Hop til indhold

Foderskift..tynd mave?


Fitte
 Share

Recommended Posts

Hej. Min yorkshire/lhasa apso på 8 1/2 fik noget nyt foder, der er lidt mindre fast end det hun plejer at få. Det hedder Platinium (natural pet food care) med lam og ris. Det er noget tysk foder jeg fik af min mor. Lidt efter begyndte min hund at få en underlig afføring. På en gåtur på ca en halv til en hel time når hun at defikere tre gange som oftest. Til at starte med, så er hendes første pølse en lang god pølse, om man vil, men så de efterfølgende er de tynde/slimede og ikke til at samle op. Normal plejer jeg at bruge royal canin senior og jeg er skyndt mig tilbage til det, men det er ligesom om at "skaden er sket" agtig. Hun virker som hun plejer og er stadig sig selv og lige aktiv og kælen. Er det på grund af foderskiftet, eller er det noget helt tredje?

Mvh Tommy Lærkegaard

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo jeg prøvede at blande hendes foder, men hun sorterede det foder hun plejede at få fra, sikkert fordi hun synes det andet smagte bedre. Jeg har givet hende sit normale mad i en 5 dages tid. Det skal osse siges, at jeg fik det nye foder gratis, og så tænkte jeg, fedt gratis mad, men jeg tror det var en fejl jeg begik der. Jeg gav hende en rugbrødmad med leverpostej igår, og idag 20/9 har hun haft en nogenlunde afføring. Jeg tror min hund er autistisk med, hvad foder angår. Det tager noget tid inden hun rigtig begynder at spise når man skifter fra gammelt til nyt og til gammelt igen. Og så har jeg været på weekend hos noget familie, og når vi er det så spiser hun næsten ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Platinum er ganske udmærket foder, det er nok fordi forandringen er sket for hurtigt. Jeg ville tage foder (også det hun plejer at få) fra hende en dag eller to og give hende udkogte ris og noget torskerogn mixet med a38. Og giv hende små portioner i løbet af dagen. Det ville jeg gøre indtil afføringen er helt normalt igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna har altid fået a38 ved dårlig mave. Og jeg ville så vælge Prokolin fremfor Zoolac, men der er vi så forskellige:-D Zoolac har aldrig hjulpet på Luna

 

Tja, men nu er det jo almindelig kendt at hunde som udgangpunkt ikke tåler laktose. Det er ikke en mening, men faktum. Prokolin ville jeg ikke bruge med mindre det var egentlig diarré. Så ja, på det område er vi forskellige:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig givet nogen af de produkter i nævner. Får hundene dårlig mave lader jeg dem faste et døgn og starter langsomt op med enten skånekost, hvis maven var virkelig dårlig og hvis det var knapt så slemt bare med det normale foder.

 

Ved foderskift tilsætter jeg ganske lidt - måske 5% af de nye en uges tid hvorefter jeg øger til 100% over de næste 2 uger.

 

Og jeg giver hundene rester af tykmælk, A38 ol. - har aldrig set problemer efter det. Hvilke problemer mener I der burde være i det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Når vi før hen skiftede foder (for at finde et foder Walther kunne tåle) skiftede vi også meget meget langsom over på det ny foder.

 

Mine 2 labber får A38 hver morgen og aften - lige sådan en sjat på deres tørfoder, det hjælper især Walther til at have en fin afføring, men jeg har også set det modsatte hos nogle venners hund.

 

 

Hos os virker det fint til at holde maven i balance synes jeg ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg giver hundene rester af tykmælk, A38 ol. - har aldrig set problemer efter det. Hvilke problemer mener I der burde være i det?

 

Laktoseintolerance giver luft i maven, diarré og mavesmerter. Generelt ikke noget man skal eksperimentere med. Hvis hundene har været vant til at få laktose siden hvalpetiden, er deres kroppe fortsat med at producere laktase, og derfor kan de tåle laktose. Hvis de, fx som min den ene, aldrig får mælkeprodukter, vil det give store smerter og dårlig mave. Det kan jeg ikke se nogen grund til at udsætte en hund for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt off topic - men alligevel :genert:

 

Jeg forstår de forskellige indlæg som, at man har foretrukne præparater, som man tyer til når hunden har dårlig mave. Men er der nogen der har "beviser" for hvorfor noget er bedre end andet?

Nu har jeg læst på Netdyrlægen, og som jeg læser det er det ét fedt om man bruger det ene eller det andet :vedikke:

 

ZooLac er en bakteriel pasta, der anvendes ved akut diarre eller til mave-/tarmforstyrrelser i forbindelse med foderskift.

Pro-kolin indeholder mikroorganismer, der hjælper til at genetablere en beskadiget tarm - og anvendes ved diarre, fordi det absorberer væske, og derved forbedrer afføringens konsistens.

Canikur er et kosttilskud, der genopretter en normal tarmfunktion, og kan anvendes ved en akut, men ukompliceret diarre.

 

Mon ikke det vigtigste er at finde ud af, hvorfor hunden har dårlig mave, og så behandle ud fra det?

Jeg bruger sjældent nogle af disse. Jeg faster 1/2-1 døgn og giver evt. kogt vand, og derefter skånekost til maven er fin igen. Ved foderskifte vil jeg altid gå langsomt frem, over flere dage over til det nye foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har af og til let diarré i pensionen, jeg har prøvet lidt forskelligt, men det der virker bedst er altså canikur og hundens normale foder;)

jeg faster stort set aldrig hundene ;) jeg syntes ikke der er nogen forskel på hvor længe diarréen varer ved, en normal stress betinget diarre er ovre på ca et døgn når jeg bruger canikur, 2-3 døgn uden, det er ikke anderledes hvis hunden fastes og mange hunde bliver faktisk mere stressede af at faste;)

mine egne hunde skifter foder ofte, jeg skifter bare på en gang, gør aldrig noget ud af det og har stort set aldrig bøvl;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Laktoseintolerance giver luft i maven, diarré og mavesmerter. Generelt ikke noget man skal eksperimentere med. Hvis hundene har været vant til at få laktose siden hvalpetiden, er deres kroppe fortsat med at producere laktase, og derfor kan de tåle laktose. Hvis de, fx som min den ene, aldrig får mælkeprodukter, vil det give store smerter og dårlig mave. Det kan jeg ikke se nogen grund til at udsætte en hund for.

 

ok, godt at vide. Så skal man ikke give det råd til andre, at give mælkeprodukter, men hvis ens egen hunde fint tåler det, er det ikke noget problem at de får mælkeprodukter. Det vil jeg prøve at huske.

Link til indlæg
Del på andre sites

ok, godt at vide. Så skal man ikke give det råd til andre, at give mælkeprodukter, men hvis ens egen hunde fint tåler det, er det ikke noget problem at de får mælkeprodukter. Det vil jeg prøve at huske.

 

Der er jo mange hunde som får de jævnligt, og dermed ikke har problemer. Min den lille spiser både sovs, yoghurt, is og fløde rigtig tit, og har ingen problemer. Den store får det tilgengæld virkelig dårligt, fordi hun aldrig har fået det. Ellers kan man jo købe laktosefrit, og så er man ovre det problem:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Laktoseintolerance giver luft i maven, diarré og mavesmerter. Generelt ikke noget man skal eksperimentere med. Hvis hundene har været vant til at få laktose siden hvalpetiden, er deres kroppe fortsat med at producere laktase, og derfor kan de tåle laktose. Hvis de, fx som min den ene, aldrig får mælkeprodukter, vil det give store smerter og dårlig mave. Det kan jeg ikke se nogen grund til at udsætte en hund for.

 

Har du prøvet?

 

Min dyrlæge anbefalede også a 38 sidst de havde dårlig mave.

Ved ikke hvor godt det virker, men det ser ikke ud til at genere dem overhovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo mange hunde som får de jævnligt, og dermed ikke har problemer. Min den lille spiser både sovs, yoghurt, is og fløde rigtig tit, og har ingen problemer. Den store får det tilgengæld virkelig dårligt, fordi hun aldrig har fået det. Ellers kan man jo købe laktosefrit, og så er man ovre det problem:-)

 

Se bort fra tidligere spørgsmål. Så havde du prøvet det. Havde ikke nået at se dette svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet?

 

Min dyrlæge anbefalede også a 38 sidst de havde dårlig mave.

Ved ikke hvor godt det virker, men det ser ikke ud til at genere dem overhovedet.

 

Se bort fra tidligere spørgsmål. Så havde du prøvet det. Havde ikke nået at se dette svar.

 

Det er jo principielt ligegyldigt om mine hunde tilfældigvis tåler det, når hovedreglen er at de ikke gør. Derfor ser jeg ingen grund til at give det til hunde.

 

Lidt som at jeg ikke ser nogen grund til at give Dorit oksekød, som hun ikke tåler, selvom hun "bare" klør lidt af det. Jeg er egentlig generelt modstander af at give hunde ting de ikke tåler, eller ting der kan påføre dem smerte og ubehag. Men sådan er jeg så sær:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...