Hop til indhold

Avl


MetteU
 Share

Recommended Posts

Hejsa

 

Jeg har en skøn chokolade-farvet bichon havanais han-hund på 1 år. Han er stambogsført i Den Danske Hundeforening. Der er nu flere som er interesseret i at få hvalpe med ham, når han er klar. Men hvordan gør man lige det?? Akten kender jeg :-D Men skal han godkendes til avl eller kan man bare låne ham ud? Det er en helt ny verden for mig. Jeg har "bare" købt ham som en dejlig familiehund, men hvis nogen ligefrem vil have ham som far til deres hvalpe, kunne det da også være meget sjovt.

 

Tips og gode råde modtages med kyshånd.

 

Bedste hilsner

Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er formålet med at avle?

 

Dyrlægetjek er selvfølgelig et must, han (og evt tæver) skal tjekkes for de sygdomme der ligger i racen. Men dyrlæger er ikke de bedste til at bedømme racetypisk udseende og temperament.

 

Hvis man ikke gider udstilling og hvad der ellers skal til for en avlsgodkendelse - og hvis tæveejeren accepterer dette, så synes jeg virkelig man skal holde sig langt væk fra at avle.

 

Hvis kun virkelig seriøse opdrættere, der kun inddrager hunde som vil forbedre racen begav sig ud i avl, så ville der være langt færre hunde på internaterne, og langt færre hunde aflivet pga adfærdsproblemer.

 

Det er i mine øjne direkte uansvarligt at lade din hund parre uden forarbejdet er gjort bare fordi "det kunne være hyggeligt".

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er formålet med at avle?

 

Dyrlægetjek er selvfølgelig et must, han (og evt tæver) skal tjekkes for de sygdomme der ligger i racen. Men dyrlæger er ikke de bedste til at bedømme racetypisk udseende og temperament.

 

Hvis man ikke gider udstilling og hvad der ellers skal til for en avlsgodkendelse - og hvis tæveejeren accepterer dette, så synes jeg virkelig man skal holde sig langt væk fra at avle.

 

Hvis kun virkelig seriøse opdrættere, der kun inddrager hunde som vil forbedre racen begav sig ud i avl, så ville der være langt færre hunde på internaterne, og langt færre hunde aflivet pga adfærdsproblemer.

 

Det er i mine øjne direkte uansvarligt at lade din hund parre uden forarbejdet er gjort bare fordi "det kunne være hyggeligt".

 

jeg er bare så enig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis nu man ikke gad alt det udstilling osv, kan man vel bare låne hunden ud (i så fald ville jeg lade dyrlægen foretage et tjek på, om han burde videreføre sine gener) og så tage en mindre pris for det?

 

Enig i nedenstående:

 

Hvad er formålet med at avle?

 

Dyrlægetjek er selvfølgelig et must, han (og evt tæver) skal tjekkes for de sygdomme der ligger i racen. Men dyrlæger er ikke de bedste til at bedømme racetypisk udseende og temperament.

 

Hvis man ikke gider udstilling og hvad der ellers skal til for en avlsgodkendelse - og hvis tæveejeren accepterer dette, så synes jeg virkelig man skal holde sig langt væk fra at avle.

 

Hvis kun virkelig seriøse opdrættere, der kun inddrager hunde som vil forbedre racen begav sig ud i avl, så ville der være langt færre hunde på internaterne, og langt færre hunde aflivet pga adfærdsproblemer.

 

Det er i mine øjne direkte uansvarligt at lade din hund parre uden forarbejdet er gjort bare fordi "det kunne være hyggeligt".

 

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad DDH kræver af deres hunde, men der er dog krav om test for PL. Det skal som MINIMUM tjekkes!

 

Dertil skal du i sagens natur bruge en tæve i DDH. Så vidt jeg ved er der ingen andre avlsforbund der anerkender hunde fra DDH.

Link til indlæg
Del på andre sites

@Mettelj:

Vi er ved at få godkendt vores hund til avl, egentlig mest fordi vi er blevet kraftigt opfordret til det, og jeg er enig i, at der godt nok er mange ringe der skal springes gennem og ikke alle lige tillokkende... Der er dog ingen vej uden om, hvis man føler blot et minimum af ansvar over for det kæmpe arbejde vores forgængere har gjort for at frembringe de fantastiske hunde vi (forhåbentlig) hver især synes vi har. Det ville da være bittert at opdage at man var skyld i at uønskede egenskaber, som man selv er blind for, men som dyrlæger, udstillingsdommere eller mentaltestere kunne have afsløret hvis man gav dem chancen.

 

Jeg synes at du skulle gennemføre de forskellige prøver der kræves, om ikke andet, så for at få sikkerhed for at din dejlige hund også er "officielt dejlig" og tage det som en oplevelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er vigtigt at du spørger dig selv hvorfor de er interesseret i din hund?

 

Der er ingen tests lavet på ham (endnu), ingen bedømmelser af en dommer osv. Hvad er det egentlig der gør din hund tiltrækkende for dem, når det som man normalt bedømmer en kommende avlshan på, slet ikke er lavet(endnu) ?

 

Udstillinger kommer hele tiden, at sige der er lukket for tilmeldinger betyder blot at du ønsker at gøre det NU. Der er masser af tid, din hund er ET år gammel, han er stadig bare en stor hvalp! Jeg ville personligt, medmindre jeg virkelig kendte linierne godt, vente til han er helt færdigudviklet, minimum som 2 årig, før jeg ville begynde at bruge ham i avlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...