Hop til indhold

Snydt :( Gæt med på en race


Sigga
 Share

Recommended Posts

Søger ikke som sådan råd. Måske bare en smule trøst. Jeg har været alt for naiv og sagde ja til en Aussie uden stamtavle. Fra en opdrætter dog, men uden stamtavle, fordi en meget ung hanhund efter sigende skulle være sluppet ud til tæverne, før han var blevet avlsgodkendt. Vi var ligeglad med stamtavlen, for vi ville absolut ikke skulle avle.

 

Jeg havde sat mig grundigt ind i racen og vidste at det var en aussie jeg skulle have. Er vant til border og ønskede egentlig en hund som mindede meget om denne af sind og temperament, men som var mere robust og bedre til børn. Så aussie var et oplagt valg. Vi er en MEGET aktiv familie på mange måder, men vores stakkels lille 'aussie' som nu er fyldt 1 år kan slet ikke følge med. Jeg har hele tiden tænkt at hun nok skulle komme efter det, men forleden mødte vi et par andre aussier på samme alder, og forskellene var så himmelråbende at både min mand og jeg gik grædefærdige hjem!

 

Lille Siva er ikke særlig kvik i forhold til min border, og kan derfor ikke arbejde på samme måde som borderen (lærer langsommere og gider ikke altid). Jeg træner ikke så mange små øvelser med hende for hun synes ikke det er særlig sjovt ret tit. Derfor kan hun kun cirka 20 små tricks, og hun tænker aldrig selvstændigt på nogen måde, som borderen gør. Hun kan ikke løbe særlig hurtigt og kan derfor ikke komme med på almindelige cykelture eller rideture. Hun er ikke særlig udholdende og klarer ikke mere end få kilometer i godt tempo (trav med hesten). Derudover minder hendes sind mere om en terriers end en border.

 

Hun ville have været den perfekte hund i langt de fleste almindeligt aktive familier derude - Sød, kærlig, smuk og godmodig og lærenem i forhold til så mange andre hunde. Men i vores familie er hun ikke så heldig, når vi er så fysisk aktive og elsker konkurrence. Vi skal tænke hende meget anderledes end vi havde forestillet os. Men det kommer selvfølgelig :genert:

 

Hun har selvfølgelig lært meget og kan da godt tage med på en hel del ture. Hun behøver ingen snor ligesom borderen og hun elsker agility. Hun er bare for langsom i både opfattelse og hastighed til at kunne nå nogen vegne.

 

Der er en del 'fejl' ved hende. F.eks. ørerne som står lige op, men også højden og bagbenene (tror jeg. Det ser i hvert fald ikke rigtigt ud. De virker stive og spinkle).

Hun var syg da vi fik hende (urinsten og blærebetændelse og kunne ikke tåle det hvalpefoder hun havde fået hos avler), så vi har hele tiden også givet det skylden for hendes lave højde og lidt langsomme udvikling? Jeg ved ikke hvor meget fejlernæring kan gøre ved en hvalp, men det kan jo nok ikke få ørerne til at stritte :/

 

Vi er vrede og kede af det. Holder meget af hunden, men hun passer ikke så godt til vores livsstil og det er synd for hende. Det må vi så tage højde for fremover, men øv altså. 10-15 år er mange år at lade være med at tage på de sædvanlige ture, eller mange år at den ene hund skal efterlades hjemme med jævne mellemrum. Kan jo kun ærgre mig over min egen dumhed og naivitet :damn:

 

 

Hvis nogle af jer skulle gætte med... hvilken race tror I så der kunne være blandet i hende her? Kan jo 'overraskende' nok ikke få kontakt til avler:

 

Hun er 44 cm høj og som sagt - meget egenrådig og overvejer altid om hun lige har lyst til det vi beder hende om, før hun gør det. Hyrdeinstinktet er dog meget udpræget. Hermed lidt billeder af den søde, lille, smukke, egenrådige ikke?

 

11140394_10154084875810883_7903036851108617760_n.jpg

13600299_10154262329445883_9180841746208874890_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes den beskrivelse du kommer med passer perfekt på vores tidligere Aussie, så der tror jeg måske det har været en misforståelse omkring hvad man ønsker i racen.

 

I mine øjne er en Aussie rigtig forskellig fra en border, og blandt andet er de lidt langsommere og langt mere egenrådige når det kommer til indlæring, jeg synes det er synd hvis I har troet at en Aussie kunne være lige så smart, forstå mig ret, som en border, for der er kæmpe forskel i mine øjne. Aussie'er er super kloge, men det kræver at man har kemien, og det lyder som om kemien ikke er der hos jer, og det er måske fordi I havde forestillet jer mere Border?

 

 

Jeg synes hun ligner en Aussie meget godt, de skal efter standarden være fra 45 cm og opefter, så 44 cm er egentlig ikke alarmerende forkert. Prick ears, jeg ved ikke det danske udtryk, er noget som sker i racen, og hvis jeres måske har været lidt indavlet, kan det skyldes at det er i linierne og dermed giver det større risiko for at det kommer hos hvalpene.

 

Hvis jeg havde fået at vide at hun var en blanding, ville jeg fra udseenet have gættet hende til at være en blanding af en border og en aussie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når folk påstår at deres hund ikke er særlig kvik, tænker jeg altid at det er ejeren, der er noget galt med. Jeg har nemlig aldrig mødt en dum hund - af nogen race.

Måske bruger I en træningsmetode, der ikke passer til den måde jeres hund bedst lærer på.

Mht. bagbenene og den manglende udholdenhed - måske er hunden syg.

Hvis en hund har smerter, vil den - nøjagtig lige som vi andre - have svært ved at koncentrere sig, og blive hurtigt træt. Hvis det var min hund, ville jeg nok besøge en dyrlæge, inden jeg begyndte at få selvmedlidenhed over min "forkerte" hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til.

Troede du var en troll, men jeg kan se du har været her et stykke tid

 

Hvor er hun helt og aldeles bedårende!

 

Min umiddelbare tanke er, at medmindre opdrætteren er flyttet, må du kunne få fat i hende, hun har vel også kennelmærke, så du kan få fat i hende via den stambogsgivende organisation, hun er tilknyttet?

 

Min reaktion på at din ungtæve "kun" kan 20 tricks er overraskelse. 20 er mange for så ung en hund, der skal jo også være noget til resten af livet. Hvordan kan hun være både lærenem og så ikke gide ret tit?

Hun tænker aldrig en selvstændig tanke, men er meget egenrådig????? Det hænger ikke sammen.

 

Som åring mener jeg, det er alt for tidligt at løbe ved hest og cykel, så har du muligvis kommet til at overbelaste hende?

Trav for en hest er vel galop for en hund, så kan "få kilometer" være meget.

 

Afsted til dyrlægen med hende og få hende tjekket for nogle af de ting du nævner og vil du af med hende, så må der kunne findes et hjem som værdsætter hende fuldt ud :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

At anskaffe sig en aussie, fordi I dybest set ønsker en border der er bedre til børn -sådan groft sagt, det er i mine øjne godt nok et fejlskud der vil noget.. ;-) En aussie er på mange områder temmelig forskelig fra en border og fremfor at samligne med en border, vil jeg nærmere samlinge aussien med en rottweiler, aussien er langt hen af vejen en rotte med mere pels ;-):mrgreen:

 

Det er overhovedet ikke unormalt at en aussie ikke gider ret mange gentagelser af samme øvelse og hvis den synes at du er 'træls" når I træner, melder den gerne fra, det gider de simpelthen ikke, på det område er de temmeligt forskellige fra de fleste bordere.

 

Derudover er jeg enig med dem i tråden, der er inde på at det lyder til at I forlanger for meget rent fysisk med cykling og rideture, hendes alder taget i betragtning. -plus at jeg nok også ville få hende ordenligt tjekket igennem om hun overhovedet er helt rask.

 

Og når jeg ser på billederne, tja, så ser jeg en aussie med stritøre -og stritøre forekomme ind i mellem, det behøver de ikke at være blandet med andre racer for. Skulle jeg sige at hun var blandet med noget, ville jeg også umiddelbart sige border collie, men det "hjælper" jo ikke lige frem. Hun er lidt lav, hvis hun kun er 44 cm, men bortset fra det, ser hun nu temmelig aussie-agtig ud og en aussie er altså ikke en border collie i en mere robust forklædning! ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

aussie er altså ikke en border collie i en mere robust forklædning! ;-)

 

Den blev vi SÅ meget narret af, det havde vi nemlig også forstået da vi fik vores Aussie, og den sammensætning var bare helt forkert. Penny flyttede ud til en som virkelig kendte Aussie'er, og i dag er Penny bare en drømme hund :lun: Men det kræver virkelig en person der ved hvad en Aussie er, og hvordan man træner dem, for at kunne få deres gnist tændt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror faktisk ikke nødvendigvis du er blevet snydt. Du har bare fået noget andet end forventet og har måske ikke helt været oplyst godt nok om forskellen på Aussie og Border? Selvom de begge to er hyrdehunde, er deres arbejdsområder jo ret forskellige og giver to forskellige typer hunde. Måske er det i virkeligheden et spørgsmål om at I sætter jer ind i forskellene på en aussie og en border og forsøger at tilpasse træningsmåden efter det.

 

Som andre også har nævnt, kan det også være en god ide at droppe cykelturene og evt. tage kontakt til en dyrlæge eller en kiropraktor for at se om der er smerter involveret.

 

En anden mulighed kunne måske også være, at I har købt en hund af udstillingslinjer, som i reglen er mindre aktive end brugslinjer.

 

Jeg fandt lige den her side igen, hvor du kan læse lidt om forskellen på aussie og border - måske kan det bidrage med lidt guldkorn ;-)

http://bricksite.com/australianshepherd/aussie---border

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes nu også hun ligner en race ren hund meget godt. Strit ører kan forekomme og racen er ret variabel af udseende.

 

At hendes udholdenhed ikke virker så god ville jeg da undersøgt. Det kan der meget vel være en fysisk forklaring på. Og er der det, så kan det jo være det er bedst hvis i finder et nyt hjem til hende, der ikke forventes så meget fysisk af hundens som i gør.

 

At få ny hund fra hvalp er sjældent et sikkert kort. Der kan ske så meget så den ikke lige helt falder ud som man forventer. Jeg synes ikke det virker som om jeres historie er meget anderledes?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror I måske har haft lidt forkerte forventninger til, hvad en aussie er. For umiddelbart lyder det som om jeres hund passer meget godt ind i racebeskrivelsen af en aussie.

Det lyder som en sød, skøn og ukompliceret hund I har fået, men det er jo en ærlig sag at man ikke føler hunden passer ind i familien.

Hvorfor syntes I der var så stor forskel på jeres og den aussie i mødte på turen? Og hvad mener I med at hun ikke kan følge med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan i øvrigt godt forstå, at du er lidt ked af hele situationen - det er en træls situation at stå i, når man får noget andet end forventet og måske føle, at man er nødt til at gå på kompromis med de ønsker, man havde. Som du selv nævner, er 12-14 år mange år at skulle leve med en hund, som ikke helt passer ind. Også for hunden. Så hvis I virkelig ikke kan finde kemien træningsmæssigt og evt. finder ud af, at hun ikke har smerter (hvis I beslutter jer for at få det tjekket) så synes jeg ikke, at det er forkert at kaste håndklædet i ringen. Men jeg synes, I skal prøve at give det en chance og se hende som hun er og ikke som en slags border i forklædning :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen hunde er nok bare knap så intereseret i altid at være aktive end andre og vil have det bedst med at være "hjemme på gården" det mestecaf tiden i vante omgivelser og i ret fast rytme. Det er ofte meget harmoniske, søde og dejlige hunde, som egentlig passer meget godt på hvad 90% af danske hundeejere ønsker sig.

 

Jeg ved ikke helt hvad du mener med at hunden skal kunne følge med på en almindelig cykeltur, mennmener du 15-20 km/t er det helt tosset med en ung hund i den størrelse. Det kunne en voksen mynde eller stående fuglehund måske klare, men ikke en 40-50 cm høj 15-20 kg tung hund på omkring et år. 1- 3 km med 10-12 km/t er såmænd rigeligt - også for mine FT Springere som er i virkelig god form som 1 årrige. Senere kører jeg mageligt både 5 og 10 km (og længere) men altid i lavt tempo ( 10-12 km/t - som når man jogger) og med lidt pauser hvor hundene kan bevæge sig frit og anderledes - og få lidt vand.

 

Jeg ville nok prøve at finde et andet hjem til hunden. Den kunne værecen ønskehund for mange og så kan I prøve at finde den helt rigtige hund til jeres familie.

 

Den eneste trøst jeg kan giver er: DET ER HELT OK AT ERKENDE AT I IKKE PASSER SAMMEN - OG AT GØRE NOGET VED DET. Hvorfor dog holde fast i noget i 10-15 år som ingen af parterne finder optimalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for jeres svar.

Glad for mange af dem.

 

Til andre føler jeg lidt at jeg skal forsvare mig :(

 

 

Men et lille ekstra spørgsmål:

 

Fra Nettet:

"En Aussie, som Australian Shepherd også kaldes, er en aktiv, intelligent, arbejdsom og venlig hyrdehund. Racen er også vagtsom, men samtidig venlig og tålmodig overfor børn - og kan ofte omgåes mindre husdyr. En Australian Shepherd er forholdsvis nem at opdrage, da den lærer utroligt hurtigt; men det er fundamentalt afgørende, at man stimulerer og aktiverer sin Aussie, for at få en medgørlig hund.Langt de fleste ejere af Australien Shepherds bruger dem til hundesport, hvor racen konsekvent ligger helt i top i stort set alle hundesportsgrene - uanset om det så er lydighedskonkurrencer, agility, dogdancing, Rally, spor eller lignende. Mange Australian Shepherd bruges også til narkohunde, servicehunde og redningshunde, da kombinationen af høj intelligens, arbejdsvillighed og højt drive stort set kan udnyttes i alle retninger."

 

og :

"Hvis du leder efter en hund med en intens vilje til at behage dig og som er meget trofast mod dig og din familie, så vil en Australian Shepherd være et vidunderligt familiemedlem og samtidig en god samarbejdspartner."

Jeg indrømmer at efter at have læst stolpe op og stolpe ned af beskrivelser som dette, så havde jeg fået en anden opfattelse af racen. Men hvad ligger der så i virkeligheden i højt drive, arbejdsvillighed og intens vilje til at behage?

Skal siges at Siva er fra hyrdelinjer.

 

 

 

 

Andet som I ikke behøver at læse, men jeg kan bare ikke lade være

:hmm:

:

Angående den manglende kemi, som nogle af jer taler om... så har jeg tænkt en del siden i går. Den var der virkelig ikke i starten. Jeg skulle opfinde en ny måde at være sammen med en hund på. Vi trænede derfor rigtig mange tillidsøvelser og tog på oplevelsesture sammen. Jeg har i dag en hund som kan gå ved min side ned igennem byen en lørdag formiddag fyldt med mennesker, hunde og katte. Uden snor. Vi får så meget ros fra alle omkring os fordi hun er sådan en glad og dygtig lille hund. Jeg blev virkelig slået ud af at få at vide at det kunne være kemien der var årsag til Sivas træge reaktioner... men kan man mon nå her til med en 1 årig, hvis man ikke har kemi. Jeg tror det ikke og vælger derfor at ignorere denne kommentar.

 

Der er helt sikkert meget store forskelle på border og aussie. Det var årsagen til at jeg valgte aussien. Det var selvfølgelig meget forenklet og dumt af mig at jeg bare sagde at det handlede om robusthed og børn. En af de store forskelle er jo stressniveauet, som er meget forskelligt. Borderen stresser op, når jeg rejser mig fra sofaen for hun er straks i gang med at forsøge at forudse hvad der skal ske. Aussien er meget mere balanceret og ser tiden lidt an. Siva kan også stresse, men det er over andre ting. F.eks. fordi hun holder meget øje med alt der foregår i stedet for fokus på mig, når vi træner - hvilket jo er et af racens kendetegn. Jeg var dog ikke forberedt på at aussien var SÅ fysisk (skubbe, puffe, mase) og havde brug for at jeg også var det, for at forstå mit sprog.

 

Men igen tak for jeres svar... Glad for at høre jeres tanker. Vi får selvfølgelig det bedste ud af det, for Siva er en fantastisk hund på alle andre måder end lige udholdenhed og arbejdsvilje. Det er synd for hende at hun må blive hjemme så tit, men til gengæld får hun så sine 2-5 småture i løbet af dagen.

 

andre små-svar til jeres indlæg:

Ps: Hestens trav når Siva er med svarer til Sivas rolige trav. Så nej hun er ikke overbelastet. Har hele tiden været meget opmærksom på hofterne og har 7-9-13 endnu aldrig haft en hund med problemer i den retning.

PPS: Vi laver små træningsøvelser når vi er på tur om aftenen. Cirka 2-3 øvelser. Af og til en lille ny variant. 20 tricks er ikke meget i min optik. Men helt naturligt, når man går mange ture hver dag med en hund som kræver mentalt stimuli for at kunne have det godt. Det er jo det eneste hun kan trættes af. Især når hun ikke kan finde ud af at søge... sært nok...

PPPS: Hun er selvfølgelig tjekket hos dyrlægen. Men ikke kiropraktor. Det er en rigtig god ide at prøve det.

pppps: Jo, der er faktisk forskel på intelligensen hos hunderacer. Nogle kræver derfor megen mental stimuli. Havde engang besøg af en vens franske bulldog. Sød hund, men absolut ikke intelligent. Den kunne ikke finde ud af at regne hundelegetøjet ud og forsøgte i stedet at gnave tingene i stykker. Der er lavet masser af forsøg omkring hundes intelligens - f.eks. om de kan løse en opgave. Simple ting som at finde ud af hvordan de kommer hen til en madskål på den anden side af en gennemsigtig væg. Fransk bulldog i undersøgelsen forsøgte om og om igen at hoppe over væggen. Border løber selvfølgelig straks omkring væggen og det ville aussier formentlig også gøre?. Siva går i stå jf. den træghed jeg taler om.

 

Hav en rigtig god dag alle sammen derude.

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt at du har valgt en aussie, hvis du tænker på det med at borderen "springer op", når der sker noget i huset. For det gør de ofte. Men ift. børn synes jeg borderen er langt bedre. De er bedre til at fornemme mennesker og meget mindre fysiske. Jeg har lige nu 3 egne bordere i huset og 2 i pasning - og en søn på knapt 2 år. Det er totalt uproblematisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja der er faktisk en stor forskel her. Vores border er super glad for vores egne børn og der har aldrig været problemer, men aussien er fysisk og vælter nemt børnene i leg. Børnene er blevet vant til det nu dog ;) Aussien stresser ikke når børnene leger på samme måde som borderen gør. Aussien kan fint være med til at lege, mens borderen bliver alt for opkørt og skal hjælpes ud af situationen, men bordere er jo også meget forskellige hvad det angår :)

 

Jeg er ret vild med begge hundetyper. På hver deres måde. Ville nok vælge aussie en anden gang, fordi jeg bedre kan lide deres sind (nu hvor jeg har vænnet mig til det). Det er synd at netop denne aussie har nogle problemer, men selve sindet kan jeg rigtig godt lide.

Link til indlæg
Del på andre sites

PBC: En almindelig cykeltur svarer til laaangsom cykling, når det er med hund. Undrer mig over at nogen tror at jeg mishandler min hund ved at trække hende efter mig med 20 km i timen eller hvad I nu tænker??? Øøøøøh....

Det svarer til en langsom rolig trav hos borderen. Siva har ikke en smidig og god evne til at løbe og virker derfor stiv og løber lidt klodset. Hun kan slet ikke trave på den der typiske rolige måde, som de andre aussies vi møder. Det er jo netop noget af det min undren i denne tråd handler om.

Måske er hun ikke helt rask og jeg vil helt klart opsøge en kiropraktor som nogen siger, men det ændrer ikke ved at hendes bagben ikke ser ud som de skal :(

 

Jeg kunne aldrig finde på at give min hund op. Vi er meget glade for hende, som hun er. Hun er en god og sød hund på mange mange måder. Synes bare det er synd for hende at hun ikke kan fungere optimalt, for hun vil jo faktisk gerne, og tænkte at det kunne være en kæmpe fordel hvis jeg blev klogere på om hvilken anden race hun måske havde i sig, eller hvilke skavanker hun måske er født med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Siri: At hun ikke kan følge med betyder at hun må lægge sig og slappe af med jævne mellemrum. Hun puster og stønner som om hun er ved at falde om. Hendes 'trav' er usmidig og nærmest ikke-eksisterende uanset tempo. Hun må hele tiden skifte gangart fordi hun ikke rigtig kan finde en der passer (sådan virker det). Også når hun bare selv løber rundt og leger. Hun kan godt tage en sprint, men så er hun helt færdig bagefter. Det betyder at hun har svært ved at lege i længere tid med andre hunde og det betyder at gåture med hende skal indeholder mange temposkift og småpauser.

 

Sådan ser jeg ikke de andre aussies. De er smidige og elegante når de løber.

 

Når vi møder andre aussie-ejere så gætter de heller ikke umiddelbart på at hun er en aussie. Hun er kortere i kroppen og hendes bagben ser små og stive ud. Det er som regel kun stumphalen, der får folk til at alligevel at gætte på aussie.

 

Sindsmæssigt ligner hun heller ikke de aussies vi ellers møder. De er vågne og tændte. Siva er uinteresseret meget af tiden og ikke særlig opmærksom. Der skal virkelig meget peptalk til for at 'vække' hende, men så kan hun da også godt et lille øjeblik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja der er faktisk en stor forskel her. Vores border er super glad for vores egne børn og der har aldrig været problemer, men aussien er fysisk og vælter nemt børnene i leg. Børnene er blevet vant til det nu dog ;) Aussien stresser ikke når børnene leger på samme måde som borderen gør. Aussien kan fint være med til at lege, mens borderen bliver alt for opkørt og skal hjælpes ud af situationen, men bordere er jo også meget forskellige hvad det angår :)

 

Jeg er ret vild med begge hundetyper. På hver deres måde. Ville nok vælge aussie en anden gang, fordi jeg bedre kan lide deres sind (nu hvor jeg har vænnet mig til det). Det er synd at netop denne aussie har nogle problemer, men selve sindet kan jeg rigtig godt lide.

 

Jeg synes det er lidt trist, at du betragter hende som fejlbehæftet. Hun er stadigvæk ung og meget kan ændre sig med tiden.

 

Edit: Her mener jeg mentalt og adfærdsmæssigt. Er hun på nogen måde syg eller skadet er det jo der der skal kigges hen.

Redigeret af Niels M
Link til indlæg
Del på andre sites

Hun lyder virkelig meget som en hund med smerter! Jeg håber I kan komme til bunds i det. En af de første og nemmeste måder, er at få udleveret smertestillende til et par uger, og se om hunden ændrer adfærd i den tid. Hvis hun bliver kvikkere og vil/kan mere, er det jo bare at gå igang med at finde ud af hvor problemerne sidder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pinpointer: Nej... men det er en god ide... Hun har dog ikke problemer med at rejse sig eller lignende og benene skrider ikke ud. Hun vil altså også gerne med på tur. Bliver bare hurtigt træt. Og hendes bagben er som sagt sært spinkle - ikke ved hofterne, men selve benene.

 

Er der nogen herinde der ved hvad fejlernæring kan gøre ved en hvalps skelet og fysiske udvikling?

Jeg tænker på at hun jo ikke kunne tåle sit hvalpefoder, som vi fik med. Hun kastede op af det og havde urinvejssten, sm dyrlægen mente skyldtes foderet. Det tog mange måneder at få hende rask. Vi var tæt på at overveje at aflvere hende tilbage, men var jo allerede blevet glad for hende :/

 

Kan hun mon have taget skade - Jeg ved jo ikke hvor længe hun har gået og været syg, før vi fik hende.

 

Hun var desuden hvalpen i kuldet der var mest 'på vagt' overfor nye mennesker. De andre hvalpe overfaldt os med det samme, mens hun holdt sig for sig selv. Først til sidst kom hun pludselig hen og lagde sig på mit skød og sov. Jeg opfattede det som en del af racens sind - de kan jo have tendens til denne vagtsomhed overfor fremmede og avler blev ved med at understrege at hunden normalt legede og var super nysgerrig. Det valgte jeg at tro på :(

Link til indlæg
Del på andre sites

:

Angående den manglende kemi, som nogle af jer taler om... så har jeg tænkt en del siden i går. Den var der virkelig ikke i starten. Jeg skulle opfinde en ny måde at være sammen med en hund på. Vi trænede derfor rigtig mange tillidsøvelser og tog på oplevelsesture sammen. Jeg har i dag en hund som kan gå ved min side ned igennem byen en lørdag formiddag fyldt med mennesker, hunde og katte. Uden snor. Vi får så meget ros fra alle omkring os fordi hun er sådan en glad og dygtig lille hund. Jeg blev virkelig slået ud af at få at vide at det kunne være kemien der var årsag til Sivas træge reaktioner... men kan man mon nå her til med en 1 årig, hvis man ikke har kemi. Jeg tror det ikke og vælger derfor at ignorere denne kommentar.

 

Jeg er ikke i tvivl om at nogle af svarene i denne tråd må være ubehagelige at læse. Og du er selvfølgelig fri til at ignorere dem. Men det gør du jo ikke, når du alligevel føler dig kaldet til at kommentere...

 

Der er pt. en støt voksende "skole" blandt hundefolk, som går ud på at man skal passe på ikke at overtræne hvalpe og unghunde. Jeg er selv tilhænger af den teori, og har med godt resultat brugt den på min nuværende hund.

Din hund, derimod, har været igennem et meget intensivt træningsprogram. Hun har ikke manglet kontakt og aktivering - måske tvært imod. Derfor opsøger hun det måske ikke, for hun ved at du nok skal tage initiativet.

En af de mere interessante - igen efter min mening - udviklinger indenfor hundetræning er at man nu forsøger at udnytte hundens lyst og evne til at tage initiativ. Har din hund haft lejlighed til det? Eller har du "tromlet" hende?

Jeg ved det selvfølgelig ikke, da jeg ikke kender jer, men det lyder umiddelbart som om du befinder dig i et meget resultat-orienteret træningsmiljø, hvor der er prestige i at nå langt hurtigt. Som andre også har bemærket, er 20 forskellige tricks ret meget for en 1-årig.

 

Ps: Hestens trav når Siva er med svarer til Sivas rolige trav.

 

Men hvor langt skal hun trave? Uanset gangart, er det ensidigt gentagne bevægelser der belaster.

 

 

20 tricks er ikke meget i min optik

.

 

Men i næsten alle andres. Det får dig ikke til at tænke?

 

Men helt naturligt, når man går mange ture hver dag med en hund som kræver mentalt stimuli for at kunne have det godt. Det er jo det eneste hun kan trættes af. Især når hun ikke kan finde ud af at søge... sært nok...

At søge kræver også initiativ...

 

pppps: Jo, der er faktisk forskel på intelligensen hos hunderacer. Nogle kræver derfor megen mental stimuli. Havde engang besøg af en vens franske bulldog. Sød hund, men absolut ikke intelligent. Den kunne ikke finde ud af at regne hundelegetøjet ud og forsøgte i stedet at gnave tingene i stykker. Der er lavet masser af forsøg omkring hundes intelligens - f.eks. om de kan løse en opgave. Simple ting som at finde ud af hvordan de kommer hen til en madskål på den anden side af en gennemsigtig væg. Fransk bulldog i undersøgelsen forsøgte om og om igen at hoppe over væggen. Border løber selvfølgelig straks omkring væggen og det ville aussier formentlig også gøre?. Siva går i stå jf. den træghed jeg taler om.

 

Intelligens hos hunde er mange ting - problemløsende intelligens, social intelligens, hukommelse, kreativitet, kognitive evner osv. Vi er heldigvis kommet videre fra de gammeldags ranglister hvor de samarbejdende racer pudsigt nok altid lå øverst.

Selvfølgelig er der forskel på racerne, fordi de er fremavlet til forskellige ting. En Bulldog er fremavlet til at gå direkte på en udfordring, og det var det, den Franske, du fortæller om, gjorde så smukt i testen - perfekt Bulldog. At du, udfra dit eget Border Collie perpektiv, vurderer det som "dumt", er måske lidt - dumt?

Din Aussie går i stå. Igen mangel på initiativ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Opdatering.... Alle jeres svar har givet mig meget at arbejde videre med :hmm:

 

Røntgen selvom dyrlægen siger at det ikke burde være nødvendigt, og Kiropraktor er næste skridt.

 

Og så må jeg have sat mig ind i alt det med konsekvenserne af fejlernæring i hundens første måneder. Hos mennesker påvirker det jo både hjerne, størrelse, og knogleudvikling, så mon ikke det samme gælder hunde.

 

 

Tusind tak for svar alle sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...