Hop til indhold

Vil I kastrere, hvis han ikke skal bruges i avl?


MarieF
 Share

Recommended Posts

Gode pointer Ninjamor. Tak for det :)

 

Han er 60% cavalier, 40% springer og 10% Golden retriever.

 

Vi har haft ham i 14 dage i dag og han er indtil videre en eksemplarisk hvalp. Sød, nem, lærenem og lærevillig, kan være alene hjemme i kortere perioder, holder sig tæt til, når han går fri, har rigtig godt hundesprog overfor andre hunde osv osv. Jeg håber derfor bare, at han fortsætter med at være så nem, for så er der jo ingen ko på isen og ingen grund til kastration :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 58
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ville ikke overvejer at kastrere.

 

Til gengæld vil jeg fra starten (som du også gør) prøve at sikre sig at han altid er tæt på dig og aldrig får lov at opleve at have det sjovt ude alene.

 

Jeg ville stoppe jagtadfærd (altså løb efter fugle, graven efter mus, eller tydeligt søg efter dyr) undtagen apportering (hvis man kalder det jagtadfærd) som jeg så til gengæld ville træne stille og roligt og for sjov.

 

Han har generne til at kunne udvikle en ret kraftig jagt-drift, hvis man får lov, men hvis man undgår han udvikler den de første par år, tror jeg ikke de senere vil udvikles.

 

Mine råd:

 

  • Aldrig i haven alene - heller ikke indhegnet have
  • Altid holde sig tæt på dig når han er løs - inden for højest 5 m
  • Skift gåretning hver gang han er uopmærksom på dig i mere end et minut - måske kun 30 sek
  • Undgå at lufte hvor der er meget fært/vildt
  • Lær ham apportering gerne fra land og vand, så har du super aktivering resten af hans liv. apportering kan udvikles i det uendelige
  • Lær indkald ved kun at kalde når du ved han kommer og beløn. Skal han fx i line så undlad indkald, bare tag kontakt ved at knæle. Ved indkald skal der ALTID ske noget positivt - ALTID - det første år, så sidder det der. Jeg bruger fløjte, så bliver alle andre signaler fra alle mulige andre personer ikke til dit indkald - og du får ikke dit indkald ødelagt,

 

Smid disse råd ud hvis du ikke synes de kan bruges, du bad jo ikke om den :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for rådene PBC.

 

Lige nu går jeg med ham i fast line, men har ham løs så meget som muligt. Gør allerede det med at ændre retning eller vende om engang imellem, når han står og snuser.

 

Han er begyndt at grave et sted i haven, men afbryder det - især fordi det er lige midt på en gangsti ? Han er alene i haven engang imellem, men det er mest for at tisse. Han tager en ordentlig løbetur engang imellem, når vi åbner til baghaven (som ellers er lukket med låge fra forhaven). Skal det også stoppes?

 

Gode råd til at træne apportering?

 

Min fornemmelse af ham indtil videre er, at han er en virkelig hyggehund og måske ikke har så meget jagt i sig, men det kan jo nå at ændre sig... Han giver dog indtryk af ret meget cavalier-sind :rolleyes:

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan man ikke? Hvorfor ikke?

Plejer bare at sige, at han er cavalier/springer blanding. Det kan folk bedre forholde sig til, fremfor når jeg fortæller, at far er ren cavalier, mor er blanding af halv springer, kvart cavalier og kvart Golden :D

 

Så er han jo 1/8 (12,5%) golden, 5/8 (62,5%) cavalier og 2/8 (eller 1/4, altså 25%) springer. Hvis altså det endelig skal specificeres ud:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for rådene PBC.

 

Lige nu går jeg med ham i fast line, men har ham løs så meget som muligt. Gør allerede det med at ændre retning eller vende om engang imellem, når han står og snuser.

 

Han er begyndt at grave et sted i haven, men afbryder det - især fordi det er lige midt på en gangsti ? Han er alene i haven engang imellem, men det er mest for at tisse. Han tager en ordentlig løbetur engang imellem, når vi åbner til baghaven (som ellers er lukket med låge fra forhaven). Skal det også stoppes?

 

Gode råd til at træne apportering?

 

Min fornemmelse af ham indtil videre er, at han er en virkelig hyggehund og måske ikke har så meget jagt i sig, men det kan jo nå at ændre sig... Han giver dog indtryk af ret meget cavalier-sind :rolleyes:

 

Procenterne var fordi man ikke kan vide hvilke egenskaber fra hvilken race som slår igennem hos en hvalp og derfor er det ikke betegnende for hvalpen at den er 25% noget 12½% noget andet osv.

 

Hvis du vil bruge "vende om metoden" til noget effektivt er det nu du skal være konsekvent med brugen af metoden. Vend om hver gang din hvalp når ud til en på forvejen valgt afstand (til alle sider) og lige inden du vender kan du afgive en ukendt lyd. Når du har gjort dette x antal gange vil hvalpen genkende lyden som en "mor er på vej væk lyd" og lyden bliver dermed et knaldsikkert indkald netop fordi det præger hvalpen fra lille.

 

En hvalp skal have lov til at "fræse af" og det ville jeg ikke stoppe. Men hvis det er flere gange dagligt behovet opstår, ville jeg tage det som tegn på ubrugt energi og finde noget som erstatning. Med din hvalp ligger næsearbejdet lige for.

 

Apportering, hvalpen tager garanteret noget i munden dagligt og her plejer jeg at rose stille og dermed lokke hvalpen til mig så jeg kan bytte med godbidder andet.

Det er sådan jeg starter apporteringstræningen.

Ros for at han bærer en fjer eller andet han gerne vil have i munden og lad ham gerne bære det et stykke tid og byt så.

Selv gør jeg det, at jeg med flad hånd "forsøger" at mase hvalpen væk fra mig, når han bærer. Dette får hvalpen til at VILLE hen til mig og blære sig med apportemnet og det er hvad jeg ønsker - at han vil være tæt, tæt på mig med apportemnet i munden. Det er tillid og tillid er et krav for mig.

 

Selv ville jeg ikke holde min hvalp væk fra interessante jagtdufte eller synsindtryk. Hellere ville jeg dele oplevelsen med hvalpen og få hans adfærd under kontrol. Nøjagtigt som jeg vil gøre det med løbske tæver: Vænne hvalpen til fra lille at det ikke er noget han behøver reagere på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for rådene PBC.

 

Lige nu går jeg med ham i fast line, men har ham løs så meget som muligt. Gør allerede det med at ændre retning eller vende om engang imellem, når han står og snuser. At han tager et par runder for fuld skrue lige når han komme ud, må man vist bare tillade. det er jo livsglæde og trang til at fyre den af, bare det stopper igen.

 

Han er begyndt at grave et sted i haven, men afbryder det - især fordi det er lige midt på en gangsti ? Han er alene i haven engang imellem, men det er mest for at tisse. Han tager en ordentlig løbetur engang imellem, når vi åbner til baghaven (som ellers er lukket med låge fra forhaven). Skal det også stoppes?

 

Gode råd til at træne apportering?

 

Min fornemmelse af ham indtil videre er, at han er en virkelig hyggehund og måske ikke har så meget jagt i sig, men det kan jo nå at ændre sig... Han giver dog indtryk af ret meget cavalier-sind :rolleyes:

 

Jeg ville ikke lade ham være alene i haven, for han kan hurtigt udvikle dels hang til at jage småfugle og dels vænner han sig til at være alene (og helt tryg ved det) ude. Det betyder også at han vil være mere tryg ved at løbe væk fra dig senere.

 

Lad dig ikke snyde af hyggehunden. Det er ofte et helt andet billede når de er 6 måneder.

 

Du kan finde meget på nettet om apporteringstræning af hvalpe og der findes også virkelig gode videoer. Det er ikke sådan lige at forklare kort, men der er bla artikler i disse blade:

 

http://www.djr.dk/blad-hund-jagt/

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Hvis du vil bruge "vende om metoden" til noget effektivt er det nu du skal være konsekvent med brugen af metoden. Vend om hver gang din hvalp når ud til en på forvejen valgt afstand (til alle sider) og lige inden du vender kan du afgive en ukendt lyd. Når du har gjort dette x antal gange vil hvalpen genkende lyden som en "mor er på vej væk lyd" og lyden bliver dermed et knaldsikkert indkald netop fordi det præger hvalpen fra lille.

 

 

Vi har vist diskuteret det før, men jeg vil undgå vende lyde, så det bliver hvalpens ansvar at holde øje - ikke ejerens. Lyd kan være nødvendig - ikke ønskelig - altså efter min mening.

 

Når jeg anbefaler at holde disse hvalpe af jagtracer væk fra jagt, er det fordi jeg tror at instinkter/drifter som ikke stimuleres de første par år (visse udviklingsfaser) falder væk/bliver mindre udprægede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her går jeg med Maggie - stor hvalp og Bonnie - voksen, bare for at vise hvad det er jeg vil opnå

 

Vi går tur på engen. Der er sagt "smut så" hvilket betyder "fri" men hundene har lært at holde sig på engen og også at holde kontakt. Jeg går i ca 5 minutter uden at sige noget. Står stille lidt ind imellem og vender en enkelt gang til sidst, så skal hundene helst gøre det samme.

 

[video=youtube_share;hLYo3_CXZB8]

Link til indlæg
Del på andre sites

Har læst alle jeres input og der er meget at forholde sig til, så får vist ikke svaret på det hele nu :)

 

Han er ikke alene-alene i haven, men haven går rundt om huset og når der er åbent til baghaven løber han nogle gange derned og fræser rundt. For det meste åbner vi dog til baghaven for selv at gå med.

 

Angående det med at fræse af, så er det slet ikke dagligt han gør det. For det meste tuller han bare lidt :)

 

Det er svært at ændre retning eller gå væk fra ham, da han holder sig lige for fødderne af mig det meste af tiden. Han vil aller helst bæres eller under klapvognen, hvis den er med.

 

Han går allerede nu med pinde, som han tager med hen til mig. Prøver at bytte både pinde og bolde med godbidder med kommandoen "aflever"

 

Jeg er godt klar over, at han formentlig bliver mere livlig med alderen (det håber jeg da i hvert fald :rolleyes: ), men til sammenligning med min venindes ft cockerhvalp, så er han godt nok i et andet tempo :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder til at du har fået en dejlig hvalp med god kontakt og rimelig ro i krop og hoved. Det er et super udgangspunkt.

 

Brug små hvalpe dummyer - ikke bolde til apportering. Bolde har en tendens til at skabe unødig stress. Bolde er gode hvis man skal opildne en sløv hund, men ikke gode hvis hunden er kvik nok :-) uden, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har vist diskuteret det før, men jeg vil undgå vende lyde, så det bliver hvalpens ansvar at holde øje - ikke ejerens. Lyd kan være nødvendig - ikke ønskelig - altså efter min mening.

 

Når jeg anbefaler at holde disse hvalpe af jagtracer væk fra jagt, er det fordi jeg tror at instinkter/drifter som ikke stimuleres de første par år (visse udviklingsfaser) falder væk/bliver mindre udprægede.

 

Det er ikke noget jeg kan mindes vi har haft diskuteret.

 

Det er altid ejerens ansvar at holde øje med sin hvalp, så det er jeg ikke uenig med dig i, men hvorfor mener du, at hvalpen ikke også bør lære at holde øje?

Nu taler vi om ansvar, men det er et begreb, som hunde ikke kan forholde sig til.

 

Den med instinktbortfald eller mindre reaktion holder ikke. Så skulle man bare holde sin hanhund væk fra al løbetidsfært til han var 2 - 3 år, så var den potte ude.

Det kunne være spændende at diskutere disse to emner i en tråd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke noget jeg kan mindes vi har haft diskuteret.

 

Det er altid ejerens ansvar at holde øje med sin hvalp, så det er jeg ikke uenig med dig i, men hvorfor mener du, at hvalpen ikke også bør lære at holde øje?

Nu taler vi om ansvar, men det er et begreb, som hunde ikke kan forholde sig til.

 

Den med instinktbortfald eller mindre reaktion holder ikke. Så skulle man bare holde sin hanhund væk fra al løbetidsfært til han var 2 - 3 år, så var den potte ude.

Det kunne være spændende at diskutere disse to emner i en tråd.

 

Jeg vil gerne have at hvalpen tror at det er dens opgave at holde øje med ejeren ikke omvendt, men selvfølgelig er det naturligvis ejerens opgave.

 

Eberhard Trumbler mener at vise instinkter og drifter kan bortfalde hvis ikke de næres på rette tid - i rette fase. Nok ikke kønsdrift, men andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes som flere, at der skal være en grund til at kastrere. Det vil være træls, at skulle døje med nogle af de bivirkninger, der kan komme, hvis det slet ikke har været nødvendig at kastrere. Så hvis jeg var dig, ville jeg vente med at overveje det, til hvis der opstår problemer. Og der vil jeg opveje hvad der er værst, om det er problemet eller at skulle leve med en hund, med træls pels, øget appetit m.m

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne have at hvalpen tror at det er dens opgave at holde øje med ejeren ikke omvendt, men selvfølgelig er det naturligvis ejerens opgave.

 

Jeg misforstod dig.

 

Det kræver vist en nærmere forklaring. At jeg bruger hvalpens første uger på at lære den at associere en lyd med "mor går væk", så den valgte lyd får meget stor betydning for den, og derefter kan anvendes som indkald, betyder ikke automatisk, at jeg render og kalder på min hvalp, tværtimod.

Min hvalp skal holde øje med mig og det er min opgave at få den til det - og at ville det. At der så kommer en bonus i form af et fantastisk virksomt indkald ved min "lyd når jeg vender" fremgangsmåde, kan jeg ikke se kan være skidt for noget.

Selv bryder jeg mig ikke om at høre på hundeejere som evindeligt kalder på deres hunde for at kontrollere dem og min ideologi er, at jeg er indianeren (den lydløse) så min hund må holde øje med mig og det er mit job at få den til at ville være sammen med mig.

Af samme årsag nærmest hvisker jeg mine signaler, for hundens hørelse er jo fænomenal og hvisker man gives der en yderligere bonus: Hunden er nødt til at være nogenlunde mentalt i ro for at høre det tilbud jeg kommer med.

 

Eberhard Trumbler mener at vise instinkter og drifter kan bortfalde hvis ikke de næres på rette tid - i rette fase. Nok ikke kønsdrift, men andre
.

 

Har du noget materiale om dette?

Jeg har læst Trumler for mange år siden, men husker ikke noget om dette.

Jeg er også stærkt i tvivl om han har ret. Jeg tænker så det knager :lol:

Der er jo kun yderst få instinkter, hvis man taler om instinkter nu om dage.

Kan vi lave en tråd om det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er Dus med din hund I eller II, tror jeg, men kan også være 1000 tips til hundeejere.

 

Jeg tror heller ikke alle instinkter eller drifter kan forsvinde, hvis man ikke stimulerer dem. Mange er der bare og vil blive aktiveret hvis situationen opstår.

 

Men lyst til at strejfe og gå på jagt tror jeg afhænger rigtig meget af hvad hvalpen og hunden oplever det første år især. Jeg er også temmelig sikker på at jagtdrift og jagtlyst bliver mere udpræget hos hunde, som fra hvalp får lov at jage og får succes med det - fx fanger solsorteunger eller mus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er Dus med din hund I eller II, tror jeg, men kan også være 1000 tips til hundeejere.

 

Jeg tror heller ikke alle instinkter eller drifter kan forsvinde, hvis man ikke stimulerer dem. Mange er der bare og vil blive aktiveret hvis situationen opstår.

 

Men lyst til at strejfe og gå på jagt tror jeg afhænger rigtig meget af hvad hvalpen og hunden oplever det første år især. Jeg er også temmelig sikker på at jagtdrift og jagtlyst bliver mere udpræget hos hunde, som fra hvalp får lov at jage og får succes med det - fx fanger solsorteunger eller mus.

 

Succes betyder rigtig meget

 

Jeg er også sikker på, at motivationen (som du kalder drift og lyst) for jagt øges gennem succes, som alt andet gør. Jeg er dog også sikker på, at en 4 års jagthund, som aldrig har haft mulighed for at jage i stor stil kan finde det frem.

Vi ser netop på mange racer, at hvis de ikke får udløb for det de er avlet til gennem styret aktivitet, så finder de selv ud af at bruge den egenskab de har med sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...