Hop til indhold

Erfaringer med hjerteklap der ikke lukker ordentligt


Rosa565
 Share

Recommended Posts

Min lille Luna har sandsynligvis en hjerteklap der ikke lukker ordentligt til + hun har ekstra hjerteslag. Hun har altid hostet, når hun løb, og jeg lagde faktisk allerede mærke til det, kort tid efter vi fik hende som 8 uger gammel.

 

Hun har aldrig været særlig motionskrævende, hvilket har undret mig, da det ikke er det indtryk jeg har haft af sheltier. Hun var til dyrlægen i februar, da hun skulle vaccineres, og fik selvfølgelig lyttet hjerte og lunger, der var ikke noget at høre.

 

I maj skulle hun til flåttjek hos en anden dyrlæge, da vi valgte en dyreklinik tættere på os, der skulle være dygtige. Hun lyttede til hjerte og lunger, da jeg fortalte, at hun hoster meget når hun løber, og jeg var lidt bekymret for hende, da hun var blevet mere stille. Dyrlægen kunne muligvis høre en lille mislyd, men var ikke sikker, men vi snakkede om, at Luna skulle have en hjertescanning også pga. de symptomer jeg har beskrevet.

 

Jeg bestilte en tid til hjertescanning for en uges tid siden, da jeg synes hun er blevet meget træt i løbet af sommeren på gåturene. Jeg har måtte bære hende hjem nogle gange, og hun er træt allerede efter omkring 30 minutter. Da vi tilfældigvis gik en tur op til dyrlægen i fredags for at få flåt/loppe medicin skulle dyrlægen lige lytte på Luna, da hun hørte vi var der, for hun var jo i tvivl sidst, om der overhovedet var en mislyd. I fredags var det dog tydeligt, og hun fik kaldt på en anden dyrlæge der også skulle lytte, og de var begge enige om, at hun helt sikkert skal have den hjertescanning. De kunne begge høre en susen, som formentlig kom af en hjerteklap der ikke lukker ordentligt og der var samtidigt ekstra hjerteslag.

 

Puha det blev langt, men jeg vil egentlig høre, om der er nogle herinde, der har oplevet nogle af de samme symptomer med jeres hund, og hvordan endte det? Hvad viste hjertescanningen og hvad var fremtidsudsigterne? Og hvilken diagnose fik hunden? Jeg er meget bekymret for lille Luna og især fordi jeg tænker, at det er gået ekstremt hurtigt, hvor der i februar ikke var noget at høre, i maj en lille smule og nu var det tydeligt, at det ikke lød normalt.

 

Luna er forresten en ung shetland sheepdog, der bliver 2 år til oktober.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke hjælpe dig med erfaring om den slags sygdomsforløb. Men jeg har cavalier der som race har prolaps tendenser og har da også en der har det, dog uden symptomer.

Men det jeg vil sige er at inden undersøgelsen, så lær din hund at lægge ned på siden på et bord (På hundens begge sider) - ellers bliver det en meget lang og stressende undersøgelse for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der blevet taget blodprøver lige inden skanningen de gange jeg har været afsted, men det er ikke sikkert at faste er relevant for jer - men heller være forbedret.

Men hvis du har belønnet det at ligge på siden rigtigt meget, så vil det stadig være ok selvom du måske kun kan smånusse og hyggesnakke med hende undervejs, netop fordi det er blevet forstærket så meget tidligere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...