Hop til indhold

hvad forventer i ( lydighedstræning)


Gæst milder batmusen
 Share

Recommended Posts

Gæst milder batmusen

hvad forventer i af hundene når i skal have hunden ud af bilen og træne lydighed på træningspladsen

 

jeg mener hvad gør i når i skal træne lydighed og har hunden på græsplænen

 

tager i den ud og forventer at den er i gear med det sammen til at påbegynde lydighed:?::?: uden nogen form form motivation eller lokkemidler

 

eller drifter i den op med godbidder7legetøj:?::?: inden i starter

 

hvad gør i og hvorfor :?::?:

 

både under indlæring og hunde der er mere erfarne

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gør ikke noget :confused: andet end at forsøge at hænge fast på hunden der ter sig om den aldrig har fået den mindste smule "opdragelse" mens den slår sit 4x4 til og spurter mod træningspladsen :mrgreen:

 

Dog ved den den ikke må hoppe ud af bilen før den har fået lov, og så sidder hun pænt på sin røv med det samme - showet starter i samme øjeblik snoren er hægtet i halsbåndet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad forventer i af hundene når i skal have hunden ud af bilen og træne lydighed på træningspladsen

 

tager i den ud og forventer at den er i gear med det sammen til at påbegynde lydighed:?::?: uden nogen form form motivation eller lokkemidler

 

eller drifter i den op med godbidder7legetøj:?::?: inden i starter

 

hvad gør i og hvorfor :?::?:

 

både under indlæring og hunde der er mere erfarne

 

Jeg synes det er meget individuelt. Jeg har nu aldrig følt behov for at drifte mine hunde særligt op i forbindelse med lydighedstræning. Jeg foretrækker at holde dem nede på et niveau hvor de kan kontrolleres :-)

Jeg starter ud med at forlange kontakt (hvis de ikke selv tilbyder det) når jeg kommer på banen - ikke før. De skal yde før de kan nyde ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg synes det er meget individuelt. Jeg har nu aldrig følt behov for at drifte mine hunde særligt op i forbindelse med lydighedstræning. Jeg foretrækker at holde dem nede på et niveau hvor de kan kontrolleres :-)

Jeg starter ud med at forlange kontakt (hvis de ikke selv tilbyder det) når jeg kommer på banen - ikke før. De skal yde før de kan nyde ;-)

 

 

ja det er jeg meget enig i :5up:

 

men ser mange der står med bold/godbid og prøver at søge hundens kontakt og peppe den lidt op

 

jeg har ofte fået at vide at det er hårdt at forlange kontakt,drift og frejdighed uden at lave noget feks boldmotivation først men kræver hunden er på når den er taget ud af bilen:confused::confused::confused:

det mener jeg dog ikke :mrgreen:

 

det er ikke at jeg ikke laver motivation men ikke til at starte med

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er almindelig LP, så foretrækker jeg, at kræet er roligt og koncentreret om de øvelser, vi skal lave, fra det øjeblik vi løfter (han må ikke springe for meget endnu og ved vist egentlig heller ikke at han kan) ham ud af bilen til vi løfter ham ind igen, når vi skal hjem. Han vil gerne arbejde, så han skal ikke peppes op med noget. Han synes jo selv han er skide god og på de dage, hvor han ikke er hormonforstyrret i kraniet er jeg næsten tilbøjelig til at give ham ret.

 

Jeg synes også almindelig LP-træning er en lang tålmodighedsøvelse. Der sker jo ikke noget i det program vi træner efter (DKK´s lydighedprogram). Alt handler jo i høj grad om at hunden forholder sig i ro ved ens side og sitter, dækker, bliver siddende mens man vader ud på 10 meters afstand og kommer, når man kalder "Kom !" osv, så jeg synes bestemt ikke, der er alt for meget grund til at vække noget som helst af nogen art i kræet. Det er næsten lettere, hvis han er lidt halvdød i sværen.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja det er jeg meget enig i :5up:

 

men ser mange der står med bold/godbid og prøver at søge hundens kontakt og peppe den lidt op

 

jeg har ofte fået at vide at det er hårdt at forlange kontakt,drift og frejdighed uden at lave noget feks boldmotivation først men kræver hunden er på når den er taget ud af bilen:confused::confused::confused:

det mener jeg dog ikke :mrgreen:

 

Hvis hunden generelt er glad for at træne med sin ejer sker det hele jo af sig selv.

Hunden ER parat ligesom den er parat hvis der lige smuttede et stykke vildt forbi foran næsen på den.

 

Hvis en hund ikke har den frejdighed, kontakt og drift du nævner uden at skulle bygges op til det hver gang, så mener jeg, der er et eller andet der er smuttet i træningen - eller at man arbejder med en hund som slet ikke er egnet til det f.eks. en pekingeser.

 

Pelle skal ikke hoppe ud af bilen før mit "værsågod", men så er han også helt på

Link til indlæg
Del på andre sites

det jeg tænker på er selve lydigheden på banen når hunden er ude af bilen og inde og gå lydighed:5up:

 

Hmmmm - som jeg skriver har min meget travlt med at komme ind på banen, så jeg gør ingen ting, hun er på idet hun udmærket godt ved hvad der skal ske. :-D

 

Inde på selve banen, venter jeg på min hund tager kontakt (hvilket som reglen sker rimelig hurtigt) og så starter jeg som reglen med lige at gå ca 5 meter med god kontakt og så kommer bolden :-D Hun skal jo ikke snydes den gamle ;-) Derefter går der i fri ved fod/lineføring længere og lægere mellem belønningen (Dette variere dog efter hundens generelle koncentration). ved feks stå, sit og dæk for hun belønning hver gang (bold eller godbid). :-D

 

Var det bedre formuleret? :blink:

 

Ninjamor har (som sædvanlig) skrevet det kort, præcist og godt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Hvis hunden generelt er glad for at træne med sin ejer sker det hele jo af sig selv.

Hunden ER parat ligesom den er parat hvis der lige smuttede et stykke vildt forbi foran næsen på den.

 

Hvis en hund ikke har den frejdighed, kontakt og drift du nævner uden at skulle bygges op til det hver gang, så mener jeg, der er et eller andet der er smuttet i træningen - eller at man arbejder med en hund som slet ikke er egnet til det f.eks. en pekingeser.

 

Pelle skal ikke hoppe ud af bilen før mit "værsågod", men så er han også helt på

 

ja den er jeg aldeles med på :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Hmmmm - som jeg skriver har min meget travlt med at komme ind på banen, så jeg gør ingen ting, hun er på idet hun udmærket godt ved hvad der skal ske. :-D

 

Inde på selve banen, venter jeg på min hund tager kontakt (hvilket som reglen sker rimelig hurtigt) og så starter jeg som reglen med lige at gå ca 5 meter med god kontakt og så kommer bolden :-D Hun skal jo ikke snydes den gamle ;-) Derefter går der i fri ved fod/lineføring længere og lægere mellem belønningen (Dette variere dog efter hundens generelle koncentration). ved feks stå, sit og dæk for hun belønning hver gang (bold eller godbid). :-D

 

Var det bedre formuleret? :blink:

 

Ninjamor har (som sædvanlig) skrevet det kort, præcist og godt :mrgreen:

 

 

jepper er helt med nu:blink::blink::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

synes ofte jeg ser det modsatte især af uerfarne HF

de kæmper for at få kontakt til dyret da den har travlt med alt muligt andet og der er en dårlig kontakt til hf

 

Ja det ses tit og jeg mener ikke den kamp gør noget godt for hunden eller hf.

 

Har min hund en offday, laver jeg som reglen en enkelt eller to øvelser hvor den/de sidder lige i skabet, masser af ros/godbid/bold. Så laller vi en lille tur og hun kommer i bilen igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Ja det ses tit og jeg mener ikke den kamp gør noget godt for hunden eller hf.

 

Har min hund en offday, laver jeg som reglen en enkelt eller to øvelser hvor den/de sidder lige i skabet, masser af ros/godbid/bold. Så laller vi en lille tur og hun kommer i bilen igen.

 

 

ja det er rigtigt men det er fordi du kender din hund og ved det er en off dag men nye hundeførere eller gamle er det ofte et spørgsmål om den rigtige kontakt træning og det er ofte det der mangler hos disse ejere de mangler at lære hunden en god kontakt til hf og hvordan de skal lære hunden det

 

jeg fik et kanont tip af henrik neumann og den kontakt som var svingende før er super nu i forhold til før:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

synes ofte jeg ser det modsatte især af uerfarne HF

de kæmper for at få kontakt til dyret da den har travlt med alt muligt andet og der er en dårlig kontakt til hf

 

Jeg synes ofte det ikke har ret meget med erfaring at gøre. Nogle hundeejere er gode til at motivere deres hunde, (selvom det er deres første hund) andre lærer det aldrig.

 

Da Thailo var ung havde han brug for lige at lande og snuse lidt, ellers kunne jeg skyde en hvid pil efter hans opmærksomhed. Det giver jeg ham stadigvæk mulighed for, selvom jeg ved at han godt kan arbejde fra første sekund af. Men nu arbejder jeg jo ikke med bold, så det er muligvis lidt anderledes.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja det er rigtigt men det er fordi du kender din hund og ved det er en off dag men nye hundeførere eller gamle er det ofte et spørgsmål om den rigtige kontakt træning og det er ofte det der mangler hos disse ejere de mangler at lære hunden en god kontakt til hf og hvordan de skal lære hunden det

 

jeg fik et kanont tip af henrik neumann og den kontakt som var svingende før er super nu i forhold til før:blink:

 

Men hvis det er en ny hf, så er der jo en træner der skal gå ind og stoppe/forklarer det (eller burde ;-)).

Evt. få startet makkerparret forfra.......

 

Og hvad har den gode Hr. Neumann så kastet af guldkorn??

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nu arbejder jeg jo ikke med bold, så det er muligvis lidt anderledes.

 

Det tror jeg ikke det er - jeg plejede at gå ned gennem pladsen med hunden, på den tur fik hun snust lidt og gloet på de andre - mon ikke det er nogenlunde det samme!!?? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg synes ofte det ikke har ret meget med erfaring at gøre. Nogle hundeejere er gode til at motivere deres hunde, (selvom det er deres første hund) andre lærer det aldrig.

 

Da Thailo var ung havde han brug for lige at lande og snuse lidt, ellers kunne jeg skyde en hvid pil efter hans opmærksomhed. Det giver jeg ham stadigvæk mulighed for, selvom jeg ved at han godt kan arbejde fra første sekund af. Men nu arbejder jeg jo ikke med bold, så det er muligvis lidt anderledes.

 

 

den hører jeg ofte mange sige

 

jeg er dog til dels uenig da jeg mener at hunden skal arbejde og skal kunne arbejde uden at undersøge omr først men være på uanset om det så er et helt nyt sted

 

 

ja tror egenlig vi mener det samme det er spørgsmålet og lære sin hund kontakt hvilket ikke altid mange nye hf gør da de ofte møder op til træning uden ret megen erfaring med hvad det er at have hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
]Men hvis det er en ny hf' date=' så er der jo en træner der skal gå ind og stoppe/forklarer det (eller burde ;-)).

Evt. få startet makkerparret forfra.......[/b']

 

Og hvad har den gode Hr. Neumann så kastet af guldkorn??

 

 

ja det er rigtigt men kontakt til hf skal trænes rinelig ofte hvis det skal give pote

 

jeg ville forklare dig det hvis jeg kunne men det er noget besværligt over en computer men det er med klikker

Link til indlæg
Del på andre sites

ja tror egenlig vi mener det samme det er spørgsmålet og lære sin hund kontakt hvilket ikke altid mange nye hf gør da de ofte møder op til træning uden ret megen erfaring med hvad det er at have hund

 

Men så går den jo tilbage til træneren igen - man kan jo ikke forvente af en uerfaren hf at de ved hvad der er vigtigst at arbejde med :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja det er rigtigt men kontakt til hf skal trænes rinelig ofte hvis det skal give pote

 

Klart - det skal jo trænes dagligt eller flere gange dagligt, men igen er det jo så trænerens "job" at forklarer dette, samt give de nye hf nogle øvelser de kan arbejde med derhjemme...........

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Klart - det skal jo trænes dagligt eller flere gange dagligt, men igen er det jo så trænerens "job" at forklarer dette, samt give de nye hf nogle øvelser de kan arbejde med derhjemme...........

 

 

 

jepper det er jeg helt enig i

Link til indlæg
Del på andre sites

Klart - det skal jo trænes dagligt eller flere gange dagligt, men igen er det jo så trænerens "job" at forklarer dette, samt give de nye hf nogle øvelser de kan arbejde med derhjemme...........

 

Hvor kan jeg bare ikke være mere enig ! En træner, der gider forklare vigtigheden f.eks. kontaktøvelser er guld værd. Bassen er vores tredie hund, men den første der virkelig er blevet arbejded / trænet med og man står squ som Moses ved det røde hav, hvis træneren ikke er engageret. Vi havde en super hvalpetræner og en ugidelig unghundetræner og der er godt nok forskel at mærke...både på hundens og ens eget engagement i sagen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor kan jeg bare ikke være mere enig ! En træner, der gider forklare vigtigheden f.eks. kontaktøvelser er guld værd. Bassen er vores tredie hund, men den første der virkelig er blevet arbejded / trænet med og man står squ som Moses ved det røde hav, hvis træneren ikke er engageret. Vi havde en super hvalpetræner og en ugidelig unghundetræner og der er godt nok forskel at mærke...både på hundens og ens eget engagement i sagen...

 

Så er det jo rigtig godt i mødte dem i den rigtige rækkefølge :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...