Hop til indhold

sitrer.


Cindoe
 Share

Recommended Posts

Åh jeg synes bare vi går fra den ene ting til den anden. Bailey blev opereret for kræftknude her i sommer. Og nu sitrer hun. Hun er en 9 år gammel lab. Jeg lod mærke til hele hendes bag parti sitrede. Og da hun rejste sig op gjorde hun det stadig. Hendes hale logrer lavt. Og har synes hun var sådan lidt trist idag. Vil ikke ligge på gulvet, skal være pude eller tæppe. Ringede til vagt dyrlægen, var bange hun har ondt.

Han synes det lød til hun har smerter. Hun fik en seniortest i sommer med blodprøve. Alt fint. Men han mente det ku være pludselig kommet gigt eller irriterede analkirtler. Har nogle smertestillende fra hendes operation og fik lov at give hende det. Men for pokker hvor er hun uheldig. Hun virker bedre, halen logrer som normalt. men er jo usikker på om hun stadig har smerter. Virker hun til smerter imorgen, så tager vi afsted til dyrlæge.

 

Men hva ka jeg gøre for hendes smerter. Har i flere år givet hende jd Hills og olie. For at beskytte hendes led bedst muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet at mærke lidt på hende? Trykke blidt med en finger på hver side at rygraden fra midten af ryggen og ned mod halen. Tryk også med et par fingre rundt om rumpen, for at se om det er analkirtler. Mærk ben, knæ og hofter igennem, bøj og stræk leddene blidt. Mærk omkring haleroden, for at se om det kan være watertail.

 

Afhængigt af hvad det er der gør ondt, skal der jo reageres forskelligt.

 

God bedring med hende:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for de input. Jeg mærker hende tit på lymferne pga. Brystkræft knuden i sommer. Og der er ingen. Men jeg vil prøve at mærke på ryggen og ved halen. Men hvor føler man da sig magtesløs når de har ondt. Famler jo lidt rundt i blinde. Men hun sover tungt nu. Så den smertestillende må have givet hende lidt ro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sitrede hun i søvne?

Hvis hun er vågnet og har mærket din bekymring, så kan det have fået hende til at sitre mere.

 

De kan jo være så pokkers sensitive, de retrievere... :lun:

 

 

Måske kan nogle gode og glade traveture løfte humøret for jer begge to?

 

Hvis hun har gigt og ikke får smertestillende medicin, så kan du sagtens få noget fra dyrlægen, der fjerner smerterne.

 

Min Silke har fået gigtmedicin i snart et år. Og hun får stadig samme dosis som hun startede på, -som er det halve af hvad hun må få. Så hvis hun er for aktiv en dag, så kan hun få en pille ekstra næste dag.

 

Silke er 14 år. Og har et godt senior-liv. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun lå ved siden af mig på sofaen og var vågen. Og hele bagpartiet sitrede. Dagen før havde hun gjort det, da hun havde ligget og slappet af så tænkte hun nok bare var glad for at jeg kom og puttede omkring hende. Hun er nemlig sådan en der godt kan dirre lidt i glæde. Men hun igår ku slet ikke stoppe. Og var ikke hele kroppen som hun ka gøre i glæde. Heller ikke da hun stod op stoppede det. Lagde sig besværet ned. Og ørerne helt tilbage. Den smertestillende siger 1 i døgnet og til aften er der gået 1 døgn. Så må vi jo se.

Idag når hun har været ude har hun fået et dækken på, så hun ikke bliver kold. Hun er bedre idag, men stadig lidt tilbageholdende.

 

Jeg har prøvet at trykke lidt forsigtig på hende som en forslog. Hun siger ikke rigtig noget til det. Men hun hopper op i sofaen idag som hun plejer.

 

Men vi har snakket om det. Og den sidste uge har hun ikke gået på trappen. Vi er ved at bygge om og hun plejer at tage de 5 trin op på repoet og sidde der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nok bedst lige at få hende undersøgt hos dyrlægen... At hun undgår trapperne, kunne jo godt tyde på, at det er gigten, der driller.

Der er jo helt naturligt for både mennesker og hunde at få lidt gigt med alderen.. men man behøver i det mindste ikke at have ondt. Labs og goldens er nok lidt ekstra udsatte...

 

Silke får dels 1.5 Rimadyl daglig, som virker direkte på inflammationen i leddene, og dels 2x2 tradolan, som virker på smerteopfattelsen i hjernen.

Hun har ingen bivirkninger, og de fleste dage kan man ikke mærke på hende at hun har gigt..

...hvis hun har en dårlig dag, så får hun en ekstra tradolan. Hun må få op til 6 om dagen.

....det koster da noget med den daglige medicin... især rimadyl er lidt dyrt...

men når jeg vælger at hun skal leve videre trods hendes gigt, så må jeg jo betale det, det koster. Og det gør jeg gerne..:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan være hun kommer op i tempo, når hun får den rigtige medicin. :-P

 

Silke var da også blevet lidt langsom sidste år, ----da hun pludselig begyndte at halte. Jeg fik akuttid hos dyrlægen som konstaterede, at hun jo havde gigt. Og udskrev pillerne..

men da vi kom hjem, fandt jeg en revne inde mellem trædepuderne, som jeg så behandlede med klorhexidin, så den forsvandt.. og Silkes halten forsvandt også.. pillerne blev parkeret i køleskabet...

 

men da der så kom det voldsomme snefald sidste år i november, der gik det helt galt med Silke..

hun kunne simpelthen ikke gå i al den sne. Veje og stier var længe om at blive ryddet og isen var skarp som glas.

Silke blødte fra poterne og havde det ulykkeligste blik jeg har set hos hende i hele hendes liv... :megaked:

 

Den dag begyndte jeg at give hende pillerne.

 

Og hun har det så godt med dem, så vi er fortsat lige siden...

 

efter sneen var væk igen, var det eneste problem, at jeg ikke mere kunne følge med hende, når vi gik tur. :mrgreen:

 

Hun er næsten døv, så jeg kan kun kalde hende til mig med håndtegn.. Heldigvis er hun god til lige at skæve bagud efter mig.. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og tak fordi du spørger. Manden havde hende med afsted. Jeg var desværre til noget arbejde. Men hun er ikke glad for dyrlægen og så er det bedste i verden at putte lidt op af sin farmand.

 

Hun blev rykket godt og grundigt i. Og de ku næsten få bagbenene heeeeeeelt tilbage. Hun er jo trods alt 9 år gammel. Det eneste hun havde lidt imod var da hun havde fat i hendes "tæer". Og det er lidt underligt. Men det ku være en muskelforstrækning. Hun skal nu på smertestillende i 8-10 dage. Det som hun fik i weekenden så det er rart at vide, det er noget det var rigtig hvad vi gjorde i samråd med vagtdyrlægen. Og så skal hun tages af smertestillende for at se på hendes reaktion. Ellers hedder det røntgen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Eii.. det er da flot, hvis det kun er poterne!

 

Silke har også ømme tæer... Så hun får "podicure" hver morgen. Hun ligger på ryggen i sofaen. Og så masserer jeg hver pote og hver tå med kopattesalve. Det holder trædepuder og negle stærke så der ikke så let kommer revner..

og så klipper jeg liige, hvis der er negle, der trænger..

samtidig kikker jeg efter revner og måske begyndende svamp inde mellem trædepuderne. Er der lidt grå belægning, så får poten lige et sprøjt klorhexidin.

Silke nyder sin morgenpodicure. Bagefter er hun klar til en god, lang morgentur i skoven..:lun:

 

men fortæl hvordan det går når I stopper med medicinen. Der kan gå år før hun har fast brug for smertestillende. :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du overvejet en kiropraktor i kombination med massage, hvis man må det med gigthunde?

 

Min "unge" hund på 5,5 år sitrer også nogle gange i både forben og bagben; det er typisk, fordi hun trænger til at blive rettet i nakken og/eller korsbenet.

 

Det må man gerne. Jeg bruger kranio sakral terapi til at rette evt skævheder. Skævhederne sidder ofte andre steder end der hvor der nu er gigt fordi hunden aflaster og kompenserer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du overvejet massage til hende?

 

Det kan i hvert fald anbefales til de ældre hunde - ja til alle hunde jo :)

 

Hvis du bor i nærheden af Them så kan vi sagtens finde en tid til hende. Bare giv besked.

 

Nej, det har jeg ikke overvejet. Vi har vel ca. 45 km. til Them, så det er jo ikke noget. Men jeg aner abselut intet om det. Det lyder meget spændende

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo Walther brun lab på snart 11 år han startede med massage for et stykke tid siden, han sitrer dog ikke men har lidt gigt i forben når det er køligt gør det ondt, men vi troede det var det der gjorde han ikke kunne gå. Ca 2-3 gange om året har han et par dage hvor han faktisk ikke kan gå, men det er ikke gigten. Der sidder en nerv i klemme i hans nakke - skulder. Så efter vi er startet med massage har der ikke været noget. Jeg anede i starten intet om det. Men hold da op en nærmest unghund man får med hjem ;-)

Han får den her nerv i klemme når han har leget et par vilde lege med Zeus på 4 år altså over et par dage.

Vild og vild altså så vild som man nu kan være som 11 årig :-)

Er bare så glad for at vi fandt den løsning, vi har smerte stillende i tilfælde af det gør for ondt på ham, men ellers ryger han til en gang massage ;-)

Jeg kan varmt anbefale det. Også har Walther en lun vinter jakke som han har på når det er køligt og frost vejr den luner hele vejen ned af nakke skulder og bag lår :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det har jeg ikke overvejet. Vi har vel ca. 45 km. til Them, så det er jo ikke noget. Men jeg aner abselut intet om det. Det lyder meget spændende

 

Du er velkommen til at kigge forbi min hjemmeside: http://www.dogsrusmassage.dk. Der kan du finde mit telefonnummer, og så kan vi da snakke sammen om de muligheder der er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er velkommen til at kigge forbi min hjemmeside: www.dogsrusmassage.dk. Der kan du finde mit telefonnummer, og så kan vi da snakke sammen om de muligheder der er.

 

Tak, det vil jeg lige få set på. Hun er stadig på smertestillende. Og hun er tilbage til min gamle hund. Skønt. Men er helt klart spændt på hvad der sker om 1 uges tid når hun tages af dem

Link til indlæg
Del på andre sites

Bailey kom af sin smertestillende igår aftes. Der gik ikke længe før hun sitrede igen. Jeg gav hende en pille og ringende til dyrlægen idag. Hun bliver afleveret imorgen tidlig til røntgen hentes sidst på eftermiddagen. Så må vi se hvad de viser. Men er da lidt bekymret for min brune bamse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bailey kom af sin smertestillende igår aftes. Der gik ikke længe før hun sitrede igen. Jeg gav hende en pille og ringende til dyrlægen idag. Hun bliver afleveret imorgen tidlig til røntgen hentes sidst på eftermiddagen. Så må vi se hvad de viser. Men er da lidt bekymret for min brune bamse.

 

:x:'er for det ikke er noget alvorligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...