Hop til indhold

Lømmelalder hos unghund


Nicoline Ingvartsen
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Jeg har min dejlige keyla på lidt over 1 år, og jeg har virkelig på fornemmelsen at hun er kommet i lømmelalderen.

Hun hører på ingen måde efter, stikker af fra mig, tisser indenfor og ødelægger ALT når hun er alene hjemme! Føler eg har fået en ny hund :stupid:p :blink:

Er det normalt opførsel og er det overhoved lømmelalderen?

Andre som måske har oplevet noget lignede :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke et ukendt fænomen, at tæver kommer til at lide af inkontinens når de bliver steriliseret.

 

Ud over det med urenlighed, synes jeg at den adfærd du beskriver, ligner en lidt ekstrem version af det vores egen hund præsterede. Ret irriterende, men som regel noget der fortager sig i løbet af få måneder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle,

Jeg har min dejlige keyla på lidt over 1 år, og jeg har virkelig på fornemmelsen at hun er kommet i lømmelalderen.

Hun hører på ingen måde efter, stikker af fra mig, tisser indenfor og ødelægger ALT når hun er alene hjemme! Føler eg har fået en ny hund :stupid:p :blink:

Er det normalt opførsel og er det overhoved lømmelalderen?

Andre som måske har oplevet noget lignede :lun:

 

Det med at stikke af og ikke høre efter - det kunne godt være "lømmelalder". At tisse inde og bide ting i stykker kunne sådan set også være en teenageting, hvis ikke det er gået helt over gevind, så ville jeg nok også kigge andre steder... Mine tæver har ikke haft de store teenageproblemer, men da de var lige omkring et år var de godt nok lidt "anderledes". Så alderen passer i hvert fald fint med mines "problemalder".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at lømmelalder er sådan et forkert begreb, der på en eller anden måde retfærdiggøre at ens hund er ulydig eller problematisk.

 

Det er den alder hvor hunden bliver kønsmoden, og det handler om at der sker forandringer i kroppen på hunden; Derfor skal hunden behandles på en anden måde end da den var en hvalp. Fuldstændig ligesom at hvis du taler til en teenager som om de var 5 år, ville du også få en oprørsk opførsel fra dem.

 

Jeg tror jo bedre ejeren er til at tilpasse sig hundens forandring, jo mindre vil man bemærke denne såkaldte "lømmelalder".

 

Derudover mener jeg at ting som at tisse indenfor og at hunden ødelægger ting, mere virker som stress/frustration, end lømmelalder. Måske pga. tidlig sterilisering, at der er nogle hormon problemer, eller måske den simpelthen har lidt for meget energi fordi den har været holdt i ro?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun blev urenlig lige efter sterilisation og det er allerede blevet meget bedre. Det virker ihvetfald som om hun hele tiden vil "lave" ballade og skal prøve grænser af. Hvis det bliver meget værre, må jeg finde ud af om der er en anden årsag til hun er sådan.

Jeg tror helt klart hun har været understimuleret, da hun har skulle forholde sig i ro i næsten 10 dage! Er startet på fysisk og psykisk aktiveringen igen og håber på det hjælper lidt på det. Prøver at møde hende så godt jeg kan :-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså min Figo blev sgu også helt umulig da han blev teenager! (han tissede dog aldrig indenfor)

 

Han kunne pludselig ikke være alene hjemme - han splittede alt ad - stearinlys, bøger, fjernbetjeninger, sofa osv. Jeg prøvede alt muligt; motionerede mere og mindre, satte musik eller tv på, fjernede alt legetøj, satte det tilbage igen, gav masser af hjerneøvelser osv. Intet hjalp. Pludselig en dag stoppede det. Lige så pludseligt som det var startet.

 

Derudover glemte han stort set alle kommandoer. Og koncentration var en by i Rusland. Når vi var på træningspladsen gik han simpelthen død efter 30 min. - så kunne han ikke mere og skulle sove/se på fugle/væk fra de andre hunde (ja jeg har stået med en hund der pludselig midt i det hele gav sig til at sove!). På marken derhjemme hvor vi før har trænet var han helt overgearet, så vi måtte holde os til at træne hjemme hvor der absolut ingen distraktioner var.

 

Dog skal det siges at Figo blev tilset af en adfærdsbehandler da han i sin teenageperiode også begyndte at nappe og bide, og hun mente at han var stresset. Derfor fik han stressnedsættende kosttilskud. Efter han er blevet de 2 år kan vi dog skrue ned for dette kosttilskud, og bruger det nu kun som supplement når jeg ved han skal noget hvor han kan blive overgearet. Mange andre på vejen har også kommenteret hvordan han er blevet meget mere rolig nu her han er blevet lidt ældre.

 

Jeg havde meget glæde af at træne impulskontrol med min hund i den periode, samt næsearbejde såsom spor.

 

Så du er ikke den eneste med de oplevelser ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når en ung hund, som har kunnet være alene hjemme uden problemer omkring kønsmodningen, kan det skyldes at der reelt har været et alene problem hele tiden, men at hunden har "accepteret" dette. Når hormonerne så svinger heftigt, som de i teenagealderen ser man tit, at der bliver store problemer med at være alene.

 

Hvad nøjagtigt mener du med, at det tog hårdt på hende at blive steriliseret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er dejligt at vide, at jeg ikke er den eneste :-)

Det er meget forskelligt fra dag til dag, nogle dage er hun alene i 6 timer og andre gange splitter hun alt op.

Hun kunne ikke tåler smertestillende, så hun havde diarré og opkast flere dage efter, og fordi hun ikke rigtig spiste var hun bare træt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er dejligt at vide, at jeg ikke er den eneste :-)

Det er meget forskelligt fra dag til dag, nogle dage er hun alene i 6 timer og andre gange splitter hun alt op.

Hun kunne ikke tåler smertestillende, så hun havde diarré og opkast flere dage efter, og fordi hun ikke rigtig spiste var hun bare træt!

 

Var hun alene hjemme i den periode hun havde smerter? For så kan det være det, der hænger fast endnu

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...