Hop til indhold

Hjælp til at tage et par kilo på


Dorte
 Share

Recommended Posts

Liva er desværre blevet for tynd og bliver ved med at tabe sig.

 

Jeg har derfor brug for lidt tips omkring opfedning.

 

P.t. har jeg sat hende ca. 50% op i foder og arbejder mig langsomt længere op. Hun får 2/3 Hike Active og 1/3 Essential Nautical.

Planen er at hun skal længere op end de 300 gr., men vi havde en lidt uheldig situation for 14 dage siden, hvor hun begyndte at kaste voldsomt op, så jeg besluttede mig for, at stigningen skal ske gradvist.

 

Hun er også på Medrol p.g.a. noget kløe, som hun har bøvlet med ½ års tid.

Der er 3 dage med 1/4 pille pr. dag tilbage af kuren - og kløen er ikke kommet tilbage (endnu?).

Opkast-døgnet kan også sagtens skyldes Medrol'en

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fedet Zeus op vha A38 - først den lette tror det er 0,5% fedt i så 1,5% fedt og tilsidst 3,5% nu får de hver en slat i maden morgen og aften men den lette version.

Zeus tog næsten et kilo på.

 

Hans dagsration af tør foder satte jeg op med 50 gram om dagen, begge mine får faktisk nok en 50 gram mere foder om dagen end anbefalet og det gør de stadigvæk.

 

Men nu ved jeg jo ikke om Liva kan tåle mælkeprodukter, vil derfor ikke anbefale det hvis det ikke er noget hun har fået før ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok prøve med et foder med korn;) Alfen kan slet ikke holde vægten på kornfrit, jeg er så politisk ukorrekt at jeg bruger Royal canin schæfer foder og Joshera festival som grund foder det fungerer mine hunde optimalt på og de holder vægten, eller har Alfen en tendens til at blive alt for tynd;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok prøve med et foder med korn;) Alfen kan slet ikke holde vægten på kornfrit, jeg er så politisk ukorrekt at jeg bruger Royal canin schæfer foder og Joshera festival som grund foder det fungerer mine hunde optimalt på og de holder vægten, eller har Alfen en tendens til at blive alt for tynd;)

 

Hike findes jo heldigvis både med eller uden korn.

Så er det jo bare at købe den med korn næste gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det afklaret hvorfor hun bliver ved med at tabe sig, egentlig?

 

Nej, ikke endnu.

Hun har været meget aktiv henover sommeren og kløen har sikkert også gjort sit.

Indtil da har hun egentlig ligget ret stabilt omkring de 28-29 kilo. Men nu er hun nede på 26,8 kg - og det er for lidt.

 

Men hvis det ikke lykkes at få hende til at tage lidt på - eller i det mindste vende tendensen - så skal dyrlægen med indover.

 

Jeg er forbi dyrlægens vægt med Maggie hver 14. dag, og tager nu også Liva med.

Vi var dernede forrige fredag og så igen i går - og der havde hun tabt 800 gr. på små 2 uger.

(Maggie havde også tabt sig, men det var jo meningen :mrgreen: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, ikke endnu.

Hun har været meget aktiv henover sommeren og kløen har sikkert også gjort sit.

Indtil da har hun egentlig ligget ret stabilt omkring de 28-29 kilo. Men nu er hun nede på 26,8 kg - og det er for lidt.

 

Men hvis det ikke lykkes at få hende til at tage lidt på - eller i det mindste vende tendensen - så skal dyrlægen med indover.

 

Jeg er forbi dyrlægens vægt med Maggie hver 14. dag, og tager nu også Liva med.

Vi var dernede forrige fredag og så igen i går - og der havde hun tabt 800 gr. på små 2 uger.

(Maggie havde også tabt sig, men det var jo meningen :mrgreen: )

800 g på 2 uger er i min verden rigtig meget, jeg ville nok gå videre med grundige undersøgelser nu

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger Royal canin 4800, når mine whipper skal tage på.

 

Som andre i tråden, er min erfaring, at de ikke altid kan holde vægt på kornfrit og i vintertiden spiser de ikke altid nok alm. foder i forhold til den energimængde de har brug for. De bruger en del energi på at holde varmen. Her plejer jeg at erstatte 20-30% af deres foder med 4800.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger Royal canin 4800, når mine whipper skal tage på.

 

Som andre i tråden, er min erfaring, at de ikke altid kan holde vægt på kornfrit og i vintertiden spiser de ikke altid nok alm. foder i forhold til den energimængde de har brug for. De bruger en del energi på at holde varmen. Her plejer jeg at erstatte 20-30% af deres foder med 4800.

 

RC 4800 var desværre det, der udløste hendes kløe, så den holder jeg mig langt fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med pemmikan? En brik om dagen, er vist nok 300 kcal, som cirka svarer til 1/3 af Livas daglige kaloriebehov.

 

Bella er jo også evigt slank, og får vådfoder med tørfoder på om morgenen. Så fårnhun en god slat tørfoder aften og en håndfuld højkaloriefoder inden hun bliver puttet til natten. De dage vi træner, får hun en brik pemmikan, og det virker til at være både lækkert og effektivt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med pemmikan? En brik om dagen, er vist nok 300 kcal, som cirka svarer til 1/3 af Livas daglige kaloriebehov.

 

Bella er jo også evigt slank, og får vådfoder med tørfoder på om morgenen. Så fårnhun en god slat tørfoder aften og en håndfuld højkaloriefoder inden hun bliver puttet til natten. De dage vi træner, får hun en brik pemmikan, og det virker til at være både lækkert og effektivt:-)

 

Men tror du godt hun kan tåle det, når hun har haft lidt sart mave? Pemmikan var også det første jeg tænkte på, men ved ikke om så meget fedt er hårdt for maven?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vi da nødig gøre dig unødvendig bekymret; men jeg ville også få taget en blodprofil.

 

Det er i min verden en lidt mærkelig alder at få vægtproblemer til den side. Tænker også, at kløen må have en årsag.

 

Håber det kun er et vægtproblem

 

Enig! Men det er jo også en bivirkning ved Medrol, at hunden dels taber sig lidt og dels mister muskelmasse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hendes kløe kan være udløst af foder, hvorfor så ikke skifte til et hyposens-foder? Det ville være optimalt tænker jeg.

RC, Hills eller lignende.

 

Forhåbentlig er kløen en engangsforestilling, men det ved jeg jo først, når medrol'en er helt ude af kroppen på hende.

 

Jeg vi da nødig gøre dig unødvendig bekymret; men jeg ville også få taget en blodprofil.

 

Det er i min verden en lidt mærkelig alder at få vægtproblemer til den side. Tænker også, at kløen må have en årsag.

 

Håber det kun er et vægtproblem

 

Kløen startede ved sommer-fælden - samtidig med at jeg vandt en sæk RC4800, som hun begyndte at få af.

Det tog lidt af, da jeg fik hende over på Essentials i stedet for.

 

Enig! Men det er jo også en bivirkning ved Medrol, at hunden dels taber sig lidt og dels mister muskelmasse.

 

Lige præcis - og derfor nægter jeg at "gå i panik" endnu.

Vi går all-in på foder de næste 14 dage og ser hvad vægten siger i uge 43

 

En anden grund til at jeg ikke går i panik er, at der er absolut intet at mærke på hende. Hun er superglad og aktiv som altid. Havde hun været trist og stille, havde det været en helt anden sag.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Nej, ikke endnu.

Hun har været meget aktiv henover sommeren og kløen har sikkert også gjort sit.

Indtil da har hun egentlig ligget ret stabilt omkring de 28-29 kilo. Men nu er hun nede på 26,8 kg - og det er for lidt.

 

Men hvis det ikke lykkes at få hende til at tage lidt på - eller i det mindste vende tendensen - så skal dyrlægen med indover.

 

Jeg er forbi dyrlægens vægt med Maggie hver 14. dag, og tager nu også Liva med.

Vi var dernede forrige fredag og så igen i går - og der havde hun tabt 800 gr. på små 2 uger.

(Maggie havde også tabt sig, men det var jo meningen :mrgreen: )

 

Vi har lige været forbi dyrlægens vægt.

 

På 14 dage har hun taget 2,8 kg på, så alle mine tiltag har virket :banan:

 

Nu skal vi "bare" finde niveauet for stabil vægt

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...