Hop til indhold

2-3 kr pr kg - for minkfoder


PBC
 Share

Recommended Posts

Jeg tror de fleste hundeejere gerne vil betale det er godt foder koster incl. mig selv. Jeg tror det man stejler over er hvis man bliver snydt - altså betaler mere end man behøver - og det kommer man meget let til mht. hundefoder efter min mening for jeg synes nemlig ikke kvalitet og pris følges ad overhovedet.

Jeg synes det illustreres ganske godt af de voldsom store prisforskelle der er på præcis samme foder, men og så mærkerne imellem med samme ingredienser.

 

Sådan er det desværre med mange fødevarer. De fleste supermarkedskæder har en "discount" af mange af deres "mærkevarer" og ser man på deklarationen er der som ofte nøjagtigt det samme i og som regel produceret samme sted.

Vi ser det også med Brugsen vs. Irma, samme varer og mærke, men prisen i Irma er højere.

 

Mht. at ville betale, så er vi kunder så godt hjernevasket med at de billige fodervarianter er gode nok og dækker hele vejen rundt og jeg er rendt ind i mange hundeejere, som tydeligt tænkte, at jeg var lam i roen at købe "rigtigt" kød til min hund.

 

 

eksemplet med det kødafskær jeg kan købe til 10 eller 20 kr/kg viser ganske godt at man godt kan få gode foder produkter til en relativ lav pris. Man kunne jo også have købt oksekød i udskæringer til mennesker i samme butik to 100-200 kr/kg og det er formentlig præcis samme næringsværdi for hunden.

 

Sikkert.

Jeg købte altid kød beregnet til mennesker, da jeg havde Pelle, hele nakkefileter, koteletter, fisk. kylling, mv. Udelukkende fordi jeg ville vide hvad jeg proppede i ham. Jeg har endda kogt hele ænder til ham hvilket jeg ikke kan anbefale da næsten 50% var fedt :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 64
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tror de fleste hundeejere gerne vil betale det er godt foder koster incl. mig selv. Jeg tror det man stejler over er hvis man bliver snydt - altså betaler mere end man behøver - og det kommer man meget let til mht. hundefoder efter min mening for jeg synes nemlig ikke kvalitet og pris følges ad overhovedet.

 

Jeg synes det illustreres ganske godt af de voldsom store prisforskelle der er på præcis samme foder, men og så mærkerne imellem med samme ingredienser.

 

eksemplet med det kødafskær jeg kan købe til 10 eller 20 kr/kg viser ganske godt at man godt kan få gode foder produkter til en relativ lav pris. Man kunne jo også have købt oksekød i udskæringer til mennesker i samme butik to 100-200 kr/kg og det er formentlig præcis samme næringsværdi for hunden.

 

Jeg tror at enten du eller vi andre har misforstået din debat, eller ihvertfald definerer "affald" forskelligt. Kød, afskær og ben er i sig selv ikke "affald". Affald er det der bliver til overs, når man hat taget det af en slagtekylling der kan bruges, altså brystfilet, inderfilet, vinger og lår. Brusk og restkød bruges til pølser, og tilbage er en smule indmad, fødder, fjer og skrog. Det hydrolyseres, så bl.a hunde kan bruge proteinet. Det samme med frugt og grønt, hvor i bedste fald pulpen er tilbage.

 

Så det jeg vil frem til er, at supermarkedes affald kan ikke sidestilles med industriens affald. Heller ikke når der snakkes næringsværdi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Frolic er perfekte som godbidder engang imellem :lol: For mig er meget af skodfoderet egentlig fint nok som slik. Hundene elsker det fordi der ofte er tilsat alt muligt, og det er lidt ligesom en burger fra McD. Så længe hunden ikke skal leve af det.

 

Jeg laver så altid mine guffer selv, netop for at undgå at de er tilsat alt muligt, som jeg ikke ved hvad er. Og de er 100% godkendt - til træning er jeg kendt som "hende der altid har de gode guffer" :-D Alle hundene sværmer omkring mine lommer.

Det er super nemt, og jeg har styr på hvad min hund spiser!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at enten du eller vi andre har misforstået din debat, eller ihvertfald definerer "affald" forskelligt. Kød, afskær og ben er i sig selv ikke "affald". Affald er det der bliver til overs, når man hat taget det af en slagtekylling der kan bruges, altså brystfilet, inderfilet, vinger og lår. Brusk og restkød bruges til pølser, og tilbage er en smule indmad, fødder, fjer og skrog. Det hydrolyseres, så bl.a hunde kan bruge proteinet. Det samme med frugt og grønt, hvor i bedste fald pulpen er tilbage.

 

Så det jeg vil frem til er, at supermarkedes affald kan ikke sidestilles med industriens affald. Heller ikke når der snakkes næringsværdi.

 

 

øhhhh... "Du eller vi" ....

 

 

øhhh... jeg taler vist slet ikke om affald. Det tror jeg egentlig heller ikke hunde foder producenterne gør. Der tales om kødafskær, fiskeafskær, restprodukter osv. Det der intereserer mig er om foderet indeholder nok af de næringsstoffer hundene skal bruge og om de kan udnytte det

Link til indlæg
Del på andre sites

øhhhh... "Du eller vi" ....

 

 

øhhh... jeg taler vist slet ikke om affald. Det tror jeg egentlig heller ikke hunde foder producenterne gør. Der tales om kødafskær, fiskeafskær, restprodukter osv. Det der intereserer mig er om foderet indeholder nok af de næringsstoffer hundene skal bruge og om de kan udnytte det

 

Hvad tror du så der ligger i "animalske biprodukter" og "vegetabilske biprodukter"? Mener du at kødafskær er det der er i det typiske hundefoder?

 

Jeg ved at jeg slet ikke forstår "affald" som du gør. Og jeg har en ret god ide om at de andre der skriver i tråden har samme opfattelse som mig.

 

Men for at specificere det helt, så er biprodukter imo affald. Modpolen er fersk kød. Og så er der rigtig meget både godt og skidt ind imellem. Når jeg siger skodfoder, mener jeg et produkt der indeholder biprodukter som alt anden end sidste ingrediens. Jeg undgår helst produkter med biprodukter, men er ikke fanatisk med godbidder osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Imo er affald ifht hundefoder noget som ikke indeholder næringsstoffer mv som hunden kan udnytte. Dette affald kan muligvis være meget nyttigt i anden sammenhæng - fx kan der være gødningsværdi i det eller der kan anvendes til biogassproduktion. Så ser på den måde kan fødemidler, som mennesker ikke spiser godt være affald i en produktion af menneskeføde, men ganske fint til at fodre hunde med. Det afskær jeg køber og har vist billede af er jo affald hos Menu slagteren, men så vidt jeg kan bedømme godt hundefoder.

 

Jeg ved ikke hvem der fandt på ordet "skodfoder" men jeg synes det smager mere af propagande end saglig debat, at anvende den slags betegnelser. Jeg ville hellere tale om er ringe foder fordi det er lavet af produkter hundene har svært ved at anvende eller et foder, som hundene skal have urimelig meget af for at være dækket ind.

 

Hvis man rangerer hundefoders kvalitet på en skala fra 1 til 10 hvad er så "skodfoder"? Alt under 5 eller alt under 3 eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Imo er affald ifht hundefoder noget som ikke indeholder næringsstoffer mv som hunden kan udnytte. Dette affald kan muligvis være meget nyttigt i anden sammenhæng - fx kan der være gødningsværdi i det eller der kan anvendes til biogassproduktion. Så ser på den måde kan fødemidler, som mennesker ikke spiser godt være affald i en produktion af menneskeføde, men ganske fint til at fodre hunde med. Det afskær jeg køber og har vist billede af er jo affald hos Menu slagteren, men så vidt jeg kan bedømme godt hundefoder.

 

Jeg ved ikke hvem der fandt på ordet "skodfoder" men jeg synes det smager mere af propagande end saglig debat, at anvende den slags betegnelser. Jeg ville hellere tale om er ringe foder fordi det er lavet af produkter hundene har svært ved at anvende eller et foder, som hundene skal have urimelig meget af for at være dækket ind.

 

Hvis man rangerer hundefoders kvalitet på en skala fra 1 til 10 hvad er så "skodfoder"? Alt under 5 eller alt under 3 eller?

 

Begrebet skodfoder er ikke opfundet i denne debat:vedikke:

 

Igen, du kan (vil) ikke se hvad vi andre (de fleste i tråden) betegner som affald, men bliver ved med at mene at vi synes fraskær fra din lokale slagter er affald. Og det er svært at lave en debat, når du ikke vil læse hvad der står.

 

Der er jo næring i stort set alt. Vil hø derfor være godt til hundefoder? Eller regnorme? Hvis altså bare det har været igennem en tilstrækkelig lang kemisk proces, og derved kan omsættes. Jeg synes det er noget sludder, og så synes jeg du modsiger dig selv. Men ok, så er der da en der forstår debatten:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg laver så altid mine guffer selv, netop for at undgå at de er tilsat alt muligt, som jeg ikke ved hvad er. Og de er 100% godkendt - til træning er jeg kendt som "hende der altid har de gode guffer" :-D Alle hundene sværmer omkring mine lommer.

Det er super nemt, og jeg har styr på hvad min hund spiser!

 

Er det for meget, hvis jeg opfordre til at du laver en tråd med en lille opskrift? Jeg finder det virkelig interessant, og vil vildt gerne lave egne godbidder, men synes altid jeg ender med ubrugeligt foder!

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det for meget, hvis jeg opfordre til at du laver en tråd med en lille opskrift? Jeg finder det virkelig interessant, og vil vildt gerne lave egne godbidder, men synes altid jeg ender med ubrugeligt foder!

 

Glæder mig til Hoffers opskrifter...

 

Ellers kan du koge hjerte, lever, kød mv. skære det i tern og evt. tørre i ovnen.

 

Jeg gjorde nogle gange det, at jeg smurte Pelles hjemmelavede (og let blendede) foder i et lag på bagepapir og så i ovnen til tørre. Når det var halvtørt skar jeg det i bidder og tørrede videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Hvis man rangerer hundefoders kvalitet på en skala fra 1 til 10 hvad er så "skodfoder"? Alt under 5 eller alt under 3 eller?

 

Der skal først en definition af hvad et lødigt foder skal indeholde samt hvilke andre parametre (f.eks. dyrevelfærd) det skal vurderes efter før man kan rangere et foder. Det kunne være interessant at lave sådan en undersøgelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skal først en definition af hvad et lødigt foder skal indeholde samt hvilke andre parametre (f.eks. dyrevelfærd) det skal vurderes efter før man kan rangere et foder. Det kunne være interessant at lave sådan en undersøgelse.

 

Enig. Og jeg ved godt at begrebet skodfoder ikke er opfundet idenne tråd.

 

Skal man føre en saglig debat, bør man undgå den slags begreber netop fordi det egentig ikke er noget veldefineret. Blot et nedladende ord for et foder som efter en eller fleres opfattelse ikke lever op til deres egen standard.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig. Og jeg ved godt at begrebet skodfoder ikke er opfundet idenne tråd.

 

Skal man føre en saglig debat, bør man undgå den slags begreber netop firdi det egentig ikke er noget veldefineret. Blot et nedladende ord for et foder som efter en eller fleres opfattelse ikke lever op til deres egen standard.

 

Når jeg skriver skodfoder, så er det jo bare ment (som du skriver) fordi jeg synes det er et dårligt foder. Det er som sådan ikke fordi jeg mener, at det nu kun kan gå under den betegnelse. Lidt ligesom jeg kunne finde på at sig l*ortehund om en hund, der i min verden opfører sig forkert/dårligt. Dermed er den jo ikke fremover defineret som det - ejeren vil jo nok altid mene noget andet.

 

Det jeg vil sige er bare, at du lægger for meget i ordet, lidt ligesom vi heller ikke helt er enige om "affald" - men din definition er jo ikke nødvendigvis den evigt gældenede.... Prøv at forstå hvad jeg/vi mener i stedet for at hænge fast i et eller to ord, og hvordan de bruges.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig. Og jeg ved godt at begrebet skodfoder ikke er opfundet idenne tråd.

 

Skal man føre en saglig debat, bør man undgå den slags begreber netop fordi det egentig ikke er noget veldefineret. Blot et nedladende ord for et foder som efter en eller fleres opfattelse ikke lever op til deres egen standard.

 

Vil du så ikke forholde dig til spørgsmålene, hvis du er interesseret i en saglig debat?

 

Der er jo næring i stort set alt. Vil hø derfor være godt til hundefoder? Eller regnorme? Hvis altså bare det har været igennem en tilstrækkelig lang kemisk proces, og derved kan omsættes. Jeg synes det er noget sludder, og så synes jeg du modsiger dig selv. Men ok, så er der da en der forstår debatten:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...