Hop til indhold

Pæne eller beskidte tænder - og hvorfor?


PBC
 Share

Recommended Posts

Hvad har betydning for hvor beskidte tænder hundene har?

 

Gode kødben engang imellem, tror jeg er godt, men:

 

Er der nogen som har erfaringer med om noget tørfoder giver mere beskidte tænder end andre?

 

Jeg tænker at miljøet i munden har betydning for hvor meget og hvor lidt tandsten hunde har - og jeg tænker at foderet kan have betydning for miljøet i munden.

 

Fx har jeg indtryk af at hvis man fodrer råt - og faktisk ikke med ben, bare råt, får hundene mindre tandsten og tænker at det kan have noget med miljøet i munden - mere syre i maven og et miljø i munden som forhindrer tandsten?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tandsten er forkalkede bakterier (og madrester), og hos mennesker kan man i hvert fald ha' støre eller mindre tendens til tandsten. Mener at det kommer an på hvordan ens spyt er sammensat, og ikke så meget på miljøet i selve munden.

 

Troede egentlig at spytsammensætningen var en del af mundmiljøet - det var i hvert fald lidt det jeg tænkte på. Men hvad er spytsammensætningen afhængig af? Mad, drikke andet?

 

Jeg kunne godt forestille mig at visse tørkost typer giver samme hund masser af tandsten, mens et anden måske ville holde tænderne mere rene.

 

Og så har jeg det indtryk at råfodring, selv uden ben, holder tænderne mere rene end det meste andet. I gamle dage fodrede jeg med halv kallun/kødaffald og halv brune ris og var ikke flink til at give hundene ben. Alligevel mener jeg ikke de havde beskidte tænder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun erfaring fra en hund, men der var det meget tydeligt at det gjorde en forskel at gå fra tørfoder til BARF.

 

Desværre kan jeg ikke pege på om der er forskel på hvilket tørfoder man bruger, da vi skiftede meget i vores søgen efter noget kræet ville æde, men allerede i en alder af to år havde Luffe tydelige brune belægninger på alle tænder, på trods af at han fik kødben mindst en gang om ugen (vi gjorde så heller ikke andet). Disse belægninger forsvandt dog helt i løbet af et par uger, efter overgangen (vi skiftede fra den ene dag til den anden) til BARF.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror der er en god del arvelighed i tendensen til at danne tandsten.

 

Jeg har haft langhårede dværggravhunde i 40 år, alle har dannet tandsten i store mængder uanset hvad de er blevet fodret med og om de har været ivrige eller knap så ivrige bengnavere.

Jeg kan selv fjerne det et langt stykke hen ad vejen, men i ny og næ er det nødvendigt med en tandrensning hos dyrlægen, specielt hos ældre hunde.

Racen er kendt for at være slem til at danne tandsten.

 

Mine whippets derimod ser jeg ingen tandsten på, uanset hvad jeg fodrer med, de får tørfoder (skifter mellem forskellige mærker). rester og lidt råt + div ben og tyggeting. De får altid stor ros for deres tandsæt til det årlige tjek hos dyrlægen og hun er ret imponeret over, at jeg ikke rører deres tænder, hun ved jo, at jeg renser tænder på gravhunden månedligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Troede egentlig at spytsammensætningen var en del af mundmiljøet - det var i hvert fald lidt det jeg tænkte på. Men hvad er spytsammensætningen afhængig af? Mad, drikke andet?

 

Jeg kunne godt forestille mig at visse tørkost typer giver samme hund masser af tandsten, mens et anden måske ville holde tænderne mere rene.

 

Og så har jeg det indtryk at råfodring, selv uden ben, holder tænderne mere rene end det meste andet. I gamle dage fodrede jeg med halv kallun/kødaffald og halv brune ris og var ikke flink til at give hundene ben. Alligevel mener jeg ikke de havde beskidte tænder.

 

Spytsammensætningen bli'r vel dannet i kirtler udenfor munden. Men tomato-tomato. Jeg mener at netop mht. tandsten så er det kalkindholdet i spyttet der betyder noget? Og det ved jeg ikke om man kan påvirke vha. kost. Men måske @Sitto ved mere?

 

Umiddelbart ville jeg tro at forskellen på tørkost mere handler om at noget tørfoder er bedre til at skrabe tandstenen væk, end at noget skulle fremme tandsten... :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik et råd engang om at putte en smule æble eddike i drikkevandet til hundene. Det skulle dels pynte på tænderne dels afhjælpe fisen under bordet. Vi prøvede det men holdt op igen. Tror ikke det hjalp.

 

Reagerede hundene ikke på lugten? Jeg forsøgte at bruge det mod forhudsbetændelse, men selv den mindste smule i foderet, fik Luffe til at gå i sultestrejke.

 

Korvis: Jeg har det indtryk, at mange tilhængere af BARF fremhæver ulemperne med dannelse af tandsten ved fodring med tørfoder. Det overraskede godt nok også mig, da jeg troede at det forholdt sig omvendt, altså at tørfoder skulle afhjælpe tandsten. Desværre er mange erfaringer jo ret ukomplette, og meget info er nok farvet af økonomiske interesser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at der er racemæssige forskelle, mine stående hunde (anset race) har haft perle tænder og ikke behov for yderligere hjælp for at holde dem pæne, mine welsh'er får tandsten lige så snart jeg vender ryggen til. Jeg har fodret med det samme foder + varianter i 10 år, med nogle korte afbræk, til alle racerne.

Jeg kan jo sige at min erfaring med mine egne tænder er at hvis jeg indtager noget med sukker eller stivelse, kan jeg tydeligt mærke en belægning på mine tænder, og jeg tænker at det måske også er sådan noget der gør sig gældende, selvfølgelig har hunde og mennesker slet ikke det samme spyt, men det sætter sig vel på deres tænder ligesom hos os. Nogle racer har så bare noget bedre spyt end andre ? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bonnie på godt 11 år har bestemt fået pænere tænder over de seneste ca 2 år hvor jeg har været flinkere til at give ben men også råfodret ca hver 3. dag.

 

Jeg har aldrig hverken børstet tænder eller fjernet sten på dem. Dyrlægen ordnede engang Milles tænder ifbm hun alligevel var i narkose.

Link til indlæg
Del på andre sites

Reagerede hundene ikke på lugten? Jeg forsøgte at bruge det mod forhudsbetændelse, men selv den mindste smule i foderet, fik Luffe til at gå i sultestrejke.

 

de drak det uden problemer, så vidt jeg kunne vurdere. Det var en skefuld i 2-3 l vand

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også at det er mere racebestemt, end at det har så meget at gøre med hvordan/med hvad man fodre -medmindre man fodre udelukkende med våd/dåsefoder, det gør næppe noget godt for tænderne tænker jeg ;-)

 

Alle mine aussies, har haft ok pæne tænder -Chivas's knækkede/blev skadet for et godt ord, men hvad belægninger angår, holdt de sig pæne i de 10 år han levede. Cody blev næsten 14 år og fik altid ros for sine tænder og der blev aldrig gjort noget ved dem. Flica tilgengæld (Tervueren), havde allerede i en ung alder, ikke særligt pæne tænder, selvom hun spiste nøjagtig samme foder og tyggeting som Cody og senere Chivas, hun fik to gange i sine yngre dage, renset dem i narkose og hun havde i mange år, en ånde der kunne vække de døde til live igen. Jeg bøstede tænder på hende lidt on/off, men jeg var slet ikke flittig nok med det. De holdt dog i hendes næsten 14 år omend de var meget lidt pæne i de senere år og hun garanteret også har haft lidt tandpine ind i mellem.. :ae:

 

Med Hovsa (sheltie) kan jeg se at jeg virkelig skal være efter hans tænder, det havde jeg næsten også regnet med, jeg synes tit jeg ser shelties med knap så pæne tænder og/eller dårlig ånde, men selvom jeg var forberedt på det, overrasker de mig alligevel at jeg allerede nu, kan se tendens til belægninger på hans tænder, han er lissom kun knap 8 mdr og har jo først lige fået sine voksen tænder! :shock: Så han er allerede blevet introduceret for tandbørsten og jeg tænker at jeg vil prøve om vi kan komme ind i en rutine med at børste tænder i hvert fald 3-4 gange om ugen og så tror jeg at jeg vil købe en bøtte plaque-off næste gang jeg bestille foder, jeg prøvede det godt nok til Flica i sin tid uden det store resultat, men det skader jo næppe at forsøge igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Loui får tørfoder daglig og ben 2 gange om ugen.

 

hun havde lidt brun belægning på ydersiden af de store "hugtænder" foroven til 3-årsundersøgelse og det skrabede dyrlægen lige af - ifølge hende kom det oftest der, fordi hunde ikke kan nå at slikke der med deres tunge.

 

jeg børster ca hver anden dag med min kasserede elektriske tandbørste og hun har ikke specielt meget imod det - hun får også lov at slikke noget af tandpastaen af til start ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er racebetinget, dog mener jeg også at man sagtens kan gøre noget selv.

 

Altså tandsten kan jo forebygges, tandsten er jo netop madrester og bakterier der sidder på tanden, og spyttet der så danner noget omkring det som gør det hårdt, og dermed har man en tandsten.

 

Derfor kan man netop forebygge tandsten ved f.eks. at børste tænderne, eller give noget foder som gør at hunden bruger tænderne, og dermed får kradset plakken væk....

 

Jeg renser tænder på mine ca. en gang om måneden, og de har ikke problemer, men de er jo også unge. Jeg har set mange Lowchens der er 6 år eller ældre, som har rigtig dårlige tænder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg har en beagle - med dårlig mundtøj. Han får børstet sine tænder flere gange i ugen - samt får tilskud af bucadog pasta. Nu har han en tandkøds sygdom som hedder Epulis hvor tandkødet danner knuder - dette har han to gange fået fjernet operativt. Hos os er det ekstrem vigtig at han via tandbørsten får masseret sit tandkød så det holdes stangen. Han MÅ IKKE få hårde ben - dog gerne raw hides som han får i mindre omfang. Han danner lyn hurtigt plak - men ikke så meget mere fordi vi har fundet opskriften på at holde det stangen.

Tør foder er det rene gift for ham uanset hvilket der anvendes da det grundlæggende svarer til at os med to ben spiser kiks hver dag og ikke børster vores tænder. Våd foder har til gengæld været vejen frem for Oscar og i dag spiser han overvejene våd eller hjemme lavet foder. Tør foderet er reduceret til et enkelt måltid samt til god bidder.

Min dyrlæge siger at miljøet i munden danner baggrunden for plak dannelse - og nogle hunde har meget - andre lidt og atter andre ingenting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg tror det har noget med spyttet at gøre.

 

Nu kan jeg kun snakke ud fra mine to - Walther (snart 11 år) har de hvideste tænder og han har aldrig fået børstet tænder, han får tørkost tyggehalløj gider han ikke mere.

Zeus (4 år) har en del belægning på tænderne, som gør dem "brunlige" jeg har spurgt dyrlægen og Zeus skal nok have en tandrensning på et tidspunkt. Han har aldrig fået børstet tænder eller jeg forsøgte at træne og øve det da han var lille men han brød sig bestemt ikke om det - har får et ben af og til men om det gør en forskel ved jeg ikke? Han får også tørkost.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...