Hop til indhold

Hjælp til valg af kamera


 Share

Recommended Posts

Ja, nu må jeg til det. Jeg skal have et kamera. Jeg vil gerne have et spejlreflekskamera, men er totalt nybegynder og har ikke alverdens med penge OG har ikke en klap forstand på noget som helst. Jeg har snakket med en der har et Canon eos 1000d til salg i god stand, som jeg kan få for 1000 kr. Er det en god idé? Der er også et 350d til lidt flere penge. Hvad vil i anbefale?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det lyder jo rigtig godt :-) Og det er godt til at tage billeder af overivrige vapser, der på ingen måder gider at stå stille?

 

Ja, jeg synes det har taget nogle gode billeder også i bevægelse af vores hunde. Jeg bruger det rigtig meget til f.eks. at tage billeder i zoos, og i skoven.

Link til indlæg
Del på andre sites

1000D har en 10 mp sensor, og 350D kun 8 mp.

Til gengæld har 350D spotmåling, hvilket er utrolig nyttigt i mange situationer - f.eks. fotografering af mørk hund i sne. Det kan 1000D ikke.

350D bruger CompactFlash kort, som snart er ved at være sjældne. 1000D bruger SD kort, som er standarden i dag.

 

Jeg har selv haft et 350D. For at være helt ærlig ville jeg være i tvivl. Selv om det er ældre, betyder det meget at det kan noget ekstra med lysmåling.

Link til indlæg
Del på andre sites

1000D har en 10 mp sensor, og 350D kun 8 mp.

Til gengæld har 350D spotmåling, hvilket er utrolig nyttigt i mange situationer - f.eks. fotografering af mørk hund i sne. Det kan 1000D ikke.

350D bruger CompactFlash kort, som snart er ved at være sjældne. 1000D bruger SD kort, som er standarden i dag.

 

Jeg har selv haft et 350D. For at være helt ærlig ville jeg være i tvivl. Selv om det er ældre, betyder det meget at det kan noget ekstra med lysmåling.

 

Ha ha se så bliver jeg forvirret igen. Jo højere sensor jo bedre ikke? Men du har ret i det med lysmåling. Det bliver nok et spørgsmål om økonomi i sidste ende. Tak for lige at komme med input :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha ha se så bliver jeg forvirret igen. Jo højere sensor jo bedre ikke? Men du har ret i det med lysmåling. Det bliver nok et spørgsmål om økonomi i sidste ende. Tak for lige at komme med input :-)

 

Ikke for at forvirre yderligere, men jeg har jo et bridge/superzoom-kamera og det er altså rigtig godt..

du kan se nogle af mine billeder her https://youpic.com/photographer/bodilholt/

 

Det er et Canon Powershot SX60 hs med 65xoptisk zoom, det kostede 5.000,- da jeg købte det, nu er det nede i omkring 3.000,-

Men de fås også med mindre zoom til billigere penge..

Fordelen er at du ikke skal ud og investere i objektiver osv, men det har en masse i sig som det er og det vejer mindre at have med sig ud på tur :5up:

(du må gerne prøve det hvis du vil)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke for at forvirre yderligere, men jeg har jo et bridge/superzoom-kamera og det er altså rigtig godt..

du kan se nogle af mine billeder her https://youpic.com/photographer/bodilholt/

 

Det er et Canon Powershot SX60 hs med 65xoptisk zoom, det kostede 5.000,- da jeg købte det, nu er det nede i omkring 3.000,-

Men de fås også med mindre zoom til billigere penge..

Fordelen er at du ikke skal ud og investere i objektiver osv, men det har en masse i sig som det er og det vejer mindre at have med sig ud på tur :5up:

(du må gerne prøve det hvis du vil)

 

Ha ha der var en masse fremmedord i det indlæg :-) Men er det et spejlreflekskamera du har? Men uanset hvad så er 3000 langt langt over hvad jeg kan give :-).

Link til indlæg
Del på andre sites

og de fås også noget billigere end det jeg har, dog nok med lidt mindre zoom på :mrgreen:

 

Grunden til at jeg valgte sådan et var netop det med økonomien, at man ikke skulle ud og købe ekstra objektiver osv. som jeg har forstået, så bliver standard-objektivet meget hurtigt "ikke nok"...

Også at det er lettere at have med sig.. Så det var mit kompromis mellem mit allerførste lille kamera fra Kodak og et dyrt spejlrefleks - og jeg er virkelig på ingen måder skuffet, tværtimod :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

og de fås også noget billigere end det jeg har, dog nok med lidt mindre zoom på :mrgreen:

 

Grunden til at jeg valgte sådan et var netop det med økonomien, at man ikke skulle ud og købe ekstra objektiver osv. som jeg har forstået, så bliver standard-objektivet meget hurtigt "ikke nok"...

Også at det er lettere at have med sig.. Så det var mit kompromis mellem mit allerførste lille kamera fra Kodak og et dyrt spejlrefleks - og jeg er virkelig på ingen måder skuffet, tværtimod :hjerte:

 

Hmm, noget at tænke over :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

brugt er bestemt ikke dumt, men vær kritisk og spørg ind til antal billeder det har taget.

jeg vil gerne hjælpe dig og du må også gerne komme og afprøve mit spejlreflekskamera en dag.

kan evt vise dig lidt af mine billeder en dag..... ser lige hvad jeg har på mobilen

 

Lyder godt :-) Det 1000d er knapt blevet brugt og har bare lagt og samlet støv, så det er jo positivt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha ha se så bliver jeg forvirret igen. Jo højere sensor jo bedre ikke? Men du har ret i det med lysmåling. Det bliver nok et spørgsmål om økonomi i sidste ende. Tak for lige at komme med input :-)

 

Jo, højere tal betyder større billeder (som regel - nogle kameraproducenter har forskellige måder at beregne arealet på, der godt kan snyde), men der er ikke den helt store forskel på 8 og 10 mp, når man tænker på at de nyeste modeller har 20 - 24 mp.

 

Det med lysmålingen er det måske ikke alle, der vil få brug for. Spotmåling vil sige at man kan sætte kameraet til kun at måle lys i midten af billedet, i stedet for, som det automatisk gør, i 7 eller 9 punkter fordelt over hele billedfladen. Det er mest nyttigt hvis man fotograferer et motiv, der er meget mørkere eller lysere end baggrunden.

 

Og nu håber jeg ikke Potil bliver sur på mig, men jeg ville absolut vælge et spejlrefleks, hvis du har muligheden. De bevægelsesbilleder, Potil viser, er taget i fuldt dagslys, men er alligevel ikke skarpe.

 

Til sammenligning dette, der er taget med 1000D (jeg havde helt glemt at jeg havde haft sådan et også :oops:)

 

PVtkuKN.jpg

 

Man kan se at der ikke er bevægelsessløring overhovedet. Men selvfølgelig kan man synes at bevægelsessløring er sjovt eller flot. Der er ikke nogen, der siger at det ene er mere rigtigt end det andet. Et spejlrefleks giver bare flere muligheder og mere kontrol.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, højere tal betyder større billeder (som regel - nogle kameraproducenter har forskellige måder at beregne arealet på, der godt kan snyde), men der er ikke den helt store forskel på 8 og 10 mp, når man tænker på at de nyeste modeller har 20 - 24 mp.

 

Det med lysmålingen er det måske ikke alle, der vil få brug for. Spotmåling vil sige at man kan sætte kameraet til kun at måle lys i midten af billedet, i stedet for, som det automatisk gør, i 7 eller 9 punkter fordelt over hele billedfladen. Det er mest nyttigt hvis man fotograferer et motiv, der er meget mørkere eller lysere end baggrunden.

 

Og nu håber jeg ikke Potil bliver sur på mig, men jeg ville absolut vælge et spejlrefleks, hvis du har muligheden. De bevægelsesbilleder, Potil viser, er taget i fuldt dagslys, men er alligevel ikke skarpe.

 

Til sammenligning dette, der er taget med 1000D (jeg havde helt glemt at jeg havde haft sådan et også :oops:)

 

PVtkuKN.jpg

 

Man kan se at der ikke er bevægelsessløring overhovedet. Men selvfølgelig kan man synes at bevægelsessløring er sjovt eller flot. Der er ikke nogen, der siger at det ene er mere rigtigt end det andet. Et spejlrefleks giver bare flere muligheder og mere kontrol.

 

Wow et flot billede! Og tak for forklaring. Det giver mere mening.

Jeg lånte nemlig et spejlreflekskamera for nogle år tilbage og så forskellen på det og mit almindelige kompakt kamera. Og siden da har jeg altså ønsket mig et spejlreflekskamera.

Var du glad for dit 1000d?

Link til indlæg
Del på andre sites

Wow et flot billede! Og tak for forklaring. Det giver mere mening.

Jeg lånte nemlig et spejlreflekskamera for nogle år tilbage og så forskellen på det og mit almindelige kompakt kamera. Og siden da har jeg altså ønsket mig et spejlreflekskamera.

Var du glad for dit 1000d?

 

Ikke 100%, men jeg levede alligevel med det i 5 år eller der omkring :lol:

Det var min tidligere chef, der købte det, uden at spørge mig til råds - vel fordi han kunne få det billigt :roll: Da firmaet lukkede, fik jeg det med hjem. For et par år siden lod jeg min søn få det med til Island, hvor han ødelagde det...

 

Hvis det ikke er andet end kamerahus og et 18 - 55 mm objektiv, du kan få, skal du ikke give mere end 1000 kr for det. Som Potil ganske rigtigt siger, er det de forskellige objektiver, der gør det rigtigt sjovt at bruge spejlrefleks. Men de behøver ikke være super dyre. Man kan få brugte eller kopi-mærker til under en tusse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men synes du skal overveje det nøje når du kun har max 1300,-

 

Det her er taget med mit nye kamera, det er en lille sær gevækst på halmhusets tag, den er maks 2 milimeter..

1618504_10153959595199070_9223357411410035599_n.jpg?oh=339a8a884f4e1629d233874cb96f3f50&oe=5824F56B

 

 

og her et taget med mit gamle Nikon (42xoptisk) til fotomarathon

557100_10151783194899070_1738872260_n.jpg?oh=98f371124be6321b6b49d5312fb66d30&oe=5812F448

 

 

Jeg har ikke mange action-billeder da jeg sjældent har hundene med ude når jeg fotografere og når jeg har er de mest i line, så dem jeg viste kan kun blive bedre...

Men jeg synes du skal se på alsidigheden i kameraet når du har 1300,- at købe for.. Og min type kamera er lidt det sorte får, du får ikke ret mange med spejlrefleks til at sige at de er ok :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke 100%, men jeg levede alligevel med det i 5 år eller der omkring :lol:

Det var min tidligere chef, der købte det, uden at spørge mig til råds - vel fordi han kunne få det billigt :roll: Da firmaet lukkede, fik jeg det med hjem. For et par år siden lod jeg min søn få det med til Island, hvor han ødelagde det...

 

Hvis det ikke er andet end kamerahus og et 18 - 55 mm objektiv, du kan få, skal du ikke give mere end 1000 kr for det. Som Potil ganske rigtigt siger, er det de forskellige objektiver, der gør det rigtigt sjovt at bruge spejlrefleks. Men de behøver ikke være super dyre. Man kan få brugte eller kopi-mærker til under en tusse.

 

Okay. Ja det er bare det almindelige objektiv der er med. Og så selvfølgelig ledninger, batteri og hukommelseskort. Og så til 1000 kr. Men vil da prøve at få den ned i pris. Men vil det så sige at jeg senere kan købe et bedre objektiv og sætte det på selve kamerahuset og faktisk opgradere uden at skulle købe et helt kamera? Ville ønske jeg havde lidt flere penge at bruge, men er i fuld gang med at spare op til en ny hund også, og det er jo lidt vigtigere end et kamera :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Men synes du skal overveje det nøje når du kun har max 1300,-

 

Det her er taget med mit nye kamera, det er en lille sær gevækst på halmhusets tag, den er maks 2 milimeter..

1618504_10153959595199070_9223357411410035599_n.jpg?oh=339a8a884f4e1629d233874cb96f3f50&oe=5824F56B

 

 

og her et taget med mit gamle Nikon (42xoptisk) til fotomarathon

557100_10151783194899070_1738872260_n.jpg?oh=98f371124be6321b6b49d5312fb66d30&oe=5812F448

 

 

Jeg har ikke mange action-billeder da jeg sjældent har hundene med ude når jeg fotografere og når jeg har er de mest i line, så dem jeg viste kan kun blive bedre...

Men jeg synes du skal se på alsidigheden i kameraet når du har 1300,- at købe for.. Og min type kamera er lidt det sorte får, du får ikke ret mange med spejlrefleks til at sige at de er ok :mrgreen:

 

Ha ha jeg fornemmer lidt kamp fra de forskellige lejre :-D

De er flotte dine billeder :-) Jeg vil jo bruge kameraet til hund, og især i bevægelse, så det er nok det der er vigtigst for mig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha ha jeg fornemmer lidt kamp fra de forskellige lejre :-D

De er flotte dine billeder :-) Jeg vil jo bruge kameraet til hund, og især i bevægelse, så det er nok det der er vigtigst for mig :-)

 

 

Ja, det er ikke så meget bevægelse og action jeg har gjort i, ville gerne og når nok til det på et tidspunkt :mrgreen:

men ellers er det en god ide at tjekke anmeldelser på nettet af de forskellige kameraer du falder for og som der er indenfor det prisleje du har at gøre med..

og hvis du har mulighed for det stå med det i hænderne, for det har også meget at sige hvordan det ligger i hænderne, hvor logisk det virker til være for den enkelte også videre :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...