Hop til indhold

Kemi mellem hund og ejer


Sigga
 Share

Recommended Posts

Jeg er blevet super nysgerrig på det her med kemi mellem hund og ejer.

Hvad er det egentlig? Og hvordan ved man om kemien er der?

 

Selv tænker jeg noget i retning af:

 

  1. Misforståelser. Man misforstår hinandens signaler. Som ejer opdager man det ved at hunden sjældent forstår opgaven, eller at ejer selv føler at hunden er svær at 'læse'. Det vil sige at man som ejer vil føle at man ikke forstår hvorfor hunden gør som den gør.
  2. Engangement, som nogle allerede har nævnt i en anden tråd. Når man ikke er på bølgelængde, så føler man så misforstået og ærgerlig. Derfor bliver hunden uengageret, og ejeren vel også med tiden?
  3. De færreste kan se sig selv udefra, og det er derfor ikke muligt selv at vurdere om kemien er der eller ej? Man får snarere nogle små vink i form af frustration, afmagt og måske vrede.

 

 

Jeg forestiller mig at langt de fleste ikke har kemi, når hunden er helt ny i familien. (ikke at forveksle med den forelskelse man oplever med en lille ny i familien). Lidt ligesom, når man får et barn og ikke kender barnets signaler og personlighed endnu. Kemien kan være mere eller mindre 'skæv' afhængig af hvordan ens egen personlighed passer sammen med barnets/hundens. Al venskab og tilknytning opstår i en proces, hvor man langsomt nærmer sig, og lærer hinandens personlighed og grænser at kende. En proces hvor begge parter ubevidst går på kompromis og, over tid, opbygger en fælles forståelse.

 

Ja selv på et forum som dette kan der være kemi-vanskeligheder i starten. Et nyt medlem kender ikke tonen og har ikke lært at tilpasse sig endnu. For en dramatiker som mig selv bliver det særligt tydeligt. Jeg er forfatter og vant til at fortælle om følelser og oplevelser med store dramatiske beskrivelser, som let kan overfortolkes eller misforståes. :genert:

 

 

Hvad er jeres tanker om kemi mellem hund og ejer?

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig er kemi noget man hurtigt opdager når man træner. Det er netop om man er på bølgelængde, og om man inspirerer hinanden til at kunne mere.

 

Mange behøves ikke denne her ekstra specielle kemi, fordi man måske ikke har et ønske om at f.eks. vinde konkurrencer, træne på et højt niveau osv.

 

Men for mig er kemien netop at der er noget usagt imellem hund og ejer, at de bare læser hinanden super godt.

 

Jeg har haft det med ganske få hunde, og de hunde har også afgjort været nemmere at træne med, fordi de har ville det samme som jeg.

 

Lige nu har jeg 4 hunde, hvoraf jeg har to jeg træningsmæssigt ikke har nogen kemi, heldigvis har de en god kemi med min mand, som går til træning med de to i stedet for. Hund nummer 4 er kun 3 måneder, og det er svært at hive armene op og konstatere at han er min soulmate, men der er afgjort en fantastisk kemi :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ordet kemi gør handler lidt og det man ikke helt kan sætte ord på og forstå, men er det ikke bare et spørgsmål om både hundens og ejerens evne til at kommunikere på flere planer?

 

Nogen Spaniel trænere skifter flere hunde (unghunde) ud indtil de finder den rette for dem, fordi den måde de arbejder på og foretrækker hundene på forbliver den samme. Andre får fine resultater med de "kasserede" hunde.

 

Andre formår at tilpasse træning og kommunikation til forskellige hunde og opnår stort set altid topresultater med de hunde de får, uanset at en er meget blød en anden hård. En vil helst have kontakt og samarbejde en anden vil på jagt hele tiden osv.

 

Et problem med racebeskrivelser, er at folk tror alt for meget på dem, istedet for at se på hunden. Jeg oplevede selv udfordringen ved den 4. FT Springer jeg fik. Den var anderledes skruet sammen i hoveder end de første 3 og derfor anderledes end jeg forventede. Ikke noget stort problem, men mange vaner skulle lige evalueres.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Manglende kemi kan vist kun være fra menneskets side. En hund ville gøre alt for at forsøge at leve op til ejerens forventninger, men desværre lever det ikke altid op til menneskets opfattelse af hvad hunden skal kunne eller hvordan den skal opfører sig. Jeg går til hundetræning og på holdet er der 2 ejer med hver sin hund, hvor jeg kan blive noget så ked af at se ejerens mangel på forståelse eller accept af at hunden er eller gør som den gør. Måske kunne man kalde det dårlig kemi, men jeg tror det ikke. Det er dårlig kommunikation fra ejerens side og mangel på forståelse og accept fra ejerens side. Det handler om ejerens forventninger til hunden, i stedet for at møde hunden der hvor den er.

 

Jeg har aldrig oplevet at have dårlig kemi med nogen af mine hunde og har haft "svære/kasseret" hunde, altså hunde som er omplaceret op til 5 gange og internat hund og gadehund og jeg har aldrig oplevet dårlig kemi.

 

Jeg synes det er trist at mennesker kan finde på at skifte hunden ud, fordi den ikke lever op til deres trænings forventninger. En hund er ikke bare et træningsredskab man kan bytte ud, hvis det ikke lever op til ens forventninger. Så skulle man måske kigge lidt ind ad, og overveje om det er ens egen manglede evner, forståelse, kommunikation eller andet den er gal med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Manglende kemi kan vist kun være fra menneskets side. En hund ville gøre alt for at forsøge at leve op til ejerens forventninger, men desværre lever det ikke altid op til menneskets opfattelse af hvad hunden skal kunne eller hvordan den skal opfører sig. Jeg går til hundetræning og på holdet er der 2 ejer med hver sin hund, hvor jeg kan blive noget så ked af at se ejerens mangel på forståelse eller accept af at hunden er eller gør som den gør. Måske kunne man kalde det dårlig kemi, men jeg tror det ikke. Det er dårlig kommunikation fra ejerens side og mangel på forståelse og accept fra ejerens side. Det handler om ejerens forventninger til hunden, i stedet for at møde hunden der hvor den er.

 

Jeg har aldrig oplevet at have dårlig kemi med nogen af mine hunde og har haft "svære/kasseret" hunde, altså hunde som er omplaceret op til 5 gange og internat hund og gadehund og jeg har aldrig oplevet dårlig kemi.

 

Jeg synes det er trist at mennesker kan finde på at skifte hunden ud, fordi den ikke lever op til deres trænings forventninger. En hund er ikke bare et træningsredskab man kan bytte ud, hvis det ikke lever op til ens forventninger. Så skulle man måske kigge lidt ind ad, og overveje om det er ens egen manglede evner, forståelse, kommunikation eller andet den er gal med.

 

Jeg har haft mange svære hunde, og den hund hvor jeg havde manglende kemi, var ikke en besværlig hund. Hun forstod ikke mig og jeg forstod ikke hende. Jeg har haft hund i over 20 år, og trænet utallige hunde, både egne og andres, af alle racer, sind og sværhedsgrader. Det er ikke fordi hun ikke levede op til mine forventninger, jeg ville ønske jeg kunne have fået det frem i hende, som hendes nye ejer fik! Hun er den mest fantastiske, kloge og milde hund man kan forestille sig.

 

I mine øjne er manglende kemi ikke kun fra ejers side, men noget som bare er der (Eller nærmere ikke er der).

 

 

Og jeg er kæmpe fortaler for at omplacerer hunde hvis kemien ikke er der; For det er simpelthen synd for hunden (Og ejeren)!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom nok mest til at kommentere på det med at nogen skifter hunden ud, fordi den ikke lever op til ejeren forventning, feks på træningspladsen og undskylder det med dårlig kemi.

 

For jeg tror stadig ikke på dårlig kemi fra hundens side. Dårlig kemi handler vel i bund og grund om ejeren forventning ? Hunden kan have en anden personlighed end det man forventede og det harmonere så ikke med ens levemåde. Havde man forventet en aktiv agillity hund, så bliver man vel skuffet hvis man får en hund der hellere ville løbe zigzag med næsen i jorden eller ikke udviser synderlig interesse for agillity eller jagt eller andet, som man selv går meget op i. Den ærgelse/ skuffelse overfører man måske så ganske ubevidst til det meste af hvad hunden gør eller på måden den er og man møder ikke hunden hvor den er, eller evner ikke at få det bedste frem i den, på dens præmisser og så kommer det vel nemt til at hedde dårlig kemi ?? Det kan man selvfølgelig også bare kalde det, men jeg tror stadig det bunder i menneskets forventninger og ikke har ret meget med hunden at gøre. Men i sidste ende er det nok irrelevant, da det vigtigste må være at hunden får det bedste ud af sit liv, hvad end det kræver en omplacering eller ej og i flere tilfælde kan en omplacering være det bedste, hvis ejer føler alt går skævt mellem dem og hunden.

 

 

 

Men at skifte hunden ud, pga manglende egne ever på en træningsplads, eller fordi man føler hunden står i vejen for ens eget ønske om succes, det er sgu ærlig talt sørgeligt, da det mest signalere at hunden er et redskab.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror vi ser forskelligt på kemi; Det handler ikke om forventninger for mit vedkommende, men om samarbejde og personlighed.

 

Kemi har intet med hundens evner at gøre, eller for den sags skyld træning. Træning er bare det sted hvor samarbejde altid sættes på prøve, og derfor ser man kemien der mest.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig været så uheldig at få en hund som jeg ikke kan bruge til jagt (notorisk skudræd fx), men hvis det sker, vil jeg formentlig sælge den til en familie som hunden passer til og som ikke skal bruge den til jagt. Det har formentlig intet med kemi at gøre, men berører vist den bebat Mynte rejser.

 

For mig er jagt og hund bare så stor en del af helheden, så jeg ikke vil undvære det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig været så uheldig at få en hund som jeg ikke kan bruge til jagt (notorisk skudræd fx), men hvis det sker, vil jeg formentlig sælge den til en familie som hunden passer til og som ikke skal bruge den til jagt. Det har formentlig intet med kemi at gøre, men berører vist den bebat Mynte rejser.

 

For mig er jagt og hund bare så stor en del af helheden, så jeg ikke vil undvære det.

 

Jeg ville også sælge en hund som er indkøbt til et specifikt formål, hvis hunden ikke kunne dette. Det sagt har jeg da en hund som er indkøbt til avl og udstilling, og hun bliver neutraliseret om to måneder, og kan dermed ikke bruges til det der var intentionen; Men hun kommer altså ingen steder :lun:

 

Men det handler jo også om ens hobby, og det er lang tid at vente 15 år på at få en ny hund, hvis man ikke kan lave sin hobby imens....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...