Hop til indhold

Hvorfor skal det går rigtig galt, før der kan gøres noget?


Gæst Casmila
 Share

Recommended Posts

Gæst Casmila

Nu har jeg været små gal på internatet i Rødvore et stykke tid, flere gange har jeg haft lyst til at svine dem godt og grundigt til på debat sider....

 

Men igår skete der så noget, der fik mig op af stolen og valgte at tage tyren ved hornene.. De er tilgivet, men hvor ville jeg ønske, at der blev brugt psykologer i forbindelse med ompalcering af hunde, for måske kunne de læse personer bedere. :trist:

 

I får ikke andet forklaring end nedenstående mails, i første omgang. De er redigeret, så den anmeldtes personlige oplysninger ikke kan ses. Resten får i uredigeret, min del skrevet med et blodtryk på omkring de 500, ind puls der var så høj at den ikke kunne måles og andrenalin i kroppen, som kunne give mig kræfter til at løfte højehuse.

 

Ja jeg skal vel bare have det ud af kroppen, for ved gud jeg føler afmagt lige nu.

 

Til: [email protected]

Emne: Observationsrapport - fra hjemmesiden

 

Jeg har jeg ikke blandet mig før, jeg har ofte overvejet det, men i dag flød

bægret over.

 

Jeg er ked af at sige det men det er ogaå en kritik af jer.

 

Jeg er gal ligenu og det bliver nok farvet af det.

For MXXX, tror jeg den hedder, har angrebet vores hundehvalp idag.

 

Når en person har 4 hunde og vælger at lufte dem på samme tid, så må det da

være en naturlighed at have dem i snor. Især når man fra jer af er blevet

advaret om at den ene ikke kan med andre hunde... 100% kontrol eller

hundene i snor også selvom man bor lige op af mosen og bare skal rundt om

hjørnet. Er det ikke sådan lovgivningen er? Vores hvalp var i snor og havde

ikke en chance, da MXXX valgte at lukke ørene og løbe hen og angribe vores.

"MANDEN" råbte som en sindsyg med den grimmeste tone og jeg kan nu godt forstå

den ikke ville retur. Vi havde begge hunde med og de var i snor, jeg slap

snorene da jeg skulle jage MXXX væk.

 

Måske lystre hans hunde ham normalt. Men opdragelsen er råben, skrigen, ryk

i snoren og tja alt hvad man i gamle dage mente var god opdragelse af hunde.

 

 

Luftning til hverdag er uansvarligt. De har en søn (ung teenager) der lufter

dem om eftermiddagen. 2 af gangen og også han bruger snoren og kæden til at

afrette hundene med. Der er bestemt ikke kontrol over det der forgår og jeg

er godt træt af, at skulle gemme mig så de ikke ser os på turene, af skræk

for at de store hunde skal trumle vores hvalp.

 

Vores anden hund er også ofte forsøgt mulet af det der nu er blevet til et 4

spand. Jeg kan ikke forstå hvorfor I lader ham have 4 store hunde i et alm.

hus, i en by. De har begge arbejde og børn, så hvor meget tid er der lige

til 4 hunde?! Når jeg skriver I, så er det fordi en hel del af hundene

kommer fra jer.

 

Jeg lærte "MANDNE" at kende for en del år siden og den første tid var jeg da

meget positiv. Men efterhånden så jeg flere og flere af hans voldsomme

tendenser og den dag han satte kæde på min hund og ville tvinge den væk fra

mig og lære den at gå pænt i snor, fik jeg nok. Hun kunne sagtens går pænt,

hun ville da bare ikke væk fra mig og jeg havde ikke givet lov.

 

Hvis i går ind for råben, voldsom rykken i kædehalsbånd, hunde op at hænge,

træden på poterne hvis hunden hopper op, løse hunde unden kontrol og

undskyldninger ala "jeg kunne jo ikke nå at få styr på den" Jamen så

TILLYKKE! I har fundet et godt hjem til hundene.

 

Hvis i fortæller ham i har fået en klage, så ved han med garanti at det er

fra mig og vi bor tæt på hinanden... Han har før gjort livet surt for folk

på sin vej, ved at blande sig i privat sager.. Så jeg ville da sætte pris på

i, hvis i vælger at undersøge det nærmere, gjorde det som alm. kontrol af

omplacerede hunde. For ærlig talt så er jeg ikke videre tryg ved den mand.

 

Det er ikke nemt at beskrive det og i manges øjne er det sikkert bare små

ting. Men hvis man kommer forbi den facade de viser, jamen så er den altså

helt gal.

 

Hej Camilla

 

Tak for din henvendelse.

 

Det er vigtigt, at vi altid har øjne og ører åbne for dyrenes forhold

omkring os.

 

Vi er opmærksomme på situationen. Ligesom dig, havde vi et godt indtryk af

"MANDEN" og hans hunde. Vi har behandlet ham på sammen måde som alle andre

bortset fra, at vi har været på ligt flere hjemmebesøg pga af antallet af

hunde.

 

Hver gang har vi fået et godt indtryk af hundenes forhold på XXXvej.

Familien havde godt kontrol over hundene, som lystrede det mindste vink uden

råb og skrig og rusk. Jeg har selv været på besøg i hjemmet og haven i to

timer, hvor tingene så rigtig godt ud, og en medarbejder har været der en

del gange med samme erfaring.

 

Vi ønskede faktisk hundene tillykke med, at de havde fået så godt et hjem.

 

MEN efterhånden har vi set og hørt at "MANDEN" også har en anden side - ikke

mindst, når der gås tur med hundene i mosen. Vi har gjort "MANDEN" opmærksom på,

at vi ikke accepterer hans form for "pædagogik" og derfor er vi ikke så

populære hos ham mere. Men da vi kan konstatere, at hundene er sunde og

raske og reagerer normalt, når vi tilser dem, er der ikke meget, vi kan

gøre.

 

Der, hvor der kan gøres noget, er i relation til løse hunde uden ejerens

kontrol. Det er ikke første gang, vi hører, at en af hans hunde er gået på

en anden hund i mosen. Spørgsmålet er derfor, om din hund er kommet til

skade? Vi kan ikke gå til politiet med, at en hundeejer har råbt og skreget

af sin hund og rusket den fordi den overfaldt en anden hund. Hvis din hund

har lidt skade, er der grundlag for en anmeldelse.

 

 

Med venlig hilsen

 

Børge Klit Johansen

Dyreværnet - Værn for Værgeløse Dyr

Islevdalvej 85

2610 Rødovre

Tlf. 40 53 51 22 (man-fre 9-15)

http://www.dyrevaernet.dk

http://www.internatet.smartlog.dk

 

 

Støt Dyreværnet - helt gratis. Lige nu! Det tager kun 15 sekunder.

Klik her så betaler hundredvis af virksomheder fremover til Dyreværnet:

http://www.engodsag.dk/application/download.php?organisationid=163

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Uha, jeg kan godt forstå du er vred og ked af det Casmilla a020.gif

 

Man føler sig helt magtesløs overfor sådan en hundejer og ingen der vil gøre noget :cry:

 

Hvad skete der med Aya, er hun ok?

 

Det er langt ude at der skal ske noget med den hund der er overfaldet, alene det at det sker bør være nok, at denne voksne hund angriber en hvalp b0015.gif

Politiet?

 

Her er nok også en familie der har fulgt Cæsar Millan med spænding a020.gif

 

Det ville være dejligt om der var en større viden blandt ansatte på et dyreinternat, og det ville være smaddergodt med proff rådgivning inden hunden frigives.

Hvis en uddannet adfærdsbehandler havde tilset disse hunde, så var det nok ikke gået så let a015.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, jeg kan godt forstå du er vred og ked af det Casmilla a020.gif

 

Man føler sig helt magtesløs overfor sådan en hundejer og ingen der vil gøre noget :cry:

 

Hvad skete der med Aya, er hun ok?

 

Det er langt ude at der skal ske noget med den hund der er overfaldet, alene det at det sker bør være nok, at denne voksne hund angriber en hvalp b0015.gif

Politiet?

 

Her er nok også en familie der har fulgt Cæsar Millan med spænding a020.gif

 

Det ville være dejligt om der var en større viden blandt ansatte på et dyreinternat, og det ville være smaddergodt med proff rådgivning inden hunden frigives.

Hvis en uddannet adfærdsbehandler havde tilset disse hunde, så var det nok ikke gået så let a015.gif

 

Tak søde.

 

Fysisk er der ikke sket hende noget, men det er nu kun fordi hun har så tyk en pels og at Puk reagerede hurtigere end mig. Puk fik med et brøl der var en hanløve værdig jaget bæstet væk, hvorfeter både jeg og Jess med brøl i samme stil fik sendt den retur til ejer.

 

Da de var væk lavede vi en masse sjove øvelser og hyggeting på stedet, så hun ikke forbandt det med noget dårligt. Men hvordan hun kommer til at have det med fremmede hunde, det kan jeg godt være nervøs for. :(

 

Stakkels Aya hun bliver bare udsat for alt for mange dumme ting. Hver gang tænker jeg på hvad jeg kunne have gjort anderledes... Men medmindre hun skulle blive på matriklen hele sit liv, så kan jeg ikke altid forudse hvor dumme andre mennesker kan være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Uha, jeg kan godt forstå du er vred og ked af det Casmilla a020.gif

 

Man føler sig helt magtesløs overfor sådan en hundejer og ingen der vil gøre noget :cry:

 

Hvad skete der med Aya, er hun ok?

 

Det er langt ude at der skal ske noget med den hund der er overfaldet, alene det at det sker bør være nok, at denne voksne hund angriber en hvalp b0015.gif

Politiet?

 

Her er nok også en familie der har fulgt Cæsar Millan med spænding a020.gif

 

Det ville være dejligt om der var en større viden blandt ansatte på et dyreinternat, og det ville være smaddergodt med proff rådgivning inden hunden frigives.

Hvis en uddannet adfærdsbehandler havde tilset disse hunde, så var det nok ikke gået så let a015.gif

 

Tak søde.

 

Fysisk er der ikke sket hende noget, men det er nu kun fordi hun har så tyk en pels og at Puk reagerede hurtigere end mig. Puk fik med et brøl der var en hanløve værdig jaget bæstet væk, hvorfeter både jeg og Jess med brøl i samme stil fik sendt den retur til ejer.

 

Da de var væk lavede vi en masse sjove øvelser og hyggeting på stedet, så hun ikke forbandt det med noget dårligt. Men hvordan hun kommer til at have det med fremmede hunde, det kan jeg godt være nervøs for. :(

 

Stakkels Aya hun bliver bare udsat for alt for mange dumme ting. Hver gang tænker jeg på hvad jeg kunne have gjort anderledes... Men medmindre hun skulle blive på matriklen hele sit liv, så kan jeg ikke altid forudse hvor dumme andre mennesker kan være.

 

Sådan reagere Susi og jeg også de gange Mika er blevet offer for en dominerende fremmed hund.

 

Og hver gang har jeg set det samme som du ser og oplever, at hundens ejer, er en der råber, slår og skælder hunden ud!!

 

Det er en god opskrift på at ødelægge en hund, og at de samme så også synes at de har tilstrækkeligt med styr på tingene til at kunne gå løs med hundene, det er dybt frustrerende :cry:

 

Mikas problem er heller ikke at hun får de fysiske skader, men det der sker med hendes tillid til andre hunde :cry:

 

Jeg er sikker på at du og Jess har gjort alt rigtigt, det er pressede situationer, at man reagere som omtalt må betegnes som flot :)

 

Jeg har også lavet sjove ting med Mika, og er blevet på stedet så vidt muligt :)

 

Håber at du kan få nogen til at reagere vedr denne hundejer, han er farlig at have gående rundt :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, jeg kan godt forstå du er vred og ked af det Casmilla a020.gif

 

Og hver gang har jeg set det samme som du ser og oplever, at hundens ejer, er en der råber, slår og skælder hunden ud!!

 

Det er en god opskrift på at ødelægge en hund, og at de samme så også synes at de har tilstrækkeligt med styr på tingene til at kunne gå løs med hundene, det er dybt frustrerende :cry:

 

Nu tror jeg heldigvis, at det man ser, ikke altid er et billede af hvordan folk behandler deres hunde til dagligt. Nu taler jeg genelt og ikke lige om den pågældende situation. Man skal nok ikke undervurdere de følelser der ligger bag handlingerne.

 

Thailo "overfaldt" engang en 5 mdr. gammel ruhår. Jeg havde stået og talt med ejeren og hundehvalpen havde prøvet at indynde sig hos mine hunde og forsøgt at få dem til at lege. Da manden går vælger hvalpen at blive hos os. Ejeren kalder og kalder men der sker ikke noget, så for at hjælpe ham viser jeg med mit kropssprog at: så kan du godt gå. Det skulle jeg bare aldrig have gjort, for Thailo blev tosset og nærmest kastede sig over den stakkels hund. Den blev ikke bidt eller noget men det lød voldsomt.

 

Jeg havde aldrig overvejet at han kunne finde på at reagere sådan og jeg blev både flov og ked af det og meget pinlig berørt over, at jeg åbenbart ikke havde fanget hvad det så end måtte være, der gjorde at Thailo blev så gal. Jeg må da indrømme at jeg tog fat i hans halsbånd og skældte ham ud. Mest af alt for at signalere at jeg godt var klar over, at det var sgù ikke særlig heldigt og vel også for at afværge en evt. konflikt. Lad mig bare sige at manden ikke så særlig glad ud, da vi lige fik øjenkontakt.

 

At det ikke er rimeligt at lade det gå ud over hunden, kan jeg ikke argumentere imod, men vi er jo kun mennesker og handler nogle gange før vi når at tænke over tingene.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Nu tror jeg heldigvis, at det man ser, ikke altid er et billede af hvordan folk behandler deres hunde til dagligt. Nu taler jeg genelt og ikke lige om den pågældende situation. Man skal nok ikke undervurdere de følelser der ligger bag handlingerne.

 

Thailo "overfaldt" engang en 5 mdr. gammel ruhår. Jeg havde stået og talt med ejeren og hundehvalpen havde prøvet at indynde sig hos mine hunde og forsøgt at få dem til at lege. Da manden går vælger hvalpen at blive hos os. Ejeren kalder og kalder men der sker ikke noget, så for at hjælpe ham viser jeg med mit kropssprog at: så kan du godt gå. Det skulle jeg bare aldrig have gjort, for Thailo blev tosset og nærmest kastede sig over den stakkels hund. Den blev ikke bidt eller noget men det lød voldsomt.

 

Jeg havde aldrig overvejet at han kunne finde på at reagere sådan og jeg blev både flov og ked af det og meget pinlig berørt over, at jeg åbenbart ikke havde fanget hvad det så end måtte være, der gjorde at Thailo blev så gal. Jeg må da indrømme at jeg tog fat i hans halsbånd og skældte ham ud. Mest af alt for at signalere at jeg godt var klar over, at det var sgù ikke særlig heldigt og vel også for at afværge en evt. konflikt. Lad mig bare sige at manden ikke så særlig glad ud, da vi lige fik øjenkontakt.

 

At det ikke er rimeligt at lade det gå ud over hunden, kan jeg ikke argumentere imod, men vi er jo kun mennesker og handler nogle gange før vi når at tænke over tingene.

 

Hej Misty.

 

Jeg kan satgens se det fra din side og forstår godt det ikke er direkte handler om denne hændelse.

 

Jeg har meget kendskab til personen (vi taler snart 4 år), inkl. en del tid hvor vi luftede og trænede hunde sammen.. Til jeg begyndte at se ham fra den voldsomme side og han også begyndte at ville træne min hund på den måde. Jeg dømmer ikke folk på få hændelser og slet ikke hvis de er pressede.

 

Men når folk udviser tydligt manglende ansvar, manglende empati og nærmest ligegyldighed, så kan jeg altså godt komme frem med hornene og dømme folk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nøj... Jeg kan osse godt forstå, at du er harm og chokeret.

Og du har gjort det rigtige ved at klage til internatet. Så kan det være, at de ser sig bedre for i fremtiden. Eller der kunne måske komme et loft på f.eks. max. 2 hunde når man adopterer...

 

Der er ikke så meget, de ellers kan gøre udover det. For hvis der end ikke er indgivet politianmeldelse, så KAN de nok ikke fjerne en hund fra dens ejer...

Selv en politianmeldelse medfører jo sjældent, at en hund bliver fjernet.

 

Du kan nok ikke gøre så meget andet end at undgå fyren og hans kobbel af hunde. Den slags er der nok allevegne. Altså hunde, som man undgår fordi de ikke kan sammen med ens egne hunde.

--Hvis der er flere episoder, så kunne det måske være en ide at kontakte manden UDEN at have hund med. Hundene bliver jo også påvirket af ejernes fjendtlighed.

---Men det er nok umuligt at løse problemet... Det er jo ikke så længe siden, at det var HELT almindeligt at tæve hunde -og børn med, for den sags skyld-- når de ikke makkede ret.. Hvis det skal ændres, så skal loven laves om.. Man må jo stadig godt slå, ruske, og straffe sin hund på andre måder... Man må bare ikke "mishandle" den..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for støtten.

 

Jeg valgte bevidst at henvende mig til det internat hundene kommer fra, i håb om de kunne gøre noget, jeg håbede der var en overtagelses kontrakt der kunne stilles spørgsmålstegn ved blev overholdt.

 

Jeg udelukkede i første omgang politiet, fordi der ingen fysisk skade var sket og jeg derfor næsten kunne gætter mig til deres svar.

 

Men nu overvejer jeg at ringe alligevel, prøve at tvinge dem til at lave en rapport, så hvis der 7.9.13. skulle ske flere uheld med de hunde, allerede er mindst en andmeldelse.

Dette især fordi jeg lige har været ude med hundene og sørmer om jeg ikke så sønnen gå med 2 af hundene løse. :evil: Jeg fik meget hurtigt skiftet retning, men det er jo ikke sikkert jeg ser dem først næste gang eller andre som ikke kender dem slipper godt fra mødet.

 

>>Birgitta det med loftet er nok ikke så dum en ide.. Men igen, hos fornuftige mennesker med plads og tid, kan der jo være rigtige gode hjem for internat hundene.

 

Jeg har tidligere prøvet at forklare ham, at hans opførsel ikke er hensigtsmæssig. Men han er typen "jeg ved bedst" og helt umulig at komme igennem til.

 

Jeg har nu taget konsekvensen og går ikke ind i mosen af den sti hvor han bor, men går en omvej, så jeg helt kommer uden om det område han normalt færdes i. Bare trist, for der er den bedste musse og mosegrise eng, som hundene elsker at snuse løs på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Misty.

 

Jeg kan satgens se det fra din side og forstår godt det ikke er direkte handler om denne hændelse.

 

Jeg har meget kendskab til personen (vi taler snart 4 år), inkl. en del tid hvor vi luftede og trænede hunde sammen.. Til jeg begyndte at se ham fra den voldsomme side og han også begyndte at ville træne min hund på den måde. Jeg dømmer ikke folk på få hændelser og slet ikke hvis de er pressede.

 

Men når folk udviser tydligt manglende ansvar, manglende empati og nærmest ligegyldighed, så kan jeg altså godt komme frem med hornene og dømme folk.

 

Jamen jeg kan sagtens forstå dig og ville selv have det på nøjagtig samme måde.

 

Håber det lykkes for dig at give dine hunde så tilpas mange positive oplevelser med andre hunde, at situationen ikke "sætter" sig.

 

Nu kender jeg jer ikke så godt men det lyder til, at det er Aya der får de negative oplevelser og ikke så meget Puk. Hvis det forholder sig sådan, synes jeg det er ret "sjovt" ( i mangel på et bedre ord), for jeg har også haft det sådan, at min ene hund gik fri, mens det altid gik ud over den anden. Er der andre der har oplevet samme fænomen?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg kan sagtens forstå dig og ville selv have det på nøjagtig samme måde.

 

Håber det lykkes for dig at give dine hunde så tilpas mange positive oplevelser med andre hunde, at situationen ikke "sætter" sig.

 

Nu kender jeg jer ikke så godt men det lyder til, at det er Aya der får de negative oplevelser og ikke så meget Puk. Hvis det forholder sig sådan, synes jeg det er ret "sjovt" ( i mangel på et bedre ord), for jeg har også haft det sådan, at min ene hund gik fri, mens det altid gik ud over den anden. Er der andre der har oplevet samme fænomen?.

 

Ja det har været en uheldig periode for Aya. Puk er ikke direkte forskånet, hun har en helt anden psyke, andre hundes uhøfligheder bliver husket, men de bliver husket med den pågældende hund og ikke generaliseret.

 

Aya er 8 måneder, vejer 11 kg. og har lige været i sin første løbetid. Hun er ved at danne sine egne erfaringer og lære sine styrker at kende. Men med den str. så er der ikke meget at gøre mod store "dumme" hunde.

 

Jeg tror du har ret i at nogen hunde bare altid er ofre, jeg tror nu Puk ofte går fri pga. hendes udstråling og sprog. Jeg ser det ofte som hun siger "Jeg gidder ikke dit pjat, vil du være venlig at stoppe, hvis du er ude på skræmmer, så har du valgte den gale at slås med"

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det har været en uheldig periode for Aya. Puk er ikke direkte forskånet, hun har en helt anden psyke, andre hundes uhøfligheder bliver husket, men de bliver husket med den pågældende hund og ikke generaliseret.

 

Aya er 8 måneder, vejer 11 kg. og har lige været i sin første løbetid. Hun er ved at danne sine egne erfaringer og lære sine styrker at kende. Men med den str. så er der ikke meget at gøre mod store "dumme" hunde.

 

Jeg tror du har ret i at nogen hunde bare altid er ofre, jeg tror nu Puk ofte går fri pga. hendes udstråling og sprog. Jeg ser det ofte som hun siger "Jeg gidder ikke dit pjat, vil du være venlig at stoppe, hvis du er ude på skræmmer, så har du valgte den gale at slås med"

 

Ja, jeg tror også at det har noget med det selvsikre kropssprog at gøre. Altså, at dèt er årsagen til at det går ud over den anden hund man har med, mere end, at der er nogle hunde der ligger op til at blive mødt med aggression.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...