Hop til indhold

Hvilken race passer?


Foo
 Share

Recommended Posts

Uha, den skriver jeg gerne under på!!! Jeg har altid syntes at bordercollies var den smukkeste race! Men kun de langhårede sort/hvide. Blå f.eks. var jo hæslige at se på! Så fik jeg sgu en blå... Og syntes jo ganske snart at hun var gudesmuk... Så okay -sorthvide og blå bordercollies var smukke! Ja, og med tiden måske også nogle andre farver... Men i hvert fald ikke korthårede bordercollies!!! Neiiiiiii, de var godt nok det grimmeste der gik på denne jord!!! En rigtig BC er langhåret, basta!!! Og så fik jeg Terkel... Korthåret... Og hold da op, han er smuk... :lun::lol:

 

Skrev du smuk??? Jeg sladrer til Terkel! :slem: Han vil bruge det imod dig! Undskyld for OT.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, den skriver jeg gerne under på!!! Jeg har altid syntes at bordercollies var den smukkeste race! Men kun de langhårede sort/hvide. Blå f.eks. var jo hæslige at se på! Så fik jeg sgu en blå... Og syntes jo ganske snart at hun var gudesmuk... Så okay -sorthvide og blå bordercollies var smukke! Ja, og med tiden måske også nogle andre farver... Men i hvert fald ikke korthårede bordercollies!!! Neiiiiiii, de var godt nok det grimmeste der gik på denne jord!!! En rigtig BC er langhåret, basta!!! Og så fik jeg Terkel... Korthåret... Og hold da op, han er smuk... :lun::lol:
Ja, man har et standpunkt til man tager et nyt :lol:
Link til indlæg
Del på andre sites

beauty are in the eyes of the beholder

 

og det kan vist ikke diskuteres.

 

Hvor lidt eller meget man vil lade udseenet påvirke valget af race er nok ret individuelt også, men generelt overvurderes det jo nok fordi det er ret let at se og tage sstilling til, mens mange andre parametre og kvaliteter ikke er så let gennemskuelige og taler vi om temperament, psyke og mentalitet er det jo også miljøpåvirkelige størrelser.

 

Hvad der gør en hund/race til et potentielt perfekt match er nok også forskelligt. Hver enkelt må gøre op med sig selv hvad der er vigtigt.

 

Jeg oplever at TS er søgende og prøver at finde ud af netop nogen af ovenstående ting - og det er godt. Det er vejen frem mod det rette valg. Hvornår en hund så skal anskaffes ved jeg ikke, men TS har i det mindste prøvet at gøre sig tanker og springer ikke bare ud i det. Det kunne være meget værre. Tænk hvis alle gjorde det.

 

TS jeg kan ikke huske om du er besluttet omkring han/tæve?

Link til indlæg
Del på andre sites

En labrador tæve kan sagtens fås omkring de 25 kilo og det samme med visse golden linjer. Så det lyder som det bedste bud, når du godt kan lide dem.

 

Der findes jo også mange søde blandings hunde på internatet, hvor du kan få et indtryk af deres personlig hed inden køb

 

Men så skal du være lige så klar på at takle opstart problemer som ved en hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt, at temperament og personlighed skal matche med mig, men det er klart lettere for mig først at vurdere, om hundens udseende tiltaler mig, og hvis det gør, så bagefter dykke ned i temperament og personlighed for at se, om det passer med hvad jeg søger. Og det tror jeg egentlig alle gør til en hvis grad.

 

Mht. udseendet, så kan jeg ikke sætte konkrete beskrivelser på det udseende jeg godt kan lide, da det varierer. Nogle retrievere siger mig noget udseendesmæssigt, andre gør det. Det samme med slædehunde. Jeg kan sige, at jeg ikke er så glad for pudler, meget spinkle hunde og mindre hunde. Jeg er generelt til lidt større hunde.

 

Edit: Glemte lige at svare på det med køn. Jeg er stadig usikker på hvilken forskel der generelt ser er i hundes personlighed, når det kommer til køn. Og igen, så er det fordi jeg hører meget forskellige ting fra folk, så jeg ved ikke hvor meget man egentlig kan sige om det. Men mit indtryk er, at hanhunde er mere stabile følelsesmæssigt, knytter sig lidt mere til ejer og kan godt lide at være meget sammen med ejer, kan være lidt mere dominerende og aggressive og er større/tungere. Tæver er lidt mere ustabile følelsesmæssigt, især under løbetid, lidt mere selvstændige og er ikke ligeså vild med at være sammen med ejer hele tiden som hanhunde, og så er de generelt lidt mindre tunge og lidt mere spinkelt bygget. Ud fra det kan jeg bedst lide hanhunde. Men hvis størrelsen kan være et problem pga. jeg bor i lejlighed, så vil en tæve jo passe bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt, at temperament og personlighed skal matche med mig, men det er klart lettere for mig først at vurdere, om hundens udseende tiltaler mig, og hvis det gør, så bagefter dykke ned i temperament og personlighed for at se, om det passer med hvad jeg søger. Og det tror jeg egentlig alle gør til en hvis grad.

 

Mht. udseendet, så kan jeg ikke sætte konkrete beskrivelser på det udseende jeg godt kan lide, da det varierer. Nogle retrievere siger mig noget udseendesmæssigt, andre gør det. Det samme med slædehunde. Jeg kan sige, at jeg ikke er så glad for pudler, meget spinkle hunde og mindre hunde. Jeg er generelt til lidt større hunde.

 

Edit: Glemte lige at svare på det med køn. Jeg er stadig usikker på hvilken forskel der generelt ser er i hundes personlighed, når det kommer til køn. Og igen, så er det fordi jeg hører meget forskellige ting fra folk, så jeg ved ikke hvor meget man egentlig kan sige om det. Men mit indtryk er, at hanhunde er mere stabile følelsesmæssigt, knytter sig lidt mere til ejer og kan godt lide at være meget sammen med ejer, kan være lidt mere dominerende og aggressive og er større/tungere. Tæver er lidt mere ustabile følelsesmæssigt, især under løbetid, lidt mere selvstændige og er ikke ligeså vild med at være sammen med ejer hele tiden som hanhunde, og så er de generelt lidt mindre tunge og lidt mere spinkelt bygget. Ud fra det kan jeg bedst lide hanhunde. Men hvis størrelsen kan være et problem pga. jeg bor i lejlighed, så vil en tæve jo passe bedre.

 

Hvad angår han vs. tæve er det hos rottweiler stik modsat af hvad du beskriver omkring tilknytning og selvstændighed, derudover er de tæver jeg har haft og kendt, været mere aggresive og småhysteriske end hannerne. En han gider kun hidse sig op hvis der er alvorlig brug for det. Det er nok med alle hunde typer race bestemt, hvordan det hænger sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt, at temperament og personlighed skal matche med mig, men det er klart lettere for mig først at vurdere, om hundens udseende tiltaler mig, og hvis det gør, så bagefter dykke ned i temperament og personlighed for at se, om det passer med hvad jeg søger. Og det tror jeg egentlig alle gør til en hvis grad.

 

Mht. udseendet, så kan jeg ikke sætte konkrete beskrivelser på det udseende jeg godt kan lide, da det varierer. Nogle retrievere siger mig noget udseendesmæssigt, andre gør det. Det samme med slædehunde. Jeg kan sige, at jeg ikke er så glad for pudler, meget spinkle hunde og mindre hunde. Jeg er generelt til lidt større hunde.

 

Edit: Glemte lige at svare på det med køn. Jeg er stadig usikker på hvilken forskel der generelt ser er i hundes personlighed, når det kommer til køn. Og igen, så er det fordi jeg hører meget forskellige ting fra folk, så jeg ved ikke hvor meget man egentlig kan sige om det. Men mit indtryk er, at hanhunde er mere stabile følelsesmæssigt, knytter sig lidt mere til ejer og kan godt lide at være meget sammen med ejer, kan være lidt mere dominerende og aggressive og er større/tungere. Tæver er lidt mere ustabile følelsesmæssigt, især under løbetid, lidt mere selvstændige og er ikke ligeså vild med at være sammen med ejer hele tiden som hanhunde, og så er de generelt lidt mindre tunge og lidt mere spinkelt bygget. Ud fra det kan jeg bedst lide hanhunde. Men hvis størrelsen kan være et problem pga. jeg bor i lejlighed, så vil en tæve jo passe bedre.

 

Det er godt at du har fokus på at temperament og personlighed skal matche dig og det du kan tilbyde og ønsker af en hund, og du har da helt ret i, at man oftest bliver fascineret af bestemte typer hunde og så begynder at undersøge dem nærmere. Det vigtige er jo så, at man er ærlig over for sig selv og holder fast ved en bestemt type hund, fordi dens udseende i høj grad falder i ens smag.

 

Ud fra det du vil lave med/ønsker af en hund samt at du kan lide deres udseende, tænker jeg, som andre allerede har nævnt, at en golden eller labrador kunne være et ret godt match. De er relativt "ukomplicerede" og samarbejdende hunde, som sagtens kan "nøjes" med lidt almindelig hverdagstræning og ellers nogle gode gåture - men skulle du, mod forventning, blive bidt af træning vil du få en hund der oftest gerne vil træne. Og som Korvis vil jeg også anbefale dig at gå til både hvalpetræning samt fortsætterhvalp/unghundetræning. Det er som regel unghundetiden, der giver de største kvaler og udfordringer som hundeejer, og så er det altså rart at kunne vende evt. udfordringer med en erfaren træner.

 

Mht. han vs. tæve så er det nu mit indtryk, at mange oplever tæver som lidt lettere at håndtere og mere kontaktbare end hanner, især hvis hannerne er meget styret af hormoner. Jeg tvivler på, at der er nogen videre forskel på kønnene i deres tilknytning til ejer - her betyder det efter min mening mere, hvordan du er som ejer og hvad du laver med din hund, selvom der selvfølgelig vil være hunde som er mere selvstændige end andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også at en retriever kunne lyde som et okay match, men jeg kunne godt tænke mig at få uddybet hvad du mener med medium motionsbehov, for det er jo forskelligt hvad man lægger i det? Altså, hvor lang tid om dagen tænker du, at du kan bruge på hund?

 

Du har sikkert svaret på det før, men jeg kan simpelthen ikke huske hvad du har skrevet :oops:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er godt at du har fokus på at temperament og personlighed skal matche dig og det du kan tilbyde og ønsker af en hund, og du har da helt ret i, at man oftest bliver fascineret af bestemte typer hunde og så begynder at undersøge dem nærmere. Det vigtige er jo så, at man er ærlig over for sig selv og ikke holder fast ved en bestemt type hund, fordi dens udseende i høj grad falder i ens smag.

 

Ud fra det du vil lave med/ønsker af en hund samt at du kan lide deres udseende, tænker jeg, som andre allerede har nævnt, at en golden eller labrador kunne være et ret godt match. De er relativt "ukomplicerede" og samarbejdende hunde, som sagtens kan "nøjes" med lidt almindelig hverdagstræning og ellers nogle gode gåture - men skulle du, mod forventning, blive bidt af træning vil du få en hund der oftest gerne vil træne. Og som Korvis vil jeg også anbefale dig at gå til både hvalpetræning samt fortsætterhvalp/unghundetræning. Det er som regel unghundetiden, der giver de største kvaler og udfordringer som hundeejer, og så er det altså rart at kunne vende evt. udfordringer med en erfaren træner.

 

Mht. han vs. tæve så er det nu mit indtryk, at mange oplever tæver som lidt lettere at håndtere og mere kontaktbare end hanner, især hvis hannerne er meget styret af hormoner. Jeg tvivler på, at der er nogen videre forskel på kønnene i deres tilknytning til ejer - her betyder det efter min mening mere, hvordan du er som ejer og hvad du laver med din hund, selvom der selvfølgelig vil være hunde som er mere selvstændige end andre.

 

Der skulle selvfølgelig stå ikke holder fast...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...