har svaret, oplever jeg det som ubehageligt at blive draget ind i en debat (folk som er uenige eller bare spørger ind til det jeg skriver) - men det har ikke noget med svarernes tone at gøre! Bare at det kan virke uoverskueligt og jeg vil så gerne vil kommunikere mig så forståeligt som muligt - og det er svært på skrift! (det her indlæg har taget mig over en halv time at skrive).

 

Så måske er nogen bare bedre til at fungere på et debatforum end andre? Jeg er i al fald 1000 gange bedre til debatter live - da misforståelser hurtigere opklares!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er fint som det er. Spørger man i det offentlige rum så må man forvente forskellige svar. Men selvfølgelig bør man svare høfligt og venligt - hvis man bliver spurgt høfligt og venligt ;-)

 

Det er lidt ærgerligt at nye brugere ikke komme retur for at se de svar de har fået på deres spørgsmål.

 

Generelt fint forum :-)

 

Eller ikke gider svare på de spørgsmål de stilles... Der kan jeg godt forstå folk mister interessen for, at svare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Eller ikke gider svare på de spørgsmål de stilles... Der kan jeg godt forstå folk mister interessen for, at svare.

 

Nemlig den fik jeg ikke lige med - det gør det nu nemmere at man lige får uddybet et spørgsmål eller to for at svare det man mener er rigtigt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er forholdsvis ny bruger, ikke voldsom aktiv, men læser dog en del med og svarer ind i mellem, og jeg oplever bestemt ikke, at tonen er negativ. Nu har jeg så ikke lige oprettet nogen spørgsmål selv, og er også vant til at vant til at begå sig på andre debatfora.

 

Jeg ville ikke gide spilde tid på et forum, hvor det hele kun går ud på at klappe hinanden på ryggen. Det, der gør debatterne spændende er jo netop forskellige holdninger, forskellige erfaringer, forskellige vinkler at se tingene fra. Vi er selvfølgelig alle præget af vores egne erfaringer, og sådan skal det være. Hvis ingen må sige hinanden imod, hvad er der så ved at være her, og hvem lærer noget af det ?

 

Så kort og godt som ny bruger synes jeg tonen er helt fin.

Link til indlæg
Del på andre sites

Netop faktisk gør de gentagende "påtaler" lysten til at svare nye brugere helt til at forsvinde, jeg kan i alt fald tydelig mærke at jeg ikke "gider" bruge tid på at svare for derefter at blive "irettesat" fordi jeg måske skræmmer nye væk! Den eneste grund til at jeg stadig hænger på er nok at jeg ikke syntes at et medlem skal have lov til at ødelægge det HF jeg kender og holder af!

 

Måske er jeg et lidt dårligt menneske, men de løftede pegefingre har den helt modsatte effekt på mig, jeg får bare lidt lyst til at være grov i munden :lol: Ej, tonen herinde er nok den mest gemytlige og konstruktive, jeg nogensinde har mødt på et online forum, og jeg har været en del omkring.

 

Og så vil jeg da lige tilføje, at jeg synes, at det eneste der rigtigt er træls, ekskluderende, internt, uinteressant og ofte ender personligt og ubehageligt, er de få der tilsyneladende nyder en uendelig nitpicker diskussion af bittesmå detaljer, går helt OT og rutinemæssigt kører diskussioner ad absurdum. Og der mener jeg helt ærligt, at vi er ude i lidt af en sten/glashus-situation med denne tråd. Nå, hej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillader mig lige at indsætte et citat fra en anden tråd

 

Mit indtryk af dette forum (som nytilkommer) er, at mange af de aktive debattører består af en flok garvede brugere af hunde-forum.dk, som har gjort brug af det i lang tid - muligvis flere år. Folk kender hinanden på kryds og tværs, og størstedelen giver på overfladen udtryk for samme holdning til, hvordan de synes tonen skal være på forummet.

 

Grundlæggende tror jeg man kan koge det ned til det her: Jeg kan forstå jeg ikke er den første, og jeg kommer nok heller ikke til at være den sidste, nytilkommer, som efter at have oprettet en tråd om fx valg af hunderace, føler sig stødt over måden, der bliver givet svar tilbage på. Lad os ikke gøre det til et spørgsmål om rigtigt eller forkert - lad os bare konstatere at ja, det forekommer at nytilkommer føler sig forurettet.

 

Så er der to muligheder at håndtere problemet på:

 

1) Hvis man har til interesse at udvide kredsen af aktive brugere og få nye debattører med ind på HF, så kan man vælge at lytte til noget af den respons, der bliver serveret af nytilkommere (og enkelte 'gamle' debattører) om hvordan man eventuelt kunne ændre sin måde at kommunikere på, så nytilkommer ikke får en oplevelse af at blive mødt skævt/med mistillid etc.

 

eller

 

2) Hvis man ikke har lyst til at ændre den måde man kommunikerer - og det er også fair nok, hvis man ikke vil det - så må man indstille sig på, at en procentdel af de nye på forummet føler sig, lad os bare sige forkert behandlet, efter deres første besøg på HF og derfor vælger ikke at vende tilbage og blive en del af HF fællesskabet.

 

Længere synes jeg egentlig ikke den er :)

 

Jeg har nemlig samme konklusion og synes egentlig det er bedre at en nytilkommer opsummerer, da det jo grundlæggene er på vejne af sådanne, jeg har rejst debatten.

 

Jeg tager til efterretning at man herinde overvejende er tilfredse med sig selv og måden man modtager nye spørgere på. Det massive flertal betyder at jeg må lade mine ellers gode intentioner ligge, da det åbenbart også generer en del at evaluere og efterrationalisere.

 

Til nye spørgere er der blot at sige: vær lidt hårdhudede, hvis der er brug får det, for der er mange gode ting (viden, erfaring og holdninger) her på HF og man vænner sig til "miljøet" og det kodex som er på HF på godt og ondt - og vi vil altså gerne have flere debattører herinde

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan jo så også se, at der faktisk kommer nye debattører til. Nogle forholdsvis nye medlemmer skriver da her i tråden, at de føler sig taget godt imod og at tonen er helt fin i de tråde de har lavet.

 

Så det er vel egentlig bare præcis som ude i det virkelige liv, hvor man kan være en del af nogle fællesskaber og så er der andre steder, hvor man ikke helt passer ind. Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være anderledes, fordi det foregår online.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...