Hop til indhold

Nose work


Camilse
 Share

Recommended Posts

Vi var til uofficiel nosework prøve igår - dvs. det var sommerafslutning på holdet og så kom der en dommer ud og dømte os. 

Vi var igennem alle fire elementer: beholdersøg, udendørssøg, køretøjssøg og indendørssøg. Beholdersøget og udendørssøget rockede hun totalt! 23 sekunder på beholdersøget og 17 sekunder på udendørssøget. Køretøjssøget kom jeg til at trække hende ned, da hun hoppede op af bilen, i stedet for at kalde hende ned, og det gjorde hende lidt usikker på om hun måtte fortsætte - så jeg kom til at tolke hendes kiggen op på mig som en markering, men det var egentlig nok nærmere en "Må jeg godt?" - så det var en fejlmarkering fra min side af. Få sekunder efter fandt hun dog duften virkelig fint - ca. 30 sekunder efter start. Indendørssøget gik hun i gang med rigtig fint og søgte virkelig intensivt på egen pote i starten men blev lidt frustreret over ikke at kunne finde den. Hun markerede flere gange tæt på, og blev tydeligt frustreret over at den ikke blev godtaget at duften var dér - men det var ikke tæt nok på. Så her brugte hun hele tiden på 3 minutter, men hun fandt duften uden at jeg fik af vide hvor den var - så det endte med at hun arbejdede sin hen til den helt selv. :-D

Alt i alt en ret flot præsentation af en unghund på knap 8 måneder synes jeg. :lun: Og så fik vi nogle rigtig gode kommentarer og fif med til hvad vi skal arbejde med - og det er klart hendes selvstændighed når hun bliver frustreret - hun skal fortsætte alligevel og ikke søge hjælp hos mig. Og jeg skal blive bedre til at afbryde kontakten når hun søger hjælpen, så hun ikke forventer at jeg guider hende. Men det skal helt sikkert nok komme. Nu er der træningspause indtil august og den tid vil vi bruge på at arbejde med selvstændigheden og så tage træning med ud i forskellige miljøer. :-D

Når engang vi begge er klar, vil jeg rigtig gerne til prøver med hende. Men det er bestemt ikke kun hende der skal lære - når man har været vant til agility træning og ellers træner rally, så skal man virkelig tage sig selv i at LADE VÆRE med at guide og hjælpe! :engel: 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Fantastisk weekend... I går debuterede viNW2 og kom igennem med en bestået og 3. Præmie. Cassi snød mig en del og vi fik tre fejlmarkeringer. Hun var kvik i indendørssøget og blev nr. 1. Samlet blev hun 3. Vinder.

i dag kørte hun med klatten. Fandt alle søg ig satte mildest talt ikke en pote forkert :x hun vinder to søg, bliver nr, 2 i de to andre og ender som 1. Vinder med 1. Præmie og dermed sin første pind til nw3. Behøver jeg at sige at jeg er en meget stolt hundemor 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

10 timer siden, Camilse skrev:

Fantastisk weekend... I går debuterede viNW2 og kom igennem med en bestået og 3. Præmie. Cassi snød mig en del og vi fik tre fejlmarkeringer. Hun var kvik i indendørssøget og blev nr. 1. Samlet blev hun 3. Vinder.

i dag kørte hun med klatten. Fandt alle søg ig satte mildest talt ikke en pote forkert  hun vinder to søg, bliver nr, 2 i de to andre og ender som 1. Vinder med 1. Præmie og dermed sin første pind til nw3. Behøver jeg at sige at jeg er en meget stolt hundemor 

SUPER FLOT - Stort tillykke! 

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige et billede af min lille præmiemus, der kan blære sig med at være eneste hund i DK der har fået første præmie i NW2 på nuværende tidspunkt. Nu får vi benhårdt efter NW2 titlen til september. Behøver jeg at sige at jeg eeeeeelskeeeeeer store rosetter...

 

image.jpeg

image.jpeg

Redigeret af Camilse
  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Stort tillykke Camilse! 

 

Luna træner i hærdigt videre og synes det er TOP morsomt, faktisk meget sjovere end agility... :fornaermet: Ej, det er så fedt at lave noget andet med hende også - specilet når hun er så sej!

Vi er på en blanding af ren duft og parring pt - hun går super fint på ren duft, men det er mest for fortsat at forstærke. Jeg træner jo bare alene og pt uden konkurrence i tankerne, men måske jeg over vinteren ender med at få gjort lidt seriøst ved det hele. 

jeg skal opereres i skulderen, så en naturlig agilitypause og så er det jo oplagt at lave noget nosework!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Cassi har været afsted til uofficiel NW2 konkurrence i dag. Udesøg og køretøjssøg. Uh, hun var skarp. Vi testede at arbejde uden line i udesøget, både så jeg kunne se hvordan hun arbejdede, men også fordi jeg gerne ville kunne lade hende arbejde i hele arealet uhindret og det var svært at gå i noget af arealet. Hun var super fin, hvilket nok skyldes at hun har lavet så mange feltsøg i sin tid, så man nemt kan dirigerer hende. Vupti, så var begge søg fundet.

køretøjssøget skulle vi have line på, og her arbejdede hun også så fint.

I indesøget tog jeg linen af igen og hun kæmpede, men fordi jeg var lidt et kvaj, blev vi meget låst. Der var mange mennesker, så vi brugt alt for lang tid på kun at afsøge den ene halvdel af rummet. Og det var dumt, når der ikke var noget fært. Vi nåede dog at finde det ene søg.

beholdersøget tog Cassi ganske roligt, for hun havde gang i et indendørssøg i stedet... Selv når jeg pegede på beholderne, så valgte hun i stedet at afsøge lågerne til hesteboksene, der var i rummet. Så da der blev kaldt 30 sekunder valgte jeg at færdigmelde, for det var ikke noget der ville ændre sig.

bagefter kørte vi til træning, fandt lige en Aldi, så hun kunne få en flaske frisk vand og jeg en is. Hun var rimmelig at arbejde med, men tror hun var lidt træt... Men nu har hun også haft to(3) konkurrencer siden lørdag, så det er vel forståeligt.

Nu har jeg planer over sommerferien at få arbejdet igang med Calle igen, og så skal der knokles løs med Cassi. Det er helt vildt at se hvor meget hun elsker det her. Hun er næsten ikke til at styre når man går mod et søg, og når vi står ved startlinjen er det nærmest ikke til at holde hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

På 3. juli 2017 den 19:11 , Trixie83 skrev:

Stort tillykke Camilse! 

 

Luna træner i hærdigt videre og synes det er TOP morsomt, faktisk meget sjovere end agility...  Ej, det er så fedt at lave noget andet med hende også - specilet når hun er så sej!

Vi er på en blanding af ren duft og parring pt - hun går super fint på ren duft, men det er mest for fortsat at forstærke. Jeg træner jo bare alene og pt uden konkurrence i tankerne, men måske jeg over vinteren ender med at få gjort lidt seriøst ved det hele. 

jeg skal opereres i skulderen, så en naturlig agilitypause og så er det jo oplagt at lave noget nosework!

Jeg tror faktisk at alle hunde som ellers ikke arbejder meget med en form for næsearbejde vil synes det her er helt fantastisk. Jeg oplevede at min ellers ret reserverede tæve kunne arbejde i et lille rum med ca. Ti mennesker inde i, og hun tænkende slet ikke over de var der, fordi værdien er så høj. Hun har så altid sat pris på at bruge sin næse, og det første hun lærte da jeg fik hende var at gå spor. Det er bare så omfattende hvis jeg virkelig vil udfordre hendes næse(hun kan snildt gå spor på +1 km med knæk og spidser, hvis hun får muligheden) og med Nose Work behøver jeg ikke kæmpe store arealer. Jeg kan udfordre hende gevaldigt ved at gå hen på legepladsen eller hænge et søg op i tøjsnoren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går og leger lidt med tanken om, at Maggie skal prøve Nose Work. 

Den lokale region af retrieverklubben har haft folk på instruktørkursus, så lige så snart de slår et hold op, melder vi os til. Jeg er sikker på, at det vil være fin aktivering af min lille gigt-plagede pige 

Link til indlæg
Del på andre sites

@Dorte DO IT!!!! Det er absolut det bedste jeg har gjort for Cassi....

********************************

Okay, så jeg har "endelig" kastet mig ud i det med kontamidering/smitning. Det har stået i nogle timer og skulle lige tjekke om der var noget duft nede i den bøtte overhovedet... Damm, der er smæk på skillingen sammenlignet med hydrolat.

Har købt 10 nye æsker i metal og der er bestilt en masse små pipetter hjem. Og om godt to uger så skal vi på kursus med Sofia Olson. Det bliver bare godt :P

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Så har vi været afsted igen... Ingen pind, men ud af de otte søg der var i weekenden vandt hun de tre og blev nr. 2 i et fjerde. Hun havde klart bedste tid i lørdagens beholdersøg, men hun havde sat sig for at skulle undersøge et fodboldmål først og fik så fejl for ikke at gå gennem startmarkeringem. Hun vandt begge prøver og da lørdagens prøve var hund i fokus konkurrencer fik hun titlerne HIF17 NW2 og HIF17 NW2I. 

 

Det var en utrolig lærerig weekend og prinsesse beviste at hun er en stjerne. Hun begik ikke mange fejl. Men det gjorde hende der holdte fast i linen.

 

 

image.jpeg

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...