Hop til indhold

Hvordan udvikles hunden?


MarieF
 Share

Recommended Posts

Tak for dit svar. Det giver god mening. Jeg må allerede nu prøve at få tilføjet flere "for sjov" øvelser. Er i forvejen ret obs på, at gøre bl.a. indkald sjovt, ved at kalde ind bare for at give en godbid, så det ikke altid er for at få snor på osv.

 

OG... Du kan gøre indkaldet endnu sjovere ved ikke altid udelukkende at give godbid, men ved at fjolle, lege og tilbyde aktivitet, når hvalpen når dig.

 

Som indkaldsmotivation er denne god: Når hvalpen er på afstand så stil dig foroverbøjet og STIR på et punkt i jorden under dig. Lad evt. din ene arm hænge og ligesom pege på punktet. Sig intet, se ikke på hvalpen men koncentrer dig om punktet. På et tidspunkt kommer hvalpen hen og opdager så, at du tager stand for en godbid eller noget andet spændende. Træd et skridt tilbage og lad hvalpen tage det du tog stand for.

Gjort tilpas mange gange bliver dette til et meget stærkt indkald - stadig uden lyd - fordi hvalpen selv har opdaget at det betager sig at komme styrtende, når du tager stand for noget.

Med tiden behøver man ikke længere bøje sig ned men bare se koncentreret på jorden, så kommer hunden.

Ud over at være sjovt og nyttigt, så lærer hvalpen også at holde øje med dig, for hvis nu....

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt se, at jeg skal revidere mit indkald lidt :rolleyes: Jeg får ham altid hen til mig og får ham til at sitte, men har ikke tænkt på det med at tage fat i halsbåndet :rolleyes::)

 

Hvis det er efter sit han bliver belønnet, er det ikke indkaldet som sådan, du belønner men sitpositionen og dette kan forlænge læringsprocessen af indkaldet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fjoller allerede en del og hopper rundt :lol:

Må prøve det med at pege på jorden også :)

 

I forhold til det med sit, så får han også godbidder for bare at komme, men jeg prøver at øve, at han skal sitte, når han skal have sele af og på, så derfor får jeg ham også til at sitte. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

</script>">

OG... Du kan gøre indkaldet endnu sjovere ved ikke altid udelukkende at give godbid, men ved at fjolle, lege og tilbyde aktivitet, når hvalpen når dig.

 

Som indkaldsmotivation er denne god: Når hvalpen er på afstand så stil dig foroverbøjet og STIR på et punkt i jorden under dig. Lad evt. din ene arm hænge og ligesom pege på punktet. Sig intet, se ikke på hvalpen men koncentrer dig om punktet. På et tidspunkt kommer hvalpen hen og opdager så, at du tager stand for en godbid eller noget andet spændende. Træd et skridt tilbage og lad hvalpen tage det du tog stand for.

Gjort tilpas mange gange bliver dette til et meget stærkt indkald - stadig uden lyd - fordi hvalpen selv har opdaget at det betager sig at komme styrtende, når du tager stand for noget.

Med tiden behøver man ikke længere bøje sig ned men bare se koncentreret på jorden, så kommer hunden.

Ud over at være sjovt og nyttigt, så lærer hvalpen også at holde øje med dig, for hvis nu....

 

Genial ide! Selv gamle hundefolk kan heldigvis altid lære nye tricks! :blink: Det skal helt sikkert prøves!

Redigeret af Niels M
Link til indlæg
Del på andre sites

</script>">

 

Genial ide! Selv gamle hundefolk kan heldigvis altid lære nye tricks! :blink: Det skal helt sikkert prøves!

 

Gamle hunde kan også :-D

 

Min Pelle blev jo desværre kun 8 år, men dette "indkald", samt et til, som blev brugt meget, da han var hvalp, virkede altid. Det kræver naturligvis, at ens hund holder lidt øje med én og det grundlægges naturligt nemmest fra hvalp af.

 

Fælles for begge "indkald" er, at hundene selv vælger dem som indkaldssignal og derfor sidder de virkeligt fast.

 

Især på hvalpe er at "tage stand" utroligt virksomt og medvirkende til, at de selv opdager, at de vil følges og at de selv ønsker at holde øje. Der trækkes intet ned over hovedet på dem og de fanger lynhurtigt pointen med at komme "hjem" på denne måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gamle hunde kan også :-D

 

Min Pelle blev jo desværre kun 8 år, men dette "indkald", samt et til, som blev brugt meget, da han var hvalp, virkede altid. Det kræver naturligvis, at ens hund holder lidt øje med én og det grundlægges naturligt nemmest fra hvalp af.

 

Fælles for begge "indkald" er, at hundene selv vælger dem som indkaldssignal og derfor sidder de virkeligt fast.

 

Især på hvalpe er at "tage stand" utroligt virksomt og medvirkende til, at de selv opdager, at de vil følges og at de selv ønsker at holde øje. Der trækkes intet ned over hovedet på dem og de fanger lynhurtigt pointen med at komme "hjem" på denne måde.

 

Jeg vil helt sikkert prøve. Aslans indkald er blevet bedre, men halter stadig lidt. Han havde intet lært fra hvalp, da vi fik ham som 14 måneders. Tænker, at gøre det sådan: Kalde, hvilket han som hovedregel reagerer på og kommer ind, "tage stand" og holde mund og gøre som du beskrev. Ubetingede kommandoer som, "stå" og "dæk" også på afstand, har han fanget. "Omkring" er ved, at være der. Kommer han ikke ved indkald når jeg har gentaget mig selv, virker et bestemt "på plads!" Det kunne dog være sjovt, hvis han bare kom af nysgerrighed...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil helt sikkert prøve. Aslans indkald er blevet bedre, men halter stadig lidt. Han havde intet lært fra hvalp, da vi fik ham som 14 måneders. Tænker, at gøre det sådan: Kalde, hvilket han som hovedregel reagerer på og kommer ind, "tage stand" og holde mund og gøre som du beskrev. Ubetingede kommandoer som, "stå" og "dæk" også på afstand, har han fanget. "Omkring" er ved, at være der. Kommer han ikke ved indkald når jeg har gentaget mig selv, virker et bestemt "på plads!" Det kunne dog være sjovt, hvis han bare kom af nysgerrighed...

 

 

Især ved mere voksne hunde, hvor indkaldet ikke sidder helt, ville jeg ikke kalde, men afvente at han selv skottede til mig og så tage stand.

 

Min erfaring er, at de ting som en hund selv regner ud giver pote, sidder meget bedre end de ting, vi beder dem om at gøre og så derefter belønner. De har selv set sammenhængen og derfor husker de det suverænt.

Hunde som din (overtagelses semivoksen hund) er meget givende at arbejde med, hunde som har en selvstændighed som de nødigt slipper, men som opdager, at samarbejde er det de vil.

 

For et par år siden arbejdede jeg lidt med en tjenestehund ved Politiet. Ung hund som vidste, hvad han ville og som havde fået pustet sis selvstændighed alt for meget op grundet dårlig (hård tone) træning med ubalance i samarbejdet kontra det selvstændige. Han fandt ud af at vende sin holdning til mere samarbejdende og fik så sin prøve, som han ellers ikke ville have bestået.

 

Det er fedt at arbejde med :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...