Hop til indhold

Kan man blive syg af sin hund ?


Gæst
 Share

Recommended Posts

Egentlig er det et mirakel at jeg lever endnu, hvert fald hvis man skal tro på det man læser ! Hunden skulle efter sigende være en omvandrende bakterier bombe, hvor det er et spørgsmål om tid, før den udløses. Man har tidligere hørt mange gange at man skal vaske hænder hver gang man har rørt ved hunden og at man ikke må lade hunden slikke sig i ansigtet eller på hænderne. For nylig var der en artikel i MX om at hundes pels indholdte E colibakterier og derfor kunne man få en slem omgang bræk og skidesyge af at rører ved hunden uden at vaske hænder. I dag sidder jeg så og læser i et ugeblad, hvor en læser skriver ind og hører ugeblades læge om hygiejne omkring hunde og hvilke forholdsregler man bør tage. Svarene fra lægen er anledningen til dette opslag.

 

Man bør vaske hænder HVER gang man har rørt ved hunden eller spritte dem af i håndsprit. Man må ikke lade hunden sove i sin seng. Man må ikke lade hunden slikke sine hænder eller i ansigtet, man må ikke lade hunden tage mad fra ens hænder, og man må ikke vaske hundens madskål af i opvaskeren, da det ikke er nok til at slå bakterierne ihjel ! ( skulle opvask i hånd så være bedre om jeg må spørge ?? ) og tilmed kunne de supplerer med en lille artikel om en kvinde som havde fået nyresvigt af at hendes hund slikkede hende i ansigtet.

 

Min hund sover i min seng, jeg lader ham tage guffer fra min hånd, jeg giver ham en ren tallerken hver dag til hans mad og når han har tømt den kommer jeg tallerken i opvaskeren. Jeg lader ham slikke mig i ansigtet og på hænderne og jeg vasker ikke hænder hver gang jeg har aet ham. Er jeg i potientel livsfare??

 

 

Jeg ville våge den vilde påstand at jeg aldrig har været syg pga mine hunde. Jeg kender hellere ingen der er. Og er det virkelig rigtig at en opvaskemaskine ikke kan vaske en tallerken/skål med hundesavl ren og hvis ikke den, hvad kan så ( udover kogende vand og rensebenzin.... ) ?? Er det noget i har tænkt over ?

 

 

Det skal dog siges at jeg faktisk ikke lader fremmed hunde slikke mig i ansigtet, fordi jeg ikke synes det er lækkert og om det ligefrem er lækkert at min egen hund gør det, ved jeg ikke, men det er bare noget andet. Jeg kan også samle min egen hunds lort op, mens at jeg kaster op, hvis jeg skal samle andres hundes lort op.

 

 

Men der er vel også forskel på hvordan hunden er. Jeg synes jo min egen hund er ren og pæn, har blød og lang pels, bliver børstet og plejet. Var min hund nu som naboens gårdhund, fedtet i pelsen, lugter, er beskidt, savler osv, så ville jeg nok hellere ikke synes den var særlig rar at dele seng med. og nogen hunde fælder jo mere end andre, nogen savler mere end andre osv.

 

Har i oplevet at jeres hund gjorde jer syg ? ( og her taler jeg ikke om allergi udbrud eller brækkede lemmer, da hunden rev jer hen over fortovet efter naboens kat ) Frygter i at hunden kan gøre jer syg og har i ændret vaner derefter eller er det ikke noget i tænker over ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det ligesom dig.

 

Andres hunde skal ikke slikke mig i ansigtet og jeg vasker også fingre efter at have rørt ved dem osv. Det er dog ikke sådan at jeg farer afsted og vasker dem, men f.eks. før jeg spiser noget.

 

Jeg kan sagtens se at mange ting er klamme, hvis man tænker over det; Vores hunde tager deres poter op i sengen, selvfølgelig er det ikke renligt! De træder sikkert i tis, lort, jord, snegle og andet klamt snask, for derefter at hoppe i vores seng om aftenen. Vores får lov, og vores sengetøj bliver skiftet hver 3-4 dag. Vi er stadig ikke døde! :lol:

 

Vores hunde kommer i bad ofte, fordi de er langhårede og bliver udstillet, så ca. 2 gange om måneden, så de lugter også bedre end f.eks. min svigermors hund som jeg synes altid lugter lidt af tis :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg burde også være død for længst. Jeg har både hunden i sengen, lader den kysse mig, slikke på tallerkner, helt siden jeg var baby. Og jeg vil nok vove at påstå at jeg har et imunforsvar der er langt bedre end mine kollegers. Jeg synes de er syge konstant, men alt. Jeg har ikke haft en sygedag i de sidste 2 år.

Og har heller ikke været syg i min fritid.

 

Bantus

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skal lade være med at være så bakterieforskrækkede: http://www.anicura.dk/aktuelt/nyheder/hunde-i-hjemmet-forebygger-borneeksem/

 

Det er kulturelt betinget og vi ved, efterhånden godt og grundigt dokumenteret, at vores meget rene miljø i vesten er årsag til mange sygdomme. Eksem, astma og autoimmune sygdomme er bare nogle af dem!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er blevet mere syg af mit vuggestuebarn end af min hund :rolleyes:

 

Jeg lader ikke min hund slikke mig i ansigtet og jeg vasker hænder efter jeg har givet ham godbidder eller rigtig givet ham en nussetur (mere end et enkelt klap altså). Han sover heller ikke i vores seng. Jeg er dog lidt hys, fordi jeg har en sygdom, der gør at jeg bliver rigtig syg og skal indlægges hvis jeg kaster op eller får diarre, så det gør jeg meget for at undgå :) Som hovedregel synes jeg ikke, man skal være så bakterieforskrækket :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg burde være død flere gange så ;-)

 

De kysser mig, de slikker på mine hænder, de sover i sengen, de er i sofaen - de slikker på tallerkener, deres skåle komme sommetider i opvaskeren og bliver vasket op.

 

Men vasker selvfølgelig hænder inden jeg spiser eller laver mad.

 

Dog vil jeg lige fortælle en lille historie.... min svoger har en labbe-pige og her i foråret skulle Emma som labben hedder nyse, hun nyste lige ind i svogers hoved, dagen efter var svoger ret syg diarre og opkast, han blev indlagt da han virkelig havde det skidt.

De fandt frem til at han havde spist bæ, altså Emma havde på turen snust i en hunde bæ og går hjem og nyser svoger i hovedet - hold op han var syg og jeg synes det er sådan en morsom historie selvom den kunne ha endt skrækkelig svoger var virkelig syg indtil de fandt årsagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var ret bakterieforskrækket tidligere, men er vist næsten gået i den anden grøft:oops:

 

Mine hunde sover desværre ikke i sengen, men kun fordi de ikke vil gå op ad trappen. Jeg ligger tilgengæld tit på deres tæppe i sofaen. Deres skåle kommer i opvaskeren, de gør vores tallerkner rene og vi deler endda gaffel. Jeg vasker hænder når jeg har været på toilettet eller inden jeg laver mad.

 

Jeg er vokset op på landet, har altid haft hest og spiste hestenes gulerødder. Også dem vi trak op og børstede jorden af - selvom jorden var gødet med hestemøg. Fra jeg var 7 og til jeg flyttede hjemmefra, sov jeg med en kat i sengen hver nat. Han lå som et menneske, hovedet på puden og kroppen under dynen.

 

Mine hunde kysser mig, mange gange hver eneste dag. Og jeg kysser og krammer dem så tit jeg kan.

 

Jeg bliver praktisk nok tjekket for orm en gang om året. Og det kan jeg ikke prale af at have haft. Jeg har vel knap haft en infektion af et bid nogensinde. Ud over da jeg blev bidt af en kanin, men det tæller ikke:mrgreen:

 

Trods min meget nære kontakt med dyr, har jeg raget en autoimmun sygdom til mig. Det må vist være en fejl! Må bestemt anskaffe mig noget mere dyr, så jeg ikke rager mere af den slags til mig:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så afgjort ikke bakterieforskrækket - og lever stadig, selv om jeg har haft hund de sidste 30 år.

 

Min hund kommer ikke i sengen, ikke fordi jeg er bange for bakterier, men fordi han er for stor til, at vi begge kan være der, og fordi jeg ikke gider sove i jord og grus, som han slæber med i sin pels alle steder :roll:

Til gengæld deler vi alt andet, tallerkener slikker han "rene" inden de kommer i opvaskemaskinen, og vi kysser og krammer uden jeg straks vasker hænder osv.

 

Jeg er 100% sikker på at almindelig hygiejne og rengøring, med tanke på man har hund er nok til at holde bakterier og sygdom væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...