Hop til indhold

Godt og skidt legetøj og træningsdimser


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Nu griber jeg lige et postulat fra en anden tråd (ikke direkte citeret): "Brug små hvalpedummyer - ikke bolde til apportering. Bolde har en tendens til at skabe unødig stress. Bolde er gode hvis man skal opildne en sløv hund, men ikke gode hvis hunden er kvik nok uden."

 

Det får mig til at tænke på, hvorfor det er at en bold kan stresse, og ikke en dummy? Jeg mener, er det fordi bolden er rund og kan trille af sig selv? Eller fordi det er "tilladt" at tygge/gumle i en bold, men ikke en dummy? Og hvor pokker ved hunden det fra?

 

Og gør det så en forskel om det er en dummy der er lavet af kanvas eller læder? Eller skind? Og hvad med de dummyer der er risbolde med skind omkring, og altså ligner en bold, men bare ikke kaldes en bold?

 

Som I fornemmer er jeg temmelig forvirret over det med at bolde stresser. Kan nogen forklare mig hvorfor de har det ry? Og hvad skal man vælge i stedet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke læst citatet i den anden tråd, så jeg kender ikke sammenhængen, men umiddelbart tænker jeg heller ikke, at det er bolden i sig selv, der giver stress. Det er nok mere måden, den bliver brugt på. Hvis man leger deciderede kastelege, hvor hunden skal styrte hovedkulds afsted, kan det nok godt give stress. Men at bruge den som belønning eller en del af træning på en anden måde f.eks. i forbindelse med apportering, tænker jeg ikke vil stresse hunden på samme måde - så er formået jo præcis som hvis man brugte en dummy.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det at bolde stresser egentlig er den der "Kast bold, hund henter bold, ejer kaster bold, hund henter bold" osv. Hvor man med en dummy måske netop bruger det som et værktøj i træningen.

 

Det er altså ikke selve det at hunden henter dummy/bold, men den gentagelse af at hente den gentagende gange, uden træning eller ændring. (F.eks. folk der i 30 minutter uafbrudt kaster bold med hunden). I forhold til dummy bruger man den jo ikke intensivt på samme måde :hmm:

 

Jeg synes bold som en del af træning er helt perfekt, faktisk fantastisk! Men som aktivering ser jeg det som stressende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Sassy var yngre stressede hun over bold (kan vi se nu) og jeg tror det handlede om at den trillede og hun kunne drible med den i evigheder.

Hvorimod en dummy er tung (kan fåes i forskellige vægte) og ligger stille når den rammer jorden. Den indbyder åbenbart ikke til rusk og leg - meeeeen flere hunde stikker af med dummyen bare fordi den er så feeeed ;)

 

Luna er kold over for bolde. Hun kan til nød provokeres lidt hvis øglen vil lege med hende, men hun skrider hurtigt igen. Men har man hendes dummy eller fyrtårn (flydedummy) så kan hun blive ved i evigheder og er helt oppe og ringe (ikke stress).

Link til indlæg
Del på andre sites

Men om hunden apporterer en dummy, en fasan, en bold eller et marsvin er vel ligegyldigt? Det er bare det med at bolden får prædikatet stressende, jeg studser over. Det handler imo ikke om HVAD der leges/trænes med, men hvordan.

 

Jeg bruger også bold, både som belønning og som leg. Bella elsker at småtræne lidt på ture, få sin bold som belønning og så får hun lov at tulle rundt med den. Hun tygger, gumler, kaster lidt med den, bader med den og vil rigtig gerne bære den hjem. Det er hendes yndlingslegetøj, og samtidig hendes "sutteklud". Jeg har aldrig oplevet at hun stresser over bolden, undtagen i visse træningssituationer hvor jeg bevidst kører hende op på bolden.

 

Dorit er komplet ligeglad med bolde - med mindre Bella løber med den i munden, og hun forsøger at trække den ud af hendes mund:lol:

 

Men jeg har svært ved at gennemskue "bold=stress":vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men om hunden apporterer en dummy, en fasan, en bold eller et marsvin er vel ligegyldigt? Det er bare det med at bolden får prædikatet stressende, jeg studser over. Det handler imo ikke om HVAD der leges/trænes med, men hvordan.

 

Jeg bruger også bold, både som belønning og som leg. Bella elsker at småtræne lidt på ture, få sin bold som belønning og så får hun lov at tulle rundt med den. Hun tygger, gumler, kaster lidt med den, bader med den og vil rigtig gerne bære den hjem. Det er hendes yndlingslegetøj, og samtidig hendes "sutteklud". Jeg har aldrig oplevet at hun stresser over bolden, undtagen i visse træningssituationer hvor jeg bevidst kører hende op på bolden.

 

Dorit er komplet ligeglad med bolde - med mindre Bella løber med den i munden, og hun forsøger at trække den ud af hendes mund:lol:

 

Men jeg har svært ved at gennemskue "bold=stress":vedikke:

 

Er helt enig i den betragtning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg elsker bolde, bruger dem utrolig meget både til leg og belønning til mine hunde;) faktisk bruger jeg aktivt det nogle kalder "stres" når hunden først er helt tændt på bolden er det fantastisk at arbejde med impulskontrol fx. at kaste bolden med en kastearm rigtig mange m ind i krat m.m giver fantastisk aktivering af både næse og muskler;)

det samme kan man med en dummi, det hele er et spørgsmål om hvordan man bruger objektet ikke om det er bold, dummi eller fx frisbee ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde er totalt boldfikserede - neurotiske vil nogen kalde dem. Men det betyder da ikke at de bliver stressede af bold. Jo hvis jeg bruger det som daglig aktivering, men bestemt ikke hvis jeg bruger det i træningen. Jeg bruger faktisk bløde bolde som en slags "ventil". Hvis de er for hede i træning, så får de en blød bold som belønning, som de kan tygge i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Mine hunde er totalt boldfikserede - neurotiske vil nogen kalde dem. Men det betyder da ikke at de bliver stressede af bold. Jo hvis jeg bruger det som daglig aktivering, men bestemt ikke hvis jeg bruger det i træningen. Jeg bruger faktisk bløde bolde som en slags "ventil". Hvis de er for hede i træning, så får de en blød bold som belønning, som de kan tygge i.

 

 

Det samme her, de elsker bolde og vi spiller da af og til fodbold, eller med håndbold eller tennisbold ;-) alle bolde er et hit. De skal bare se jeg tager en bold så er de på 180 :-) men vi spiller ikke bold dagligt. Det samme gælder dummy så er de på med det samme. Jeg skal bare tænke på at tage fat i en dummy der ligger på hylden i bryggerset så er vi så klar ;-)

 

Jeg ser intet galt i at bruge bolde eller dummy, men det er måden de bliver brugt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan jo lige så godt sige Pivdyr stresser.....

 

 

Enig med dem der siger det Hvordan bolden bruges der tæller.

 

Sådan nogle piv dyr kan virkelig stresse nogen hunde! Vores terrier ven går helt bananas med sådan et og kan slet ikke tænke eller styre sig for den er helt død.

 

Kender en anden terrier der var på stresset over legetøj, især bolde og piv dyr at hun måtte fjerne alt legetøj af den slags.

 

Man skal tænke sig godt om inden man får skabt en fixerIng på bold, pinde eller andet. Det kan være en kæmpe stress faktor for hunden, men det kan også bruges meget fornuftigt hvis det udnytter på den rigtige måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jer der kender de der mega fixerede/stressede hunde - hvor mange af den slags kender I? Ud af alle de hunde I kender?

 

Personligt kender jeg én. Og det er ikke noget den har tillært, det er bare medfødt stress. Og ja, den hund stresser over ALT! Det er i så fald én ud af mange (100?).

 

Kunne der mon egentlig være noget om at det ikke er bolden/pinden der er synderen, men en medfødt "fejl" som er håndteret forkert?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jer der kender de der mega fixerede/stressede hunde - hvor mange af den slags kender I? Ud af alle de hunde I kender?

 

Personligt kender jeg én. Og det er ikke noget den har tillært, det er bare medfødt stress. Og ja, den hund stresser over ALT! Det er i så fald én ud af mange (100?).

 

Kunne der mon egentlig være noget om at det ikke er bolden/pinden der er synderen, men en medfødt "fejl" som er håndteret forkert?

 

Jeg har aldrig ejet en hund der ikke blev stresset af kastelege, hvis det var i længere tid (f.eks. 20-30 minutter i streg som aktivering).

 

Jeg tror bestemt nogle racer har lettere ved at stresse over det end andre, men selv vores mest dovne løve går stress amok hvis jeg forsøger at lege kasteleg i for lang tid med hende.

 

Jeg tror man kan kende det fra en medfødt stress, eller tendens til det; Hvis hunden stresser over andre ting let også, vil den også stresse også kastelege.

 

Grunden til at kastelege er stressende for hunde er jo at det tricker deres jagtinstinkt, og frigiver stresshormoner, som kan tage mange dage før det er normalt niveau igen. Det vil sige hvis man leger hver dag med hunden, oplever den et konstant forhøjet niveau.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig ejet en hund der ikke blev stresset af kastelege, hvis det var i længere tid (f.eks. 20-30 minutter i streg som aktivering).

 

Jeg tror bestemt nogle racer har lettere ved at stresse over det end andre, men selv vores mest dovne løve går stress amok hvis jeg forsøger at lege kasteleg i for lang tid med hende.

 

Jeg tror man kan kende det fra en medfødt stress, eller tendens til det; Hvis hunden stresser over andre ting let også, vil den også stresse også kastelege.

 

Grunden til at kastelege er stressende for hunde er jo at det tricker deres jagtinstinkt, og frigiver stresshormoner, som kan tage mange dage før det er normalt niveau igen. Det vil sige hvis man leger hver dag med hunden, oplever den et konstant forhøjet niveau.

 

Men nu spørger jeg ikke til kastelege. Jeg spørger hvor mange der kender bold/pindfixerede hunde, og hvor stor en procentdel de udgør?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nu spørger jeg ikke til kastelege. Jeg spørger hvor mange der kender bold/pindfixerede hunde, og hvor stor en procentdel de udgør?

 

Jeg tror ærlig talt ikke at jeg kender nogle hunde, der går rundt med tennisbolde i øjnene mere eller mindre konstant -hvilket er det jeg definere som "boldfikseret".. Alle mine egne hund, med undtagelse at Flica, har været/er, glad for boldleg, både som belønning i træningssiturationer og som formålsløs kasteleg. Joya bliver jo så ikke trænet, så hun oplever kun formålsløs kasteleg og jo, det stresser hende da i den forstand at det lige bliver lidt sværere at tie stille, hvis vi er for længe om at kaste, men tilgengæld stopper hun så også selv legen, der skal som regel ikke mere end en håndfuld kast og løbeture frem og tilbage til, før hun ikke kommer og aflevere bolden (eller Kongen, som det som regel er), men i stedet går hen og lægger sig med den og som regel tygger lidt i den og stresser sig selv ned igen på den måde -og det er ikke noget jeg har lært hende ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nu spørger jeg ikke til kastelege. Jeg spørger hvor mange der kender bold/pindfixerede hunde, og hvor stor en procentdel de udgør?

 

Pyh jeg kender mange der er bold eller pinde fixeret, men jeg tror også jeg giver den den betegnelse før du gør.

 

Det er så ikke alle ud af de hunde der er stresset over det, fordi ejeren kan styre det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pyh jeg kender mange der er bold eller pinde fixeret, men jeg tror også jeg giver den den betegnelse før du gør.

 

Det er så ikke alle ud af de hunde der er stresset over det, fordi ejeren kan styre det.

 

Hvornår mener du en hund er boldfixeret?

 

Jeg kender en del hunde der bevidst er kørt op på bold, dummy, bideskind, rusketov eller lign. Men det er i træningsøjemed, og ingen af de hunde er nogle der leges kastelege med, med mindre det er under træning. Og ja, nogle vil måske betegne dem som stressede, andre vil kalde det drift.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår mener du en hund er boldfixeret?

 

Jeg kender en del hunde der bevidst er kørt op på bold, dummy, bideskind, rusketov eller lign. Men det er i træningsøjemed, og ingen af de hunde er nogle der leges kastelege med, med mindre det er under træning. Og ja, nogle vil måske betegne dem som stressede, andre vil kalde det drift.

 

Når den ikke kan tænke på andet end at få bolden hvis den kan se den. Ofte vogter den også bolden mod andre, da den jo har kæmpe værdi.

Primært tænker jeg på hunde som hvis de har adgang til en bold, igen og igen kommer og afleveres den til folk i håb om at de vil kaste. Bliver det rigtig slemt så leger de kast med sig selv.

 

Som sagt, kan ejeren styre det og holde det til træning, så behøver det ikke skabe stress, men jeg forstår godt at bolde får det ry at være stressede, hvis man en gang har set en hund blive ekstremt fixeret på den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bold-tosset, bold-fixeret eller bare sresset når det tages bolde frem - skyldes vel oftest hunde som er disponeret for at få den slags adfærd og hvor ejeren ikke har forstået at håndtere det fornuftigt?

 

Det er noget lettere at gøre det forkert med en bold end med dummyer fordi boldene nogen gange kan fanges mens den bevæger sig i modsætning til en dummy som, hvis den ellers kastes i en nogenlunde høj bue bliver hvor den lander.

 

Når jeg laver indledende apporterings leg/træning med hvalp får den lov at prelle og hvis den er glad ved at hente en dummy som falder og bliver, er der ingen grund til at øge lysten og intenciteten ved at bruge bold som triller. Har den lidt mindre lyst, kan en dumme også kastes fladt så den ruller lidt Øog er det ikke nok kommer bolden frem. Den kan man så også bedre sparke rundt med hvis det er det der skal til for at få apportering igang. Jeg har nu hverken oplevet Spaniels eller Labradorer hvor det har været nødvendigt, men flere Settere og hønsehunde.

 

Jeg bruger mange tennisbolde, men kun til få formål:

 

til at lave et spor. Man står ved et sted hvor terrænet falder lidt og har så høj græs at en boldt skjules men alligevel kan rulle nogle meter. Så kastes bolden. Hunden se hvor den lander og lærer følge sporet fra landingsplads til hvor bolden stopper, ved efterfølgende apportering.

 

til at lære hunden at søge grundigt i et område - ikke give op. Tennisbolde er lette at kaste så de borer sig lidt ned i højt græs og hunden må lære at man skal være grundig for at finde den

 

og så bruger jeg tennisbolde ifbm træning af det korte søg og vendesignaler. Når hunden søger ud/væk fra mig dropper jeg en bold 1-2 m foran mig uset af hunden. Så giver jeg vendefløjt og når hunden vender og kommer ind forbi mig ligger belønningen der i form af at den finder bolden. Her kunne man lige så godt bruge små dummyer eller andre små ting. Det vigtigste er at bruge det hunden er gladest for. Jeg bruger også agerhønd og krikænder til dette i sæsonen. Dagen efter jagt, hvorefter fuglene smafer endnu bedre

 

hvornår arbejdsiver og lyst bliver til stres ved jeg ikke, men her synes jeg der er lyst og arbejdsglæde og nul stres

 

[video=youtube_share;Op4n5-0GvjA]

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge mine kører højt op på bold/pivedyr.

Og Buster vogter sin træningstaske overfor andre hunde. Men det ved jeg, så træningstasken bliver altid gemt væk.

jeg skal nok passe på den for ham ;-)

 

Men de er ikke stressede.

De skal elske deres bold/pivdyr og ville gøre alt for at få den.

Og det gør de, men de ved jo at det er belønning, altså at de skal arbejde først og så kan vi lege.

Så det er arbejdet der udløser belønningen. Det vil sige at de kan arbejde med pivdyr og bolde liggende rundt omkring eller imens andre leger uden problemer da de ved at deres belønning kommer.

Jeg tror de hunde der er stresset er hunde der ikke har lært selvkontrol eller ikke bliver aktiveret fornuftigt.

Men det er da selvfølgelig også muligt at det er en medfødt tendens ved nogle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...