Hop til indhold

Lille Pi opfører sig mærkeligt - er hun bange, angrebslysten eller ?


AllanJ
 Share

Recommended Posts

Hej derude,

 

Vi har 3 tæver, 2 kongepudler på 8 hhv 6 år, samt en dværgpuddel Pi, som vi fik som hvalp for godt 1½ år siden.

 

Efter en lidt svære start, med vandladning og andet godt indendørs, lod vi hende, efter råd fra dette forum, sove i sengen (pudler fælder ikke, så det er egentligt meget hyggeligt :-D).

 

Min bedre halvdel var meget hjemme omkring det første år fra vi fik Pi, og om det er tilvænningen til det "nye" liv, uden Trine hjemme - det er jo meget markant for sådan en bette ski,

eller om det er noget andet, ved jeg ikke, derfor søger jeg råd fra dette Fora. Det går ud på følgende:

 

a) Når vi går tur, er hun meget angressiv overfor andre hunde, hun vejer 2,5 kg så det er til at håndtere, men det er drønirriterende, da hun sætter gang i vores 2 andre hunde, der ellers altid har været meget fredsommelige. Det skal tilføjes at vi altid har gjort meget ud af at vore hunde skulle mødes med, og omgåes andre hunde.

Her til morgen kommer vi gående på den vanlige morgentur, og møder en af naboerne der kommer gående med hans labrador. Pi begynder i samme sekund hun får øje på dem at trække, knurre og gø af naboen og hans hund, og får sat så meget gang i alle 4 hunde at det bliver til gø koncert. Meget træls. Jeg holder dem i snorene, men det er sågu ikke i orden og drøn irriterende. Hvorfor opfører hun sig således ?

b) Hver morgen (fruen er dampet af på det tidspunkt) står jeg op og går i bad. I samme øjeblik jeg gør det, pisker Pi ned til sidevindue ud mod villavejen og venter bare på der kommer nogen forbi hun kan gø og knurre af. Hvorfor opfører hun sig således ?

c) Hun laver fortsat - engang imellem - inde i huset, og når hun gør det, er det meget ofte på mine sko, min dyne, min pude eller lignende. Hvorfor opfører hun sig således ?

d) Jeg er ved at være nået dertil at jeg, pånær morgenturen, ikke vil gå med den bette slyngel, når jeg egentlig blot kan gå og vente på vi møder nogen, og så går Pi igang med hendes show, men hvad kan der være galt - hun er jo en fantastisk, kærlig og sjov hund, men der er ovenfor anførte ting, der gør det lidt frustrerende.

 

Gode råd og forslag modtages med kyshånd og tak.

 

Bedste hilsner

Trine og Allan

Link til indlæg
Del på andre sites

umiddelbart ville jeg gå med hende alene uden de andre hunde

for det første ville du så have tid til at "arbejde" med hende uden at skulle tænke på de andre

og det andet er så at de andre ikke behøver at "lære" hendes methode :blink:

 

uanset om hun er bange eller angrebslysten er du nødt til fortælle hende at sådan en opførsel ikke er acceptable og det er nemmere at arbejde med når man kun har den ene hund med ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Begge,

 

- og tak for venlige svar.

 

Vi kom til at tale om at vores "strategi" oprindeligt var, at hun, som hvalp, ville lære af de 2 store, og dermed opføre sig ligeså

eksemplarisk som de gør. Ahem, fejlslagen strategi...

Men vi har aldrig gået med hende alene, så det må vi igang med.

 

Efter at have tænkt lidt over dit indlæg, Alfen, så kunne jeg godt hælde lidt over imod at hun slet og ret, af en eller anden grund,

er bange. Mærkeligt dog, når de ALTID er de tre sammen i de 5 - 6 timer de er alene til hverdag.

 

Bedste hilsner

Allan

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er angst er løsningen apsolut ikke skæld ud ;) jeg ville tage hende ud alene og rose og belønne hende for at se på andre hunde på så stor afstand at hun ikke reagerer, arbejd dig langsomt nærmere, ros og beløn straks hunden ser på den anden hund men før den begynder at gø, skulle du komme for tæt på så hunden når at gø, så vend kort omkring, uden et ord og træk hunden med dig, bare gå væk i modsat retning med hunden, ikke kalde eller lokke, bare slæb den med hvis den ikke frivilligt følger med, når den slapper af og følger dig roser og belønner du og vender rundt igen;)

det handler om at give din hund en alternativ ting at gøre når den ser en anden hund, nemlig se på dig og få godbid;) så den tilsidst tænker, en anden hund, juhuu jeg skal have en godbid;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er angst er løsningen apsolut ikke skæld ud ;) jeg ville tage hende ud alene og rose og belønne hende for at se på andre hunde på så stor afstand at hun ikke reagerer, arbejd dig langsomt nærmere, ros og beløn straks hunden ser på den anden hund men før den begynder at gø, skulle du komme for tæt på så hunden når at gø, så vend kort omkring, uden et ord og træk hunden med dig, bare gå væk i modsat retning med hunden, ikke kalde eller lokke, bare slæb den med hvis den ikke frivilligt følger med, når den slapper af og følger dig roser og belønner du og vender rundt igen;)

det handler om at give din hund en alternativ ting at gøre når den ser en anden hund, nemlig se på dig og få godbid;) så den tilsidst tænker, en anden hund, juhuu jeg skal have en godbid;)

 

lyder som et rigtig godt råd - det er også den metode jeg anbefaler på hvalpeholdet ;-):-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må få arrangeret hendes inddørs leveforhold således at hun ikke kan sidde og gø ved vinduet. Det kreerer stress, stress og mere stress, og er helt sikkert ikke godt for hende, heller ikke mht til hendes renlighedsproblemer.

 

helt enig - begrænse mulighederne for at hun kan komme hen til vinduerne - evt. med et børnegitter du lige kan lukke

og ellers stoppe hende med det samme hvis hun gør det når du er tilstede ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...