Hop til indhold

hvem kan hjælpe mig?


Gæst ejner
 Share

Recommended Posts

Jeg har for to måneder siden købt en New Foundlænder han på 19 måneder. En dejlig, glad og venligsindet bamse på 63 kilo. Vi er meget glade for ham. Han går pænt i snor og er på mange måder nem at have. Problemet er, at han bliver så glad når vi møder andre hunde på vores ture, at han er helt umulig at holde. Jeg er nødt til at surre ham fast til træer eller andet nagelfast. Han er på ingenmåde aggressiv... han vil bare snakke og lege. Han lukker fuldstændig af for kontakt til mig og har kun den anden hund i hovedet. Han er helt ligeglad med godbidder, selv det allerlækreste guf og er derfor svær at arbejde med. Er der nogen der har erfaring med lignende eller bud på hvad man kan gøre

 

ps: Er der nogen i en radius af ca. 10 km. fra Vordingborgområddet der har en stor og/eller robust hund der som min ville have godt af en legekammerat hører jeg meget gerne fra dig.

Håbefulde hilsner fra [email protected]

Redigeret af ejner
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lidt det samme problem med min Grand Danois, som jeg fik da hun var 11 mdr.

 

Jeg startede med klikkertræning, for at skabe bedre kontakt mellem os, og det hjalp en hel del. Fra at skabe sig i 10 minutter når hun så en anden hund, er vi nu nede på 2 minutter - men det er stadig irriterende :oops:

 

På et tidspunkt brugte jeg en grime til hende. Den er ikke noget værd som træning i sig selv, men gør det lettere for føreren at kontrollere hunden. Jeg kan anbefale det indtil træningen begynder at virke, men det er ikke ligegyldigt hvilken grime man bruger. De fleste modeller er noget værre møg, der hænger og slasker om hovedet på hunden, går ind i øjnene når de strammes, og oven i købet er af nylon med skarpe kanter, som kan skære ind i huden.

Jeg bruger denne grime: http://www.dogmatic.org.uk/

På siden kan man også se min hund med grimen på. Det er første gang jeg har været så tilfreds med et produkt at jeg ligefrem har skrevet til producenten og rost det :)

 

Sammen med træningen og evt. grimen, er det meget vigtigt at du har styr på din attitude overfor hunden, når I kommer i de situationer hvor han flipper ud. De fleste reagerer helt naturligt ved at råbe og skrige, trække i snoren og forsøge at få kontakt på alle mulige måder. Lad være med det! Ignorér hans opførsel og træk ham med dig. Gå hurtigt videre.

Hvis I er to, der går med ham sammen, virker det godt, hvis den, der ikke har snoren, går fysisk ind foran hunden og afskærer ham vejen. Ikke sige noget eller blive vred - bare gå imellem ham og den anden hund.

Det er sådan noget man kan gøre alene med en mindre hund, men ved en stor hjælper det at være to :)

 

Hvis du vil læse noget om klikkertræning, kan jeg anbefale Emma Parsons bog "Click to Calm". Den har undertitlen "Healing the agressive dog", men metoden virker altså også selv om hunden kun er legesyg :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Har du evt en indhegnet have? Så kan du evt lade ham møde en anden hund med hegnet imellem dem og så senere når han er mindre vild, gå en tur sammen med den hund og dens ejer. Det er Azza og jeg begyndt på og nu er hun knap så vild fordi hun har forstået at det ikke hjælper at hive.. :-)

Held og lykke :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har engang haft en newf, som jeg måtte finde en ligestillet legekammerat til, for han var så vild for at lege med andre hunde. Han kunne også blive helt ustyrlig at glæde over andre hunde vi mødte, og det er jo ikke alle der "må lege" med sådan en kæmpebamse.

 

Vi var heldige at vi vha et opslag fandt en sød pige-newf i en by i nærheden.

 

Har din nogen legekammerater af nogenlunde samme størrelse?

Link til indlæg
Del på andre sites

har han måske noget legetøj han er helt vild med, som evt siger en lyd? Karla har et pivedyr i form af en vædder - en atombombe kan springe ved siden af hende, men hvis hun hører pivet fra vædderen, så er hun straks obs på den istedet....

 

Hvis han har sådan en kunne du jo prøve at bruge den... evt. kunne du købe et pivedyr og så gøre den helt vild spændende ved at lege med den sammen med ham derhjemme af og til og lege med ham med den på gåtur uden andre hunde i nærheden....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...