Hop til indhold

Markprøver


Siri
 Share

Recommended Posts

Er der mon nogen, der kan give mig en intro til hvad en markprøve egentlig er. Jeg har læst om det og forsøgt at sætte mig ind i det, men er stadig i tvivl. Altså jeg forstår at der er forskellige klasser og inddelt i A og B. Og jeg forstår at der indgår lydighedsmomenter og apporteringsmomenter. Men er i tvivl om hvordan disse er bygget op. Ser hunden altid vildtet falde? Eller skal den afsøge et område for vildt, den ikke har set? Hvilke krav er der til dirrigering af hunden (altså dirrigering fra fører) osv. Det er primært markprøve for labrador, jeg er interesseret i.

Kan nogen mon gøre mig klogere på dette?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 59
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nja.. jeg overvejer det engang ude i fremtiden :blink:

Men skal lige vide lidt mere om, hvad det faktisk går ud på først.

Ha ha ha du er sgu vild.

Du skal være forberedt på voldsom snobberi i ritrieverklubben, jeg har aldrig mødt lign.

Men det er lige årstiden for markprøverne, så du kan komme ud og se dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må de sgu selv om... det gider jeg ikke at tage mig af :lol:

 

ha ha ha gid vi havde samme gåpåmod. Men her dumpede Luna pga hendes udseende - hun var grim. Dog står der ingen steder i den første prøve (navnet er væk) at de skal vurdere hundens udseende og vi fik ingen rigtig prøvepapirer.

Så vi fik vores slag over næsen og holder os pænt væk ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

For alle retrieverne gælder det, at man først skal bestå en brugsprøve, for senere at kunne komme på markprøve. Prøven er egentlig meget simpel - blot må man huske, at der bliver skudt for hunden - det er jo en jagthund :lol:

Regler for alle prøver kan ses på Dansk Retriever Klubs hjemmeside.

Der findes, foruden B- ( som er en tilrettelagt prøve ) og A-prøver ( som er en rigtig jagt ) også C-prøver. De er uofficielle og kan mest sammenlignes med skuer (udstilling). Det er altid et godt sted at starte, fordi man kan få al den hjælp undervejs, man har brug for.

 

Derudover kan jeg kun anbefale dig at tage ud og se på prøverne. Der er med garanti også noget at se på i Region Nordjylland.

 

Der skal både apporteres vildt, hunden ser blive kastet (B- og C-prøver), og der skal apporteres fra et frit søg, hvor hunden ikke har set noget i forvejen. Lydighedsmomenterne er ikke svære for en LP-hund - der er jo tale om praktisk anvendelse - om end dirigeringerne i de højere klasser kan være særdeles imponerende.

Link til indlæg
Del på andre sites

For alle retrieverne gælder det, at man først skal bestå en brugsprøve, for senere at kunne komme på markprøve. Prøven er egentlig meget simpel - blot må man huske, at der bliver skudt for hunden - det er jo en jagthund :lol:

Regler for alle prøver kan ses på Dansk Retriever Klubs hjemmeside.

Der findes, foruden B- ( som er en tilrettelagt prøve ) og A-prøver ( som er en rigtig jagt ) også C-prøver. De er uofficielle og kan mest sammenlignes med skuer (udstilling). Det er altid et godt sted at starte, fordi man kan få al den hjælp undervejs, man har brug for.

 

Derudover kan jeg kun anbefale dig at tage ud og se på prøverne. Der er med garanti også noget at se på i Region Nordjylland.

 

Der skal både apporteres vildt, hunden ser blive kastet (B- og C-prøver), og der skal apporteres fra et frit søg, hvor hunden ikke har set noget i forvejen. Lydighedsmomenterne er ikke svære for en LP-hund - der er jo tale om praktisk anvendelse - om end dirigeringerne i de højere klasser kan være særdeles imponerende.

 

Tusind tak for info! Det lyder jo ret overkommeligt, såfremt hunden har lært de helt basale elementer. Jeg frygtede lidt at det var meget komplekst skruet sammen.

Dirrigeringerne - hvordan foregår de? Er der udlagt vildt, som hunden skal dirrigeres til?

 

Altså det er slet ikke relevant endnu, men hvis jeg nu ender med en toptunet jagthund, så skal den naturligvis også gå lidt markprøver!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha ha ha du er sgu vild.

Du skal være forberedt på voldsom snobberi i ritrieverklubben, jeg har aldrig mødt lign.

Men det er lige årstiden for markprøverne, så du kan komme ud og se dem.

 

Jeg har nu aldrig oplevet voldsom snobberi i Retriever Klubben, tværtimod, så har de været utrolig søde og hjølpsomme /(har lånt deres træningsplads flere gange), dette selv om jeg aldrig har ejet og aldrig får en Retriever.

 

Afdelingen her i Kolding har et rigtig godt ry, og folk er glade for at være der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu aldrig oplevet voldsom snobberi i Retriever Klubben, tværtimod, så har de været utrolig søde og hjølpsomme /(har lånt deres træningsplads flere gange), dette selv om jeg aldrig har ejet og aldrig får en Retriever.

 

Afdelingen her i Kolding har et rigtig godt ry, og folk er glade for at være der.

Den i nordjylland er skræmmende. Hold da op, det er skræmmende

Link til indlæg
Del på andre sites

Dirrigeringerne - hvordan foregår de? Er der udlagt vildt, som hunden skal dirrigeres til?

 

QUOTE]

 

 

Dirigering er på udlagt vildt (kun B-prøver - A-prøver er jo jagt ) Så skal hunden sendes til det angivne sted, hvor den skal finde og apportere vildtet.

 

Okay så fører kender placeringen og skal dirrigere hunden i den rigtige retning? Det lyder altså ret sjovt!

Håber jeg kan finde den rigtige hund en dag i fremtiden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Okay så fører kender placeringen og skal dirrigere hunden i den rigtige retning? Det lyder altså ret sjovt!

Håber jeg kan finde den rigtige hund en dag i fremtiden :-D

 

Siri når du når så langt så tror jeg at kennel lærkereden er et sted der fanger dig.

De har nogle hunde med højt drive og opdrætter er tæske dygtig. Virkelig en mand der kan sit shit og nogle hunde der vil arbejde. Alt for højt gear til mig, men tror de er super til dig. Se om du kan se forbi dem en dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Siri når du når så langt så tror jeg at kennel lærkereden er et sted der fanger dig.

De har nogle hunde med højt drive og opdrætter er tæske dygtig. Virkelig en mand der kan sit shit og nogle hunde der vil arbejde. Alt for højt gear til mig, men tror de er super til dig. Se om du kan se forbi dem en dag.

 

Tak for input - dem vil jeg kigge på :-D Jeg vil nemlig have masser af drive!'

Har indtil videre kigget på http://www.naphini-labrador.at/ og http://www.blackthorngundogs.com/

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor lækre hunde.

Jeg syntes lab verden er en jungle og jeg kan slet ikke gennemskue dem.

Vi ønsker så ikke F1, men stadig en jagthund og det er svært.

 

Meeeeen vi er jo heller ikke pisse seje i at gennemskue alt sådan noget - men vi lærer det nok med tiden.

 

Ud af alle de hunde jeg har oplevet og set så er lærkereden hunde med kanon drive og samtidigt en god slukknap. Grunden til vi vælger dem fra er pga vi ikke føler os klar til sådan en hund. Det er vi slet ikke dygtige nok til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor lækre hunde.

Jeg syntes lab verden er en jungle og jeg kan slet ikke gennemskue dem.

Vi ønsker så ikke F1, men stadig en jagthund og det er svært.

 

Meeeeen vi er jo heller ikke pisse seje i at gennemskue alt sådan noget - men vi lærer det nok med tiden.

 

Ud af alle de hunde jeg har oplevet og set så er lærkereden hunde med kanon drive og samtidigt en god slukknap. Grunden til vi vælger dem fra er pga vi ikke føler os klar til sådan en hund. Det er vi slet ikke dygtige nok til.

 

Hvorfor ikke F1? Det kan jeg da på alle måder forestille mig at I kan klare :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor ikke F1? Det kan jeg da på alle måder forestille mig at I kan klare :-D

Vi tager lige mindst en mere af de gamle ;) Har endnu ikke mødt en f1 hvor jeg totalt har tabt hjertet til dem og vi har stadig meget at lære.

Så vi tager en gammel model - nå ja og lille bitte Luna er ikke langsom som man gerne ser labberne være ;)

 

Meeeen når du begynder at lege med labber, så sætter du fandeme det kaffe over ha ha ha ha ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad forstår du ikke?

 

at du mener F1 Labrador skulle være en stor opgave at have, træne og bruge. Der er næsten ingen hund der er lettere at arbejde med.

 

mht snobberi kan man jo få lidt intryk ved at læse dette

 

http://www.dansk-retriever-klub.dk/om-drk/markproeveudvalg/information/instruks-til-a-proevedeltagere.html

 

der står fx at hundefolk ikke bør henvende sig til skytterne, men vente til de bliver talt til....

 

det er ret feudalt og smager af herrefolk og tjenestefolk. Vedr dresscode er der også en tendens til at man forventes at være traditionelt påklædt - og det er nok Brittisk overklasse look, der er mest traditionel.

Link til indlæg
Del på andre sites

at du mener F1 Labrador skulle være en stor opgave at have, træne og bruge. Der er næsten ingen hund der er lettere at arbejde med.

 

mht snobberi kan man jo få lidt intryk ved at læse dette

 

http://www.dansk-retriever-klub.dk/om-drk/markproeveudvalg/information/instruks-til-a-proevedeltagere.html

 

der står fx at hundefolk ikke bør henvende sig til skytterne, men vente til de bliver talt til....

 

det er ret feudalt og smager af herrefolk og tjenestefolk. Vedr dresscode er der også en tendens til at man forventes at være traditionelt påklædt - og det er nok Brittisk overklasse look, der er mest traditionel.

 

Desværre og det er ikke noget vi trives i, så vores hunde får ingen prøver.

Dommer viste hvilken højde fuglen skulle afleveres i - Luna er bare ikke lige så høj som de andre så hun skulle nærmest op på bagben for at aflevere. Det hele var under så voldsom kritik og retrieverklubben er i hvert fald ikke et sted jeg vil anbefale heroppe.

 

Vores gamle havde noget af f1 tempoet og shit en mundfuld hun var og det sidder dybt i os.

Det er desværre ikke alle opdrættere der husker at slukknappen er lige så vigtig som drivet.

 

Vores Luna er ikke en med fuld knald på og i højt gear (i hovedet), men rent fysisk så var der EN der var hurtigere end hende i aportering på tid - hverken f1 lab, vizla eller lign kunne følge hende. Kun en enkelt lækker lille spaniel af en art. Så tung er hun ikke og bortset fra hendes usikkerhed så vil vi gerne have noget i samme dur igen og usikkerheden er ikke medfødt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været tilskuer på Markprøve mesterskabet for Retrievere på Gavnø for et par år siden.

 

Det foregik som walk-up - eller trampejagt om man vil, hvor deltagere går over fx marker og på den måde får fugle og dyr til at flygte. Der skydes så fugle og harer. Hundene går fvf og de må ikke gå for langt frem og de må ikke korrigeres. Ved skud stopper "kæden" hvorefter dommeren udpeger den hund som skal apportere. Det kan være en hund der er tæt på eller langt fra. En der har markeret fuglen, men det kan også være en der ikke har markeret fuglen. Fuglen kan være dødskudt eller en vingeskudt fugl der så må forventes at løbe videre før den sætter sig.

 

Den udpegede hund skal så sendes og evt dirigeres ud i området og finde fuglen. Vanskeligheden kan ligge i store afstande, vildt som stødes og som skal ignoreres på vej ud. Man gør det naturlig vanskeligere efterhånden som hunde falder fra. Hunde der giver lyd er ude, hunde som går bare lidt frem uden ordre er ude, hunde som ikke finder fuglen er ude og der er sikkert flere regler, men det er hovedlinjerne.

 

På den prøve jeg var på kunne puplikum gå med i driverkæden og komme helt tæt på. Der var en fin afslappet stemning og jeg oplevede ikke det mindste i retning af snobberi.

 

Herlige folk at snakke med og fint hundearbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder dælme spændende Siri ;-)

 

Jeg har ikke prøvet en markprøve men træner lidt jagthundetræning med min Formel 1 Zeus :-) det er sjovt!

 

Jeg har kun haft de to labber i mit liv som jeg har lige nu så er stadigvæk "nybegynder" og har lavet masser af fejl både ved nummer 1 og nummer 2 bliver nok bedre med nummer 3 når det en dag blir aktuelt.

 

For en 5-6 år siden skulle jeg ikke have andet end den gammeldags lab, men for 4 år siden så fik jeg Zeus det er bare noget helt andet. Sikke en drive sådan en hund har. Ledte i en små 2 år før jeg fandt min Zeus.

Får jeg min vilje (kan overtale min mand) så bliver næste hund også en Formel 1.

 

Jeg er total solgt i denne hund og på det tidspunkt er jeg blevet klogere og får nok en bedre hund ud af det. Selvom Zeus er dygtig, men kunne da godt tænke mig markprøver mv med næste hund. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for super spændende svar pbc!!! Det lyder skidesjovt .

 

Jeg har altid gerne ville have en jagtrace og troede i lang tid at det skulle være en cocker. Men altså jeg vil også dyrke LP med den og Så tror jeg en lab er et bedre bud. Jeg tror også jeg vil have svært ved at forlige mig med den snusen der er så naturlig for en cocker.

 

Jeg ved sgu bare ikke om jeg kan finde den rigtige lab. Har set enkelte jeg godt kan forestille mig selv med. Den skal have masser af drive og tempo. Lyst til at samarbejde og ikke være for blød. Noget af det kan trænes det ved jeg, men det er vigtigt at det også er naturligt i hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...