Hop til indhold

Import af gadehunde


Niels M
 Share

Recommended Posts

Nej det har jeg bestemt ikke sagt. Jeg siger at de flygtninge vi har her i Danmark skyldes krig, og vi sjældent ser afrikanske børn flygte til Danmark. De hjælpes hovedsageligt i landet, f.eks. hvor der er organisationer der sørger for at der bliver lavet skoler, brønde osv.

 

 

 

Det er jeg skam helt enig i. Men der er ting som hjælper mere end andet, og det synes jeg at man skal huske. At man har købt og betalt for en gadehund, betyder ikke at man kan gemme sig bag at man støtter gadehunde; Man støttede en gadehund. Og jeg synes der er en stærk tendens til at sige at overskuddet går til hundene på gaden, men når det er sagt så betaler man 3000 kr for en hund der ofte er steriliseret og fragtet til Danmark. Der er altså ikke meget af de 3000 kr tilbage. Nå jo; Fordi der er en dyrlæge der laver et gratis arbejde i landet, er der penge i overskud.

 

Jeg siger ikke at man ikke hjælper ved at anskaffe sig en gadehund, og jeg synes bestemt at hvis det er DEN hund der passer ind i ens liv, så skal man da vælge den! Men man gør ikke mere velgørende arbejde, end havde man valgt en hvilken som helst andet omplaceringshund i princippet. Hvis man donerede de 3000 kr direkte havde de haft meget mere gavn, og meget mere at kunne bruge pengene på.

 

Så hele min pointe er at man nogengange (!) måske skal tænke over om det arbejde man gør, kunne gøres på en anden måde, som ville hjælpe mere. Det betyder ikke at man ikke fortsat skal gøre som man gør. Bare at man ikke skal se sig blindt på at den måde det fungere i dag, ikke nødvendigvis fungere. Og jeg synes at jeg ser SÅ mange gadehunde som skal flytte igen igen!

 

Vi har rigtig mange uledsagede afrikanske børn fra bla. Somalia, etiopien og Libyen i Danmark. Og de er meget, meget svære, at integrere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har rigtig mange uledsagede afrikanske børn fra bla. Somalia, etiopien og Libyen i Danmark. Og de er meget, meget svære, at integrere.

 

Nu er det ikke det debatten egentlig handler om, men læs hvad jeg skriver; I forhold til andre flygtninge er det IKKE den største gruppe flygtninge vi har, der hjælpes LANGT flere i landet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det ikke det debatten egentlig handler om, men læs hvad jeg skriver; I forhold til andre flygtninge er det IKKE den største gruppe flygtninge vi har, der hjælpes LANGT flere i landet.

 

Nej, back on track. Det var mig selv der bragte det på banen, da jeg skrev jeg hjalp en afrikansk familie i Afrika. Så blev den samlet op. Du skrev nu altså, at vi sjældent ser afrikanske flygtninge i dk og det er altså ikke tilfældet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej nu må folk altså lige læse hvad jeg skrev.

 

1. Jeg skrev de ikke var den største gruppe (Og det er de altså ikke, der er i dag langt flere fra Syrien, end fra Eritrea!)

 

2. Jeg skriver BØRN, altså gadebørn som kommer alene fra afrika, de findes helt bestemt, men det er en meget lille gruppe!

 

Jeg skriver intet sted at de ikke findes, jeg skriver blot at det er sjældent i forhold til andre typer flygtning. Der er også mange flygtninge fra Afrika, som flygter fra hungersnød, og ikke nødvendigvis krig. Så må man selv bestemme hvad man sætter i ordet sjældent, men i bund og grund er det jo på ingen måde det debatten her handler om.

 

Faktum er at der hjælpes langt mere i landet, end mange andre steder, netop fordi de steder hvor der f.eks. er hungersnød, kan de hjælpes i landet, bedre end at tage dem til Danmark. Som jeg også skrev, nytter det jo ikke noget at hjælpe i landet hvis de flygter pga. krig, det er jo nærmest umuligt at holde dem i sikkerhed i selve landet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej nu må folk altså lige læse hvad jeg skrev.

 

1. Jeg skrev de ikke var den største gruppe (Og det er de altså ikke, der er i dag langt flere fra Syrien, end fra Eritrea!)

 

2. Jeg skriver BØRN, altså gadebørn som kommer alene fra afrika, de findes helt bestemt, men det er en meget lille gruppe!

 

Jeg skriver intet sted at de ikke findes, jeg skriver blot at det er sjældent i forhold til andre typer flygtning. Der er også mange flygtninge fra Afrika, som flygter fra hungersnød, og ikke nødvendigvis krig. Så må man selv bestemme hvad man sætter i ordet sjældent, men i bund og grund er det jo på ingen måde det debatten her handler om.

 

Faktum er at der hjælpes langt mere i landet, end mange andre steder, netop fordi de steder hvor der f.eks. er hungersnød, kan de hjælpes i landet, bedre end at tage dem til Danmark. Som jeg også skrev, nytter det jo ikke noget at hjælpe i landet hvis de flygter pga. krig, det er jo nærmest umuligt at holde dem i sikkerhed i selve landet.

 

Og som @PinPoynter skrev er hovedparten af de fordrevne, der er ramt af sult, flygtet på grund af krig. Krigene i stort set hele Afrika er skyld i hungersnøden og har været det så længe jeg kan huske og mange årtier før.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og som @PinPoynter skrev er hovedparten af de fordrevne, der er ramt af sult, flygtet på grund af krig. Krigene i stort set hele Afrika er skyld i hungersnøden og har været det så længe jeg kan huske og mange årtier før.
Men de flygter pga. hungersnød. Og jeg hopper ud af denne irrelevante debat, da jeg virkelig synes det er for langt fra den oprindelige debat, og synes i det hele taget at det er grotesk at gadehunde og gadebørn må sammenlignes så meget, når man ikke må sammenligne sin familiehund med børn :lol:
Link til indlæg
Del på andre sites

Men de flygter pga. hungersnød. Og jeg hopper ud af denne irrelevante debat, da jeg virkelig synes det er for langt fra den oprindelige debat, og synes i det hele taget at det er grotesk at gadehunde og gadebørn må sammenlignes så meget, når man ikke må sammenligne sin familiehund med børn :lol:

 

Nej! De flygter for ikke, at blive slagtet eller blive tvunget til, at være børnesoldater eller prostituerede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej! De flygter for ikke, at blive slagtet eller blive tvunget til, at være børnesoldater eller prostituerede.
Jeg tror vi debatere nogle helt forskellige ting. I 2015 flygtede ca. 2000 børn til Danmark uden deres forældre. Største delen af disse var fra Syrien og Afganistan. Kan vi så blive enige om at der er færre der er flygtet fra Afrika, og det dermed er mere sjældent, end at der er en Syrisk eller Afgansk flygtning? For det var ligesom det folk startede ud med at der i hvert fald også var mange flygtninge fra Afrika, hvortil jeg siger; Der er færre end fra f.eks. andre lande. Jeg er egentlig ligeglad med hvad der var for 20 år siden, jeg udtaler mig om den tid vi er i nu. Er der for mange som flygter fra afrika? Ja da, bestemt. Er der børn som flygter fordi de vil undgå at blive børnesoldat? Ja da! Kan hungersnøds ramte børn hjælpes i landet bedre end at tages til Danmark? Ja da! Kan krigsramte samt hungersøds ramte hjælpes i landet? Nej da!
Link til indlæg
Del på andre sites

Kan vi redde hele verden? nej, men vi kan optimere den hjælp vi giver, så den hjælper mest muligt i den givne situation.

 

Derfor er jeg stor tilhænger af at man ikke blot pynter lidt på overfladen, men prøver at komme lidt om bagved problemet og hjælper med noget som har lidt mere substans. Det er selvfølgeligt svært, men et eksempel er vel at det er bedre at give 10 K til at sterilisere mange baggårdskatte end at bruge 10 K på at tage sig godt af nogle få.

 

Derfor må man jo finde de dyreværsnsorganisationer som man selv mener arbejder mest seriøst og støtte dem. Jeg synes ikke det er særlig seriøst/effektivt (udfra er dyreværsnsmæssigt synspunkt) at importere gadehunde. At det kan være godt for de mennesker som gør det (meget tilfredsstillende og interessant) og for den ene hund der er tale om (som får et langt bedre liv) er noget andet - og helt ok. hver sin lyst for sine penge.

 

Jeg giver gerne penge til de rette projekter, men jeg kunne ikke drømme om selv at tage en gadehund hjem/ind, endsige nogen anden hund end en, jeg ville forvente vil blive en super jagthund.

 

Jeg har ikke hund for at redde verden eller hunde, men fordi jeg elsker at have og arbejde med en god jagthund. Det er helt primært egoisme. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan vi redde hele verden? nej, men vi kan optimere den hjælp vi giver, så den hjælper mest muligt i den givne situation.

 

Derfor er jeg stor tilhænger af at man ikke blot pynter lidt på overfladen, men prøver at komme lidt om bagved problemet og hjælper med noget som har lidt mere substans. Det er selvfølgeligt svært, men et eksempel er vel at det er bedre at give 10 K til at sterilisere mange baggårdskatte end at bruge 10 K på at tage sig godt af nogle få.

 

Derfor må man jo finde de dyreværsnsorganisationer som man selv mener arbejder mest seriøst og støtte dem. Jeg synes ikke det er særlig seriøst/effektivt (udfra er dyreværsnsmæssigt synspunkt) at importere gadehunde. At det kan være godt for de mennesker som gør det meget tilfredsstillende og interessant) og for den ene hund der er tale om (som får et langt bedre liv) er noget andet - og helt ok. hver sin lyst for sine penge.

 

Jeg giver gerne penge til de rette projekter, men jeg kunne ikke drømme om selv at tage en gadehund hjem/ind, endsige nogen anden hund end en, jeg ville forvente vil blive en super jagthund.

 

Jeg har ikke hund for at redde verden eller hunde, men fordi jeg elsker at have og arbejde med en god jagthund. Det er helt primært egoisme. :-)

 

Lad os nu tage en organisation som Lanta Animal Welfare i Thailand. Det koster ca. 500 euro at importere en hund derfra. Når man får en hund fra LAW, har den været på internatet længe nok til at den har overstået sin karantæne, og kan rejse til EU. Flyrejsen er typisk gratis for LAW, som har aftaler med de store flyselskaber, bl.a Thai Airways om flyvning af hundene. Hvis det ikke er ejeren selv der henter hunden, får den følgeskab af en frivillig passager, som sørger for at ledsage hunden. Det vil sige, at det typisk koster 0 kroner at få en hund fra LAW fragtet fra Koh Lanta til København.

 

Pengene går så til drift af internatet, særligt til indkøb af mad og til dyrlægeregninger. Internatet gør et stort stykke arbejde i at indfange, behandle og neutralisere hjemløse hunde og katte. Hvis dyrene ellers havde det ok, bliver mange sat fri igen (for de har jo en funktion mange steder). Men neutralisering hjælper til at holde antallet af dyr nede.

 

Set med mine øjne er det en win-win! Man hjælper en hund, som har boet i en periode på internat, og samtidig hjælper man til den fremadrettede drift.

 

Driften på LAW finansieres primært af adoptioner, donationer og overskuddet fra en lokal restaurant og madskole. Bemandingen er overvejende frivillige, ligesom mange turister lægger vejen forbi og giver et nap med. Hundene bor i flokke på 2-6 dyr, og luftes uden for matriklen mindst 1 gang om dagen.

 

Jeg var selv alt for tæt på at tage en hund med hjem derfra. Han havde desværre nogle issues, og Bella var dengang kun 6 måneder gammel, så timingen var dårlig. Havde det været i dag, var han kommet med til Dk!

 

De kan ses og støttes her: http://www.lantaanimalwelfare.com/

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror vi debatere nogle helt forskellige ting. I 2015 flygtede ca. 2000 børn til Danmark uden deres forældre. Største delen af disse var fra Syrien og Afganistan. Kan vi så blive enige om at der er færre der er flygtet fra Afrika, og det dermed er mere sjældent, end at der er en Syrisk eller Afgansk flygtning? For det var ligesom det folk startede ud med at der i hvert fald også var mange flygtninge fra Afrika, hvortil jeg siger; Der er færre end fra f.eks. andre lande. Jeg er egentlig ligeglad med hvad der var for 20 år siden, jeg udtaler mig om den tid vi er i nu. Er der for mange som flygter fra afrika? Ja da, bestemt. Er der børn som flygter fordi de vil undgå at blive børnesoldat? Ja da! Kan hungersnøds ramte børn hjælpes i landet bedre end at tages til Danmark? Ja da! Kan krigsramte samt hungersøds ramte hjælpes i landet? Nej da!

 

Jeg har aldrig sagt, at majoriteten ikke var fra Mellemøsten blot, at vi også har mange afrikanere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad os nu tage en organisation som Lanta Animal Welfare i Thailand. Det koster ca. 500 euro at importere en hund derfra. Når man får en hund fra LAW, har den været på internatet længe nok til at den har overstået sin karantæne, og kan rejse til EU. Flyrejsen er typisk gratis for LAW, som har aftaler med de store flyselskaber, bl.a Thai Airways om flyvning af hundene. Hvis det ikke er ejeren selv der henter hunden, får den følgeskab af en frivillig passager, som sørger for at ledsage hunden. Det vil sige, at det typisk koster 0 kroner at få en hund fra LAW fragtet fra Koh Lanta til København.

 

Pengene går så til drift af internatet, særligt til indkøb af mad og til dyrlægeregninger. Internatet gør et stort stykke arbejde i at indfange, behandle og neutralisere hjemløse hunde og katte. Hvis dyrene ellers havde det ok, bliver mange sat fri igen (for de har jo en funktion mange steder). Men neutralisering hjælper til at holde antallet af dyr nede.

 

Set med mine øjne er det en win-win! Man hjælper en hund, som har boet i en periode på internat, og samtidig hjælper man til den fremadrettede drift.

 

Driften på LAW finansieres primært af adoptioner, donationer og overskuddet fra en lokal restaurant og madskole. Bemandingen er overvejende frivillige, ligesom mange turister lægger vejen forbi og giver et nap med. Hundene bor i flokke på 2-6 dyr, og luftes uden for matriklen mindst 1 gang om dagen.

 

Jeg var selv alt for tæt på at tage en hund med hjem derfra. Han havde desværre nogle issues, og Bella var dengang kun 6 måneder gammel, så timingen var dårlig. Havde det været i dag, var han kommet med til Dk!

 

De kan ses og støttes her: http://www.lantaanimalwelfare.com/

 

Det lyder jo fint og hvis det fungerer som en god måde at finansiere andet og godt dyreværnsarbejde på, at "stå for adoption af hunde" hunde er det jo fint. Hvis det er det der skal til, så er det jo det man skal gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder jo fint og hvis det fungerer som en god måde at finansiere andet og godt dyreværnsarbejde på, at "stå for adoption af hunde" hunde er det jo fint. Hvis det er det der skal til, så er det jo det man skal gøre.

 

Jeg synes faktisk det er en meget respektfuld måde at gøre arbejdet på. De sætter som sagt mange af dyrene ud igen. Kun hvis der er indikation på at dyret ikke kan klare at komme tilbage, eller hvis det fx skal i dyrlægebehandling i længere tid, bliver de overført til adoptionsprogrammet.

 

Lanta er så også et svært område at operere i, fordi der er mange muslimer, som mildt sagt har et anstrengt forhold til dyr, særligt hunde. Det gør at der skal tages ekstra hensyn, hvis dyrene sættes tilbage. Det er ikke sjældent set at hundene kommer ind med skudskader, er overhældt med kogende olie eller kemikalier, som er kastet efter dem fordi de er kommet tæt på et hus. Dog er der mange af hundene der trives fint i de områder med mange turister, fordi de bliver fodret og nusset af turisterne.

 

De er heller ikke bange for at aflive, og jeg synes de er ret fornuftige i deres vurdering af dyrenes potentielle fremtid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor så tage flere til landet, der måske ender op på et internat? (Forventer jeg får smæk for den her!) :mrgreen:

 

Den gav sikket smæk, det gør min kommentar sikkert også. Åbenbart kan enhver starte sin egen gadehund-import forening. Ikke alle er lige gode til det. Der er ganske rigtigt en ikke uvæsentlig del af disse hunde der ender som returhunde. Jeg har selv to returhunde, der blev kasseret efter 14 dage af deres importør. Det er ikke altid velfungerende familiehunde der kommer fra et liv på gaden. Joda, man skal godkendes! Her optræder det kendte dyreværnsfænomen: MIN dømmekraft er universel og altid korrekt, DIN dømmekraft er ikke-eksisterende. En af de personer der tog ud og godkente nye familier havde på et tidspunkt selv 22 store hunde i en lejlighed på 45 kvadratmeter. Dømmekraft? Jeg tvivler på at den person der selv har et sådant hundehold er den rette til at bedømme om andre er egnede som hundeejere. Det er heller ikke alle foreninger der har styr på hvad de har med at gøre. Da det stod klart at de to gadehunde jeg havde boende her ikke havde nogen fremtid andetsteds, bad jeg om at få papirerne til Hunderegisteret. Så startede problemerne, bl.a. en decideret shitstorm. En masse ævl, men ingen papirer, og så skulle hundene lige pludselig et andet sted hen. Jeg fik scannet deres chip, dvs det lykkedes så ikke selv om vi prøvede 3 forskellige scannere. Der var ingen chip. Et eller andet må være gået helt galt i den forenings administration. Jeg har overladt til dyrlægen at indrapportere det til de relevante myndigheder. Efterfølgende blev hundene undersøgt for middelhavssygdomme, der var heldigvis ikke noget, men ventetiden på svar var ubehagelig. Havde en af prøverne været positive, ville mine "egne" hunde også have været i farezonen.

Alt har en pris, den kan også blive for høj. Jeg har taget en del skæve genbrugshunde gennem de sidste 10 år, men nu er det slut.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Det kunne være interessant, at vide hvor mange af de hunde der hentes af "adoptions bureauerne", der virkelig ender med et lykkeligt hundeliv i dk.

 

Her er en af dem :hjerte:

11025933_10153087860164070_4086741347116239742_n.jpg?oh=f3fb7ce77e5c1c7e29d9821bf8a11723&oe=58BA9B40

 

 

Nellie boede ved en ældre mand, indtil han blev for syg til at have hende også kom hun her :lun:

Hun er rumænsk gadehund, Flips er lokal genbrugshund, fik ham fra en familie der slet ikke magtede en lille Terrier i teenagealder..

De har begge skeletter i skabet, men grundlæggende er de trygge og meget tillidsfulde.

 

Jeg ser ikke på om de er fra udlandet eller ej, først og fremmest ser jeg blikket i deres øjne og om det er en jeg tænker der er kemi med.

Jeg ville aldrig kunne leve op til de krav der er om hus, have osv. fra de forskellige internater herhjemme - for slet ikke at tale om prisen.

Jeg fik begge to mod at jeg ville passe godt på dem :hjerte:

 

Og skulle der dumpe en ny gadehund ind, skulle den være mere end velkommen...

 

Som Jim Goran skriver i "lost dogs"

"Some dogs can be raised in the harshest way possible and still have nothing but happiness and companionship to share with the world"

 

Og ja, sådan er det nok for de fleste gadehunde, genbrugshunde og lignende, giv dem tid og ro til at blomstre op og giv dem de oplevelser de fortjener..

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Her er en af dem :hjerte:

11025933_10153087860164070_4086741347116239742_n.jpg?oh=f3fb7ce77e5c1c7e29d9821bf8a11723&oe=58BA9B40

 

 

Nellie boede ved en ældre mand, indtil han blev for syg til at have hende også kom hun her :lun:

Hun er rumænsk gadehund, Flips er lokal genbrugshund, fik ham fra en familie der slet ikke magtede en lille Terrier i teenagealder..

De har begge skeletter i skabet, men grundlæggende er de trygge og meget tillidsfulde.

 

Jeg ser ikke på om de er fra udlandet eller ej, først og fremmest ser jeg blikket i deres øjne og om det er en jeg tænker der er kemi med.

Jeg ville aldrig kunne leve op til de krav der er om hus, have osv. fra de forskellige internater herhjemme - for slet ikke at tale om prisen.

Jeg fik begge to mod at jeg ville passe godt på dem :hjerte:

 

Og skulle der dumpe en ny gadehund ind, skulle den være mere end velkommen...

 

Som Jim Goran skriver i "lost dogs"

"Some dogs can be raised in the harshest way possible and still have nothing but happiness and companionship to share with the world"

 

Og ja, sådan er det nok for de fleste gadehunde, genbrugshunde og lignende, giv dem tid og ro til at blomstre op og giv dem de oplevelser de fortjener..

 

Det er sådan en fantastisk historie med dig og Nellie:hjerte: Jeg er ikke helt sikker på hvorfor jeg mente at I ville være et godt match, men jeg glemmer aldrig hvor forelsket du blev i hende med det samme. Det var skæbnen der sendte hende til dig:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sådan en fantastisk historie med dig og Nellie:hjerte: Jeg er ikke helt sikker på hvorfor jeg mente at I ville være et godt match, men jeg glemmer aldrig hvor forelsket du blev i hende med det samme. Det var skæbnen der sendte hende til dig:lun:

 

 

Da vi mødtes der ude på diget med familien og Nellie var jeg bare sikker, Flip og hende var så gode sammen fra 1. sekund :hjerte:

Det var virkelig den bedste gerning du lavede der :bighug:

 

Når jeg går med dem i dag og de går som to børnehavebørn ved siden af hinanden og i takt, er jeg stadig ved at dø indeni af glæde over hvad hun har bragt med :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg søgte på danske internater, men i lang tid var der ikke et match. Så faldt jeg over en annonce på Facebook. En kvinde havde købt en hund fri af et internat i Rumænien og haft den i pleje (ejerskab) i 2 måneder i sit hjem i Jylland. Hun havde arbejdet med det basale og fedet den lidt op. Men den havde stadig lidt udfordringer.

 

Da jeg besøgte Trillo var jeg ikke den første, der havde hilst på hende, men plejemor havde ikke følt for de andre. Hun fornemmede dog, at Trillo valgte mig og resten er som bekendt historie. Der var angst og nervøsitet som jeg arbejdede med, og her 13 måneder efter at hun kom med mig hjem, og 15 måneder efter at hun forlod Rumænien (Valcea internatet... gys) er hun den perfekte og mest charmerende familiehund. Perfekt med andre hunde, børn, ældre... Bare en stjerne. :)

 

Jeg er hooked. Fra nu af er alle mine hunde omplaceringer. Helst fra Danmark, men finder jeg ikke et match her, importerer jeg gerne. Jeg ved, der ligger et arbejde i de hunde og jeg ved, at man skal tænke sig om. Jeg ville f.eks. ikke gøre det med børn i huset.

Men jeg ser ikke problemet, hvis det er gennem foreninger, hvor vacciner m.m. er i orden.

 

Man skal også indstille sig på at tage svære beslutninger. Eksempelvis i Rumænien har de en strigt no kill politik pga religion. De afliver stort set aldrig hunde pga adfærd, med mindre hundene er voldsomt aggressive og meget farlige. Så ja... måske får man importeret en hund, der er så mentalt skadet, at man afliver den. Det ser jeg også som en god gerning. Alternativet er, at den udlever resten af sit triste liv i et bur i østblokken. I DK fik den en chance. Og i det mindste ordentlig mad og et varmt hjem, måske lidt kærlighed og nus også.

 

Det er benhårdt. Almindelige mennesker skal måske ikke begive sig ud i direkte import af gadehunde, men få via en mellemmand som jeg selv gjorde. Men med omtanke... så ja. Ja, ja, ja.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er i øvrigt ikke særlig enig i de ting, der er skrevet om (menneske) flygtninge. Jeg arbejdede et år på et modtagecenter (asyl) som pædagog, og tager stadig vikarvagter der fra tid til anden. Mange af de ting der er skrevet her, særligt omhandlende børn, genkender jeg overhovedet ikke fra mit arbejde. Og jeg arbejdede med børnene og børnefamilierne. Det vil jeg blot indvende, men jeg orker ikke en længere diskussion, da jeg mener det er op til folk selv at undersøge, hvordan tingene hænger sammen i virkeligheden og jeg dels er underlagt en ret stram tavshedspligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah... jeg er mest bekymret for den usynlige fare som importerede hunde gør for hunde og mennesker herhjemme.

 

Der er sygdomme, der ikke kan ses før hunden har været smittet i flere måneder. Sygdomme, der ikke kan vaccineres imod. Og smitte, der endnu ikke kan overleve i Danmark på grund af vores køligere klima.

 

Men klimaet forandrer sig. Det er kun et spørgsmål om tid, før f.eks. de uhelbredelige dirofilia-sygdomme vinder indpas i Danmark. Og de kan slå både hunde og mennesker ihjel. Selv om den ene af sygdommene hedder "tropisk hjerteorm" så behøver den slet, slet ikke tropevejr for at kunne sprede sig. Kun lidt varmere vejr end vi har nu.. Eller måske venter den nu bare på at det skal blive sommer..

 

og ligesom vi har hundehandlere herhjemme, der lyver for at kunne sælge deres stakkels hunde, så tror jeg bare ikke på, at gadehundehandlerne er pletfrie. Det er blevet en grumset industri der forsørger en hel del mennesker.

 

Der kan bare være meget større almene konsekvenser ved at hjemtage udenlandske gadehunde, end der er ved at købe en dansk hundehandler-hund eller en dansk internathund. Og man kan jo føle sin egen godhed ved at redde en hund uanset hvad man vælger.

 

Hvis en hund... eller et menneske har voksne dirofilia-orm i kroppen, så kan ingen ormekur helbrede dem. Eneste kur er fjernelse ved operation. Og ormene kan sidde overalt i kroppen.

Med en varm sommer med perioder på over 27 grader kan myggene, der fører smitten fra individ til individ, være aktive. Og de behøver bare en temperatur på over 14 grader for at overleve.

Men så må vi jo bare håbe på at der kommer en isvinter og et par kølige somre.. Det helbreder bare ikke dem, der ER blevet smittet..

 

Der vil komme forbud mod at indføre gadehunde i Danmark, som man har det i Norge. Men det vil kun betyde illegal import. Og større risiko. Godheden kender jo ingen grænser...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...